Zwemblaas?, nitriet? Of bacterie


Angelique.L

Member
Lid geworden
8 oktober 2021
Berichten
23
Leeftijd
23
Goede dag,

Na veel lezen hier toch maar besloten een account aan te maken.

Ik heb een sluierstaart (leeuwenkopje ongeveer 1 jaar heb ik hem) die sinds dinsdag op de bodem op zijn rug ligt.
Nou vraag ik me af hoe dit komt/ wat het is

de nitriet was veel te hoog dinsdag en heb gelijk ververst en ben dagelijks blijven verversen nou zijn de waterwardes weer goed.

Sinds dien zwemt hij meer en krijgt zichzelf vaker en langer overeind

Zou het echt door de nitriet zijn geweest of heeft hij zwemblaas problemen meschien last van een bacterie ?

Hij woont samen 2 andere in een juwel rio 180 externe groot buiten filter (doet 1050L per uur) luchtpomp en planten in de bak

(2x2 daags worden ze gevoer)
Hun dieet bestaat uit tetra goldfish gold Japan, hikari lionhead, hikari goldfish exel, saki hikari fancy goldfish balance, en 1 a 2x per week doperwten

Heb hem nu onder een plantje recht gelegd hoopt dat het goed komt
 
Heb je misschien de waterwaarden voor ons en een foto van de bak? Welk onderhoud pleeg je want de no2 moet ergens vandaan zijn gekomen?
 
Water wardes laat ik in de winkel testen monteel elke dag (normaal 1x 2 weken) dus heb ik helaas zo niet,

ja de no2 kwam heef ik eerlijk toe heb de onderhoud beetje uitgesteld (was goed ziek en nu oorontsteking maar gaat beter) en een plantje was onder gaan rotten ( gelijk weg gehaalt) normaal doe ik elke week 75 tot 80 % verversen, Bodem elke 2 weken afzuigen en ramen schoon waarneer nodig.
 

Bijlagen

  • 20211008_180405.jpg
    20211008_180405.jpg
    468.7 KB · Weergaven: 150
Dit is dus hoe hij ligt en als hij uitzicht zelf overeind komt, ik help hem ook wel eens overeind en 'help' hem soms met eten soms lukt het niet op het moment.

@jessicapilon heb je hier iets aan ?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211008-191051_Gallery.jpg
    Screenshot_20211008-191051_Gallery.jpg
    307.8 KB · Weergaven: 126
  • 20211008_185607.mp4
    61.9 MB
Kan van alles zijn. Nitriet blootstelling is niet zo fijn en wellicht iets in de vis beschadigd. Bacterie kan ook.

Op dit moment heb ik er 2 op de kop liggen. 1 al maanden en 1 sinds kort. Zijn verder gewoon gezond (ik heb microscoop en zie niets wat te duiden is, dat ze ziek zijn) Het is een raar gezicht en eten is inderdaad een aandachtspuntje maar even omkiepen en ze eten gewoon of ze eten op de rug. Soms kunnen ze ook gewoon een stuk zwemmen, het is een raar fenomeen.

Bij een bacteriele aandoening ga je vanzelf meer zien.

Je zou watertherapie kunnen proberen.

Flinke curver met vers water zelfde temperatuur als aquarium. Laagje water met luchtpompje zodat vis net onder water zit. 2 dagen niet voeren en 3 gram zout per liter oplossen. Kijken of hij wat rechter komt. Door minder water minder druk op lichaam. Zo ja voer je per dag het water wat op met 5 cm. Als stbiel is weer terug plaatsen.

let wel op dat het laagje water erg snel vervuild en als je geen drupjes heb zal je avond en morgen vers water moeten geven. Ik gebruik 2 curvers. Vis in schone zout bak, andere uitspoelen onder douche en klaar zetten voor de avond etc. 10 minuten werk.
 
@michelle1
Ik heb nog een 60cm aquarium staan (verkeert begonen met de schatjes) zou hier ook de water therapie in kunnen ?

Bij net onder water alleen het lichaam of ook dat hij de rug vin kan streken?

Wat voor verschijnselen krijg je te zien bij bacterië probleem ?

Dankje voor de tip
 
Hele vis moet bedekt zijn met water met vinnen uit. Ook vinnen onderop moeten gestrekt kunnen zijn. Mag best een cm ofzo meer zijn.

Bij bacterieel word vis ziek en eet niet meer. Vinrot, ogen gaan meer ui staan en/of wittige laag.

Aquarium kan best maar wel zwaar werk qua verversingen. Bij action heb je voor weinig curvers. Maakt niet uit als oppervlakte bodem maar wat groter is omdat je dan wat meer liters erin kun doen. Een emmer met 15 cm hoog water is veel minder liter dan een grote bodem oppervlak.
 
