Zwemblaasprobleem: Euthanasie?


B

Bacon

Guest
Hoi iedereen!
Ik heb een visje, een moor, genaamd Drogo en ze heeft al een tijdje last van een zwemblaas probleem. Eerst dreef ze alleen, maar kon nog wel goed en rechtdoor zwemmen alleen als ze niks deed dreef ze naar het oppervlak. Nu hangt ze ook op z'n kop en draait ze rondjes. Ik zei altijd dat als ie op z'n kop zou gaan hangen en niet meer 'normaal' kon zwemmen dat ze dan niet meer zou moeten leven.
Ik heb namelijk al een doperwten dieet geprobeerd, en een spruiten dieet (beiden na 2 dagen niet voeren om ervoor te zorgen dat al z'n eten door 'm heen is = 'nieuwe start'). Ik heb de sticky over zwemblaas problemen al meerdere keren doorgekeken.
De oorzaak dat het onderontwikkeling is (aangeboren afwijking) lijkt mij niet, aangezien ze wel drijft.
De oorzaak van verkeerd voer heb ik dus bekeken. Ik voerde altijd Tetra Japan gold en Hikari, maar dat zinkt niet, al laat ik het weken. En omdat Drogo zo blind is als de pest, eet ze dit dan niet. Ze krijgen ook minstens een keer per week watervlooien. Doperwten geprobeerd, spruitjes ben ik nu aan het proberen. Hoe maak ik de spruitjes tot eetbare grootte: maak je er een moesje van? en dan in bolletjes in de vriezer, zodat je die dan kan ontdooien en geven? Of hoe anders?
En een infectie: zou kunnen, z'n poep is goed, ze eet nog goed, schuurt niet 'expres' langs de grond of zijkanten, behalve als ze dus zo aan het tuimelen is dat ze niet meer weet wat onder of boven is.

Even over mijn aquarium: 100x50x50, waterwaarden goed, 1 keer per week 50% verschonen, 3 a 4 keer per dag voeren, 3 goudvissen maar Drogo zit nu in quarantaine in een curver bak zodat ik z'n voeding beter kon controleren.

Mijn vraag is: ga ik nu nog de spruitjes methode proberen of eventueel medicijnen tegen bacteriele of virus infectie? of is euthanasie het enige diervriendelijke?

Hier ook een filmpje van hoe erg het is:
https://www.youtube.com/watch?v=b9EiSzV ... ayxbV_Nj5A

Alvast bedankt.
 
Jouw aquarium is voor 3 goudvissen denk ik te klein.
Ik zou zeker nog proberen het arme beestje te redden. Je kunt bijvoorbeeld Baytril gebruiken.
 
Staat daar geen filter op?
zo blind is als de pest??? was ze dat al, of kom dat door slechte verzorging?



www.aquariumgids.nu/...vissen...visziekten




Ziektebeeld, De zwemblaas is een orgaan dat bij alle straalvinnige vissen voorkomt. ... Dosering: 1 ml Baytril 10% per 20 liter water of 1 ml 2,5% per 5 liter water, ...
 
Ik zie dit niet verbeteren. Deze vis is heel erg vergroeid, wat zich vaak uit in zwemblaasproblemen. Zwemblaasproblemen door vergroeien kunnen niet verholpen worden.

Baytril is tegen bacteri�le infecties. Ik geloof niet dat dit hier aan de hand is.
 
Ondanks dat deze vis vergroeid is zou ik proberen hem zolang mogelijk in leven te houden. Pas als het arme beestje echt bijna niets meer doet kun je aan be�indigen van zijn leven gaan denken.

Overigens vind ik het woord euthanasie hier niet echt van toepassing.

Definitie euthanasie: "Volgens de online versie van Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal betekent euthanasie "levensbe�indigend handelen bij ongeneeslijke ziekte of ondraaglijk lijden, door een ander dan betrokkene, op diens verzoek" (Dikke Van Dale Online, versie mei 2013) "

De vis kan natuurlijk moeilijk een verzoek indienen.
 
Klopt,konden mijn Vader en Moeder ook niet meer zeggen.

Konden ook niets meer aangeven,in hun ziekbed, terwijl ze totaal doorgelegen waren.
En dat hun ruggen al aan het afsterven waren.
Heb jij dat wel eens gezien,en geroken?




