Zweef alg verdwijnt niet


J

JennnB1996

Guest
Goedemiddag allemaal,

ik ben op dit moment ten einde raad, dus hoop op jullie ervaringen en tips.
Ik heb nu enige tijd last van zweef alg in mijn aquarium voor mijn sluierstaarten.
ik krijg het met geen mogelijkheid ongedaan.. heb vorige week zelfs uit pure wanhoop een waterwissel van 80% gedaan. Zand grondig schoongemaakt, alles wat je je kan bedenken eigenlijk, en binnen 3 dagen was mijn aquarium weer helemaal groen. zo gigantisch groen dat in mijn sluiers alleen kon zien zwemmen wanneer ze vooraan zwommen..
ik hoop dat er hier iemand tips heeft, ben bang dat ik het aquarium anders helemaal leeg moet halen/reinigen/herinrichten.
ik ben overigens geen beginner. We hebben momenteel 5 aquariums varierend in grootte van 120 liter tot 900 liter. De 3 sluiers zitten in een bak van 340 liter.
Groetjes,
Jennifer
 
Alg heeft een bepaalde oorzaak, het is noodzaak om eerst de oorzaak te achterhalen.

Dit kan diverse oorzaken hebben...

Hoe veel licht krijgt de bak, ook invallend zonlicht telt hierbij mee.

Je zou wat snel groeiende planten in je bak toe kunnen voegen in je bak.

En hoe is je co2

En de rest van de waterwaarde?
 
De oorzaak ligt veelal in overbelichting. Zonlicht of het te lang laten branden van je verlichting. Waterverversen en het toevoegen van snelgroeiende planten kan je helpen. Ben je misschien ook bezig geweest in je bodem? Dan kan er sprake zijn van een balansverstoring, amoniumpiek, in je bak. Voeg je eigenlijk bemesting en CO2 toe? En hoe is het met je watertemperatuur? Als laatste kan misschien een UV-c lamp je van nut zijn.
 
Hoe vaak doe je normaal waterwissel en wat voor pompen heb je draaien.
Die algen moeten ergens veel voeding vinden.
Zonlicht is al genoemd.
Ergens in de hoek licht-voeding-CO²-afval zit het mis.
 
Terwijl je de oorzaak zoekt kan je overwegen Algumin van Tetra erin te gooien.
Krijg je het tenminste even onder controle.