Zwarte hoogvinkarper of black molly?


V

Visislekker

Guest
Beste leden,

Heb 2 maanden geleden 2 zwarte hoogvinkarpers gekocht man en vrouw (4,- of 5,- euro per stuk).

Nu is mij de vraag zijn dit wel een hoogvinkarper?
Graag jullie reactie's en alvast bedankt.

PS: Ik weet dat er bij de vrouwtje een vlekje op zit, daar heb ik al een ander topic gestart.

aQaV4QjvtP09FYWdbPF7W5pzd-7N2JtM.jpeg


aQaV4QjvtP09FYWdbPF7W5pzd-7N2JtM.jpeg


aQaV4QjvtP09FYWdbPF7W5pzd-7N2JtM.jpeg


aQaV4QjvtP09FYWdbPF7W5pzd-7N2JtM.jpeg


aQaV4QjvtP09FYWdbPF7W5pzd-7N2JtM.jpeg
 
Ik houd het op zwarte hoogvinkarper (Poecilia Velifera black) maar vind ze ook veel op black molly's lijken :)
 
Blackmollie's heb je in 2 vormen de grote en kleine. De grote vorm is een bastaard tussen Poecilia velifera en Poecilia sphenops.

En ik denk bij deze foto's dat je een man hebt van de grote vorm (de rugvin is wel erg klein voor een Hoogvinkarper) en een zwarte vrouw wat een Hoogvinkarper of een vrouw van de grote vorm van de Blackmollie kan zijn, want het verschil is vrijwel niet te zien).

Je man ziet er vrij slecht uit, ws door slechte omstandigheden qua voeding en temperatuur.

Poecilia velifera
12343.jpg


Bastaardvorm
Lucia+14-07-07+157.jpg
 
Ik ga morgen proberen betere foto's te nemen met een fotocamera.

Maar Botia schrijft dat de man er slecht uitziet, dat zou kunnen omdat ik altijd normale voer (tropische vlokken) heb gebruikt, dat zei de dierenwinkel.
Dus geen extra of andere voer en mijn temperatuur stond tot vorige week nog 21 a 22 graden en dat is pas sinds enkele dagen 24 geworden.

Nu ik me er in verdiep zie ik dat ze speciale voer nodig hebben.

Slechte advies en informatie van de dierenwinkel dus.
 
Winkels weten over het algemeen weinig over deze vis die veel zorg nodig heeft.
 
Zelfde als mijn lfs die schrijven bij pangasius sutchi op minimeerval te koop
 
Eigenlijk lijken dit mij qua bouw (met name de rugvin) vrij duidelijk 2 Black Mollies, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de bastaardvorm waarover Botia het heeft niet ken .....
 
Dit is de echte black molly (zwarte vorm van de Poecilia sphenops). Deze blijft kleiner en hoeft minder warm.

Man (borst en staart zijn bij goede dieren ook zwart)
poecilia_sphenops_x.jpg


Vrouw
0_o0xrOIBoWgiEQxuxZkDDat7WyoD3f9.jpeg
 
Helaas lukken de foto's niet echt, maar hierbij alsnog de nieuwe foto's.

Eerste foto van de man alleen.

Fo8GIeDbqaYR7qUDT4rbV3XxxQbQVk0i.jpeg


Fo8GIeDbqaYR7qUDT4rbV3XxxQbQVk0i.jpeg


Fo8GIeDbqaYR7qUDT4rbV3XxxQbQVk0i.jpeg


Fo8GIeDbqaYR7qUDT4rbV3XxxQbQVk0i.jpeg


Hopelijk komen jullie er nu wel uit.
Vandaag ben ik gaan wezen kijken naar de molly's in de dierenwinkel (andere kleuren hadden ze alleen) maar ik vind de model van mij toch anders eruit zien.
 
Als ik naar de foto van jones kijk en naar die van jou en kijk naar de vinnen lijken mij het ook hoogvinkarpers, die van de black molly's zijn veel kleiner. dus ik denk ook hoogvinkarpers
 
Dit zijn echt geen zuivere Hoogvinkarpers. Naar ander gekleurde mollie's moet je al helemaal niet kijken want daar zitten vaak nog meer soorten mollie's doorheen gefokt.

Zuivere zwarte man.
1415.jpg
 
Botia zei:
Blackmollie's heb je in 2 vormen de grote en kleine. De grote vorm is een bastaard tussen Poecilia velifera en Poecilia sphenops.

En ik denk bij deze foto's dat je een man hebt van de grote vorm (de rugvin is wel erg klein voor een Hoogvinkarper) en een zwarte vrouw wat een Hoogvinkarper of een vrouw van de grote vorm van de Blackmollie kan zijn, want het verschil is vrijwel niet te zien).

Je man ziet er vrij slecht uit, ws door slechte omstandigheden qua voeding en temperatuur.

Poecilia velifera
12343.jpg


Bastaardvorm
Lucia+14-07-07+157.jpg

Dacht dat je in een ander topic zei dat het hoogvinkarpers waren.
 
Omdat de vrouw daar veel van heeft(maar een bastaardvorm ook bijna sprekend lijkt op een 100% zwarte Hoogvinkarper vrouw) en de man bijna niet te zien was. Wat daar wel van te zien was leek op een man in niet al te beste staat.

Bij betere foto's in dit topic sloeg mijn mening om want de man is op deze foto's duidelijk te zijn en herkenbaar als de bastaardvorm Black mollie. De Conclusie is dat het vrouwtje dat ws ook is omdat ze meestal gezamelijk geleverd worden aan de handel.
 
Bedankt voor de reacties, maar ik snap er niets meer van.

@Botia, ze komen inderdaad uit 1 bak bij de dierenwinkel.
 
@Visislekker: Jou vissen zijn een zwarte bastaardvorm van de Poecilia velifera x Poecilia sphenops die vaak als blackmollie wordt verkocht. Maar je hebt ook een vrij zuivere zwarte vorm van de poecilia sphenops die ook als Blackmollie wordt verkocht. Soms worden beiden zelfs door elkaar verkocht.

En dan heb je ook nog de zwarte Poecilia velifera die een duidelijk grotere rugvin heeft dan de bastaard en ook iets groter wordt.

Ivo en Jones: Dat is idd een hele mooie vis. Als dat dier wat ouder is heeft hij ws ook een bredere borst en een nog grotere rugvin. In de jaren 60 of 70 is er ook een zwarte variant gekweekt met een brede felrode vinrand op de rugvin de zgn midnight Molly (een velifera vorm) die je helaas nu zelden meer ziet.
 
Dit vind ik trouwens de mooiste vorm.

De Chocolate.
njNjFZfTLKQxUTID2M54ITmsa8tjo6NK.jpeg


Weet iemand waarom deze rode ogen heeft en toch pigment?
 
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Mooie vissen op de foto's.
 
Die chocolate is inderdaad schitterend. De dalmati�r-vorm vind ik ook okay. Ik heb wel het idee dat de gewone, zwarte molly het makkelijkst houdbaar is
 
Ik heb de chocolate heel lang gehad en ik vind het een van de sterkste varianten die ik heb gehad.
 

Terug
Bovenaan