Zweef alg verdwijnt niet


J

JennnB1996

Guest
Goedemiddag allemaal,

ik ben op dit moment ten einde raad, dus hoop op jullie ervaringen en tips.
Ik heb nu enige tijd last van zweef alg in mijn aquarium voor mijn sluierstaarten.
ik krijg het met geen mogelijkheid ongedaan.. heb vorige week zelfs uit pure wanhoop een waterwissel van 80% gedaan. Zand grondig schoongemaakt, alles wat je je kan bedenken eigenlijk, en binnen 3 dagen was mijn aquarium weer helemaal groen. zo gigantisch groen dat in mijn sluiers alleen kon zien zwemmen wanneer ze vooraan zwommen..
ik hoop dat er hier iemand tips heeft, ben bang dat ik het aquarium anders helemaal leeg moet halen/reinigen/herinrichten.
ik ben overigens geen beginner. We hebben momenteel 5 aquariums varierend in grootte van 120 liter tot 900 liter. De 3 sluiers zitten in een bak van 340 liter.
Groetjes,
Jennifer
 
Alg heeft een bepaalde oorzaak, het is noodzaak om eerst de oorzaak te achterhalen.

Dit kan diverse oorzaken hebben...

Hoe veel licht krijgt de bak, ook invallend zonlicht telt hierbij mee.

Je zou wat snel groeiende planten in je bak toe kunnen voegen in je bak.

En hoe is je co2

En de rest van de waterwaarde?
 
De oorzaak ligt veelal in overbelichting. Zonlicht of het te lang laten branden van je verlichting. Waterverversen en het toevoegen van snelgroeiende planten kan je helpen. Ben je misschien ook bezig geweest in je bodem? Dan kan er sprake zijn van een balansverstoring, amoniumpiek, in je bak. Voeg je eigenlijk bemesting en CO2 toe? En hoe is het met je watertemperatuur? Als laatste kan misschien een UV-c lamp je van nut zijn.
 
Hoe vaak doe je normaal waterwissel en wat voor pompen heb je draaien.
Die algen moeten ergens veel voeding vinden.
Zonlicht is al genoemd.
Ergens in de hoek licht-voeding-CO²-afval zit het mis.
 
Terwijl je de oorzaak zoekt kan je overwegen Algumin van Tetra erin te gooien.
Krijg je het tenminste even onder controle.
 
Vaak hebben vijvers hier last van, het reist mee met de wind en hoppaaaa je vijver is groen. Mijn oma had meerdere vijvers en deed hier dan watervlooien in! Die aten de alg zo weg en de visjes genoten van de vlooien wanneer het zicht beter werd. Blijft bij dat er een oorzaak is hoor, maar dacht, ik deel dit ouwe truukje met je :) groetjes!
 
Als algenpatient van het eerste uur kan ik melden dat (in mijn geval) de watervlooien al op waren voor ze ook maar één algje hadden kunnen eten.
 
Hahahahahahaha dat schiet dan ook niet op ??
 
ben het ook wel met guppeman eens. Eerst kapotmaken. Misschien zou ik een carbo proberen.
 
Hahahahahahaha dat schiet dan ook niet op ??
Nee, inderdaad.
Ik gooide een zakje in de bak en een kwartier later waren ze, op een enkele na, allemaal op.
Een paar uur later zag ik er niet eentje meer.?

Maar ach.
De visjes hadden een feestmaal gehad.
Dat is ook wat waard.
 
En daar doe je het dan voor hè? ?? a happy fish is a happy life haha hoe ben je zelf van de zweefalg afgelopen, guppeman?
 
Wat ik zei, met Algumin van Tetra.
Volgens de gebruiksaanwijzing toegevoegd en een dag of drie later was het weg
 
Je kan er een middeltje in doen maar dat lost de oorzaak niet op en dat is meer symptoombestrijding.
 
Dat is ook wat ik zei:
" Terwijl je de oorzaak zoekt kan je overwegen Algumin van Tetra erin te gooien. "
AL moet ik er bij zeggen dat je ook mazzel kan hebben.
Het is één groot algenfeest in mijn bak, maar de zweefalg bleef weg.
 
Dat is ook wat ik zei:
" Terwijl je de oorzaak zoekt kan je overwegen Algumin van Tetra erin te gooien. "
AL moet ik er bij zeggen dat je ook mazzel kan hebben.
Het is één groot algenfeest in mijn bak, maar de zweefalg bleef weg.
Hebben jullie het al gehoord? Er gaan geruchten rond dat er eentje jarig is geweest. Jammer genoeg zijn de kaarsjes vergeten en kon de jarige ze niet uitblazen.:cry::DD
 
Hebben jullie het al gehoord? Er gaan geruchten rond dat er eentje jarig is geweest. Jammer genoeg zijn de kaarsjes vergeten en kon de jarige ze niet uitblazen.:cry::DD

Er is nog wel gebak over dus je kan die kant nog op gaan voor een stukje denk ik :DD :DD :chef:
 
Alg heeft een bepaalde oorzaak, het is noodzaak om eerst de oorzaak te achterhalen.

Dit kan diverse oorzaken hebben...

Hoe veel licht krijgt de bak, ook invallend zonlicht telt hierbij mee.

Je zou wat snel groeiende planten in je bak toe kunnen voegen in je bak.

