Zweefvuil


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
733
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Hallo AF'ers,
Momenteel hebben we nogal wat zweefvuil in het aquarium. Zelf dacht ik even tijdelijk m'n Eheim 250 binnenfilter er in te hangen met filter watten om het er uit te filteren. Of hebben jullie nog andere ideeën?
 
Een Powerfilter werkt daar uitstekend voor.
 
Maar:

Wat voor bak heb je nu?
sinds wanneer heb je last van zweefvuil?
wat voor filter heb je nu erop draaien?
 
Powerfilter je kan er ook watten om heen draaien.
Word veel gebruikt in zeeaquariums.
 

Bijlagen

  • 792645A1-E12A-4069-B9B3-D39EC12FBB55.jpeg
    792645A1-E12A-4069-B9B3-D39EC12FBB55.jpeg
    216.3 KB · Weergaven: 99
Zelf gebruik ik de cartridges van Tunze maar vele gebruiken ook normale watten.
vervangen doe je wanneer het filter belletjes begint te blazen.dat is het teken dat hij vol zit.
 

Bijlagen

  • F8CF2AF9-C3F8-4121-9E3D-15750B352D44.jpeg
    F8CF2AF9-C3F8-4121-9E3D-15750B352D44.jpeg
    11.7 KB · Weergaven: 81
Hmm... heb je toevallig iets gewijzigd in de bak de laatste paar weken?

Want als je watten in je Eheim experience hebt zitten moet die het toch ook schoon kunnen houden! (of zitten deze wellicht vol en moeten ze vervangen worden?)

Wat vaak ook een bepalende factor is: hoe de stroming loopt in het aquarium.
hoe heb je de in en uitstroom zitten van je filter?

als je het op een andere manier kan oplossen, hoef je niet nog een extra powerlifter in je bak te steken :)
 
Je kan van alles inzetten tegen zweefvuil.

Vraag is, waarom je zweefvuil ziet in je bak.

Normaalgesproken mag je er vanuit gaan dat je filter vuil wegvangt. Wanneer dat onvoldoende gebeurt dan is je vuil-aanbod te hoog, wellicht tijdelijk door bijvoorbeeld overbelasting of slecht groeiende planten. Ofwel de filtercapaciteit is te laag. Dat kan structureel het geval zijn, of tijdelijk wanneer je filter vies is.

Wanneer wij zweefvuil zien zullen we altijd ons filter schoonmaken. Verder zullen we goed checken hoe het staat met het aanbod van vuil, en dus ook of de planten goed groeien.

Wanneer alles goed lijkt te zijn of wanneer het vaak optreed is het handig je filtercapaciteit te vergroten.

Wij zijn destijds oa om die reden bij een rio180 van een jbl902 naar 2x eheim classic 2215 gegaan met spraybar over hele achterwand, en nooit spijt van gehad.
Mooie schone bodem, altijd helder water. De filters maken we om en om ongeveer elke 2 maanden schoon.
 
Helder. Heb even de oude binnenfilter erbij gehangen met filter watten en zal me morgen eens ontfermen over de buitenfilter. Misschien maar even goed schoonmaken. Bodem is inmiddels wel aardig ingedraaid. :)
 
Hallo AF'ers,
Momenteel hebben we nogal wat zweefvuil in het aquarium. Zelf dacht ik even tijdelijk m'n Eheim 250 binnenfilter er in te hangen met filter watten om het er uit te filteren. Of hebben jullie nog andere ideeën?

Filterdoek! Dat is herhaald te gebruiken en ook gemakkelijker in gebruik. Filterdoek gebruik je in je vóórfiltering.
 
Gebruik je een spraybar of een gewone uitstroom?
Hoe staan je uitstroom en aanzuig van je filter gericht?
Zelf zou ik aaraden om enkel in laatst fijn te filteren om zoveel mogelijk doorstroom in de filter te houden
 

Terug
Bovenaan