Ik(wij) hebben in 2 maaanden tijd 5 personen ter grave zien gaan.
 
Lijkt me ook (weer) zo'n geval, waarbij helaas de vis kansloos is en niet meer beter zal worden.
Lijkt mij liefdevoller om deze vis uit zijn lijden te helpen.
 
Pas als het arme beestje echt bijna niets meer doet kun je aan be�indigen van zijn leven gaan denken.
Heb je het filmpje wel gezien, BlubFan? Een vis die niet meer kan zwemmen vind jij niet hetzelfde als "bijna niets meer doen"? Realiseer je je wel dat als dit wordt veroorzaakt door een vergroeiing, dit probleem niet meer overgaat en deze vis, mits hij blijft eten, dus net zo lang moet blijven vechten tot TS er een einde aan maakt? Ik heb meerdere vissen met ernstige zwemblaasproblemen gehad en ik kan je vertellen dat het te afschuwelijk is om naar te kijken.
Definitie euthanasie: "Volgens de online versie van Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal betekent euthanasie "levensbe�indigend handelen bij ongeneeslijke ziekte of ondraaglijk lijden, door een ander dan betrokkene, op diens verzoek" (Dikke Van Dale Online, versie mei 2013) "
Het is dus nota bene voor mensen bij de wet geregeld dat er, onder strikte voorwaarden, een einde aan het leven en dus het lijden mag worden gemaakt. Onbegrijpelijk dat jij een vis niet dezelfde uitweg toewenst. Maar gezien je eerdere reacties heb ik zo'n vermoeden dat je ook geen voorstander van euthanasie bij mensen zult zijn.
 
Hij is niet blind, maar door z'n enorm bolle (vergroeide) ogen ziet hij gewoon niet waar z'n voer is. Ik heb besloten om hem nog 1 keer te proberen te behandelen en anders met kruidnagelolie te helpen. Ik zie geen toekomst voor het beestje. Hij doet gewoon niks, behalve als hij beweging in z'n bak voelt en gaat dan op zoek naar eten. Verder hangt hij alleen op z'n kop.

En het zijn 3 sluiers, niet goudvissen, ik weet dat wordt aangeraden minstens 1.20, maar sorry ik heb daar geen ruimte voor. En er staat inderdaad een filter op het aquarium, een Eheim 2213 geloof ik, maar niet op z'n quarantaine bak. Daar staat alleen een luchtpompje op en ik ververs 'm vaak. Luchtpompje had ik eruit gehaald in het filmpje tegen het geluid.
 
BlubFan zei:
O

Overigens vind ik het woord euthanasie hier niet echt van toepassing.

Definitie euthanasie: "Volgens de online versie van Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal betekent euthanasie "levensbe�indigend handelen bij ongeneeslijke ziekte of ondraaglijk lijden, door een ander dan betrokkene, op diens verzoek" (Dikke Van Dale Online, versie mei 2013) "

De vis kan natuurlijk moeilijk een verzoek indienen.

Als we dan zout op alle aanwezige slakken moeten gaan leggen dan is dit natuurlijk een uitleg die in jouw straatje te pas komt. Als ik echter verder ga zoeken dan kom ik terecht bij de oorsprong van het woord euthanasie. En dat woord komt oorspronkelijk uit het Grieks (dus lang voordat mijnheer van Dale was geboren ) en dat woord is euthanasia. Dat woord is samengesteld uit het woord eu (betekend goed), en het woord thanatos (betekend dood), met andere woorden : een goede dood.

Van een verzoek is daar dus geen sprake, dat is er later bij gekomen

In 1869 was in Engeland het woord euthanasy en betekende toen : legally sanctioned mercy killing, zie http://www.etymonline.com/index.php?ter ... in_frame=0
 
plus, als je dan de Wikipedia pagina waar de aangehaalde quote te vinden is even opent hoef je niet veel verder te kijken dan je neus lang is om te treffen:
"Bij dieren wordt in het algemeen van euthanasie gesproken als een dier wordt gedood zonder daardoor te lijden (zie euthanasie van dieren)."
En, geheel in lijn met de uit het Oud-Grieks af te leiden betekenis van het woord is daar niets terug te vinden over een verzoek daartoe.
 
