Zweefalg en schimmel bij opstart aquarium


M.Hooijen

Member
Lid geworden
16 juni 2022
Berichten
13
Leeftijd
46
4 dagen geleden ben ik begonnen met de opstart van een klein aquarium voor garnalen. Het water ziet er echter niet goed uit. Ik zie witte schimmel (kan dit komen van een oud stuk spiderwood dat ik erin had gedaan?, wel schoongemaakt). Het water krijgt ook steeds meer een groene kleur dus ik vermoed zweefalg. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al wat plantenvoeding met co2 toegevoegd. Er komt geen direct zonlicht in de bak omdat het glas beplakt is met plastic.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
 

Bijlagen

  • 16607308699772420471821644131803.jpg
    16607308699772420471821644131803.jpg
    269.5 KB · Weergaven: 44
Hoort bij de opstart, overigens zijn garnalen en co2 doorgaans geen gelukkig huwelijk waarbij garnalen het onderspit delven
 
Zou me er ook nog niet zo druk om maken en je hebt het over co2 maar bedoel je carbo of echte co2.
 
Vloeibare plantenvoeding met co2 (HS Flora Carbo)
 
Okee dan gebruik ik dat niet meer.
Hoe lang zou het licht aan moeten. Ik las bij algengroei max 8 uur?
 
4 dagen geleden ben ik begonnen met de opstart van een klein aquarium voor garnalen. Het water ziet er echter niet goed uit. Ik zie witte schimmel (kan dit komen van een oud stuk spiderwood dat ik erin had gedaan?, wel schoongemaakt). Het water krijgt ook steeds meer een groene kleur dus ik vermoed zweefalg. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al wat plantenvoeding met co2 toegevoegd. Er komt geen direct zonlicht in de bak omdat het glas beplakt is met plastic.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Die schimmels van jouw op je spiderwood worden veroorzaakt dat bacteriƫn die aanraking met zuurstof komen en dientengevolge met een afbraakproces beginnen met als restproduct dat witte schimmelachtige product. Het is niet gevaarlijk en verdwijnt vanzelf. Sommige vissen maar ook garnalen knabbelen er graag aan.
 
Is zo'n uv lamp persƩ nodig om het weg te krijgen of gaat het ook vanzelf weg?
Niks is persee nodig alleen het helpt enorm dan is het binnen 24 uur weg, hoelang het duurt als je niks doet eer het weg is weet ik niet (nooit zweefalg gehad) water verversen helpt alvast niet
 
Niks is persee nodig alleen het helpt enorm dan is het binnen 24 uur weg, hoelang het duurt als je niks doet eer het weg is weet ik niet (nooit zweefalg gehad) water verversen helpt alvast niet
Het is ook een filter zie ik in de advertentie. Het aquarium is maar 20 liter en er zit al een filter in. Kan dit dan samen tijdens het opstarten?
 
Het is ook een filter zie ik in de advertentie. Het aquarium is maar 20 liter en er zit al een filter in. Kan dit dan samen tijdens het opstarten?
Dat kan prima samen je hangt hem gewoon naast je andere filter en laat ze beide draaien
 
Dat kan prima samen je hangt hem gewoon naast je andere filter en laat ze beide draaien
Het gaat al de goede kant op met de uv lamp. De plantjes heb ik er even uitgehaald om schimmel eraf te spoelen. Moeten deze zo snel mogelijk weer terug of kan dat ook morgen?
 

Bijlagen

  • 16608507304372085723655313974132.jpg
    16608507304372085723655313974132.jpg
    266.3 KB · Weergaven: 44
Het gaat al de goede kant op met de uv lamp. De plantjes heb ik er even uitgehaald om schimmel eraf te spoelen. Moeten deze zo snel mogelijk weer terug of kan dat ook morgen?
Als je de plantjes onder water bewaard kan dat ook morgen terug gezet worden
 
Fijn dat het de goede kant weer op gaat.
Ik vroeg met nog wel af wat je bedoelde met ā€œer komt geen direct zonlicht in de bak want het is beplakt met plasticā€. Bedoel je dan het raam of het aquarium? En wat voor plastic? Als dat van dat melkachtige plastic is op je raam bijvoorbeeld dan gaat het zonlicht er wel doorheen.
 
Fijn dat het de goede kant weer op gaat.
Ik vroeg met nog wel af wat je bedoelde met ā€œer komt geen direct zonlicht in de bak want het is beplakt met plasticā€. Bedoel je dan het raam of het aquarium? En wat voor plastic? Als dat van dat melkachtige plastic is op je raam bijvoorbeeld dan gaat het zonlicht er wel doorheen.
Het is een aquarium achtergrond van plastic. Zit aan de buitenkant van de bak.
 

Terug
Bovenaan