Zwemblaasprobleem ranchu


Jonathan Kramer

Well-known member
Lid geworden
28 oktober 2011
Berichten
210
B_x88jfkOf41_9Id7RMBoAEnq1lVicru.jpeg


Ik heb dit visje vorige zomer in mijn sluiervijver. Tot nu toe geen problemen ondervonden. Hij zwom lekker; zat meestal wat op de bodem te scharrelen. Kwam nooit echt naar boven. Echter zat hij sinds kort al een paar dagen boven, tussen de planten. Nauwelijks beweging en kwam moeizaam vooruit.

Heb hem daarom vanochtend maar verplaatst naar mijn kleine opvangbakje, langzaam overgewend. Het lijkt of het beter met hem gaat, alhoewel hij nog steeds voorover leunt. Wat zou het kunnen zijn? Problemen met zijn zwemblaas en hoe te verhelpen? Zag ook kleine miniscule zwarte plekjes, teken van ammoniak verbranding?
 
kan zijn dat hij koubevangen is.
zwemblaasproblemen door te koud water komen bij mij best vaak voor.
ook niet vrgeten dat een ranchu een naar mijn mening zwaar doorgekweekte vis is en sneller problemen heeft.
probeer eens ewrt te geven, dit heeft een laxerende werking.
ook de laagjes methode werkt vaak door hem eerst onder water te zetten dat ie net rechtop kan blijven en dan langzaam steeds iets meer ophogen.
een vis met zwemblaasproblemen is meestal uitstel van executie. maar misschien is het wel gewoon gas.
de ammoniak lijkt mij trouwens wel zo te zijn, was de staart altijd al zwart?
 
Het gaat al stukken beter met hem; hij zwemt nu lekker nieuwsgierig en levendig rond. Ik probeer even een erwtje. Kijken of ik hem weer over kan zetten naar de vijver zonder problemen. Zijn staart was trouwens altijd al zwart.
 
ik zou gewoon even in de gaten houden wat de vlekjes zijn en de waterwaardes goed contoleren
 
Schijnt toch ook zo te zijn dat ze deze houding aannemen als ze gevoerd worden met zinkend voer?
Meende dat daar ook iets mee was?
Kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen toen, maar kan de link zo snel ook niet meer vinden.
 
Volgens mij bedoel je dat fabeltje dat sluierstaarten gaan drijven door drijvend voer. Voer van lage kwaliteit is hier een veroorzaker van, ongeacht of het drijft of zinkt.
 

Terug
Bovenaan