Zweefvuil in aquarium.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,940
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Beste mensen.

Ik heb zweefvuil in mijn aquarium. Doordat er bij mij veel silicaat in het water zit heb ik een 2 weken silicatex moeten gebruiken. Dit is nu verwijderd.

Aquarium juwel Rio 180 led met voedingsbodem, fijn, gewassen grind, o.a. corydoras 12 en 4 Boris lohachata als bodemvissen.

Filter JBL Cristalprofi 902e. Eerst komt nu het water in de voorspons, daarna siporax in mandje, gevolgd door mandje sponzen, dan mandje half spons en daarbovenop wittefilterwatten. Als laatste passeert het water de fijne spons welke in mandje geklikt zit onder het voorfilter.

Maar zweefvuil zie ik altijd. Nu eerst eens kijken welk effect de filterwatten gaan hebben.

Rechtsachter zit de aanvoerbuis, over de achterwand buis met gaatjes.

Advies is welkom natuurlijk, bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • IMG_20200303_092327.jpg
    IMG_20200303_092327.jpg
    302.6 KB · Weergaven: 97
  • IMG_20200303_092053.jpg
    IMG_20200303_092053.jpg
    174.8 KB · Weergaven: 97
  • IMG_20200303_092109.jpg
    IMG_20200303_092109.jpg
    188 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20200303_092118.jpg
    IMG_20200303_092118.jpg
    163 KB · Weergaven: 91
  • IMG_20200303_092320.jpg
    IMG_20200303_092320.jpg
    408.9 KB · Weergaven: 93
Als je je sponzen na je voorfilter plaatst en sorteert van grof naar fijn, gevolgd door siporax en daarna je filterwatten, zou je je zweefvuil eruit moeten kunnen filteren. Als dat niet gebeurt, ben ik benieuwd naar je belasting vs filtercapaciteit en de waterstroming in je bak. Wat doe je qua onderhoud aan je filter?
Edit; hoe ziet je voorfilter eruit overigens?
 
Laatst bewerkt:
Vissenbestand
2 blauwe spat,
3 colina chuna
Een 12 corydoras panda
3 guppen mannetjes
20 kardinaaltetra
4 botia lohachata
3 siamese algeneter

(Foto's zijn gecomprimeerd Xiaomi Redmi 6)

IMG_20200303_111455_compress32.jpg
 
Je gebruikt nu filterwatten ver na het voorfilter. Dat zou ik niet doen. Het voorfilter moet zorgdragen dat je geen ongewenst, grover, vuil in je biologische segment krijgt. Het beste kan je daarop filterdoek, geen filterwatten dus, onder je grove spons van je voorfilter plaatsen. Filterdoek is herhaald te gebruiken en je kan het nu tegelijk spoelen met je voorfilterspons.
 
Ik gebruikte in de 901 onder de sponsjes in het bovenste vak in het midden wat filterwatten tegen het fijne vuil.
 
Ik twijfel of er enige onduidelijkheid bestaat. Na het voorfilter - groffe spons - gaat het water eerst naar beneden. Dan door de siporax, sponzen, filterwatten, fijne spons.
 
Hoelang laten jullie de filterwatten doorgaans in het buitenfilter zitten?
 
Ik gebruikte in de 901 onder de sponsjes in het bovenste vak in het midden wat filterwatten tegen het fijne vuil.

In een 902 heeft dat niet veel zin, Ts heeft een 902, het bovenste bakje heeft de uitlaten aan de onder-zijkant. De ronde opening in het midden is voor de retourgang. Wanneer je in een 901 de watten in het midden gelegd hebt was je ook aan het filteren op de retour. En je moet nu juist zweefvuil weghalen op de ingaande weg dus in het vóórfilter. Maar goed, dat is mijn gedachtengang.
 
Ik twijfel of er enige onduidelijkheid bestaat. Na het voorfilter - groffe spons - gaat het water eerst naar beneden. Dan door de siporax, sponzen, filterwatten, fijne spons.
Waarmee het zweefvuil dus diep in het filter kan doordringen. Het grovere vuil moet je al vroeg tegenhouden en dat is m.i. in het vóórfilter. Dat is het bovenste bakje met de grove spons. Je legt het filterdoek dan onder die grove spons. Dat filter doek dan in hetzelfde model geknipt als de grove spons. Dat is het principe welk ik altijd volg. En ik heb inderdaad geen last van zweefvuil. Daarbij moet ook gezegd dat de mate van zweefvuil ook afhankelijk is van de vissen die je hebt.
 
