Zwarte baardalgen


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,089
Locatie
Gelderland
Even een vraag voor een familielid die last heeft van baardalgen. Wat is de oorzaak en wat kan je eraan doen? Wie wil een advies geven?
Liever niet de vraag wat de waterwaarden enzo zijn, maar een algemeen advies, zodat zij er mee verder kan.
 
In het algemeen is baardalg een gevolg van te weinig co2 of een slechte circulatie.

 
nh3/4 kan inderdaad ook een boost zijn voor algen maar een normaal draaiende bak zal daar niet snel last van hebben tenzij je niet voldoende onderhoud pleegt.
nh3/4 is een boost voor alle algen eigenlijk.
 
Ik had ook een klein beetje baardalg in mijn bak. Bij mij werkt waterstofperoxide zeer goed. Sindsdien ik het gebruikt heb heb ik de baardalg niet meer terug gezien.
 
Dat werkt inderdaad soms goed maar het is symptoombestrijding en je kan beter de oorzaak aanpakken met algen.
 
Bij ons was het een teveel aan plantenvoeding.

Een paar kuren bio exit green en weg was de baardalg. Alleen moet je voorzichtig zijn met slakken omdat de bio exit green alle algen gaat doden. Zo blijft er geen of niet genoeg eten meer over voor de slakken.
 
Bij ons was het een teveel aan plantenvoeding.
Plantenvoeding geeft geen algen hoor en dat is een achterhaald iets. Bij de EI doseert men vaak ook veel voeding en daar zie je juist geen algen bij omdat je zorgt dat je geen tekorten krijgt.
 
Plantenvoeding geeft geen algen hoor en dat is een achterhaald iets. Bij de EI doseert men vaak ook veel voeding en daar zie je juist geen algen bij omdat je zorgt dat je geen tekorten krijgt.
Wij geven geen co2 en voordien deden wij 15ml profito per week. Na de kuren bio exit zijn we nu al een jaar 3ml per week aan het geven en de baardalg is niet meer terug gekomen.
 
Als je teveel voeding geeft en dat is zoveel dat het schadelijk voor de planten is dan kun je wellicht slechte groei krijgen wat weer resultaat in meer belasting van de bak.
Ik weet niet wat normaal is voor je bak maar met een gewone of dubbele dosering ga je geen algen krijgen door plantenvoeding want anders zou de EI juist tot algen lijden.
Wellicht kan @Cornelius er ook iets over zeggen.
 
Wij geven geen co2 en voordien deden wij 15ml profito per week. Na de kuren bio exit zijn we nu al een jaar 3ml per week aan het geven en de baardalg is niet meer terug gekomen.
De grote vraag is of die voeding in balans was.
Dus we kunnen er lang en kort over praten, maar als je plantenvoeding (NPK en sporenelementen/mineralen), licht en CO2 in balans zijn krijg je geen algen. Waarschijnlijk heb je dus door de hoeveelheid Profito (bevat hoogstwaarschijnlijk alleen de sporen/mineralen) te verminderen, gezorgd dat je voeding wél in balans kwam.
 
Als je teveel voeding geeft en dat is zoveel dat het schadelijk voor de planten is dan kun je wellicht slechte groei krijgen wat weer resultaat in meer belasting van de bak.
Ik weet niet wat normaal is voor je bak maar met een gewone of dubbele dosering ga je geen algen krijgen door plantenvoeding want anders zou de EI juist tot algen lijden.
Wellicht kan @Cornelius er ook iets over zeggen.
Teveel aan macros heb je niet zo snel en daar kun je, in alle redelijkheid, niet echt mis mee gaan. De enige makro die schadelijk kan zijn is de fosfaat, maar dan spreek je over >8ppm.
Het zijn juist de micro's die schade toebrengen aan de plant; overdoseren is altijd risico voor de bacteriehuishouding en biologische processen in je bak.
 
Klopt wat Corne zegt en boven de 8 aan po4 kom je niet snel en zelfs met de EI niet. Tom Bar had overigens een prachtoge bak met 10 mg po4.
Hier is die bak te zien met de 10 mg:

 
Het zijn juist de micro's die schade toebrengen aan de plant; overdoseren is altijd risico voor de bacteriehuishouding en biologische processen in je bak.
Maar goed dan moet je wel flink overdoseren denk ik en ik denk niet dat dit met een dubbele dosis al gebeurt maar goed ik kan het verkeerd hebben.
 