En hoe is je co2

En de rest van de waterwaarde?
Wanneer je een plant als hoornblad gebruikt heb je een erg goed voorbeeld voor @JennnB1996
 
Bedankt al voor alle reacties! Verlichting hebben we 4 weken terug gebracht naar 6 uur per dag. Ik heb een oase biomaster 600 draaien ( misschien iets te groot, maar heb dit gedaan omdat de sluiers veel vervuilen ) Ik heb op dit moment 8 waterpest bossen staan, en daarnaast nog 6 andere bosjes met verschillende planten. Ik ga zometeen even wat meer waterpest halen om te kijken of dit beter gaat. Bemestting gebruik ik zowel ijzer toevoeging, als eentje met alles er in. Heb geen voedingsbodem namelijk ivm rotten. CO2 heb ik niet toegevoegd in dit aquarium, denken jullie dat dit een idee zou zijn om hier ook een installatie te nemen? Heb dit wel in mijn grote bak van 2,5 meter zitten. Waterwaardes zijn eigenlijk helemaal top, geen rare afwijkingen te zien. Normaal gesproken doe ik eens per week a eens in de twee weken een waterwissel van 30 procent. Licht een beetje aan het weer, als het wat warmer is doe ik het vaker.
Hoop dat jullie zo nog wat extra info hebben
 
Wanneer je een plant als hoornblad gebruikt heb je een erg goed voorbeeld voor @JennnB1996

Hoornblad ken ik nog niet eigenlijk? Zijn dit planten die ik ook in een reguliere dierenwinkel kan vinden?
 
Het tuincentrum heeft wel hoornblad.
 
Terwijl je de oorzaak zoekt kan je overwegen Algumin van Tetra erin te gooien.
Krijg je het tenminste even onder controle.
Bedankt! Ik ga zometeen even een fles in slaan :)
 
Is gewoon waterpest toch?
 
klinkt allemaal vrij normaal allemaal. Misschien is de ww frequentie te laag? En waarom heb je extra ijzer. Heb je rode planten. Zijn je plantjes ook veralgd?
 
klinkt allemaal vrij normaal allemaal. Misschien is de ww frequentie te laag? En waarom heb je extra ijzer. Heb je rode planten. Zijn je plantjes ook veralgd?
Ik heb inderdaad wat rode planten staan. Alle plantjes zien er wel goed uit, en zijn gelukkig niet veralgd. Sommige planten groeien alleen wat minder hard op het moment merk ik. Zijn aardig kaal gegeten, en normaal groeien ze dan wel weer snel terug, wat nu niet het geval is
 
Is gewoon waterpest toch?
Het zijn beiden planten die bekend staan om hun zuurstofproductie en om het tegen de klippen op groeien.
Maar het zijn wel twee verschillende planten.
Gedoornd-hoornblad-00.png
Gedoornd-hoornblad-00.png
waterpest-elodea-densa.png
 
Bedankt al voor alle reacties! Verlichting hebben we 4 weken terug gebracht naar 6 uur per dag. Ik heb een oase biomaster 600 draaien ( misschien iets te groot, maar heb dit gedaan omdat de sluiers veel vervuilen ) Ik heb op dit moment 8 waterpest bossen staan, en daarnaast nog 6 andere bosjes met verschillende planten. Ik ga zometeen even wat meer waterpest halen om te kijken of dit beter gaat. Bemestting gebruik ik zowel ijzer toevoeging, als eentje met alles er in. Heb geen voedingsbodem namelijk ivm rotten. CO2 heb ik niet toegevoegd in dit aquarium, denken jullie dat dit een idee zou zijn om hier ook een installatie te nemen? Heb dit wel in mijn grote bak van 2,5 meter zitten. Waterwaardes zijn eigenlijk helemaal top, geen rare afwijkingen te zien. Normaal gesproken doe ik eens per week a eens in de twee weken een waterwissel van 30 procent. Licht een beetje aan het weer, als het wat warmer is doe ik het vaker.
Hoop dat jullie zo nog wat extra info hebben
CO2 kan een rol spelen. Zie mijn eerdere bericht.
 
zweefalg leeft zo volgens z'n eigen regels.
Ik heb buiten een 1000l bak staan waar enkel leidingwater in zat, die was erwtensoep in 2 weken tijd.
Het enige wat langdurig werkt is een uv lamp/filter
 
In mijn eerdere bericht meldde ook ik al de mogelijkheid van een UV-c lamp om het probleem op korte termijn te tackelen.
 
Ik las dat hoornblad eigenlijk een koud water plant is. Kun je die echter ook in een tropisch aquarium houden? Hijvwordt namelijk best vaak aangeraden als plant om alg te bestrijden.

Groetjes Gerda
 
Ik heb die plant jaren op 24-25 graden gehouden zonder problemen hoor.
 
Ik las dat hoornblad eigenlijk een koud water plant is. Kun je die echter ook in een tropisch aquarium houden? Hijvwordt namelijk best vaak aangeraden als plant om alg te bestrijden.

Groetjes Gerda

Wij hebben hier hoornblad gehad in een bak die tijdens de winter minimaal 22 graden had en in de zomer opliep tot maximaal 28 a 29 graden. Dat was geen probleem, behalve dat bij die hoge temperatuur al onze planten het iets minder doen.
 

Terug
Bovenaan