Zwarte baard alg


C

ChristianVT

Guest
Mijn beide aquariums zitten al een tijd onder de baard alg. Elke keer als ik besluit om de oude planten eruit te halen, dan groeien de nieuwe binnen korte tijd weer onder en ik weet niet waar het probleem hem in zit.

De eerste bak is een 60x30x36cm aquarium met een dennerle scapers led 24 watt en een extern filter, de jbl e401. De lamp brand 7 uur per dag. Het aquarium bevat aan planten 2 echinodorus bleheri, saggetaria subulata en de drijfplant pista salvinia die zo'n 3/4 van het water oppervlak in beslag neemt. Verder zit er turf in het filter en ligt er een zooi guava bladeren in de bak. Er zit een zandbodem in en er zijn een aantal kleibolletjes bij de echniodorussen en de sagetaria geplaatst.

De waterwaardes zijn,

ph 6.5
kh 2
no3 0 mg/l
po3 0 mg/l
gh < 3 (volgens teststrip)

De tweede bak is een 60x40x60cm bak. hier zitten twee sera led lampen op, samen goed voor zo'n 14 watt met een eheim experience 150 extern filter. Hier branden de lampen 8 uur per dag. Ook deze bak bevat twee echinodorus bleheri planten. Verder zit hier nog een hoop java varen in en een anabia plant. Deze bak bevat een voedingsbodem van zo'n 2,5 jaar oud met zand erover. De echinodorus planten hebben kleibolletjes bij de wortels. Ook hier ligt verder veel hout in de bak, turf in het filter en een zooi dode guava bladeren. Deze bak zit het ergste onder, 1 van de bleheri is bijna alleen maar alg in middels.

de waterwaardes zijn,

ph 6.7
kh 2-3
no3 0mg/l
po3 2.0mg/l
gh < 3 (volgens teststrip)


Op beide bakken doe ik wekelijkse water wissels met veel osmose water, zo'n 3/4 osmose en 1/4 kraanwater. De waterwissels zijn zo'n 30-40%. Ik voeg geen plantenvoeding of andere dingen toe.
 
Baardalg is vaak een tekort aan co2 of slechte circulatie. Nu heb ik boben mn 60cm bakjes 15W buizen of een led van 10W dus jij hebt er wel erg veel licht boven met 24W aan led waardoor de vraag naar voeding flink meer zal zijn.
Ook heb je een no3 van 0 en die mag geen 0 zijn evenals de po4 die geen 0 mag zijn.

Ook in bak 2 heb je weer geen nitraat zie ik.Ook zou ik plantenvoeding gaan gebruiken want veel echte waterplanten nemen voeding op met de bladeren.
 
bij mijn weten nemen de echinodorus vrij wel niets op doormiddels van hun bladeren en de saggetaria ook niet. Ik wil eigenlijk geen plantenvoeding toevoegen omdat de aqua niet bedoelt zijn als plantenbakken. Zeker vanwege de wildvang apisto's wil ik graag de tds laag houden en dat gaat niet met plantenvoeding toevoegen. no3 wil ik ook zo laag mogelijk houden omdat de apisto's daar gevoelig voor zijn dus wil ik het eigenlijk niet toevoegen.
 
de 24 watt led is inderdaad een vergissing geweest en is veel te veel licht voor wat ik wil. Daarom probeer ik het water ook donker te maken met turf en dode bladeren. Bedoel mja kon hem niet meer terug brengen en ga nou niet echt een 130 euro lamp in de kast leggen...
 
Alle planten nemen via de bladeren voedsel op alleen de een meer dan de ander. Je kan het ook dimmen door veel drijvers te gebruiken.
 
Btw, ik snap je no3 redenatie wel hoor maar 0 is niet goed voor de planten en al helemaal niet met heel veel licht.
 
Baardalg ontstaat door voedings tekorten! Zoals John zeer opmerkt neemt CO2 een belangrijk deel in van die tekorten. Verder ben ik het erg eens met hem dat je moet zorgen voor een goede fosfaat/nitraat verhouding. Op zich behoeft ze niet hoog te zijn maar er moet wel een goede verhouding zijn. Over het algemeen 10:1 Je kunt Echinodorus soorten bemesten via voedings bolletjes bij de wortels.

Misschien kun en moet je denken aan CO2 toevoegings vrije bakken? Dit kan met heel weinig licht en een water verversing frequentie die kan oplopen tot één keer per drie maanden. Met de planten die nu hebt moet dit kunnen.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
 
Misschien kun en moet je denken aan CO2 toevoegings vrije bakken? Dit kan met heel weinig licht en een water verversing frequentie die kan oplopen tot één keer per drie maanden. Met de planten die nu hebt moet dit kunnen.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Dit is inderdaad de bedoeling zonder CO2 of andere vloeibare voeding. Kleibolletjes heb ik bij de zwaardplanten staan! Hoeveel NO3 en PO3 zou erin moeten zitten dan? is dat 1.0 mg/l NO3 en 0.1mg/l PO3 of moet het meer zijn of minder?
 