Maar goed dan moet je wel flink overdoseren denk ik en ik denk niet dat dit met een dubbele dosis al gebeurt maar goed ik kan het verkeerd hebben.
Micro's zijn hoofdzakelijk metalen en wat niet word opgenomen door de plant, of word verwerkt door bacteriën, gaat een groot gedeelte een verbinding aan met andere stoffen in je bak.
En een ander groot gedeelte gaat neerslaan als micro residu. Na verloop van tijd (jaren) gaan de waarden van deze metalen langzaam oplopen en dus ook de toxiciteit hiervan. En hoe meer je (over) doseert hoe groter de 'ophoping' gaat worden en het een negatieve uitwerking gaat hebben op planten en bewoners.
Het is aan de gevoeligheid van planten hoe ze hiermee omgaan. Sommige soorten kunnen er beter mee overweg dan andere.
 
Mijn vraag is dan weer; Hoe ga je zwarte baardalg tegen in een aquarium waar de waarden niet "goed" te krijgen zijn? Ik spreek dan over snelstromend koudwater in de trend van een Noord Amerikaanse Hillstreambak o.i.d.

Hier is CO2 altijd minimaal aanwezig, dus ik vecht tegen de bierkaai wat BBA betreft.
 
Dan is de enige mogelijkheid om je verlicht sterk te verminderen zodat er minder vraag is naar co2. Ik neem aan dat je wel de natuurlijke hoeveelheid co2 in je bak hebt door gasuitwisseling toch?
 
Dan is de enige mogelijkheid om je verlicht sterk te verminderen zodat er minder vraag is naar co2. Ik neem aan dat je wel de natuurlijke hoeveelheid co2 in je bak hebt door gasuitwisseling toch?
Het water is snelstromend, waardoor het natuurlijke niveau veel lager ligt dan normaal. Exacte waarden kan ik niet geven want dat soort meetapparatuur ligt ver buiten mijn budget.
 
Dat is een misvatting. In snelstromend water bevinden zich hogere concentraties CO2 dan in stilstaand water
Maar hoe dan komt er juist in snelstromendwater zo antiechelijk veel BBA voor? Ik doe in mijn hillstream niets anders dan in mijn andere bakken. Buiten de wenselijke verlaging in lichtsterkte e.d.
 
Het is een misvatting om te denken dat lage CO2-niveaus rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor het verschijnen van zwarte baardalg (BBA) en/of andere vormen van alg.
Algen zijn, net als GDA, ook sterk verbonden met een hoog gehalte aan ijzer- en sporenmineralen, maar worden verergerd door hoge niveaus van organische belasting. Dit zijn opgeloste stoffen uit bronnen zoals bodembedekking, hout, plantenresten en zelfs van organische meststoffen afkomstig zoals ureum en ijzergluconaat.

Als je een overdosis micro's gedoseerd, raken bladeren van de planten beschadigd en binnen een paar dagen zijn al je bladeren bedekt met BBA. Dat is hetzelfde met een overdosering van zink (Zn) en boor (B).
Omdat bijna al onze planten kunnen overleven als ze worden blootgesteld aan een laag CO2-gehalte (15 ppm), is de bladschade door hogere concentraties micro's duidelijk de hoofdoorzaak van BBA. En dan met name de Fe waarden.
BBA houd ook van een sterke stroming. Een sterke stroming is wat anders als een omloopsnelheid. Daarom kies je beter voor een hoge omloopsnelheid van je filter dan een sterke stroming.

De beste manier om BBA te voorkomen is het niet overdoseren van micro's, zo min mogelijk opgeloste organische stoffen in je bak (DOC) en zorg voor een zachte stroming en goede CO2-niveaus. Het CO2-niveau hoeft niet extreem hoog te zijn.
In feite ligt 20 ppm in het optimale bereik.
 
doe hier al jaren lang wat munt plantjes boven water groeien en wat kroos zelfde methode wat ze in zwem vijvers gebruiken.
al jaren geen algen gezien je kan dan wel maar beperkt aantal planten groeien onder water
 

Terug
Bovenaan