Zwarte vlekken sluierstaart


Y

yackim

Guest
Hallo,

Wij hebben sinds 3 maanden een aquarium gekocht en daarbij 2 sluierstaartvissen.
Bij het aquarium hebben we ook direct een water+luchtfilter aangeschaft om de vissen zo comfortabel mogelijk te laten leven. Bij aankoop vertoonde 1 van de 2 vissen een enorm klein randje aan ��n van zijn voorste vinnen. Aangezien we toen nog niet echt wisten hoe of wat hebben we er maar weinig aandacht aan besteed.

Nu zijn we 3 maanden verder en de vis van hierboven besproken begint nu ook zwart te verkleuren aan zijn andere vinnen. We zijn dan ook maar zonder twijfel naar de viswinkel gegaan en de vis zelfs meegenomen. Daar heeft ��n van die mensen daar geconcludeerd dat hij aan het verkleuren is. Ik heb er hem dan op gewezen dat ��n van de vinnen toch wel wat gekarteld was en om geen risico's te nemen hebben we onze vissen dan maar behandelt met Esha 2000 en Exit. Een kuur van ong. 5 dagen zou voldoende moeten geweest zijn.

2 weken later zien we nu dat de vis ook zwarte plekken begint te vertonen op zijn hoofd. We hebben voor het zekerste nog eens gebeld naar de viswinkel en die benadrukte nog eens dat de vis aan het verkleuren is. Toch blijken enorm veel mensen mij te vertellen dat een vis als hij geboren wordt zwart is, en dan na een tijd zijn originele kleur aanneemt. Niet omgekeerd dat hij n�t zwart wordt.

Verder wil ik nog melden dat de aquarium 2/3 water ververst wordt om de twee weken. En maandelijks zelfs een grote opkuis van bodem en steentjes waarna we terug 1/3 van het aquarium er terug bij gieten. De vissen krijgen een maaltijd van 6-8 (zinkende) eetkorrels per dag. Ze zwemmen enorm actief rond en constant achter elkaars achterste. Ze zitten in een aquarium van +-30L.

Toch maak ik mij een beetje zorgen over de ene vis, ik zou hem graag willen houden en niet laten sterven.
Iemand een idee?
 
Ze zitten in een te veelste kleine aquarium
En daarom is de kans op ziekte veel groter
 
Ten eerste Welkom op het forum

Ten tweede is nu het meest van belang dat de vissen in een aquarium komen die wel groot genoeg is voor ze.
Ze hebben minimaal 50 liter water en ongeveer 100 / 120cm zwemruimte nodig en dat per vis.
Als dat geregeld is heb je kans dat het al een stuk beter gaat.
 
Bedankt voor de snelle reacties.

Nochtans hebben ze in de winkel zo'n aquarium van die grootte aangeraden.
Dus volgens jullie is een aquarium van 100L en 1m zwemruimte nodig voor 2 sluierstaartvissen van om en bij de 4cm? Ik moet wel zeggen dat ik daar enorm grote sluierstaarten heb gezien maar ik denk dat de mijne in de categorie leeuwekoppen/hemelkijkers valt. Worden die dan zo groot?

Ze lijken enorm sterk op deze:

XiSnjvTzfUJxmWOCvXjKl1aC-wI85V6p.jpeg


Mvg
 
yackim zei:
Dus volgens jullie is een aquarium van 100L en 1m zwemruimte nodig voor 2 sluierstaartvissen van om en bij de 4cm? Ik moet wel zeggen dat ik daar enorm grote sluierstaarten heb gezien maar ik denk dat de mijne in de categorie leeuwekoppen/hemelkijkers valt. Worden die dan zo groot?

Daar kan ik alleen maar JA, minimaal. op zeggen.
Zeker als ze zo klein zijn(wanneer ze het meeste groeien) is de genoemde ruimte het belangrijkst. Anders kunnen ze niet uitgroeien tot een vis van 25/ 30 cm.
 
Een bak van 1 meter is ook nog aan iets aan de kleine kant
Ze hebben het liefst een bak van 129
 
Ronan12345 zei:
Een bak van 1 meter is ook nog aan iets aan de kleine kant

Meer is altijd beter maar 100 cm als minimum moet nog net kunnen.
 
