zwarte alg?


W

wilmpie

Guest
hey

ik heb sinds kort een soort zwarte draadalg of zoiets vermoed ik,

ik heb deze in het verleden ook gehad maar meer nu heb ik toen de bak helemaal zuiver gemaakt en paar keer met heet water laten staan , het is een hele tijd weg geweest maar nu heb ik ze weer ,
hier even wat foto's ervan : http://imgur.com/a/xICMx

wat kan ik daartegen doen?
ik heb al producten met koperchloride geprobeert maar die werken vermoedelijk niet en soort tabletten
grtz
 
Dat is zwarte penseelalg en die zie je vaak bij een co2 tekort of een slechte stroming.
 
oke dank u

en hoe kan ik deze best uitroeien ? moet ik een co2 instalatie in plaatsen? of met een product als easy carbo genoeg zijn
 
Het is een co2 tekort dus je zal meer co2 moeten hebben. Of de duur van de verlichting terugbrengen als je lang het licht aan hebt.
Je kan wat carbo op de alg spuiten met een klein spuitje en daar gaat de alg dood van.
Heb je wel voldoende stroming in je bak??

Btw, je zou het kunnen proberen met het dagelijkse gebruik van Carbo maar dat is even aankijken of dat werkt en de algen zal voorkomen.
 
de lichtduur is ong. 12 uur ik weet niet als dat teveel of te weinig is,

ik die er nu weekelijks algverwijderaar cupracell in het water van HS aqua ik weet niet als dit goed is of als een ander product beter is.
 
12 uur is teveel. Controleer eens of er planten in je bak staan die heel veel licht vragen. Zoniet, zou ik dat terugschroeven naar 7 uur.
 
Ik zou daar eerst 8 van maken. Dat is in de regel voldoende en dat scheelt al een boel/ je kan ook een pauze tussen de middag inlassen. Ik heb het licht ook van 12-14 uit.
 
Ik zou wel niet abrupt van 12 naar 8 uur gaan. Breng dat asap naar 11 uur. Wacht 4 a 7 dagen, ga dan naar 10 uur, weer 4 a 7 dagen wachten, naar 9 uur brengen, etc.

Je bak is hoe dan ook 'ingesteld' op die 12 uur. Zeker niet ideaal, maar dat te drastisch en te snel wijzigen, zorgt wel eens meer voor veel meer ellende.
 
Planten wennen aan nieuwe situaties maar dat kun je dan wel in stapjes doen. Als je veel alg hebt dan zou ik het vrij snel doen want anders krijg je steeds meer algen maar zoals ik het op de foto zag valt dat wel mee. Als je om de 4 dagen een uur mindert dan zit je vrij snel op de 8 uur.
Of je moet overwegen om meer co2 toe te voegen en eventueel meer voeding.
 
Wanneer je praat over het verminderen van de lichtduur of , als het voorkomt, vermeerderen van de lichtduur is het belangrijk je te realiseren dat je dit niet "zomaar" kan zeggen. Eigenlijk moet je dan ook weten wat de licht intensiteit is.

Dit als aanvulling op het voorgaande.


Groet,
Ben.
 
ik heb het licht op 7 uur aan staan en voeg alg bestrijdings middel 1 keer per week na een waterverversing zoals het product aangeeft dit ben ik al 3 weken aan het doen en de penseelalg blijft stabiel maar gaat niet volledig weg, ik heb ook al 3 weken bio co2 in mijn aquarium, nu wil ik wel eens weten welke waarde ik kan meten waarmee jullie weten welke belans ik fout heb in mijn aquarium omdat ik draadalg heb.

grtz
 
Je hebt denk ik een co2 tekort of slechte stroming. Dat is vaak de reden van penseealg.
Weet je je waterwaarden misschien? Je kan met een spuitje de algjes inspuiten met carbo.
Bestrijdingsmiddelen zou ik niet gebruiken want vaak hoor je dat die ook de planten niet goed doen.
Je kan beter de oorzaak opzoeken.
 
