Zweefvuil


G

giants777

Guest
Hoi, ik heb nogal last van zweefvuil in mijn bak, heb een 2 meter bak en als filters 2x eheim 2080 wat toch behoorlijke filters zijn dacht ik zo...
Ik denk zelf dat het te maken heeft het vuil niet goed bij de inlaten van de pompen kan komen, het is een doorkijkbak dus ik zit een beetje met de plaatsingen en wil deze niet zo zeer in het zicht hebben. En nee het ligt niet aan slecht onderhoud of te weinig filterwatten..

Zal even voor het gemak zeggen dat ik geen doorkijkbak heb en dus voor de voorkant sta, de inlaten zitten dan in elke hoek van de bak onderin, 1 uitstroom zit rechtsboven aan de voorkant gericht naar links, de andere uitlaat zit links schuin gericht richting achterwand richting rechts.
Heb het ook al zo gehad: rechtsboven aan de voorkant gericht naar links en de ander linksachter richting rechts.
Heb ook links en rechts tegen de wand planten staan dus denk ik dat daardoor ook het vuil niet goed bij de inlaten kan.
Wie heeft er een beter idee hierover?
bijvoorbeeld alle inlaten rechts, waarvan 2 onder en twee boven?
 
Weet niet of ik het goed lees maar tot nu toe heb je steeds situaties gehad waarbij de uitlaten van de filters tegen elkaar in stromen toch?
Probeer eens dat de uitstromen dezelfde richting opgaan.
 
Hoe is de opbouw per filter wat betreft filtermaterialen?

Wat Seabait zegt: Beide uitlaten moeten aan dezelfde kant geplaatst worden.
 
'moeten'?

Ik ben het ermee eens dat je dat kan proberen en het wel eens wonderbaarlijk kan helpen hier, maar voor 'moeten' zou ik wel de argumentatie willen zien.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
'moeten'?

Ik ben het ermee eens dat je dat kan proberen en het wel eens wonderbaarlijk kan helpen hier, maar voor 'moeten' zou ik wel de argumentatie willen zien.

~ Ivo

Even afwachten dan tot de TS dit gedaan heeft ;)

Het is anders niet zo moeilijk te begrijpen, als je beide stromingen tegenover elkaar laat gaan, dan botsen de twee stromingen tegen elkaar, hiermee maakr je stroming dan een verticale spiraalbeweging waardoor je automatisch zweefvuil in je bak krijgt. ;)
 
Opbouw filtermateriaal: de bovenste lade is het voorfilter bij deze pompen dan onderste siporax en tweede ook met daarop fijne filtermat en derde korf vol witte filterwatten, maar hier ligt het echt niet aan.

Ik vind eigenlijk niet dat de uitstromen elkaar tegenwerken, zoals het nu zit heb je toch een rondgaande stroming? Denk ik zo, maar kan me vergissen.
Ook de linker inlaten hebben een redelijke lange weg te gaan naar de pomp, want al de leidingen komen via de rechterkant de bak in, de rechtse inlaten zitten dus gelijk rechts, maar de linker gaan dus door het zand helemaal naar links wat volgens mij zorgt dat de aanzuigkracht veel minder is of zou dit te verwaarlozen zijn.

Ik kan zometeen al proberen om de uitlaten allebei rechtsboven, aan de voorkant zeg maar en dan langs de ruit af naar links laten stromen...
 
Heb nu de uitstromen allebei rechtsboven en dan aan de voorkant, blazen langs de vooruit af naar links
Volgens mij is dit niet de oplossing als ik dit al zo snel zie...
 
Alles heeft tijd nodig met een aquarium. Zo ook de verandering van stroming in je bak. :) Laat het een nachtje draaien en bekijk morgen het resultaat. Door de verandering kan het ook zo zijn, dat je nu juist weer ander zweefvuil laat dwarrelen.
 
ok zal het morgenvroeg eens aankijken en het resultaat posten
 
Bevalt het niet ander opstelling proberen en weer aantal uren wachten. Als de stroming goed genoeg is om jet zweefvuil richting het filter te krijgen, heeft deze ook tijd nodig om het op te zuigen. :)
 
412324_0_82_p1110045.jpg


zo ziet de bak eruit

761393_0_82_p1110046.jpg


Als je hier goed kijkt zie je nu de uitstromen zitten allebei in de hoeken ongeveer, deze blazen nu naar links toe en mijn instromen zitten dus in elke hoek onderin.
Ik heb dus de hele tijd het idee dat het vuil niet goed bij de instromers komt door de planten wat ervoor staan...?
 
