Zwarte wortels?


M

Mieka

Guest
Ik zou even een plantje terug zetten gisteren en zag dat de wortels zwart waren.
Niet alles, maar wel het grootste gedeelte.
Dat ging om een Crypto.
Wel maakte deze nieuwe wortels aan die wel gewoon wit waren.

Toen heb ik even bij meerdere plantjes gekeken en van het grootste gedeelte waren daar de wortels ook zwart van.
Dat waren voor het grootste gedeelte de Crypto's, maar ook een Echinodorus.
Er kwam een hele aparte lucht van de wortels af, net zo'n prut-sloot geur, zeg maar.
Soort van putlucht.

Hoe kan zo iets?
Heb alles schoongemaakt en de plantjes terug gezet.
Met alles schoonmaken bedoel ik de wortels afspoelen, daarmee was het grootste gedeelte wel schoon geworden.

Zand is nieuw ( Van de W*ldk*mp).
Gewoon filterzand, middelste maat.

In de bodem zitten wat voedingsbolletjes en Lateriet-tabs.
Meer niet.

Bak staat nu iets meer dan 2 wk.
Zand is goed uitgespoeld verder voordat het de bak inging.

Trouwens niet alle plantjes hadden zwarte wortels, maar de meesten wel.

Heeft dat te maken met het wennen aan het water misschien en dat ze van emers naar submers gaan?

Wat moet ik hiermee in het algemeen?
Komt zo iets vaker voor, of is het zand misschien niet goed?
Of kan ik het gewoon zo laten en is het verder ook niet schadelijk ofzo?
 
De rare lucht duid op rot. Gebeurt wel wat vaker bij Crypto's als bijvoorbeeld de watereigenschappen plotseling sterk veranderen, of de belichtingstijd. Denk ook aan te veel nitraat, de bak is immers nog maar pas opgestart en dus kunnen er ook nog verkeerde bacteri�n in het water zitten.
Het probleem kan ook in de bodem zelf zitten, het komt vaker voor dat een bodem van zand dicht slaat.
Ik weet persoonlijk niet zo veel over planten die van emers naar submers gaan, schaf ze submers aan als garantie dat ze niet af gaan sterven.

Zou je de waarden van het water kunnen testen?
Hoe lang belicht je de bak?
Filter je over een bepaalt materiaal?
Water temperatuur en misschien een fototje van de plantjes kan ook helpen om het probleem te ontdekken. :)
 
Dat is wel heel snel na 2 weken hoor. Dat stinken zal zo goed als zeker rotting zijn en ik zou de rotte wortels verwijderen.
Ik herken het probleem niet. Weet wel dat bij veranderingen zoals Silke ook al zegt de Cryptos moeten wennen en soms deels verslijmen. Wat dit met de wortels doet weet ik dus niet.
 
Hoe kan de bodem nu al rot zijn dan?
Zand is nieuw.
Hopelijk zijn het de veranderingen en kan het verder geen kwaad.

Water meten ga ik van het weekend even doen, heb een druppeltest.
Belichting is 10 uren en ik filter over het standaard filtermateriaal van het Juwel filter.

Maar ik denk toch dat het met de bodem te maken heeft, i.c.m. de nieuwe planten.

Hopelijk kan het geen kwaad verder, want zie het niet zo zitten om de hele bak leeg te halen en een andere bodem erin te doen.
Dan kan ik met alles van voor af aan beginnen weer.
 
Het kan zijn dat je verkeerd zand hebt gebruikt waardoor de wortels verstikken en dus gaan rotten. Dan is 2 weken tijd genoeg om flinke schade te kunnen doen.

Wat voor zand heb je erin zitten?
 
Ik had der eerste tijd ook last van zwarte wortels van de planten,waren gewoon aan het rotten door het filterzand oid.
Kwam een reuze putlucht vanaf idd.
Heb toen steeds de zwarte wortels weggehaald en de bodem omgewoeld,is vanzelf weer overgegaan gelukkig.
 
Heb ook een tijdje een zandbodem gehad, toen ik overging op grind zag ik ook allemaal zwarte/kapotte wortels aan mn plantjes. Omdat ik ben overgegaan op grint kan ik niks zinnigs zeggen over de oplossing van je probleem ;-)
 
Bodemafzuiging maken !!
Net als een sponsfilter zonder sponzen.
WEl met langere buisjes,of plaat.

Water in het grint gaat rustig omhoog.net als bij spons filter ,wordt boven uit gespuwd.
en stroomt weer aan.
Bodemrot geen kans.
 
jHtfCOr0NEmKpmnBsltgUvKHSwMsDo78.jpeg

Hier gebogen. klein vak.


jHtfCOr0NEmKpmnBsltgUvKHSwMsDo78.jpeg

Gaatjes geboord.

jHtfCOr0NEmKpmnBsltgUvKHSwMsDo78.jpeg

doek eromheen.

jHtfCOr0NEmKpmnBsltgUvKHSwMsDo78.jpeg
In de bak,grit erover.

Water gaat HIER een bioloog in. Rechts.

jHtfCOr0NEmKpmnBsltgUvKHSwMsDo78.jpeg


Maar kan ook gewoon terug in het water.
Werkt met Luchtpompje. (als sponsfilter)
 
Leuke oplossing voor dit probleem.. :thumbs:
 
Dank je Tom.
En de planten groeien als een gek daarop.
 
bertus wou je pb stuen maar je hebt er te veel..

wou wat vragen over zn bodem filter ding
 
Mag hier ook ,hoor.
Vragen staat vrij.
 
miss ga ik dan off topic fozoow..

wat ben je nodig om je water via je bodem uit het aquarium te krijgen en er weer in..

of is dit andersom gaat eruit en komt via de bodem erin??

dan alsnog wat ben je nodig
 
Dit water blijft erin,hoor.