Ja ben het met je eens

Ik denk zelf dat je de vissen als ze beter zijn terug brengen naar de dieren winkel brengen
En in deze aquarium

Bev garnalen er gaat doen
Zijn hele leuke actieve beesten
 
Ronan12345 zei:
Ik denk zelf dat je de vissen als ze beter zijn terug brengen naar de dieren winkel brengen
En in deze aquarium

Bev garnalen er gaat doen
Zijn hele leuke actieve beesten

En dat ben ik weer met jou eens
 
Nu even terug naar wat er aan de hand is.Het zou ammoniak verbranding kunnen zijn. Hoe vaak ververs je, je water?Maar het kan ook gewoon zo zijn dat je vis zwart is. I heb in de vijver een Wakin die van brons oranje is verkleurd naar zwart met een rode neus en dat is nu al jaren zo.

Exit zou tegen witte stip werken dus waarom je Dat hebt gebruikt? Esha2000is een breedband product maar omdat ze al sinds de jaren 70 de samenstelling van beide producten niet hebben veranderd werkt het al jaren niet meer.
 
Botia,

Ik ververs om de twee weken mijn water. Ik ververs dan 2/3 van het water en zuig de meeste uitwerpselen van de bodem. Nog eens 2 weken daarna haal ik 1/3 water uit de aquarium en zet dat aan de kant. Dan kuis ik de aquarium volledig (zonder producten wel te verstaan) en neem direct de bodem + steentjes ook mee.
Daarna giet ik het 1/3 aquariumwater erbij en voor 2/3 vers water.

Dus tweemaal per maand om op je vraag te antwoorden. Waarvan 1x grondig.

Ik heb esha 2000 en exit gebruikt op aanraden van de viswinkel. Ikzelf ben hier nog een leek in dus ik heb dit maar opgevolgd.
 
Kun je een foto uploaden? Heb je trouwens een filter?


Als je de bodem verschoond dood je daarmee de bacteri�n die erg belangrijk zijn. Deze moeten ook in een filter zitten, anders kun je dus te veel ammoniak krijgen. Net zoals bij te weinig verversen. Zeker in een 30 liter aquarium moet je heel veel verversen. Zeker 80 % per dag! Dat is natuurlijk niet te doen, ook daarom is een grote bak veel handiger. Maar ook in een voldoende grote bak moet je wekelijks ca. 50-75 % verversen.
 
Ja we maken gebruik van een filter die ook nog eens zuurstof in het water meeblaast. Ik had me laten wijsmaken dat hem wekelijks reinigen teveel was omdat je dan de goede bacteri�n zou doden.
 
In het water zelf zitten maar heel weinig bacteri�n. Naar schatting maar iets van 10%. Veel belangrijker is dat je de bodem er in laat zitten. Om de rotzooi die er op ligt op te ruimen hevelen we de bodem vaak af. Dan zuig je al de poep etc. op.

Wat ga je doen? Kun je je een mooie bak veroorloven?
 
Dat is net het probleem, plaatsgebrek.
Als de winkelier had gezegd dat de bak veel te klein was hadden we ze nooit in huis gehaald. Verdikke toch. Dus de kans op overleving met deze vissen is klein veronderstel ik dan? Bij de andere vis is het dan gewoon een kwestie van tijd?
 
Er zijn verhalen bekend van goudvissen die jaren in een kommetje overleven. Het zijn erg sterke vissen. Dat betekent nog niet dat ze een goed leven hebben! Ze gaan namelijk helemaal vergroeien, wat erg pijnlijk moet zijn.

Bij te weinig verversing krijg je een ophoping van giftige stoffen. Dat resulteert bijvoorbeeld in een ammoniakvergiftiging. Wat er bij jouw vis aan de hand is weten we niet zeker. Dus ook niet hoe lang het nog gaat duren.

Tja, wat is een goede oplossing? Op deze manier verder kan natuurlijk ook niet. Op dit moment is het te koud om ze in een vijver te doen. En als je ze naar de winkel terugbrengt komen ze bij een ander terecht, waar ze het waarschijnlijk niet beter krijgen. Dilemma. Weet je zeker dat je nergens (al is het maar tot het voorjaar) een bak kwijt kunt die een stuk groter is?
 
Ik zal eens informeren bij wat kennissen. Alvast bedankt.
 

Terug
Bovenaan