Ik zou nog in allebei de uitstromers een tuitje kunnen schroeven waar je normaal een slang op doet, hierdoor krijg je meer druk en dus een hardere stroming
 
984527_0_82_img_20141005_155122.jpg


Foto van maand geleden van de zelfde kant genomen, heb daarna de planten omgezet omdat ik vanaf de bank niet meer zo goed richting raam kon kijken.
De uitstromers zaten hier rechtsvoor en linksachter, had toen niet zo veel zweefvuil als nu maar toch nog wat...terwijl het nu toch de zelfde situatie is alleen de planten gespiegeld zeg maar...
 
luc zei:
Het is anders niet zo moeilijk te begrijpen, als je beide stromingen tegenover elkaar laat gaan, dan botsen de twee stromingen tegen elkaar, hiermee maakr je stroming dan een verticale spiraalbeweging waardoor je automatisch zweefvuil in je bak krijgt. ;)
In jouw voorbeeld is het duidelijk ja.
Echter der zijn andere opstellingen mogelijk, waarbij de uitstromen elkaar niet tegenwerken, maar deze elkaar juist ondersteunen.

Code:
 __________________________
|O < < < < < < < < < < < < O|
|v                          |
|v                          |
|v                          |
|v                          |
|v                          |
|___________________________|
Uitstromen aangegeven met de letter O, de pijltjes de uitstroomrichting van de uitlaten.
Cre�ert een spiraal door de bak zoals ook optreedt als er slechts een uitlaat is. De uitstroom links ondersteunt in dit geval de spiraal die al door de uitstroom rechts wordt gemaakt.

Code:
 __________________________
|  < < < < < < < < < < < < O|
|                           |
|                           |
|                           |
|                           |
|                           |
|O > > > > > > > > > > > > >|
-----------------------------
Voor de topicstarter is dit mogelijk een alternatief.

Het eerste voorbeeld, werkt hier in de praktijk.

~ Ivo

(Wilt men spraybars gebruiken, dan gaat dit niet werken, uiteraard)
 
Gebruik je ook een voedingsbodem?
 
Erg interessant topic, Ivo neem aan dat voorbeeld 1 ook de andere kant op kan werken?..
 
Ik heb het de hele dag laten draaien met beide uitstromen aan een kant, rechts en links in de hoek uitstromende over de lengte van de bak richting links, maar dit is ook de oplossing niet.

Ik heb het altijd gehad zoals het tweede voorbeeld, het eerste voorbeeld heb ik ook al geprobeerd, dacht dat ik dit een beetje duidelijk had gemaakt in de begin tekst...

@melvinb ik gebruik geen voedingsbodem, maar wat heeft dat ermee te maken?
 
Lastig hoor,was iig eerst wel helder maar na de verandering van inrichting niet meer.
Staat de grotere bos met planten nu in de hoek van de afzuigpunten met de kortste slangen?
Dus dat de inlaten met langere slangen nu minder beschut staan maar niet krachtig genoeg afzuigen en de andere nu meer bedekt staan waardoor de afzuiging niet meer optimaal is.
Hoop dat je me nog kan volgen... ;)

Ik zit ook nog aan iets van algenbloei te denken dat misschien ontstaan is door de verandering,zie ook verder nog wat andere algen op je planten.
Met algenbloei kan je filteren wat je wil maar blijft dan zichtbaar,gaat als het goed is vanzelf wel weer weg.

Misschien al gedaan maar filterslangen eens een goeie schoonmaak geven heeft vaak ook een enorm verschil in rondstroming.
 
Het leidingwerk komt via de rechterkant de bak in, slangen zijn zuiver
Ik ga straks de uitstromen weer zetten zoals ze altijd hebben gestaan, zoals op dat tweede voorbeeld hierboven, maar dan heb ik ze gespiegeld staan zeg maar, op de tekening rechtsonder en linksboven...

Was al aan het denken om over de hele lengte van de bak een uitstroom buis te maken met gaatjes of eigenlijk twee dan naast elkaar omdat ik twee pompen heb, maar dat wordt iets meer werk dan en heb ik niet zo maar ef geprobeerd.
 

Terug
Bovenaan