Zwarte vlekken op planten


B

Boro0

Guest
Beste lezer,

Ik merk sinds een dag of 4 zwarte vlekken op 2 van mijn aquariumplanten. Zie foto's. Ik weet niet de exacte naam van de planten, maar dacht aan een echinodorus en anubias soort, correct me when I am wrong..

Meest recente waterwaarden:

Woensdag 22-04-2015
ph 7 � 7.5
gh = 8
kh = 6
no3 = 0
no2 = 0
nh3 = 0
nh4 = 0
po4 = 0.1mg/l
Fe = 0.1mg/l
Cu = 0

Ik heb een 25-30L aquarium, met 13 Briggitae erin, en toevallig vorige weer een fles profito. Tot op heden 1 maal toegevoegd, op advies van lfs maar 5ml.

Iemand een verklaring en/of een oplossing?

B.v.d.!
 
Excuus, er moet iets verkeerd gegaan zijn. Bij dezen:

967296boro0_0_82_20150426_12.jpg


224623boro0_0_82_20150426_12.jpg


EDIT: Hoe zorg ik ervoor dat de uploader de foto's niet kantelt? Op mijn pc zijn ze wel correct.
 
Je heb dan waarschijnlijk een tekort aan voedingstoffen, met name fosfaat en nitraat.
Fosfaat en nitraat zitten niet in je planten voeding die je geeft , die moet je apart toe voegen.

Heb je veel plantjes in je bakje ?
Kan je wat meer info geven over je aquarium ? Filter en verlichting
Hoeveel keer ververs je het water .
En een overzicht foto van je hele aquarium

Wat een hoop vragen gelijk He
Groet John
 
Ik zie niet echt zwarte plekken zo te zien. Meer bruin. Heb je ook een foto van een blad die wat dichterbij is genomen zodat het beter zichtbaar is.
 
Zal ik dan meer van Profito toevoegen, in plaats van de 5ml door mijn lfs geadviseerd? En wat te doen met de reeds zwarte bladeren? Hebben deze nog kans op overleven of moet ik ze eraf knippen ?

Ik heb:

Naaldgras (groeit slecht)
Cabomba (groeit goed)
Anubias (groeit niet)
Echinodorus (groeit wel, maar niet mooi)
Micranthemum (is mooi groen, groeit niet echt)
 
Je fosfaat en nitraat is 0 en dat is een belangrijke stof voor de plant.
De Echino wil graag een kleibol. Ik denk dat de groei stokt door een gebrek aan de genoemde stoffen en die zitten niet in Profito.
 
Excuus, ik heb geen goede camera hier, alleen mijn Galaxy S4 en die maakt geen geweldige foto.s

Zie donkere stip rechtsboven, hebben meerdere bladeren last van.
681594boro0_0_82_20150426_13.jpg


Meerdere kleinere stippen op blad van deze plant, Anubias soort?
637527boro0_0_82_20150426_13.jpg


Totaal:
532396boro0_0_82_20150426_13.jpg


(Hoe zorg ik ervoor dat de upload applicatie mijn foto's niet kantelt?)
 
@ John & John :)

Nitraat zou mijn aquarium van Nitriet moet maken toch? Of moet dit altijd als supplement toegevoegd worden? Idem voor Fosfaat, waar haalt een aquarium in evenwicht zijn fosfaat vandaan? Ik zal op internet eens speuren naar beide supplementen.

Filter = Aqua-Flow 100 op minimale uitstroom stand

Belichting is standaard van superfish en staat 12u p.d. aan.
 
Waarschijnlijk wordt er niet zoveel omgezet dat het meetbaar blijft.
Je kan de 2 stoffen kopen van Easy life in een fles of goedkoper als poeder via Aquariumbemesting.nl.
Ik zou met deze waarden naar 9 uur licht gaan want dat beperkt nog een beetje de vraag.
 
Heb Easy-Life Nitro en Fosfo besteld. Ik kan op APO alleen die kleiballen die je eerder noemde niet vinden. Wat zijn dit?
 
Een aquarium blijft niet uit zichzelf in evenwicht , die zal altijd geholpen moet worden .
De rest van de antwoorden heeft mijn naamgenoot al gegeven.

Groet John
 
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=6081

Je kan bij Aquariumbemesting ook kleibollenmix bestellen daar dan ben je veel goedkoper uit.
ik haal zo n 50 a 60 daaruit en je bent in een kwartier ermee klaar.
Die verkopen ook de nitraat en fosfaat wel en ik denk dat die goedkoper zijn dan die van Easy life.
Ook kun je voor de no3 en de po4 daar poeders bestellen en zelf een oplossing maken van 500ml.
Ben je denk ik voor dik 10 euro klaar.
 
Het is gewoon extra planten voeding voor in de grond , maar of je die nu direct nodig heb.
Ik zou eerst zorgen dat de andere voeding op orde is.
Heb je ook veel stofvuil op je bladeren liggen ?
 
De Echino zou het denk ik wel prettig vinden om wat voeding bij de wortels te hebben.
Deze haalt toch het meeste met de wortels op denk ik zelf.
 
Ik ben geen voorstander om in een klein aquarium kleibollen te gebruiken , als het vrij komt door in het aquarium werken .
Dan is gelijk het water van het hele bakje vies , en dat filter kan dat niet goed aan
Dan is er meer kans op alg.
 
Nou ,dat is niet zo, Johnny.
Green ozelot moet ijzer hebben, dus klei met lateriet.
Dat lost heel langzaam op,dus stofwolken valt wel mee.

Bij mij nog nooit gezien.
 
Johnny Boy zei:
Ik ben geen voorstander om in een klein aquarium kleibollen te gebruiken , als het vrij komt door in het aquarium werken .
Dan is gelijk het water van het hele bakje vies , en dat filter kan dat niet goed aan
Dan is er meer kans op alg.

Ja ok, daar heb je wel een punt maar daar zul dan even aan moeten denken.
Ik heb in de 30 liter bakjes bij bv de Crypto s wel een kleibol zitten hoor.
Mocht de plant eruit moeten dan zuig ik de bol eerst weg met een brede stofzuiger en dan valt de stofboel heel erg mee.
Natuurlijk is een klein bakje er sneller door blind dan een bak van 200 liter ;).
 
Ik heb zowel nitro, fosfo als kleiballen besteld. Dank voor de tips. Zal wel ergens volgende week binnenkomen.

Enig idee hoelang het zal duren voordat deze supplementen aan zullen slaan?
Kan zo een kleibol volledig onder de bodembedekking tegen de wortel van de echino geplaatst worden?
 
Johnny Boy zei:
Ik ben geen voorstander om in een klein aquarium kleibollen te gebruiken , als het vrij komt door in het aquarium werken .
Dan is gelijk het water van het hele bakje vies , en dat filter kan dat niet goed aan
Dan is er meer kans op alg.
Waarom zou een filter dat geschikt is voor de gekozen bakmaat het niet aankunnen?
(bij een klein bakje en bij een grotere wel, die suggestie wek je althans)

~ ivo
 
Boro0 zei:
Enig idee hoelang het zal duren voordat deze supplementen aan zullen slaan?
Kan zo een kleibol volledig onder de bodembedekking tegen de wortel van de echino geplaatst worden?
- o.a. afhankelijk van hoe snel de planten groeien - wat eenvoudig uitgedrukt - groeiende planten hebben de wijzigingen sneller verwerkt, zeg maar.
- Jup, in de bodem bij de wortels. Het is een Echinodorus van een leuk formaatje al dus er kunnen best twee of drie bollen, rondom.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan