Zweefalg denk ik?


vischman

Well-known member
Lid geworden
18 november 2019
Berichten
77
Leeftijd
31
Beste forum mensen,

Ik denk dat ik last heb van zweefalg en ik krijg mijn water maar niet helder, ik heb al vanalles geprobeerd het wordt soms wel beter maar het komt elke keer weer terug. Heeft 1 van jullie nog tips over het bestrijden van dit probleem?
 
Heb je een foto en wat info over de bak zoals hoelang hij nu draait en je waterwaarden? Welke filter gebruik je en om welke bak gaat het?
 
Heb even geen foto maar zal die morgen maken. Het is een juwel 125 liter met originele binnenfilter. Bak draait ongeveer een half jaar nu. Waterwaarden check ik regelmatig met een druppeltest:
Temp 24
Nh4 0.05
No2 0.01
No3 1
KH 7
GH 8
 
Laatst bewerkt:
Hier een foto van hoe het vandaag is, heeft iemand nog tips?
IMG_20200311_214223.jpg
 
Lijkt me gevalletje waterbloei.
 
Het enige, efficiënte, tegen zweefalg is een uv filter plaatsen. Zelfs met 100%vers water krijg je dat maar tijdelijk weg.
Typisch verschil aan zweefalg tov Waterbloei is de lage No3, zweefalg is namelijk een enorm hongerig plantje. (van daar ook de vaak explosieve groei)
 
Lijkt mij ook bacteriebloei toe.
 
Het enige, efficiënte, tegen zweefalg is een uv filter plaatsen. Zelfs met 100%vers water krijg je dat maar tijdelijk weg.
Typisch verschil aan zweefalg tov Waterbloei is de lage No3, zweefalg is namelijk een enorm hongerig plantje. (van daar ook de vaak explosieve groei)
UV-filter plaatsen is zeker effectief, maar meerdere wegen leiden naar Rome hoor.
TS, je kunt ook eens drijfplanten proberen. Plusminus 40% van je wateroppervlak mee bedekken. Als je toevallig in de buurt woont, kun je wel wat van mij krijgen.
 
Het is waterbloei door veelal teveel organische belasting en als je met uv deze heterotrofe bacterien dood dan zijn er ook niet genoeg meer om het teveel aan belasting af te breken denk ik. Dit is al eerder hier ergens besproken en ik betwijfel of het dus zinvol dis om dan uv in te zetten.
 
Ik heb een binnenfilter dus dan lukt een uv filter niet. Ik heb er een behoorlijk aantal drijfplanten in, en genoeg andere planten. Ik ga proberen of ik het met een chemisch goedje kan oplossen. Heb het aquarium nu ook verduistert voor een paar dagen. En gebruik JBL micro filter watten.
 
Als het eten voor die bacterien op is dan zal het vanzelf wel verdwijnen.
 
Ik heb een binnenfilter dus dan lukt een uv filter niet. Ik heb er een behoorlijk aantal drijfplanten in, en genoeg andere planten. Ik ga proberen of ik het met een chemisch goedje kan oplossen. Heb het aquarium nu ook verduistert voor een paar dagen. En gebruik JBL micro filter watten.
Wat voor filter(medium) heb je en wat voor visbestand?
 
Heb even geen foto maar zal die morgen maken. Het is een juwel 125 liter met originele binnenfilter. Bak draait ongeveer een half jaar nu. Waterwaarden check ik regelmatig met een druppeltest:
Temp 24
Nh4 0.05
No2 0.01
No3 1
KH 7
GH 8

Ik zie dat je ook nh3/4 en no2 meet dus ik zou flink verversen en ergens moet een oorzaak zijn. Kan er ergens iets liggen te rotten of is de bodem rot of is de filter te vervuilt? In een bak die goed draait zou zoiets na 6 maanden niet zomaar mogen gebeuren.
 
Je bodem oogt heel schoon, heb je daarin zitten woelen?
 
Ik heb een binnenfilter dus dan lukt een uv filter niet. Ik heb er een behoorlijk aantal drijfplanten in, en genoeg andere planten. Ik ga proberen of ik het met een chemisch goedje kan oplossen. Heb het aquarium nu ook verduistert voor een paar dagen. En gebruik JBL micro filter watten.

