zwelling en witte stipjes rond lippen van dwerggoerami mannetje


H

Hylke13

Guest
Ik heb een 60 liter aquarium met 4 neon tetra's, 3 vuurneons, 5 lichtvisjes, 3 slaketende slakken, 1 ancitrus dolichopterus albino van een jaar of 6, een mannetjes paradijsvis en een paartje dweggoeramies. Het aquarium is onverwarmd maar staat in een warme kamer en is gemiddeld 21°C. Ik heb laatst ook wat geexpirimenteerd met watten om stekjes al drijvend wortel te laten schieten.
Het probleem is dat ik laatst een wit bultje net boven de lippen van het mannetje van de goeramies zag. Het was niet erg groot en het was er maar één dus ik besloot een poosje te kijken of het over ging. Maar een week later merkte ik dat er meer stipjes zaten en dat hij ook wat verzwakt leek, een beetje een bobbeltje op zijn zij had en licht was vermagerd. Ik besloot toen om hier te vragen of iemand weet wat dit kan zijn en of ik er iets tegen kan doen.

Hier zijn wat foto's:
rYXWPtanQOO4SH90rG_EhA.jpg

YC00DocFSxmA9YKeNb4YTw.jpg

shsJx6B3SbGErfSO0JiToA.jpg
 
Wat het precies is weet ik niet maar is wel zo dat deze soort door het kweken vaak enorm slecht van kwaliteit is en er daarom enorm vaak problemen mee zijn.

EDIT- Via google een snelle zoektocht gedaan en kwam onderstaande toevallig tegen.
Heb niet alles aangeklikt of gelezen dus weet ook niet of je er wat aan hebt maar zou je ff kunnen bekijken of op verder zoeken.

https://www.aquaforum.nl/threads/dw...s-colisa-lalia-ziekte-virus.69252/#navigation
 
Laatst bewerkt:
Iridovirus zou je op het hele lijf terug moeten zien volgens mij, dit lijkt mij een schimmel of rot.
 
Zit ook duidelijk een zwelling op de zijkant en hebben ook veel van deze vissen als je googled op het virus dus vrees dat de kans groot is dat het toch het virus is.

Omdat een vis verzwakt door het virus kunnen er ook andere akeligheden de kop opsteken lees ik net.

http://johanscheenstra.wixsite.com/tropischevissengids/dwerggoerami-ziekte
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor de info. Wel erg jammer dat de ziekte ongeneeselijk is... De vraag die ik nu nog heb is wat ik moet doen met hem maar vooral wat ik nu met het vrouwtje moet doen.
 
Wat vervelend. Je zou kunnen overwegen om de vis een kuurtje bactopur direct te geven in geval het toch bekrot is en is aangetast door bacterieen. De direct versie is het sterkste, tablettenvorm. Altijd handig om in huis te hebben. De vis apart behandelen want het goedje ligt je biologische systeem in je aquarium plat. Werking duurt wel even hoor. Vis zal niet meteen na een weekje gezond rondzwemmen. Maar je moet wel resultaat zien.

Mocht het toch de virus zijn en het ongeneeslijk is zal de vis verder verzwakken en kun je hem beter uit zijn lijden verlossen. Klap op de kop of in olie (kan zo even niet op de naam komen van de olie) maar even zoekfunctie euthaniseren gebruiken. Wellicht dat iemand anders het even kan benoemen.

Succes
 
Zijn uitwerpselen zijn ook wat sliertig en onregelmatig. Als je dat ziet komen veel symptomen die hij heeft overeen met constipatie, ik vroeg me af of dat ook zou kunnen want hij verslechterd niet echt snel en als hij eet lijkt het al heel snel of hij het niet door zijn keel krijgt.
 
Beschrijving sliertig en onregelmatige ontlasting? Hoe ziet dit eruit?

Als hij verstopt zit kun je trachten hem doperwtjes te voeren. Diepvries erwten, bakje, klein beetje water, magnetron, ff kook erover en pellen. Kan nooit kwaad laxeert. Weet niet of jouw visje grondelt? Soort van bodem stofzuigen, wellicht een steentje klem in de keel?

Hoewel ik hier wel aan twijfel gezien hij magerder word en denk als hij goed verstopt zit het tegendeel zou blijken.

De rest, aantasting op de vis duid op bekrot en schimmel. Vaak is dit een gevolg van een onderliggende oorzaak. Je heb zoveel verschillende oorzaken. Wormen, bacterieen, parasieten, schimmels, virussen, flagelaten. Helaas heb je geen middel wat alles in 1 keer dood dus moet je keuzes maken en het meest voor de hand liggende oorzaak trachten te benoemen. Zekerheid is alleen dmv afstrijkje microscoop.

Als je witte draden zie als ontlasting zou je ook kunnen denken aan flagelaten. Hoewel hij dan ondertussen gezien tijdsbestek niet meer zou eten.

Google eens op manaus aquarium. Duits bedrijf wat allerhande medicatie uitvind. Hier staan ziektebeschrijvingen en wat je zoal aan een zieke vis kan zien om enigzins een idee te krijgen wat de vis mankeert. homepagina links namen van medicatie als je daarop klik krijg je eerst ziekte info.

Omdat je nog niets in huis heb zou je zoutbadjes kunnen overwegen. Dit dood het een en ander. Staat hier op forum.een sticky zoutbadjes hoe en wat.

Succes en ik hoop dat je zo weer wat verder komt
 
hij is helaas een paar dagen geleden overleden voor ik een behandeling kon beginnen... het vrouwtje leeft nog en vertoond geen symptomen maar ik hou haar goed in de gaten, ik vroeg me wel af of het slim is om nog een mannetje te kopen voor het vrouwtje of dat ik beter een nieuw paartje goeramies van een wat sterkere soort er bij kopen of is het slimmer om er sowieso geen nieuwe vissen bij te doen?
 

Terug
Bovenaan