Dit werkt hetzelfde als een sponsfilter,
Lucht gaat in het pijpje, luchten water gaat omhoog,en gooit het weer boven in het water.
Alleen komt het water uit het zand.
Onderste foto,daar ligt hij op de bodem ,met grit erover.
 
maar haalt ie dan niet alleen water uit dat gebied?
of hetb je er nog wat onder liggen waardoor het water onder de hele bodem weghaald
 
Kom maar op PB. heb weer ruimte.
 
Black_mollie zei:
Het kan zijn dat je verkeerd zand hebt gebruikt waardoor de wortels verstikken en dus gaan rotten. Dan is 2 weken tijd genoeg om flinke schade te kunnen doen.

Wat voor zand heb je erin zitten?

http://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-71- ... _pr_745092

Filterzand van de W*ldk*mp, de middelste maat : 0,71 - 1,25 mm

Deze soort gebruiken meerdere forumleden, heb ook op aanraden dit soort gekocht.

Zou het echt aan het zand liggen dan?
 
Mieka zei:
Black_mollie zei:
Het kan zijn dat je verkeerd zand hebt gebruikt waardoor de wortels verstikken en dus gaan rotten. Dan is 2 weken tijd genoeg om flinke schade te kunnen doen.

Wat voor zand heb je erin zitten?

http://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-71- ... _pr_745092

Filterzand van de W*ldk*mp, de middelste maat : 0,71 - 1,25 mm

Deze soort gebruiken meerdere forumleden, heb ook op aanraden dit soort gekocht.

Zou het echt aan het zand liggen dan?

Is toch te fijn.

Voor een wervelbedfilter of zandfilter is het Prima.

Als daar vuil tussen zakt, komt er geen lucht meer bij,dus krijg je zwart water.

Wordt dat water constant ververst,heb je daar geen last van.

Zou je met een U vorm op kunnen lossen I_______.________I Grijs electrapijp 16 mm. met wat bochten.
Zelf op maat maken,en gaatjes boren. kan je dat?

links en rechts luchtpijpje er op maken, dan 2 kanten uitloop.
 
Ik gebruik dit zand ook.. wordt niet zwart.. maar wel met een peloton puntslakken.
 
Als het belucht wordt,hoeft het niet.
Wat onberoerd blijft wel.

Roer met stokje in de bodem,en kijk eens.
 
Dat is prima zand. Ik heb maatje 0,4-0,8 al jaren in een bak liggen. Geen enkel probleem mee gehad. In m'n andere bakken ligt dezelfde maat als Mieka heeft. Ook geen problemen.

Doordat de korrels afgerond zijn is er juist veel ruimte tussen iedere afzonderlijke korrel waardoor het niet makkelijk zou mogen dichtslaan.
 
. zie je deze punt?
Hoe groot is die?0,4 mm.

Die tegen elkaar, sluit dat niet af?


Van Mieka is toch grover ,hoor.
 
Wat is je.. ehh.. punt?
 
Dat zwarte zand waar veel mensen (incl. ik) zo lyrisch over zijn heeft ook maatje 0,4-0,8. Daar ben ik ook nog geen problemen mee tegengekomen.
 
Ligt eraan hoe de stroming over de bodem is.
Is die alleen boven,heb je beneden minder stroming.

Heb je bij grover grint ook,als te weinig bodemreiniging gedaan wordt.
 
kellemes zei:
Ik gebruik dit zand ook.. wordt niet zwart.. maar wel met een peloton puntslakken.

Ik heb ook Torenslakjes erin.
 
Weet vrij zeker dat het niet aan de bodem ligt.
Ik denk toch dat het de wortels/planten zelf zijn.

Misschien worden de wortels zwart omdat ze moeten wennen aan de voedingsbolletjes en de Lateriet?
Ik heb van de meeste plantjes de wortels gedeeltelijk afgeknipt omdat ze anders te lang waren en ik las ook her en der dat het beter zou zijn om ze iets af te knippen voor plaatsing.

Als ik de klep open heb en boven het water ruik, ruikt het ook normaal.
Geen vieze of muffe geur.

Verder heb ik anders ook geen idee waarom de wortels zwart worden.

Wat ik trouwens wel nog kan bedenken is misschien ineens de hoeveelheid voeding, d.m.v. de hierboven genoemde bolletjes.
Dat ze dat ineens plots krijgen en dat ze daaraan moeten wennen?


Die afzuiging klinkt en lijkt mooi, maar daar begin ik niet aan.
Moet de hele bak overhoop en dat zie ik niet zitten.
Maar zou wel een optie zijn voor later, ooit.
 
Jones zei:
Daar ben ik ook nog geen problemen mee tegengekomen.

ff goed terug denken aan een heel tijdje geleden .. :stom:


Verschijnsel heet overigens stikstof en waterstofreductie.
 
Met dat zwarte zand?
 
Nee, met je 240'er

Filterzand kan goed blijven gaan, maar dan moet je echt heel voorzichtig zijn..
 
240'er? Sorry, maar ik begrijp niet wat je bedoelt...
 
Jones zei:
Dat is prima zand. Ik heb maatje 0,4-0,8 al jaren in een bak liggen. Geen enkel probleem mee gehad. In m'n andere bakken ligt dezelfde maat als Mieka heeft. Ook geen problemen.

Doordat de korrels afgerond zijn is er juist veel ruimte tussen iedere afzonderlijke korrel waardoor het niet makkelijk zou mogen dichtslaan.

Ik heb nog geen mensen gehoord die met dit "zand" problemen hebben gehad. Ik zelf dus ook niet. Bevalt prima.
 

Terug
Bovenaan