Bacon zei:
Ik heb besloten om hem nog 1 keer te proberen te behandelen en anders met kruidnagelolie te helpen.
Weet je al op welke manier je deze laatste poging wilt gaan aanpakken of zou je daarover graag nog wat info krijgen?

~ Ivo
 
Ik sta ervan te kijken dat de vis zo vergroeid is met het aantal vissen, de liters die je hebt en de verversingen die je doet. Kan je wat meer vertellen over de geschiedenis van deze vis?
 
Ik heb 30 jaar sluiers gehouden, en kan je 1 ding vertellen, er is nog nooit, echt nog nooit 1 vis beter geworden met zwemblaasproblemen.
Ik heb een periode gehad dat ik alles probeerde, zelfs naar vissendokters geweest, beestjes zijn geinjecteerd, werden in chemische goedjes gelegd, maar nog nooit is er ook maar eentje beter geworden.
Dus ik ben er na wat pogingen mee gestopt om een vis met zwemblaasproblemen beter proberen te maken.
Met deze ware informatie heb ik dus 1 mededeling, maak het visje dood, haal hem uit zijn lijden, want echt, eenmaal deze aandoening wordt het nooit meer wat en rek je niet zijn leven maar zijn lijden.
 
Vind het altijd opmerkelijk hoe men zich aan vissen emotioneel gaat binden.
Vervolgens eet men 's avonds een stuk vlees of 'vis', trekt men de leren schoenen/jas etc en wordt er niet over nagedacht...

Als je dieren houdt moet je objectief naar hun welzijn kunnen kijken en bepaalde beslissingen kunnen nemen anders moet je ze niet houden. Ze bestaan niet om jou emotionele behoefte te vervullen.

Om over dit soort dingen een discussie te moeten voeren, krijg een beetje de neiging om te roepen psycholoog ?!
 
het is vrij normaal dat iemand zich gaat binden aan een dier. of dit nou een vis,hond of cavia is.
maar je moet ook die emoties kunnen afzetten wanneer je ziet dat de vis pijnlijdt en niet meer beter word.
dan zal de eigenaar de keus moeten maken in koele bloeden hoe erg dit vaak ook is.

en blupgup, ik kijk er toch anders tegenaan wanneer je eet stukje vlees eet (ik eet dan geen vis) met die dieren heb je nooit een ''band'' gekregen. ik kan het niet laten om eens een stukje vlees te eten. en in mijn ogen is daar niks verkeerds aan. al steun ik niet de grootfok en betaal ik graag wat meer voor een stukje vlees waarvan het dier nog een enigzins goed leven heeft gehad.


je moet als je dieren houdt meer rationeel nadenken dan emotioneel. en misschien is bij een aantal mensen zijn emotionele denkwijze hoger.
dan zal je inderdaad altijd zeggen dat je een dier(zelfs als het doodziek is) nooit mag euthaniseren.

soms is rationeel denken wel beter richting het dier zelf
 
Wat een gezwets hier in dit topic zeg over de definitie van euthanasie en of iemand zich wel of niet aan dieren wil binden, naar een psycholoog moet omdat men een vraag stelt op een forum.........pffff vermoeiend.

Ik zal je in het kort een antwoord geven op je vraag, persoonlijk zou ik het leven van deze vis be�indigen maar als jij voor je gemoedsrust toch nog een poging wilt wagen moet je dat gewoon doen. Wel zou ik dan voor jezelf een bepaalde tijd geven en als de vis dan niet beter is dan echt de knoop doorhakken.

Succes en sterkte.
 
BlupGup zei:
Vind het altijd opmerkelijk hoe men zich aan vissen emotioneel gaat binden.
Vervolgens eet men 's avonds een stuk vlees of 'vis', trekt men de leren schoenen/jas etc en wordt er niet over nagedacht...

Als je dieren houdt moet je objectief naar hun welzijn kunnen kijken en bepaalde beslissingen kunnen nemen anders moet je ze niet houden. Ze bestaan niet om jou emotionele behoefte te vervullen.
Nouja het valt me wel altijd op dat men hier het bijna niet over zijn hart kan krijgen om een visje te doden. En op het kippenforum is het doodnormaal om te melden dat iemand een x aantal kippen heeft geslacht.
 
