zwemblaasprobleem


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,644
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Ik heb een vraag over dit probleem. Ik lees dat het kan ontstaan door een bacteri�le infectie maar ook door andere oorzaken zoals bijvoorbeeld verkeerd voedsel.
Nu is mijn vraag of de vis in alle gevallen een opgzette buik krijgt en of het te bestrijden is.
ik zou denken dat als het een infectie door bacteri�n betreft dat het vaak wel te behandelen moet zijn toch?
En hoe groot zijn de overlevingskansen bij een infectie door bacteri�n en door bv verkeerd eten??

Is er iemand die iets meer hierover kan zeggen??
 
Weet je, een zwemblaas probleem is haast niet op te lossen, ook niet door antibiotica toe te voegen.
Vaak, of in de meeste gevallen blijft de zwemblaas zwak, en zal de vis ook al hersteld het zich even, toch weer last krijgen.
Ik ken in ieder geval geen geval die nog jaren doorleeft, of nog jaren te gaan heeft.
Behandelen is tijdelijk een oplossing.
De zwemblaas is zo'n belangrijk orgaan voor een vis, dat als ze er eenmaal wat aan gaan mankeren door wat voor reden dan ook, het een zwak orgaan blijft, maar ja,er zijn er die er toch wat aan doen, vaak met kort resultaat.
 
Welke vis is het John?
 
astrid j zei:
Weet je, een zwemblaas probleem is haast niet op te lossen, ook niet door antibiotica toe te voegen.
Vaak, of in de meeste gevallen blijft de zwemblaas zwak, en zal de vis ook al hersteld het zich even, toch weer last krijgen.
Ik ken in ieder geval geen geval die nog jaren doorleeft, of nog jaren te gaan heeft.
Behandelen is tijdelijk een oplossing.
De zwemblaas is zo'n belangrijk orgaan voor een vis, dat als ze er eenmaal wat aan gaan mankeren door wat voor reden dan ook, het een zwak orgaan blijft, maar ja,er zijn er die er toch wat aan doen, vaak met kort resultaat.

Dus als ze eenmaal een bacteri�le infectie hebben opgelopen dan zal dat waarschijnlijk terugkomen begrijp ik.
En ook in het geval dat de oorzaak bv verkeerd voer is.


@Bertus,
Nou de vraag is meer algemeen. Wel is mijn witte Betta dood gegaan deze week en die lag steeds op of net boven de bodem en zwom af en toe maar een paar minuten. Verder zag je niks aan de vis en ook niet tijdens het zwemmen.
De Betta kenners op het forum hier hebben ook niks aan de vis op foto s kunnen zien en denken dat het misschien ouderdom is geweest. Maar ja je denkt dan ook wel aan de zwemblaas en zo kwam deze vraag bij me op. De Betta had overigens ook geen opgezette buik en dat is bij een zwemblaas probleem wel altijd zo dacht ik.
 
Hoe kun je zien of het bacterieel is eigenlijk??
 
Dat kan je niet zien, misschien aan de ontlasting, wat doorzichtig en slierterig, maar je ziet moeilijk het verschil, omdat de verschijnselen het zelfde zijn.
Om zekerheid te krijgen moet je de ontlasting opvangen en laten onderzoeken of het bacterieel is.
Zwemblaasproblemen kan ook veroorzaakt worden door te ver doorkweken waardoor het orgaan met de groei in de verdrukking komt , bij oranda's zie je dat heel vaak gebeuren. Het lichaam is dan zo gekweekt dat het wat gedrongen eruit ziet ( korter lichaam)
Maar hebben ze eenmaal last van een zwemblaasprobleem hebben kan je er van uit gaan dat of de bacterie, of door beknelling, of gewoon zwakte van het orgaan, dit niet meer echt op te lappen valt en je het dier beter uit z'n lijden kan halen.
 
Ok, bedankt Astrid.
Ik zag ergens op google een mooie afbeelding hoe de zwemblaas onder de rug zit en hier stond ook dat door op jonge leeftijd teveel artemia voeren de buik teveel doet opzetten en dat dan de zwemblaas niet goed kan ontwikkelen.
Beter is wat vaker en kleinere porties te geven aan de jongen.
Ach kijk zo leer je weer wat zeg ik maar ;)
 
Ik heb hier sinds een weekje een groepje marmer bijlzalmpjes die daar denk ik ook last van hebben. Het is nu al de tweede die scheef zwemt. Even gegoogeld/hier gezocht en gevonden dat het door het drijvend voer kan komen dat ze lucht happen maar die van mij eten alleen maar van het drijvend voer. De rest laten ze links liggen. Iemand nog advies eer er nog sneuvelen?
 
Dat van het drijvend voer klinkt in eerste instantie weliswaar logisch, maar dat is het niet.
Bijlzalmen hebben enorme spieren aan hun borstvinnen. Zo sterk dat ze ermee ver uit het water kunnen springen. Dat doen ze dan ook, o.a. m vliegjes en insectjes te 'vangen' als bron van voedsel. Ook dan zullen ze lucht binnen krijgen. Maar dat zorgt niet voor problemen. Lijkt dus erg sterk dat drijvend voer en wat lucht het probleem is.
 
Inderdaad zal het bij deze vissen niet aan het voedsel liggen. Zoals Ivo ook zegt, daar zijn ze op gebouwd. Heb je je waterwaarden eens nagemeten?
 
Ja, die zijn in orde. Ik heb het ook niet overvol met vissen want dat heb ik zowiezo niet graag.
Ze hebben ook drijfplanten voor hun. De andere 6 lijken mij heel gezond, kan ik gewoon pech hebben gehad met de aankoop dat ze al ziek waren of door de stress?
 

Terug
Bovenaan