zwarte alg


Ongeveer he :) ik merk aan de helderheid van men water wnr de purigen niet meer werkt en doe dan de filter open.
 
Ligt eraan wat je verstaat onder reinigen en dit moet je niet te doen maar lichtjes uitspoelen. De filterwatten zou ik om de 2-3 weken uitspoelen of vervangen.
De rest van de filter zou ik ook pas uitspoelen als de uitstroom minder wordt.
 
Ligt eraan wat je verstaat onder reinigen en dit moet je niet te doen maar lichtjes uitspoelen. De filterwatten zou ik om de 2-3 weken uitspoelen of vervangen.
De rest van de filter zou ik ook pas uitspoelen als de uitstroom minder wordt.
Ik reinig zeker niet te 'proper', zeker het biologisch materiaal niet. Nog geen nitriet of amonia pieken gehad na filter onderhoud :)
 
Ik zal de filterwatten wat meer doen en de rest wat minder :)
Bedankt voor het advies
 
bps of bpm zegt niet zoveel natuurlijk; wat is je beoogde hoeveelheid wat je in je water wilt hebben?
Heb je wel eens een pH profiel gemaakt om duidelijk inzicht te verkrijgen?
 
bps of bpm zegt niet zoveel natuurlijk; wat is je beoogde hoeveelheid wat je in je water wilt hebben?
Heb je wel eens een pH profiel gemaakt om duidelijk inzicht te verkrijgen?
Ik zou graag rond de 20-25mg co2 uitkomen, doe dit simpel met een dropchecker door hem op groen te krijgen...
En ik kijk ook naar men visjes of die zich normaal gedragen.

Het pH profiel nog niet echt onderzocht...
Ik weet dat door toevoeging van co2 de pH daalt. Maar door mijn hogere kh die als buffer werkt voor de ph, mijn ph minder rap zal dalen. Dus ik meer co2 zal moeten toevoegen. En dan kan je volgens sommigen je co2 berekenen met een ph kh grafiek, maar volgens andere werkt dit niet (tom barr?) Want de kh bestaat niet enkel uit...
And then i dont get it anymore
 
De tabel is een indicatie omdat onze testsetjes ook bepaalde zuren meten die de meting zullen kunnen beinvloeden. Maar goed net als bij druppeltesten is het aflezen van een dropchecker ook een kunst.
 
Ja klopt.
De pH verandert omdat als je CO2 toevoegt H2CO3 (koolzuur) wordt gevormd, wat de pH zal verlagen.
Een hogere KH betekent dat het langer duurt voordat er CO2 beschikbaar is voor je planten (vrije CO2).

Het is beter om je CO2 te controleren mbv een pH pen. Een dropchecker is niet bedoeld om serieus je CO2 mee af te stellen.
Die is bedoeld om in 1 oogopslag te zien of er geen veranderingen hebben plaatsgevonden. (daarom noemen we het ook een checker)
Maar wel goed dat je ook je visjes in de gaten houd.

De pH/KH tabel waarnaar je verwijst is een redelijk betrouwbare richtlijn om je CO2 te bepalen. Maar ook daar heb je een pH voor nodig.
 
De dropchecker vindk ook wat onbetrouwbaar met de vertraging die er op zit... het is idd een kunst om hem af te lezen...

Toen men bakje aan het indraaien was heb ik zonder vis direct veeel co2 geïnjecteerd en gezorgd dat de dropchecker mooi groen was.
Dan dit aantal bpm als ref. gehouden

Maar vooral visjes in de gaten houden :)

Een ph pen staat al even op men verlanglijstje, maar een betrouwbare kost ook weer wat + die probes moeten ook vervangen worden en geikt worden etc
 
Je hebt ze voor een paar euro bij Ali maar of die helemaal betrouwbaar zijn vraag ik me af en ik heb dan ook een van Voltcraft met verwisselbare electrode.
 
Door waarschijnlijk de hitte heb ik deze daarjuist besteld, donderdag in huis :)
 
Om 13u 3ppm po4 gedoseerd.
Om 18u30 nog 1ppm gemeten...
Wat zuigt die bodem lol of is neergeslaan met ijzer ofzo
 
Eerste vraag is dan, klopt je dosering wel?
Tweede vraag is de meting
En de laatste is geen vraag maar misschien moet de Fosfo van Easylife in twijfel worden genomen.

Dat er zoveel neerslaat met ijzer, lijkt me sterk,of je moet veel ijzer tegelijkertijd doseren.
Bodem zal dan nog een laatste boosdoener kunnen zijn.
 
Ijzer heeft veelal een chelaat en afhankelijk van dit chelaat en de omstandigheden zal het pas kunnen binden met fosfaat zover ik weet.
 
ja dat klopt, het zit tegenwoordig zelfs samen in één fles.
 
Heb 60ml fosfo toegevoegd zeker niet minder...

Het is gemeten met een jbl po4 sensitive druppeltestje, ik denk zonder fouten.
Het testje Is wel een jaartje oud.

Morgen ga ik nog eens meten en eventueel nogmaals goed doseren...

