Zwarte stip


afra

Member
Lid geworden
21 maart 2024
Berichten
14
Leeftijd
65
Sorry als ik alles nog niet door heb ik ben nieuw hier .hoe is t mogelijk dat ik na verversing water nog steeds hoog nitraat gehalte heb,kopstaanders krijg,die aan zwarte stip dood gaan?begin ook net met dit aquarium. Heb nog weinig planten en wat erin zit groeit niet zo best.de bak staat op t zuiden voor t raam waardoor t water warm word ik zet thermostaat op 20. Heb een 6 hoekig groot aquarium denk 120 lt.mn vuur garnalen gaan als een trein zo goed maar m'n guppies niet zo zelfs babyguppies redden t niet krijgen krome rug,of kopstaanders.heb anti virus flesje besteld denk dat dat t euvel is maar zoals ik al zei ik begin net
 

Bijlagen

  • 20240406_110830.jpg
    20240406_110830.jpg
    717.1 KB · Weergaven: 27
hoe lang draait je aquarium al, wat voor filtratie heb je, en welke bewoners zitten er allemaal in?
 
7 weken 2 siamese algeneters en vuurgarnalen en guppies waarvan ik er eerst heel veel had en daar heb ik meer dan de helft van weggedaan
 
Zwarte stip ken ik niet maat je hebt wel peperstip. Echter de zwarte vlek op de foto lijkt me iets anders en ik denk dat er iets anders speelt
 
7 weken 2 siamese algeneters en vuurgarnalen en guppies waarvan ik er eerst heel veel had en daar heb ik meer dan de helft van weggedaan

En wat heb je qua filtering?
 
Mini pompje met koolstof
 
Heb je een foto en de waterwaarden want er zo maar wat ingooien is niet verstandig. Ik zou de bak ook niet in zonlicht zetten gelet op de hogere kans op algen.
Voeg je ook iets toe aan voeding want dat hebben planten nodig.
 
Klopt
 
Mini pompje met koolstof

ws zit daar een probleem idd, 120 liter filteren met een mini pompje met koolstof (bepaalde reden dat je er koolstof in hebt?) klinkt ontoereikend.
 
Klopt heb dat altijd zo gedaan
 
Ben niet anders gewend dan met koolstof waterwaarden meten hoe doe ik dat t beste,
 
Misschien heb ik dat ook wel verkeerd gedaan ik heb van die strips bij aliexpress gekocht geen duidelijke beschrijving
 
Ik zou kiezen voor een buitenfilter met mechanische en biologische filtering. Dus bijvoorbeeld sponzen en siporax.

Ik vrees dat inderdaad de nitraat oploopt door te weinig filtering.

Ik zou zeggen, als tip, beginnen met dagelijks een grote waterwissel. Ziektekiemen worden dan weggespoeld.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik dat ook wel verkeerd gedaan ik heb van die strips bij aliexpress gekocht geen duidelijke beschrijving
Werken met druppeltesten (koffer) zal jou beter helpen. Werkt naar anderen en mijn mening beter. Wat je ook kunt doen is bij een LFS (Local Fish Store) daar het water testen.

 
  • Leuk
Waarderingen: afra
Ok ga ik de bak uit t zonlicht halen en probeer een andere pomp
 
Koolstof wordt normaal gesproken gebruikt om medicatie of andere stoffen uit het water te filteren en is niet echt het beste filtermedia om constant op te draaien. Zoals Friesian ook al zegt, beter neem je een extern filter met goede inhoud, dan zul je zien dat je nitraat veel beter in de hand houdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: afra
Dank je wel voor de info waar moet ik precies naar zoeken heb je een voorbeeldfoto of merk?
 
Zo n Aquaflow is net voldoende voor een nano van 30 liter. Ik zou ook kijken voor een buitenfilter zoals een Eheim 2213 of een JBL 402/702.
 
Kijk naar de wat kleinere modellen van merken als Eheim of JBL inderdaad, dat zijn merken die al lang meegaan en doorgaans prima betrouwbaar zijn.
 
Zelf had ik op een 120 liter een Eheim 2213 en die kan het goed af en is voordelig en vaak ook gebruikt wel te krijgen.
 
Ok ga ik de bak uit t zonlicht halen en probeer een andere pomp
Als ik je een suggestie mag doen... Kijk eens op de site van Hornbach naar bijvoorbeeld een JBL of een Eheim. Bijvoorbeeld een JBL cristalprofi e902.

 
Als ik je een suggestie mag doen... Kijk eens op de site van Hornbach naar bijvoorbeeld een JBL of een Eheim. Bijvoorbeeld een JBL cristalprofi e902.
Tja ik denk dat een 402 best volstaat. Van 4x bruto hou je 2x over. Dan zou je met een 402 bijna 2x netto overhouden en dat is voor een gemiddelde bak vol voldoende.
Mijn 2213 had ook een max van 440 liter. En anders is er de 702 ook nog;)
 
Is deze goed?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240407_113101_Chrome.jpg
    Screenshot_20240407_113101_Chrome.jpg
    446 KB · Weergaven: 6
@afra bij een buitenfilter mag je ervan uitgaan dat je ongeveer de helft overhoudt van de l/h die vermeld wordt. Belangrijkste criterium is vooral filtervolume en filtermateriaal. Meer ruimte voor de nuttige bacteriƫn.
 
Ik zou voor de Eheim 2213 gaan of JBL 702 of 902. 402 is erg beperkt met slechts 2 mandjes. Is meer voor een 60liter bakje geschikt is mijn eigen ervaring.
 
Is deze goed?
Dat is een Eheim classic 2211. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een Eheim classic 2213 plus. Deze is net als een JBL compleet met filtermateriaal en aansluitmateriaal.

Vergeet niet de waterwissel. Dat is een belangrijk hulpmiddel.
 
  • Leuk
Waarderingen: afra
Is deze goed?

Het zal je aquarium zeker wel schoonhouden, ik vind het persoonlijk niet het fijnste filter qua installatie en onderhoud, dan vind ik JBL wat gebruikersvriendelijker, zeker als je net begint met de hobby. Ook zijn mijn 2 JBL's stiller dan mijn eheim classic was.
 
Het mogelijke volume dat pompfilters rondpompen wordt berekend als ze leeg (geen filtermedium) zijn, naast de bak staan en dus geen verlies aan opvoerhoogte hebben. Het opgegeven volume moet je dus maal 4x (ongeveer) doen, om een geschikte pomp voor jouw bak te vinden.
 
Bak verplaatst bijna al t water ververst koolstof uit t pokpje gehaald en nieuw sponsje erin meer planten erin nieuw filter in bestelling alle vissen zijn vrolijkšŸ„°
 

Terug
Bovenaan