Zwemblaas infectie?


M

Mart1250

Guest
Beste,

Wij hebben nog niet lang een aquarium, misschien net 1 maand nu en hebben daar onderandere een stellete dwerg goerami's in, echter sinds gister zat het mannetje een paar uur in de zelfden hoek aan het water oppervlak bij het verwarmingselement. Nu vanmorgen troffen we hem op zijn zei op de grond in de bak aan, ademt behoorlijk snel.
Ik heb even lopen zoeken en dacht misschien aan zwemblaas infectie omdat daar wat symtomen zoals aan het water oppervlakten bij zat. Iemand een idee wat hier aan de hand is? De kleuren van de vis zijn nog precies het zelfden, geen verschillen. Ik las daar ook over een soort therapie om in een aparte bak het water zo laag te houden voor een aantal dagen zodat het zich zou kunnen herstellen om weer recht te zwemmen. Echter hebben wij geen tweede bak, wel een vissenkom, maar dat lijkt me niet zo geschikt denk ik?? Daarbij las ik ook dat door aan het water oppervlakten voedsel te eten ze lucht binnen kunnen happen wat mogenlijk ook de oorzaak zou kunnen zijn. We gebruiken "Aquatic Nature", "Tropical Energy Food" Dat zijn van die hele kleine korreltjes die eerst aan het water oppervlakte drijven en uiteindelijk ook naar beneden zakken.


Met vriendelijke groet,

Mart
 
Beste Bertus,

De bak is 60 centimeter, filteren op kool(zat bij filter in), hier onder een foto van hem op zijn zei:

879932mart1250_0_82_20130905_11.jpg


Ik zal zo dan even het water 1/3 verversen.

Met vriendelijke groet,

Mart
 
Geef je ook wel diepvries. inplaats van maar korreltjes?

Dat is zoiets van droog brood eten,zonder beleg.

Laat de bak eens zien,dat vreteld meer,dan zo.

Filteren op kool????

Grote kans op Nitriet vergifteging.

Zo,n binnenfilter zeker?

Doe schoon water in die vissenkom,zuurstof pomp er op.
Daar de vis in.
En kijken wat hij doet.
 
566794mart1250_0_82_20130905_11.jpg


642973mart1250_0_82_20130905_11.jpg


665357mart1250_0_82_20130905_11.jpg



Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid. Alle andere vissen zwemmen energiek en is niks mee aan de hand. Als ik hem in een vissenkom doe, lauw water er in doen? Ons filter dient dacht ik al voor zuurstof, aangezien alles wat hij oppomt er boven weer uit gooit en daarbij allemaal belletjes vrij komen, even filter in de kom doen? We hebben er namenlijk geen 2.

Met vriendelijke groet,

Mart

Edit:Nee we kregen dit aangeraden bij de aqua zaak, verder geen diepvries voer nee.
 
Spons is te grof,houd niets vast.
Kijk voor een groter filter
waar meer sponzen inzitten.

En bacterie in vast houd.

lees je daar op in,waterfiltering en bacterie.
die zetten Nitriet om in nitraat.
 
Een vis die zo gaat liggen en ook op "vers" water niet snel opknapt geef ik meestal niet veel kans :sorry:
 
Als hij net nieuw is,kan hij nooit het water goed houden.
Kijk op Externe filters,wat daar allemaal in zit ,om de kwaliteit van het water goed te houden.
En wel bacterieel.
Om Nitriet om te zetten naar Nitraat.
En het ammoniak wat vrij komt.
Daarom is water verversen belangrijk.
Een aquarium is niet alleen een bak water met planten.
daar komt iets meer bij kijken.

En de vis,kan al iets gehad hebben,als de rest gewoon zwemt.
Laat toch de waterwaarden eens meten.
 
Ik heb ook een aqua flow 100 en hier gewoon zelf wat losse fijnere filtersponsen in gedaan op maat geknipt en huppa draaien.

Heb je je water waardes al laten meten ? kan er over heen lezen maar volgens mij is dit nog niet geopperd?
 
Ik vind je filterspons met de kool er nog heel schoon uitzien namelijk, aangezien dit een beste grote filter is, 200 tot 400 liter voor een bakje van 60 liter? Heb je je bak wel met filter en al laten indraaien? ik zie er geen drek en slijmspul op zitten, als hij al een maand zou draaien moet hij dan toch wel wat meer goor eruit zien zeg maar.. Of is dit een ongebruikte?
 
Beste,

Ten eerste bedankt voor al het advies, de vis hebben we uit zijn leiden verlost en hebben inmiddels al een nieuwe aangeschaft. Daarbij hebben we ook diepvriesvoer aangeschaft.
Om nitriet en ammoniak laag te houden hebben we zo'n middeltje genaamd "Bio Bactor" dat we er wekelijks bij doen met wat plantenvoeding. We hebben de bak ook gelijk nu 1/3 ververst(hadden we gister niet gedaan), maar wat voor filtersponsen zijn dat dan? Iemand een link?

Met vriendelijke groet,

Mart
 
En wat is precies de meerwaarden er van en waarom is het beter met een 60cm bak? Wegens die bacteri�le filter sponsen die nitriet omzetten naar nitraat? Zoveel werk is het overigens niet om het elke week er in te doen hoor. ;) Het is namelijk ook een forse prijs zie ik..

Met vriendelijke groet,

Mart
 
Welnee.
kijk op Marktplaats.
Kosten ze de prijs van binnenfilter.
Wat de meerwaarde is?

Een nieuw aquarium heeft 3 weken nodig bij opstarten om het bacterieel goed te krijgen.
Zowel de bodem als het filter.
Maak je nu elke week het binnenfilter schoon,weg bacterie.(IK maak ze ook elke week schoon,MAAR dan staat er nog wel een externe bij).10 x op elke bak 1.

Is het kleine filter alleen om vuil uit te vangen en wat meer stroming te geven.in de grotere bakken..

Buiten filter,is Grotere inhoud,dus ook meer bacterie.
Die zitten in de sponzen,en ceramische rolletjes.
De witte laag vangt het vuil weg,dus die maak ik om de 14 dagen schoon,OF als de uitstroom minder wordt.
Water erin laten. zitten ook bacterie in.
 
Ik zal het in de groep gooien, maar wat me niet helemaal duidelijk is. Waarom wel in een 60cm bak en niet in een 2 meter bak bijvoorbeeld?

Met vriendelijke groet,

Mart
 

Terug
Bovenaan