@Michelle

Dankje voor de informatie.

Denk toch dat ik voor het aquarium ga is wat veiliger met de katten 😅 hoop dat het werkt
 
NH3 en NO2 meten met drupjes!! ochtend en avond. Beter teveel schoon water dan te weinig. Je krijg eerst opbouw NH# en dat gaat helemaal niet goed komen.

Na 2 dagen gepelde doperwten voeren zodat darmen goed door blazen. na paa rdagen als vis wat stabieler is kun je wat brokje erbij doen. Langzaam opbouwen. Als hij weer om kukkeld kan het ook aan het voer liggen. Dus 1 soort voer geven zodat je inzicht heb wat wel of niet goed verteerd.

Succes en up date leuk
 
Zou even kijken voor drup testen, neem aan als de NH# opbouwt dat het verversen is.

Hij eet al een jaar deze brokjes/voer en lijkt me stug dat hij er opeens last van heeft maar wie weet🤷‍♀️
 
@Michelle

Hij heeft scheurtjes in zijn buik en borst vin. Weet niet of je het goed kan zien op de foto kan dit ook iets beteken/ mee te maken heeft ?
 

Bijlagen

  • 20211009_111651.jpg
    20211009_111651.jpg
    147.1 KB · Weergaven: 121
Dat zou kunnen.

Zieke vissen en/of vreemd gedrag is altijd "gokken" waar deze last van heeft. Je kunt niet in de vis kijken wat hij mankeert. Bij mensen hebben ze hier diverse apparatuur en onderzoeken voor maar voor een vis is dit vrijwel geen optie. Dit is er wel maar kost nogal wat. Dan moet je denken aan een koi dokter.

Bij vissen die op de kop/rug/zij liggen moet je denken aan de zwemblaas. Er zijn verschillende opties wat daar mis mee is.

- aangeboren afwijking meteen of in groei die zich ontwikkeld.
- spijsverteringssysteem voer/diverse "ziekte verwekkers">obstipatie. Vaak voor komend euvel bij sluier, dat er obstipatie is en de darm zo gevuld is dat zwemblaas problemen onder vind van druk door de darm. Daarom laag water minder druk op lichaam, zout en vasten en dop erwten. Darmen legen.
- Kop te zwaar door wen en verliest balans.

Over het algemeen alle visjes die een euvel hebben gaat hun weerstand naar beneden en zijn dan doelwit voor allerhande ellende dat ook in je aquarium zit. Een gezonde fitte vis heeft nergens last van maar een verzwakt exemplaar krijgt steeds moeilijker om iets af te weren.

De scheurtjes zijn die afgelopen dagen ontstaan of heeft hij deze al langer? Ze beschadigen ook vaak aan allerhande zaken die je in het aquarium heb staan omdat ze nu eenmaal erg klungelig zwemmen. Vrouwtjes beschadigen vaak door de paaiende mannetjes.

Als de scheurtjes een "nieuw" euvel is en je zie dit elke dag wat erger/meer worden dat is geen goed teken. De volgende vraag wat te doen. Op schoon water en zout en aankijken. Bij snellere aftakeling moet je denken aan medicatie. Helaas is het soms ook gewoon einde verhaal :'(

Mankement aan zwemblaas is z on beetje het lastigste op te lossen als het geen obstipatie is en schoon water en zout niet helpt. Dan krijg je de moeilijke keus, lijd de vis zichtbaar of red hij zich op zijn manier. Lijd de vis zichtbaar is kruidnagel olie een middel waarmee je de vis "humaan" kunt laten in slapen.

Dit is voor een ieder een erg lastige situatie. Hier zul je zelf keuzen moeten maken tot hoe ver je wilt gaan maar begin eerst met schoon water en zout en vasten. Niet geschoten altijd mis.
 
De scheurtjes vielen me gister avond al op,

Het is een mannetje dus paaigedrag is het niet hij heeft ook niet achter het vrouwtje aan gegaan.

Hij zit nu in water therapie en zover zo goed, hij probeert vaker overeind te komen (lukt wel aardig) blijft langer overeind dan eerst

Zou de scheurtje in de gaten houden medicatie heb ik toevallig nog staan

Hopen op het beste
 
Update

Hij ligt niet meer op zijn rug maar op zijn zij en al een keer recht 2🥳🥳

Ik voer hem nog wel (gevoel dat hij eten nodig heeft) met doperwten en saki hikari fancy goldfish balance

lijkt er op dat het goed gaat komen
 

Bijlagen

  • 20211009_191837.jpg
    20211009_191837.jpg
    103.9 KB · Weergaven: 100
  • 20211009_192002.jpg
    20211009_192002.jpg
    142.4 KB · Weergaven: 107
Fijn om te lezen dat het beter lijkt te gaan. Altijd heel sneu om te zien dat z on mooie grote vis hulpeloos er bij ligt.

Sla de hikari even over. Ik begrijp dat je denk hij heeft het nodig maar hij kan best wel even zonder voer. Des te sneller die darmen goed leeg zijn des te sneller hij opknapt. Dop erwten is geoeg voor een paar dagen. Heeft ie ook wat te kauwen en te doen en laxeert.

Als hij een dag weer normaal is dan geef je hem 1 portie hikari en doperwten later op de dag en bouw je langzaam op. Hou hem leiever wat langer apart met goede verzorging dan te snel overgaan op normaal. Het lichaam moet weer even herstellen. Als je hem overzet in aquarium met gebruikelijke menu en hij gaat weer kantelen dan weet je zeker dat het aan de hikari ligt en zul je wat anders moeten verzinnen. Dit is altijd even een zoek tocht maar met jouw goede zorg gaat het best goed komen. Er is niet echt een eenduidige lijn welke vis wat verdraagt en een tijd gaat het goed maar is geen garantie voor komende tijden.

Zo en zo doperwten in voer schema opnemen voor alle vissen. Een dagje vasten doet zielig aan maar in kader van darmpjes soms wel beter.


Leuk dat je even up date geef (y)
 
Update,

Positieve:
Hij kan zich al langer overeind houden en probeert rond te zwemen wat wel aardig lukt. Lijkt steeds beter te gaan

Negatieve:
Ik zag gisteravond rode stipjes op zijn wel en aan de aanzet van 1 van zijn borst vinnen,(maak morgen een foto) denk dat hij nitriet vergiftiging heeft opgelopen en behandel hem nu ook voor bacteriële infectie. Het is nu wel minder rood dan gister en niks bijgekomen/ niet erger geworden

Ik las online dat met een nitriet vergiftiging je veel water moet verversen, genoeg lucht in het aquarium en kan behandelen voor bacteriële infectie
Geen idee of het klopt maar volg het wel op
 
Van HS aqua heb je ook fish guard wat zou helpen met immuunsysteem versterken van vissen als ik het goed begrijp zou dit iets zijn of toch maar niet?

Niet perse voor deze vis maar in het algemeen
 
Update,

Positieve:
Hij kan zich al langer overeind houden en probeert rond te zwemen wat wel aardig lukt. Lijkt steeds beter te gaan

Negatieve:
Ik zag gisteravond rode stipjes op zijn wel en aan de aanzet van 1 van zijn borst vinnen,(maak morgen een foto) denk dat hij nitriet vergiftiging heeft opgelopen en behandel hem nu ook voor bacteriële infectie. Het is nu wel minder rood dan gister en niks bijgekomen/ niet erger geworden

Ik las online dat met een nitriet vergiftiging je veel water moet verversen, genoeg lucht in het aquarium en kan behandelen voor bacteriële infectie
Geen idee of het klopt maar volg het wel op

Het is altijd wat gissen. Nitriet in je water kan vis zeker ziek door worden maar of deze dan meteen met een bacterieel probleem zit is niet echt een verband.

Zeker bij gebruik van medicatie moet je water goed monitoren en afhankelijk wat je gebruik kan het ook je nodige bacterieen in het aquarium doden zodat je weer met een NH3 en NO2 verhaal kom te zitten. Het duurt dan weken voordat je water weer stabiel is.

Immuun system versterken na een medicatie kuur (afhankelijk wat je gebruik) kan zeker helpen. Degene van HS zegt mij niets. Vele gebruiken Voogle. De meningen over dit onderwerp zijn wisselend. Ik ben meer van vitamine drupjes op eten laten intrekken zodat het rechtstreeks in de vis beland. De meer natuurlijke medicatie en toevoegingen is niet mijn ding. @Giebeltje is hier meer van.

De commerciele lijnen op dit gebied is om geld te verdienen maar zal ook geen kwaad kunnen voor de vis, ga ik van uit.

Fijn dat hij weer steeds meer kan zwemmen. Ik hou het op spijsverteringssysteem/darmen. Een bacteriele zwemblaas aandoening heb ik nog nooit mee gemaakt dat dit verholpen kan worden met of zonder medicatie. Zover ik heb mee gemaakt en heb gelezen is dit altijd einde oefening.
 