Jawel, dat kan nog steeds. Door onderstaand type UV-C te gebruiken die ook nog eens erg gemakkelijk in gebruik zijn. Je hangt ze, zolang nodig, gewoon in je bak. Bij Tante Ali zijn ze ook niet al te duur.
IMG_20190928_114138_LI.jpg
 
Jawel, dat kan nog steeds. Door onderstaand type UV-C te gebruiken die ook nog eens erg gemakkelijk in gebruik zijn. Je hangt ze, zolang nodig, gewoon in je bak. Bij Tante Ali zijn ze ook niet al te duur.
Bekijk bijlage 293514

Maar goed los je het probleem dan echt op want je dood de bacterien die je teveel in je water hebt maar dat zijn juist de bacterien die afvalstoffen afbreken. Dan blijf je volgens mij nog met dat overschot aan afvalstoffen zitten en schiet je er niet veel mee op toch? Die waas dat zijn de heterotrofe bacterien namelijk.
 
Wat voor filter(medium) heb je en wat voor visbestand?
Ik heb het standaard spul van juwel erin zitten, en ik heb 2 gourami's 4 panda corys, stuk of 10 tetra's en 2 algeneters
 
Ik zie dat je ook nh3/4 en no2 meet dus ik zou flink verversen en ergens moet een oorzaak zijn. Kan er ergens iets liggen te rotten of is de bodem rot of is de filter te vervuilt? In een bak die goed draait zou zoiets na 6 maanden niet zomaar mogen gebeuren.
Ik denk dat de oorzaak mijn achterwand was, want daar waren wat rottende planten en een dood visje achter gekomen. De achterwand heb ik nu ook verwijderd. Bodem is net zo nieuw als de bak dus dat kan het ook niet zijn
 
Je bodem oogt heel schoon, heb je daarin zitten woelen?
Nee is altijd zo schoon eigenlijk, de stroming blaast al het vuil in een hoekje waar ik het heel makkelijk kan weghalen
 
Jawel, dat kan nog steeds. Door onderstaand type UV-C te gebruiken die ook nog eens erg gemakkelijk in gebruik zijn. Je hangt ze, zolang nodig, gewoon in je bak. Bij Tante Ali zijn ze ook niet al te duur.
Bekijk bijlage 293514
Wist niet dat dit bestaat! Ik ga er naar kijken bedankt voor de tip!
 
Ik denk dat de oorzaak mijn achterwand was, want daar waren wat rottende planten en een dood visje achter gekomen. De achterwand heb ik nu ook verwijderd. Bodem is net zo nieuw als de bak dus dat kan het ook niet zijn

Nou even afwachten of dit de oplossing is dus.
 
Gezien de kleur groen is het geen bacteriebloei...die is nl grijs doorzichtig.
Is het groen dan zit er chorfyl in, dan is het plantaardig en leeeft het mede door licht.
Dit ontstaat meestal door onbalans in voeding, en grotendeeels door een ammoniumpiek.
UVC is een goede remedie, maar je moet de oorzaak wegenemen...waarschijnlijk teveel organisch materiaal dat overgaat op ammonium.
 
Gezien de kleur groen is het geen bacteriebloei...die is nl grijs doorzichtig.
Is het groen dan zit er chorfyl in, dan is het plantaardig en leeeft het mede door licht.
Dit ontstaat meestal door onbalans in voeding, en grotendeeels door een ammoniumpiek.
UVC is een goede remedie, maar je moet de oorzaak wegenemen...waarschijnlijk teveel organisch materiaal dat overgaat op ammonium.
Aan wat voor materiaal moet ik dan denken? Ik heb er wel redelijk wat hout in namelijk
 
Hout gaat niet over in ammonium. Ik denk dat je filtercapaciteit onvoldoende is.
 
Hout gaat niet over in ammonium. Ik denk dat je filtercapaciteit onvoldoende is.
Maar het is het originele filter dat bij het aquarium hoort, lijkt me toch voldoende of zie ik dat verkeerd? Ik heb er ook nog een losse kleine sponsfilter inzitten aan de andere kant van de bak.
 