In een 902 heeft dat niet veel zin, Ts heeft een 902, het bovenste bakje heeft de uitlaten aan de onder-zijkant. De ronde opening in het midden is voor de retourgang. Wanneer je in een 901 de watten in het midden gelegd hebt was je ook aan het filteren op de retour. En je moet nu juist zweefvuil weghalen op de ingaande weg dus in het vóórfilter. Maar goed, dat is mijn gedachtengang.

Ja ok dat is waar maar bij een Eheim 2213/2215/2217 heb je ook de watten bovenin dus ook als laatste. Zweefvuil tegenhouden kun je inderdaad het beste zo vroeg mogelijk doen maar ik gebruik de watten als laatste om de "stofdeeltje" nog tegen te houden.
 
Waarmee het zweefvuil dus diep in het filter kan doordringen. Het grovere vuil moet je al vroeg tegenhouden en dat is m.i. in het vóórfilter. Dat is het bovenste bakje met de grove spons. Je legt het filterdoek dan onder die grove spons. Dat filter doek dan in hetzelfde model geknipt als de grove spons. Dat is het principe welk ik altijd volg. En ik heb inderdaad geen last van zweefvuil. Daarbij moet ook gezegd dat de mate van zweefvuil ook afhankelijk is van de vissen die je hebt.

Het is niet dat wat standaard bij een filter kan zitten van een cm dik(?).
Waar zou ik dat filterdoek kunnen halen?
 
Laatst bewerkt:
Het is niet dat wat standaard bij een filter kan zitten van een cm dik(?).
Waar zou ik dat filterdoek kunnen halen?

Bij je Lfs? JBL heeft het namelijk. Maar je kan het ook bestellen bij tante Alie.
 
Laatst bewerkt:
Nou heb ik via Ali foto s gezien van de structuur van dat vlies en het leek me zo toe dat daar ook nog makkelijk zweefvuil doorkomt. Of lijkt dat zo met een uitvergrote foto misschien alleen maar zo?
Ik vraag me af of dit vlies meer tegenhoudt dan een laagje filterwatten.
 
Nou heb ik via Ali foto s gezien van de structuur van dat vlies en het leek me zo toe dat daar ook nog makkelijk zweefvuil doorkomt. Of lijkt dat zo met een uitvergrote foto misschien alleen maar zo?
Ik vraag me af of dit vlies meer tegenhoudt dan een laagje filterwatten.

Bij mij werkt het perfect! Meer kan ik er ook niet van zeggen. Behalve dan dat het bewust een ongelijk oppervlak heeft met als doel om dat genoemde oppervlak te vergroten. Misschien dat je dat opgemerkt hebt. Dat gelijke principe wordt trouwens ook toegepast bij Filtersponzen waar ook vaak een reliëf inzit.
 
Misschien dat je dat opgemerkt hebt.

Klopt helemaal Ben en ik dacht bij het zien daarvan nou daar vliegt het fijne vuil rap door. Maar goed dat is dus in de praktijk niet het geval.
 
ik gebruik enkel spons als voorfilter, omdat die bakjes toch te klein zijn om iets anders in te doen en verder zitten er enkel steen achtige dingetjes in m'n filters.
Maar er is niks van zweefvuil te zien.
Voor mij is de enige oorzaak van zweefvuil ofwel kanaalvorming in je filter (kan je testen met het gefilterde water op te vangen in iets doorzichtig voor dat het je bak in gaat, is het vuil dan zit het probleem in je filter) ofwel, wat de meest voordehandliggende is, is je stroming in je bak niet goed of niet goed genoeg.
Veel mensen die aan en afvoer aan weerszijde van de bak hebben, hebben last van zweefvuil.
 
ik gebruik enkel spons als voorfilter, omdat die bakjes toch te klein zijn om iets anders in te doen en verder zitten er enkel steen achtige dingetjes in m'n filters.
Maar er is niks van zweefvuil te zien.
Voor mij is de enige oorzaak van zweefvuil ofwel kanaalvorming in je filter (kan je testen met het gefilterde water op te vangen in iets doorzichtig voor dat het je bak in gaat, is het vuil dan zit het probleem in je filter) ofwel, wat de meest voordehandliggende is, is je stroming in je bak niet goed of niet goed genoeg.
Veel mensen die aan en afvoer aan weerszijde van de bak hebben, hebben last van zweefvuil.
En daar lijkt het hier sterk op; kijkende naar de foto.
 
Morgen ga ik hiermee verder om het te testen. Bedankt voor jullie reacties en duidelijke instructies.
 
Water dat uit het filter terugstroomt is kraakhelder.
 
Water dat uit het filter terugstroomt is kraakhelder.
Dan is het enkel een kwestie van een goede watercirculatie in je bak te krijgen.
Hier en daar een stormingspompje of een bruisdteen inzetten kan daarbij helpen.
 

Terug
Bovenaan