Ik weet het ook niet hoe het komt
 
Waren gewoon even wat dingen die in mij opkwamen hoor, maar de huidig 1 ppm is voor nu wel voldoende.
 
Waren gewoon even wat dingen die in mij opkwamen hoor, maar de huidig 1 ppm is voor nu wel voldoende.
Hopelijk meet ik nog wat morgenochtend...


Het is beter om je CO2 te controleren mbv een pH pen. Een dropchecker is niet bedoeld om serieus je CO2 mee af te stellen.
Die is bedoeld om in 1 oogopslag te zien of er geen veranderingen hebben plaatsgevonden. (daarom noemen we het ook een checker)
Maar wel goed dat je ook je visjes in de gaten houd.

De pH/KH tabel waarnaar je verwijst is een redelijk betrouwbare richtlijn om je CO2 te bepalen. Maar ook daar heb je een pH voor nodig.

Ok kheb nu een pH pen besteld, dan kan ik gemakkelijk het ph verloop over een dag bekijken. Maar hoe bepaal je dan in combinatie met de KH het exacte co2 gehalte? De formules die ik vind zijn denkik die van de ph/kh tabel, en die zijn volgens veel bronnen te optimistisch qua gemeten co2 gehalte...
 
Je moet eigenlijk zorgen dat bij het aangaan van het licht je al een mooie co2 hebt en dat dit gedurende de dag zo stabiel mogelijk is.
 
Co2 gaat om 9u aan, 10u het licht
Dropchecker rond 12u mooi groen,
Tegen de avond kleurt de dc wel wat lichter groen

Wil men ph pen hebben om te zien of men dc wel klopt :)
 
Welke kleur heeft hij dan als het licht aangaat?
 
Iets tussen blauw en groen als het licht aangaat.

De dropchecker komt enkele uren achter normaal hė? Dus rond de middag zie ik wat het gehalte was toen het licht aanging.

Ga zeker ook met men ph pen eens testen wat de werkelijke vertraging is van die dropchecker :D
 
Waar hangt de Dropchecker?
 
Aan de linkerzijruit 8cm onder wateroppervlak, co2 diffuser hangt aan rechterzijde.
 
Het is door de achterstand van de checker verstandig om dat met de pen eens te testen. Hier is bij het aangaan de ph rond de 6.8 en rond 6 uur als de co2 uitgaat is de ph 6.7.
 
Aan de linkerzijruit 8cm onder wateroppervlak,
Het beste kan je hem een stuk lager hangen, Co2 stijgt op waardoor je misschien meer meet dan aanwezig.
 
Goeie tip :thumbs:
 
Ik zou de co2 ook onder de spraybar hangen en die iets schuin naar beneden richten zodat de belletjes worden meegenomen met de uitstroom.
 
Het beste kan je hem een stuk lager hangen, Co2 stijgt op waardoor je misschien meer meet dan aanwezig.

Met een goede circulatie zou dat moeten meevallen denk ik. Ik en vele anderen hebben hem ook bijna bovenin hangen.
 
Ok kheb nu een pH pen besteld, dan kan ik gemakkelijk het ph verloop over een dag bekijken. Maar hoe bepaal je dan in combinatie met de KH het exacte co2 gehalte? De formules die ik vind zijn denkik die van de ph/kh tabel, en die zijn volgens veel bronnen te optimistisch qua gemeten co2 gehalte...

Een pH/KH tabel is idd niet 100% nauwkeurig, maar wel goed genoeg voor de gemiddelde hobbyist.

In mijn optiek is het allerbelangrijkste van CO2 toevoegen de stabititeit waarmee dat gebeurt.
Daarom moet je een pH profiel maken om te zien of de CO2 op het juiste niveau is als de lichten aangaan en gedurende de dag op hetzelfde niveau blijven.

Misschien heb je hier wat aan: CO2 afstellen
 
Ik zou de co2 ook onder de spraybar hangen en die iets schuin naar beneden richten zodat de belletjes worden 1meegenomen met de uitstroom.
Spraybar staat iets naar beneden gericht,
Diffuser staat wel nog aan de andere kant.
Kzal dit nog even zo houden om praktische redenen... en alsk zie dat het niet goed is zalk de diffuser nog verplaatsen
Een pH/KH tabel is idd niet 100% nauwkeurig, maar wel goed genoeg voor de gemiddelde hobbyist.

In mijn optiek is het allerbelangrijkste van CO2 toevoegen de stabititeit waarmee dat gebeurt.
Daarom moet je een pH profiel maken om te zien of de CO2 op het juiste niveau is als de lichten aangaan en gedurende de dag op hetzelfde niveau blijven.

Misschien heb je hier wat aan: CO2 afstellen
Het moeilijkste zal dus zijn het constante goede co2 evenwicht vinden...
Momenteel met de dropchecker is er wel nog een verschil in kleur tussen lichten aan en lichten uit...
Handige site trouwens :thumbs:
 
Nadeel van de diffusor aan de andere kant is dat de bellen snel zullen opstijgen naar het oppervlak en dus niet goed oplossen in het water.
 

Terug
Bovenaan