Zwemblaas-probleem dario dario?


W

Wim1967

Guest
Gisteren heb ik een groepje dario dario gehaald. Ze zijn nog jong (1 cm). Maar 1 visje (v) lijkt een zwemblaas-probleem te hebben. Ze blijft liggen op de bodem en als ze naar boven zwemt en even stopt dan zakt ze weer als een baksteen.
Heeft iemand wellicht een verklaring (en eventueel oplossing)?
 
Kan van alles verzinnen maar hoe of wat precies is lastig natuurlijk,zijn kleine en dus kwetsbare visjes en zal vast met de verhuizing te maken hebben.
Zou het vandaag nog ff aankijken maar als er geen verbetering is misschien beter om het visje uit z'n lijden te verlossen...
 
"Je neemt een grote emmer of speciekuip en vult die met water dat de vis nog net onder het water ligt. Elke dag verhoog je de waterstand met 1 cm tot de emmer vol is. Zo krijgt de vis een kans om zijn zwemblaas opnieuw te kalibreren."

Waar zie jij masseren in deze passage?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
"Je neemt een grote emmer of speciekuip en vult die met water dat de vis nog net onder het water ligt. Elke dag verhoog je de waterstand met 1 cm tot de emmer vol is. Zo krijgt de vis een kans om zijn zwemblaas opnieuw te kalibreren."

Waar zie jij masseren in deze passage?

~ Ivo

Laatste stukje onderaan de pagina. Maar het gaat hier ook om vissen die drijven ipv zinken.
 
Dat stuk gaat m.i. niet over kalibreren. Staat niet voor niets in een aparte alinea.

~ Ivo
 
Dus ik neem aan dat het morgen z'n vierde dag lijden gaat worden!?
 
Niet zo snel iets 'aannemen'John. Want a) weet je niet wat ik met de vis heb gedaan en b) wellicht is het probleem verholpen en c) wat is 'lijden'?
Om op optie C uit te komen; De vis heeft nog steeds het probleem, maar dat lijkt haar niet erg te deren. Ze hangt rond in het javamos en vangt haar voedsel. Dus tot op heden bestempel ik het als een 'lastige handicap zonder reden tot euthanasie'. Maar het zou wel leuk zijn als ze van dit ongemak af gaat komen... Ik hou haar gedrag en groei in de gaten.
Maar je bezorgdheid is zeker positief John!
 
Heel vervelend om te moeten bevestigen maar visjes met dit probleem (op bodem blijven liggen en als ze zwemmen en stoppen als baksteen naar bodem zakken) dat is echt een kapotte zwemblaas. Hier is geen herstel meer op mogelijk zeker niet op dit soort kleine visjes. Sorry voor het vervelende nieuws maar ik zou het visje niet te lang laten aanmodderen.
 
Wim1967 zei:
Niet zo snel iets 'aannemen'John. Want a) weet je niet wat ik met de vis heb gedaan en b) wellicht is het probleem verholpen en c) wat is 'lijden'?
Om op optie C uit te komen; De vis heeft nog steeds het probleem, maar dat lijkt haar niet erg te deren. Ze hangt rond in het javamos en vangt haar voedsel. Dus tot op heden bestempel ik het als een 'lastige handicap zonder reden tot euthanasie'. Maar het zou wel leuk zijn als ze van dit ongemak af gaat komen... Ik hou haar gedrag en groei in de gaten.
Maar je bezorgdheid is zeker positief John!

Klopt klopt vandaar ook een vraagteken achter m'n aanname maar zoals ik de beschrijving van het gedrag in je eerste post las kwam bij mij het beeld van een visje dat aan het lijden/strijden is/was voor ogen.

Inmiddels al verandering?
 
Nee, er is nog geen verandering. Maar desondanks lijkt ze zich goed te kunnen redden. Als ze achter gaat blijven in groei (in vergelijking met de andere dario's)dan doe ik er natuurlijk wat aan.
 

Terug
Bovenaan