Met 24W moet je wel aan meer denken zou ik zeggen want dat is erg veel namelijk en dan is de vraag ook groot.
 
Met 24W moet je wel aan meer denken zou ik zeggen want dat is erg veel namelijk en dan is de vraag ook groot.

zitten wel heel veel drijfplanten boven. Deze nemen volgens mij dan ook alle NO3 op dus dan is toevoegen een vrij zinloos verhaal. De drijfplanten groeien namelijk enorm hard.
 
Dit is de 60x30x36cm

EAA26596-227C-429F-8EFD-8C5F0ADD53E2.jpeg


Dit is de 60x40x60cm

237ECB5B-63E9-4A3C-A94E-A17DE811BFCF.jpeg
 
zitten wel heel veel drijfplanten boven. Deze nemen volgens mij dan ook alle NO3 op dus dan is toevoegen een vrij zinloos verhaal. De drijfplanten groeien namelijk enorm hard.

Als die veel opnemen dan zul je meer moeten toevoegen en daar kom je achter door te meten.
 
Maar van wat ik begreep uit dat artikel is baard alg een probleem van CO2 te kort? dus dan gaan voedingsstoffen toevoegen niet helpen toch?
 
Maar voor zover ik weet houden ze ook van gedimd licht. Een pH van 5.5 tot 6.5 wordt vaak gevraagd. Jij zit dus aan de bovengrens. Is het ook niet zo dat je vissen niet zo van stromingen houden? (Ik ben geen kenner op dat gebied) Misschien zitten er tegenstellingen in wat je wilt in je bak? Een op en neer gaande zuurgraad bijvoorbeeld. Ook dat veroorzaakt Baardalg.
 
Ik snap je opmerking niet. Ik heb geen sterke stroming in de bak want je hebt gelijk daar houden ze niet van. Voor Apistogramma’s maakt ph een soort van uit. Het gaat om een zachte kh en gh en dat zijn ze. Voor het kweken van een echte black water soort heb je inderdaad zuurder water nodig dan ik heb, maar kweken is niet mijn interesse.
Ik snap het punt over wisselende zuurtegraad niet? Mijn ph en kh zijn stabiel voor zover ik weet, want op elk meet moment krijg ik deze waardes.
 
Toch heb je een CO2 tekort, op de foto's zie ik inderdaad baardalg. Het gaat om verhoudingen. Een plant heeft een basisbehoefte om goed te kunnen groeien dat is licht. De duur en intensiteit kan per plant verschillen maar dit is de basis. Een tweede basisbehoefte van een plant is CO2. Al het andere wordt daarvan afgeleid. Daarom wordt er altijd gesproken over tekorten. Wanneer een plant voldoende licht krijgt om optimaal te kunnen groeien heeft ze naast licht meststoffen nodig waaronder, als gezegd, CO2 maar ook zijn er andere behoeftes waaronder fosfaat/nitraat. Die behoeftes kunnen dus per plant verschillen. Wanneer planten iets nodig zijn waar je vissen niet tegen kunnen moet je dus andere keuzes maken. Andere planten of andere vissen.
 
Maar van wat ik begreep uit dat artikel is baard alg een probleem van CO2 te kort? dus dan gaan voedingsstoffen toevoegen niet helpen toch?
Inderdaad een co2 probleem zoals Ben ook al heeft opgemerkt;)
 
dan ga ik kijken of dagelijks easy carbo toevoegen gaat helpen. Dit heb ik toch nog hier staan.
 
Carbo is geen echte co2 dus of dat gaat werken is de vraag. Carbo is niet meer dan een soort van vervanger voor de co2. Wel werkt het vaak tegen bepaalde algen.
 
Carbo werkt goed tegen baardalg op hout als je het met een spuitje rechtstreeks op de alg spuit. De alg zal binnen een paar uur verkleuren.
Natuurlijk mag je niet meer dan de aanbevolen dosis per dag gebruiken.
In het water had het weinig uitwerking bij mij. Een fles CO2 met een degelijke verdeler deed wonderen hier.
 
Ik ga denk ik bij de 24 watt led, de glazen afdekplaat op het aquarium afplakken met mat folie in de hoop dat dit minder licht door laat. Anders wordt het serieus kijken naar een betere lamp.
 
Dat is inderdaad een optie want de lamp zelf afplakken of bedekken lijkt me geen optie als ik deze zo bekijk.

Natuurlijk mag je niet meer dan de aanbevolen dosis per dag gebruiken.