welke waarde mag ik dan testen? ik heb van sera een testbox dus kan vrij veel waarde testen maar weet niet welke ik moet meten voor de oorzaak te vinden
 
Met de ph en de kh kun je een aardige indicatie zien in de ph-kh tabel. Deze kun je via Google zo vinden.
 
ik kreeg de kh niet gemeten met mijn set dus heb ik een jbl pro scan gehaald en deze zojuist uitgevoerd :p


http://imgur.com/K8A1ZFU hier de proscan


ik ververs elke 7 dagen mijn water met 30 procent wat kan ik dan doen voor de waarde beter te krijgen, ik doe niet graag allerlei middeltjes in het water om kunstmatig alle waarde's in het groen te krijgen
 
Co2 lijkt voldoende zo. is de stroming wel echt goed?
 
het wateroppervlakte beweegt rustig en er zit al enkele weken een 2 de pomp in dus vermoed dat er wel genoeg is al dan niet teveel :p maar zie dat de kh volgens de test verkeerd is en de no3 ook niet goed is ik las ook op internet dat je dan maar no3 vretende planten moest plaatsen er zitten nu 6 planten in 3 trage groeiers en 3 hoge tragere groeiers
 
ik heb momenteel een vrij stabiele groei van de penseelalg door nitraatex aan toe te voegen in de filter maar ben dus gestopt met medicatie tot de no3 goed zou zijn nu is die perfect of zelfs te laag (0mg ) nu vroeg ik me af je moet actieve kool verwijderen uit je aquarium als je medicatie toevoegd maar moet de ,nitraatex er dan ook uit? of mag die blijven zitten?
 
Kun je misschien je huidige waarden nog even posten??
En misschien een duidelijke foto toevoegen? Een no3 van 0 is niet goed en deze mag best 10-20mg zijn.
kool moet bij medicatie er wel uit maar ik zou zelf die nitraatex er ook uithalen als je nitraat zo laag is.
 
hierbij de waardes die gisteren gemeten zijn, ik heb al een emmer goed water klaarstaan voor te verversen

de jblscan waardes : http://imgur.com/YZPtN1A
 
Je nitraat is met 0 te weinig zoals ik al aangaf. Op de foto zie ik zwarte kleine plukjes penseelag en dat is een tekort aan co2. Je verlichtingsduur heb je al verminderd las ik.
Groeit de penseealg nog in hoeveelheid of is dat stabiel? het is een lastige alg die niet zomaar verdwijnt en bealgde bladeren kun je anders beter verwijderen.
Ik zou denken dat et 7 uur licht die 20mg voldoende moet zijn. Alleen de stroming zou mogelijk niet voldoende kunnen zijn.
 
stroming is voldoende de co2 indicator geeft ook een stabiele en goede co2 aan sinds de nitraat goed zit is de groei van de penseelalg terplaatsen gebleven tot heel miniem, daarom dat ik nu wil overschakelen op het gebruik van medicatie hiertegen, dit werkt goed maar zag in het verleden oude plukjes afsterven en nieuwe bijkomen nu dat ik zie dat er niks bijkomt of miniem wil ik de rest uitroeien :D
 
de nitraatex moet die in water blijven zitten of kan die ook in het droge zitten tot na de medicatiekuur?
 
Nitraatex kan je beter helemaal niet gebruiken.
 
mijn nitraat was eerst voor het toevoegen van nitraatex 80mg dus veel te hoog en nu te laag daarom dat ik nitraatex heb toegevoegd

om mijn laatste vraag te verduidelijken kan de nitraatex uit de filter opdrogen en daarna terug werken als het opgedroogd terug in de filter gaat?
 
wilmpie zei:
stroming is voldoende de co2 indicator geeft ook een stabiele en goede co2 aan sinds de nitraat goed zit is de groei van de penseelalg terplaatsen gebleven tot heel miniem, daarom dat ik nu wil overschakelen op het gebruik van medicatie hiertegen, dit werkt goed maar zag in het verleden oude plukjes afsterven en nieuwe bijkomen nu dat ik zie dat er niks bijkomt of miniem wil ik de rest uitroeien :D