Maar het is het originele filter dat bij het aquarium hoort, lijkt me toch voldoende of zie ik dat verkeerd? Ik heb er ook nog een losse kleine sponsfilter inzitten aan de andere kant van de bak.
Een filter dat 'hoort' bij het aquarium zegt niets over of deze afdoende capaciteit heeft. Je moet niet alleen kijken naar het aantal liters, ook naar de belasting die je visbestand, hout en ander organisch materiaal veroorzaakt. Dát is wat je filter moet verwerken.
Je kunt trouwens ook gewoon pech hebben met de stukken hout die je hebt; sommige blijven alg/bende afgeven en die kun je dan beter verwijderen of vervangen.
 
Hout gaat niet over in ammonium. Ik denk dat je filtercapaciteit onvoldoende is.
helaas wel, dat proces noemt men mineralisatie.

Dit is de klassieke methode van aquarium opstarten, voer erin gooien, bacterieen zetten mineralisatie om naar ammonium en vervolgens gaat pas het nitrificatie proces aan de gang...ammonium > nitriet> nitraat
 
Aan wat voor materiaal moet ik dan denken? Ik heb er wel redelijk wat hout in namelijk
In feite alles dat composteerbaar is...voedselresten, plantenresten, zweefvuil, afgestorven algen...alles dat in loop der tijd "oplost"
 
helaas wel, dat proces noemt men mineralisatie.

Dit is de klassieke methode van aquarium opstarten, voer erin gooien, bacterieen zetten mineralisatie om naar ammonium en vervolgens gaat pas het nitrificatie proces aan de gang...ammonium > nitriet> nitraat
Ben zeker bekend met de cyclus, maar tenzij zwaar rottend hout, draagt dit echt niet bij aan een ammoniumpiek.
 
Gezien de kleur groen is het geen bacteriebloei...die is nl grijs doorzichtig.
Is het groen dan zit er chorfyl in, dan is het plantaardig en leeeft het mede door licht.
Dit ontstaat meestal door onbalans in voeding, en grotendeeels door een ammoniumpiek.
UVC is een goede remedie, maar je moet de oorzaak wegenemen...waarschijnlijk teveel organisch materiaal dat overgaat op ammonium.

Groen noemt men wel de algenbloei en dat kun je krijgen door oa te weinig co2 of teveel organische belasting waardoor je nh3/4 krijgt. ook teveel licht kan een boost zijn voor deze algenbloei.


Zoals altijd moet er een balans zijn in je bak.
 
Voor een snelle oplossing zou ik er een UV-c lamp inhangen. Daarnaast moet er natuurlijk voor gezorgd worden dat de grondoorzaak wegenomen wordt.
 
Groen noemt men wel de algenbloei en dat kun je krijgen door oa te weinig co2 of teveel organische belasting waardoor je nh3/4 krijgt. ook teveel licht kan een boost zijn voor deze algenbloei.


John er werd in eerste instantie, ook door jou geschreven dat het een bacteriebloei was, vandaar dat ik schreef het is geen bacteriebloei maar algenbloei
 
Ben zeker bekend met de cyclus, maar tenzij zwaar rottend hout, draagt dit echt niet bij aan een ammoniumpiek.
het hoeft niet visueel zwaar rottend hout te zijn, alles wordt omgezet in ammonium vroeg of laat...is een kwestie van tijd en condities. Bij hout zie je vaak alleen een buitenkant, zelden wat inwendig zit te gebeuren.
 
John er werd in eerste instantie, ook door jou geschreven dat het een bacteriebloei was, vandaar dat ik schreef het is geen bacteriebloei maar algenbloei

Je hebt gelijk Jan en nu ik de foto terugkijk vindt ik het niet heel erg duidelijk. Bovenin lijkt de waas wittig maar onder wat meer groen.
 
Voor een snelle oplossing zou ik er een UV-c lamp inhangen. Daarnaast moet er natuurlijk voor gezorgd worden dat de grondoorzaak wegenomen wordt.
Dat is het hartelijke aan zweefalg.
De oorzaak kan al lang weg zijn eer men de juiste remedie toepast.
Veel mensen proberen eerst weken met gedeeltelijke waterwissel maar dat heeft slechts een zeer kortstondig effect.
De alg daarentegen houdt zichzelf in stand en hoeft z'n oorzaak niet meer te hebben.
 

Terug
Bovenaan