Gissen is het zekker maak zijn bak nu 2 tot 3 keer schoon per dag, hopen dat het beter blijft gaan kan hij snel weer bij de andere

Zou eens even kijken naar die voogle,
Denk dat zo iets meschien handig als hij beter is dan even iets extra's krijgt
 
Ik heb hier ook een Oranda, die zwemproblemen krijgt na het eten van veel drijvende pellets. Er blijft bij haar lucht in de darmen zitten totdat ze gepoept heeft. Tegenwoordig zorg ik dat ik bij drijvende pellets gepelde doperwten voer. Verder geef ik ( gewassen!) Eendenkroos en fijngesneden sla. Ik voeg Voogle toe na iedere waterwissel (1x per 3 dagen) of mijn eigen mengsel, en ook knoflookextract. Dagelijks zuig ik de poepjes weg, en 1 x per maand geef ik een 5-daagse kuur van zinkende pellets besprenkeld met vitaminedruppels en bestoven met cacao. Dat geven ze in Japan ook bij zwemblaasproblemen en bacteriele infecties.
 
De schubben aan de kant waar hij steeds op licht staan een beetje open echt bijna niet te zijn eigenlijk,

Komt dit omdat hij hier steeds op ligt en bij het overeind komen scheurt dit een beetje langs de bodum of is hier iets ergnstig aan de hand ?

Heb nu voogle bij hem in de bak gedaan meschien doet het iets 🤷‍♀️

Maar in het possetieve nieuws die rode stips die hij op zijn wen had zijn bijna weg
 
Uitstaande schubben is geen goed nieuws. Geen zout gebruiken. Schoon water en de Voogle en kijken of hij opknapt.

Gaan schubben meer uitstaan (ala denneappel) is het einde verhaal voor hem. Uitstaande schubben ligt vaak oorzaak bij de nieren.
 
Ik gebruik de vitaminedruppels van Kingyo (website Fancy Goldfish Store), zitten allemaal Chinese kruiden in, en volgens mij ook Kurkuma, als ik naar de kleur kijk. Het smaakt ook een beetje bitter.
 
Mooi oud topic, maar blijft een veel voorkomend probleem als je ze te veel voert of de waterwaardes niet kloppen. Kan ook een bacterieel probleem zijn (inwendig).
Zowiso vroeg herkennen is pré.....des te eerder des te beter ...... ververs direct 70 % van je aqarium water........... ik voer ze straks 2 keer per dag Saki Hikari Fancy Goldfish balance......en dan zoals boven vermeld vegetarisch.....

zowiso min 1 x per week bij deze vis soort bij normale bezetting........ en hou ze op dieet altijd... erwten, broccoli, spinazie eten ze graag... wel kort koken van te voren en erwten uit hun jasje duwen na het koken.......

Paar tips voor goudvissen cq sluierstaarten.
1. Voor te beginnen 3 dagen laten vasten.

2. Daarna erwten (gekookt) uit schilletje duwen wel te verstaan voeren voor 3 dagen , kijk of het beter word. Zo niet ......

3. Epson zout bad ( bitterzout) krijg je bij kruidvat. (Ow ik heb het alleen over goudvissen!!!!!).. vis appart zetten in laag water met zuurstof geen filters. 25 tot max 30 gram zout per liter water max 30 min. Doe dit 3 dagen pak 2 dagen pauze dan nog eens 3 dagen de zelfde procedure. ( dit werkt laxerend en ontspand de vis)...

4. ALS dat niet werkt dan zou ik medicatie gaan geven. Welke tja ik gebruik daar in de toekomst Virumor aqarium Munster en of de NT Labs zwemblaas behandeling.....


Hoe te herkennen ( zwemblaas problemen goudvis)....
Kijk uit naar veelvoorkomende symptomen van zwemblaasproblemen. Zwemblaasproblemen doen zich voor wanneer de zwemblaas van de vis, die normaal gesproken opzwelt en de vis helpt te drijven, op een of andere manier wordt aangetast. De symptomen zijn meestal hetzelfde, ongeacht de oorzaak van het probleem. Als je je vis ondersteboven ziet drijven, neem dan niet meteen aan dat hij dood is; als hij nog ademt, dan heeft hij waarschijnlijk een zwemblaasprobleem. Dit zijn de symptomen om naar uit te kijken:
  • De vis blijft naar boven drijven of drijft ondersteboven.
  • De vis zinkt steeds naar de bodem van het aquarium.
  • De vis zwemt met zijn staart hoger dan zijn kop (let op: dit is normaal voor sommige soorten).
  • De vis heeft een opgezwollen buik.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220721-075200_Photos.jpg
    Screenshot_20220721-075200_Photos.jpg
    303.4 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan