Zwarte neon (Hyphessobrycon herbertaxelrodi), leuke en makkelijke vis?


Z

Zora

Guest
Ik heb mijn oog laten vallen op de Zwarte Neon (Hyphessobrycon herbertaxelrodi).
Zou er graag wat informatie over willen hebben.
Ik zou deze vis denk ik ooit wel eens willen aanschaffen namelijk.


Is het een beetje een leuke en makkelijke vis?

Klopt het dat je ze het beste vanaf 15 stuks kunt houden?

Zijn het makkelijke eters?
Heb gelezen dat het nogal vreetzakjes zijn, klopt dat?

Hoe is hun karakter, wat is hun gedrag?

Zijn het vissen die tegen een stootje kunnen en niet veel eisen stellen aan waterwaardes?
Worden ze snel ziek of niet?

Zijn er mensen die deze vis zelf ook hebben en wat is jullie ervaring met deze vissen?


479265_0_82_04.jpg
 
Dit zijn hele makkelijke visjes, die niet echt scholen maar meer in kleine groepjes rustig door de bak scharrelen. 7 stuks is het minimale. Verder wensen ze een bak van minimaal 80cm dat dicht beplant is met wat open stukken, ook mogen drijfplanten niet ontbreken.

Ze eten allerlei klein levend of diepvries voer, en af en toe wat vlokken ter afwisseling kan geen kwaad.

Ze zijn super sterk en worden met gemak een jaar of 5.

De Citroentetra wat ik ook een leuke vis voor je vind, heeft precies dezelfde wensen.
Bg9tUpLIGfxakwQcWsHLJWJiqFgaXUz4.jpeg
 
Ik denk dat de Zwarte Tetra mij meer aanspreekt.

Dat ze wat los door de bak zwemmen vind ik juist wel leuk :)

Ze zouden dan in een meter bak komen en dan wil ik 15 stuks denk ik.
Vind een meterbak leuk om mee te werken, niet te groot en niet te klein.

Ik zou er dan graag als medewoners bij willen:

- Corydoras
- Een paar Platy vrouwtjes
- Japonica garnaal, de grote variant

En dan dus 15x Zwarte tetra erbij.


Dat lijkt me wel een leuk en goed bestand dacht ik zo :)

Ik hou zelf van vissen die zich wel graag laten zien en die zich niet steeds verstoppen.
Als ik het goed gelezen heb laat de Zwarte Tetra zich vrij goed zien, toch?


Wie weet komt er ooit een meterbak bij en dan zou ik dus bovenstaand bestand willen hebben.

De bak wordt dan wederom goed beplant en voorzien van hout, mos en drijfplanten.


Ik zat eerst te denken aan Kardinaaltjes, maar die zijn best kwetsbaar las ik wat gezondheid betreft.
Toen kwam ik dus bij de Zwarte Tetra uit.
Deze is een stuk minder veeleisend/ makkelijker te houden dacht ik,.. klopt dat?
 
Ik bedoelde de Zwarte Neon en niet de Zwarte Tetra.

Het gaat dus om de Hyphessobrycon herbertaxelrodi.
Zie ook de foto in mijn eerste bericht.

Ik had namelijk in de titel en in het bericht de Zwarte Tetra gezet, maar moet dus Zwarte Neon zijn :)
 
De zwarte neon die ook vaak zwarte tetra wordt genoemd laat zich goed zien. Maar ook deze heeft een periode nodig om op adem te komen.

Ik ben al bijna 10 jaar lid en jij bent de enige die het steeds heeft over schuwe visjes.
 
Als visjes schuw zijn is dat over het algemeen een gevolg van het niet op de juiste manier houden van de vis. Niet de juiste beplanting, de juiste bodem, de juiste belichting of een combinatie van deze factoren
 
Botia zei:
De zwarte neon die ook vaak zwarte tetra wordt genoemd laat zich goed zien. Maar ook deze heeft een periode nodig om op adem te komen.

Ik ben al bijna 10 jaar lid en jij bent de enige die het steeds heeft over schuwe visjes.


Ik bedoel daar gewoon mee dat ze zich goed laten zien, meer niet.

En ik heb ook enkele onderwerpen lopen die niet voor mezelf bedoeld zijn, dus dat het daar ook in voor komt kan ik niks aan doen.


Ik ga me de komende tijd goed verdiepen in de Zwarte Neon :)
Vooral de kleur die zo mooi uit kan komen lijkt me erg mooi om te zien.
 
Nee, maar elke vis heeft een gewennings-periode nodig, dat is volstrekt normaal.

Wel is het zo dat veel vissen drijfplanten en een donkere bodem wensen.
 
Botia zei:
Nee, maar elke vis heeft een gewennings-periode nodig, dat is volstrekt normaal.

Wel is het zo dat veel vissen drijfplanten en een donkere bodem wensen.


Daar zal ik dan mocht het zover komen ook zeker voor zorgen :)
 
Botia zei:
De zwarte neon die ook vaak zwarte tetra wordt genoemd laat zich goed zien. Maar ook deze heeft een periode nodig om op adem te komen.

Ik ben al bijna 10 jaar lid en jij bent de enige die het steeds heeft over schuwe visjes.

En jij bent nog altijd schuw Bart ???
 
Denk dat het scholen ook aan de grote van de school ligt. Ik heb een school van 80. En ze scholen bijna net goed als de roodneuszalmen. Leuke vis met mooie kleuren
 
Richvio zei:
Denk dat het scholen ook aan de grote van de school ligt. Ik heb een school van 80. En ze scholen bijna net goed als de roodneuszalmen. Leuke vis met mooie kleuren

Daar moeten we natuurlijk foto's van zien !!!!
 
In 1992 verzorgde ik het aquarium in de klas van de basisschool. Op zekere dag kwam een mevrouw met een bakje of we wat visjes wilden. Er zaten 2 rode Platy's in en een stuk of 5/6 zwarte neons. Die het echt jaren hebben gedaan. Elke keer als ik deze soort zie zwemmen denk ik weer aan die bak.

80cm lang beplant met alleen maar vallisneria

- Een stuk of 6 Platy's in alle kleuren
- 4 schuberti's
- 1 Labeo frenatus "albino"
- 1 Hyphessobrycon bentosi vrouw
- 1 Purperkopman (die git zwart was met een rode kop)
- 5 of 6 Zwarte neons
- 1 bijtje

Natuurlijk een samengeraapt bestand. Krijgertjes en wat visjes die ik in de winkel kocht met geld van de leraar. Af en toe kreeg ik een tientje omd aarmee het bestand aan te vullen.

De leukste bak die ik ooit verzorgt heb. 1x in de 2/3weken kwam ik op Woensdagmiddag terug om te verversen.

En toen ging ik van school af in 1994 en mijn opvolger was minder van het schoonmaken en goed verzorgen. Binnen een halfjaar was alles dood en de bak verdwenen.

Ik dwaal enorm af. Maar deze vis brengt alle herinnering weer naar boven. Naast de vissen was ik ook kippenverzorger van de kinderboerderij van de school, en die kippenliefde heb ik ook nog steeds.
 
SaskiaP zei:
Wil je deze in je huidige bak erbij hebben of is de vraag puur hypothetisch?

Niet voor erbij in elk geval :)
Voor later als ik eens een tweede bak heb, of als ik als er ooit eens vissen overlijden ( ziekte/ouderdom), zou ik ze er misschien bij willen hebben.
 

Terug
Bovenaan