Meer is tijdelijk geen probleem want soms past men ook een stoorkuur toe met 5x de aanbevolen hoeveelheid. Carbo werkt al grotendeels binnen een dag uit zover ik weet.
 
De lamp afplakken heb ik geprobeerd met zwart folie. Maar dat wordt uiteindelijk toch te heet en gaat uitdrogen. Kreeg er ook niet het gewenste effect mee omdat je licht verhouding dan heel scheef wordt.
 
Ja dan is de afdekruit afplakken misschien handiger.
 
Ja precies maar dan wel mat folie nodig, want met zwart folie wordt het wel heel erg donker in de bak :p niet dat de Apistogramma dat heel erg zou vinden maar toch, voor mijn eigen plezier haha
 
Ja het is wel de bedoeling dat je de vissen blijft zien en ook planten hebben licht nodig;)
 
Oei...

Bak 1 ,

Tekorten aan voedingstoffen en Co2 en Nitraat + Fosfaat, de water waardes zijn ook veel te zacht, GH 3 is veel te zacht en zonder plantenvoeding toegediend gaan de planten en algen biogeen leven en al het kalk en magnesium op gebruiken het is beter om dit op 6 a 8 te houden
KH waarde van 2 ? deze moet tussen 5 en 8 zitten, dit is je buffer van het water, hoe lager de KH des te moeilijker planten voedingstoffen op kunnen nemen en boven waarde 8 zullen planten ook moeilijker voedingsstoffen kunnen opnemen.

Bak 2

Overbelicht, duidelijk te zien aan de wortels van de drijfplantjes waar groene wieralgen te zien zijn, ook hier is de GH waarde van 3 veel te laag.
ook hier zijn de water waardes niet op orde en er is voeding gebrek en Co2.

Beide bakken ruime voeding tekorten waardoor je baardalgen krijgt op de planten die stagneren in de groei.

Voor beide bakken geld dat je eerst je water waardes in de juiste verhouding te krijgen. GH 6 - 10, KH 5 - 8, No3 20-50mg en fosfaat op 1mg brengen.
Daarbij zal je toch echt plantenvoeding moeten gaan toe dienen en bij de wortels kleibolletjes of voedingsticks in de bodem drukken , en al zeker bij de zwaardplant.

Advies van mijn kant om je bak groeiend te maken en planten voeding is namelijk,

1x in de week Microvoeding compleet zoals van Festal of easy life Profito en voeg ook ijzer (ferro) elke week toe bij het wisselen van het water.
Geen Co2 ?
Easy life Carbo, voeg de eerste week elke dag 1ml per bak toe en na een week opvoeren naar 2ml per dag , dit is ruim voldoende voor 60liter water.
Na enige weken gaan de baardalgen dood en ook overige algen geven het op.

Carbo is geen echte Co2 maar omdat het opgeloste carbon bevat die Co2 ook afgeeft in het water kunnen de planten assimileren (zuurstof afgeven) en voedingstoffen opnemen en deze om te zetten in energie om te groeien (suikers en cel deling)

Bakje 2 zou ik maar heel gauw het licht gaan temperen , 10-20 lumen per liter water is genoeg en zo te zien kom jij wel aan de 35-40 lumen wat teveel is als je geen Co2 en plantenvoeding toe dient in flinke hoeveel heden.

Neem je dit advies niet aan dan blijf je met baardalgen zitten en planten die verkwijnen door de algen.
 
Bedankt voor alle info @edje555 Als ik jullie zo hoor wordt het duidelijk gewoon accepteren dat er algen in mijn bak aanwezig gaan zijn. Mijn kh en gh zijn bewust zo laag. Dit vanwege in bak 1 een F1 Apistogramma sp. D10 zit, die uit een ph van 5.0-6.0 komen met een kh van 1-2. In bak twee zit een F1 koppel Apistogramma sp. Abacaxis die uit lago glemende komen, een ph van 3.9 met een kh van onder de 1. Ook wil ik bewust weg blijven van nitraat, plantenvoeding en co2 toevoegen. Ivm de lage tds die ik wil, de lage kh en het lage no3 gehalte.

Bij de bak met de 24 watt led zit overigens geen groene wieralg tussen de wortels, ik denk dat dit gewoon door de foto zo lijkt. Ik ben het er mee eens dat deze lamp veel te sterk is voor wat ik in gedachten had. De afkdekplaat is nu afgeplakt met mat folie dus dit zou de hoeveelheid licht in ieder geval iets moeten verminderen.

Bedankt voor alle informatie in ieder geval! :)
 
Ja als je bewust de toevoegingen wil vermijden dan zit je met tekorten en zal er niet aan alg te ontkomen zijn denk ik. Hoe meer licht des te sneller en groter zullen de tekorten zijn.
 

Terug
Bovenaan