Hoi iedereen, ik had inderdaad gezegd dat ik hem nog wilde behandelen, maar heb dat niet meer gedaan. Ik gaf 'm alleen nog levend en diepvries erwtjes en dat leek te helpen. Hij dreef zo goed als niet meer op z'n kop en leek actiever. Dus heb ik de keuze nog een tijdje uitgesteld.
Waarom ik dit topic opende was omdat ik graag wilde horen of ik een kans had hem beter te maken of niet. In eerste instantie waren de berichten dat ik het kon proberen.
Daarna worden jullie berichten wat negatiever en dat ik een psycholoog nodig heb. Ik snap dat ik emotioneel overkom, maar mijn intentie was niet om egoistisch m'n vis door te laten leven voor mijn gemoedstoestand. Ik vond zelf al namelijk dat het geen leven is voor een vis: op z'n kop. MAAR ik heb geen ervaring in het behandelen van dit probleem en dus kwam ik hier, om te kijken wat het toekomstperspectief is. Bovendien wist ik de aanleiding van het probleem niet, en dus ook niet in hoeverre het beestje er last van heeft. Oke, als het een vergroeiing is zal Drogo inderdaad pijn lijden, maar helaas is dat niet te zien.
Dankzij jullie berichten snap ik dat er geen behandeling reeel is, dus zal ik inderdaad Drogo uit d'r lijden verlossen. Oprecht bedankt!
Ik kan het namelijk wel over m'n hart verkrijgen om een zieke/lijdende vis te doden, maar niet om een vis met een toekomst dood te maken omdat ik te lui/dom was om naar een eventuele oplossing te zoeken.
Ik heb gister kruidnagelolie gehaald om hem daar vandaag mee te helpen.
(p.s. ik ben vegetari�r ;) )
 
Bacon zei:
Hoi iedereen, ik had inderdaad gezegd dat ik hem nog wilde behandelen, maar heb dat niet meer gedaan. Ik gaf 'm alleen nog levend en diepvries erwtjes en dat leek te helpen. Hij dreef zo goed als niet meer op z'n kop en leek actiever. Dus heb ik de keuze nog een tijdje uitgesteld.
Waarom ik dit topic opende was omdat ik graag wilde horen of ik een kans had hem beter te maken of niet. In eerste instantie waren de berichten dat ik het kon proberen.
Daarna worden jullie berichten wat negatiever en dat ik een psycholoog nodig heb. Ik snap dat ik emotioneel overkom, maar mijn intentie was niet om egoistisch m'n vis door te laten leven voor mijn gemoedstoestand. Ik vond zelf al namelijk dat het geen leven is voor een vis: op z'n kop. MAAR ik heb geen ervaring in het behandelen van dit probleem en dus kwam ik hier, om te kijken wat het toekomstperspectief is. Bovendien wist ik de aanleiding van het probleem niet, en dus ook niet in hoeverre het beestje er last van heeft. Oke, als het een vergroeiing is zal Drogo inderdaad pijn lijden, maar helaas is dat niet te zien.
Dankzij jullie berichten snap ik dat er geen behandeling reeel is, dus zal ik inderdaad Drogo uit d'r lijden verlossen. Oprecht bedankt!
Ik kan het namelijk wel over m'n hart verkrijgen om een zieke/lijdende vis te doden, maar niet om een vis met een toekomst dood te maken omdat ik te lui/dom was om naar een eventuele oplossing te zoeken.
Ik heb gister kruidnagelolie gehaald om hem daar vandaag mee te helpen.
(p.s. ik ben vegetari�r ;) )
Je hoef je echt niet te verontschuldigen hoor, ik begrijp best wel dat sluiers heel speciale vissen zijn waar je je wel aan kan hechten.
Ik heb ook wel eens met tranen een vis dood moeten maken, gewoon omdat die een komiek in de bak was en een lief smoeltje had.
Sluiers hebben karakter, meer dan andere vissen.
Maar goed dat je weet wat je moest doen ;)
 
Heel goed van je dat je advies durfde te vragen en ook erg moedig van je dat je de knoop door durft te hakken voor het welzijn van de vis en hem niet langer te laten aantobben. Sterkte.
 

Terug
Bovenaan