Even de puntjes op de i zetten. ;)

De stroming kan voldoende zijn. Maar hoe staat het met de watercirculatie. In mijn bak had ik altijd een goede stroming, uiteindelijk bleek de circulatie niet goed! Ook ik had, met name in de hoeken van mijn bak, baardalg problemen. Na een wijziging, Spraybar over de volle lengte achterin m'n bak, is het probleem verholpen, de CO2 komt overal in voldoende mate. Baardalg heb ik sindsdien niet meer gevonden. Wel kan het nodig zijn om aangetaste bladeren, zoals John al opmerkte, te verwijderen. Ook kan je plaatselijk met Carbo een "boost" geven om restanten te verwijderen.


Groet Ben.
 
Van welk merk is het? van jbl moet je reactieveren met keukenzout bv.
 
Ik bedoelde eigenlijk ook de circulatie. dead spots kun je soms erg makkelijk in je bak krijgen namelijk. Ik kijk meestal of alle plantjes een klein beetje bewegen.

TS,
Heb je een idee hoe die hoge nitraat heeft kunnen ontstaan?? De nitraatsponzen die je koopt zijn ook gewoon droog dus dat kan geen kwaad volgens mij.
 
de nitraatpiek is gekomen omdat het kraanwater dat ik gebruik zelf al een hoge nitraat had nu gebruik ik ander water die een zeer lage nitraat heeft van 20mg alle planten bewegen mooi dus de stroming is goed en er zijn geen dead spots mede omdat er naast de vaste filter er nog een 2 de pomp inzit (die ook de co2 verspreid)
 
wilmpie zei:
de nitraatpiek is gekomen omdat het kraanwater dat ik gebruik zelf al een hoge nitraat had nu gebruik ik ander water die een zeer lage nitraat heeft van 20mg alle planten bewegen mooi dus de stroming is goed en er zijn geen dead spots mede omdat er naast de vaste filter er nog een 2 de pomp inzit (die ook de co2 verspreid)

De tweede pomp zegt niet alles, die hadden wij dus ook...
Gelukkig nu niet meer nodig!

Maar goed, als je zeker weet dat er geen dead spots meer zijn dan is dat probleem afgewerkt!


Succes!

Groet,
Ben.
 
Wij hebben hier een no3 van 5mg in het water zitten. Als je genoeg ververst dan vindt ik het raar dat 20mg nitraat helemaal op is want nu is je no3 toch weer 0.
Ik volg de EI met T5 buizen en verbruik nog niet 20mg nitraat. Vandaar dat het me sterk lijkt dat al je nitraat op is. Hoeveel uren heb je het licht aan??
 
de nitraat was hoog en vermoed dat de nitraatex de nitraat zo laag gemaakt heeft
 
wilmpie zei:
de nitraat was hoog en vermoed dat de nitraatex de nitraat zo laag gemaakt heeft

Da's ook de functie van nitraatex ;)

Zou het voor de planten wel wat op peil brengen en de nitraatex verwijderen.
 
Ja dat zal dan de reden zijn als die nog steeds aanwezig is. Dat moet er dan maar uit nu je water gebruikt met minder nitraat.
Maar wat betreft die alg. Het moet een co2 tekort zijn door of te weinig co2 of doordat er te weinig bij de plant terecht komt volgens mij.
 
jessicapilon zei:
Ja dat zal dan de reden zijn als die nog steeds aanwezig is. Dat moet er dan maar uit nu je water gebruikt met minder nitraat.
Maar wat betreft die alg. Het moet een co2 tekort zijn door of te weinig co2 of doordat er te weinig bij de plant terecht komt volgens mij.


Waar mee we misschien toch weer terug zijn bij de watercirculatie?


Groet,
Ben.
 

Terug
Bovenaan