zwarte aanslag op anubias, groene op echinodorus


S

stoomloc rob

Guest
sinds enige tijd heb ik last van zwarte aanslag op de de anubias.

op de echinodorus zitten donkergroene vlekken. Dit alles is er niet af te wrijven.

waterwaardes ph7,5-nitraat15-fosfaat1-kh6 temp 24gr.
ik voeg dagelijks 7ml nitraat en 5 ml fosfaat toe, 1x per wk 20 ml profito (240ltr bak juwel0
Lampen zijn nog geen jaar oud, branden 9 u per dg.

Heb wel net blauwalg achter de rug, het is eigenlijk begonnen toen ik fosfaat en nitraat begon toe te voegen ivm blauwalg.
Heb hier nog nooit last van gehad.

toch maar stoppen hiermee, meer of minder toevoegen of nog andere stoffen toevoegen? Ik weet het niet meer...

Foto's heb ik geprobeerd, is na 3 u nog steeds niet gelukt helaas, dus dan maar even zo
 
Door een overschot krijg je geen algen hoor.
Maar kun je je waterwaarden ook vertellen en het liefst een foto van de planten met problemen??
Ik vermoedt dat het alg is maar zonder foto lastig te beoordelen.
Misschien hebben de planten een klap gehad van de blauwalg want dat sluit het blad ahw af.
 
waterwaardes staan op de 3e regel.

het zwart zit in het blad, is er niet uit te wrijven, zijn trouwens allemaal nieuwe planten die ik na de blauwalg gekocht heb, ik heb er ook belgisch groen instaan, die heeft het niet.

Foto's is me nog steeds niet gelukt (na 3 u)geen simpel systeem.
Ga ik me morgen maar weer in verdiepen.
 
Voor het totale beeld:

- je aquarium draaide goed
- zonder aanleiding kwam daar de blauwalg
- bij de behandeling tegen blauwalg ben je gestart met Nitraat/Fosfaat toediening

Tot zover correct?
------
Paar extra vraagjes:

- Hoeveel liters water worden er per week ververst?
- Hoe staat het met het onderhoud/schoonmaak van het filter? (welk filter?)
- Wat heb je al gedaan tegen deze nieuwe alg?
- Hoelang heb je nu last van deze nieuwe alg?
 
Ja sorry, ik had ze over de kop gezien hoor.
Wellicht handig als je de vragen van Gozer eerst even beantwoord.
 
Gozer, even de antwoorden op je vragen:

ik ververs wekelijks bijna de helft 100 ltr van de 240
Ik heb sinds 1 februari een eheim prof 2075 ik dacht zo'n 1200 ltr per uur, volgens gebruiksaanwijzing na 3 tot 6 mnd verschonen, ben ik dus nog niet mee begonnen, ik denk 1 mei. Het juwel binnenfilter draait nog mee.Heb ik bewust gedaan. zitten alleen nog de gebruikelijke filtersponsen in, de watten worden elke week verschoond.
De nieuwe alg is eigenlijk langzaam ontstaan, ik dacht aan teveel silicaten, maar mijn nano heeft er geen last van, en is hetzelfde kraanwater. Ik heb geprobeerd de alg er af te wrijven, lukte niet. Weer planten eruit gooien? geen optie.Ik heb er ongeveer 2 a 3 weken last van.


Ik wil wel even melden dat ik een beetje moe gestreden ben na 6 maanden blauwalg (die nu dus weg is).Daar kan ik wel een boek over schrijven onderhand. Ik heb op het punt gestaan de hobby op te geven. Maar het is nog steeds een te mooie hobby om op te geven. Als ik al die perfecte bakken hier zie denk ik wel eens, die hebben er een dagtaak aan, of ze hebben gewoon de juiste toevoegingen gevonden.

Afijn, misschien moet ik (nog ) meer experimenteren. Toen ik niets toevoegde ging alles prima (3 jaar lang)
Of helemaal opnieuw beginnen, ik weet het allemaal niet meer. Op internet staan ook heel veel tegenstrijdige adviezen. Dus ja, wat is de juiste methode. Bestaat niet denk ik, want dan zou dit forum niet bestaan.
 
Hier dan eindelijk de foto's
478175stoomlocrob_0_82_dsc00230.jpg
 
696356stoomlocrob_0_82_dsc00231.jpg
deze plant begint mooi lichtgroen, daarna wordt de nieuwe loot bruin
 
Dat groene kan weleens groene puntalg zijn als ik de foto zo bekijk. Dat kan een fosfaat tekort zijn en je fosfaat is niet al te hoog natuurlijk.
Een teveel aan silicaten kan bruinalg veroorzaken maar dat is een bacterie en die is er vrij gemakkelijk af te wrijven hoor.
Wellicht dat Gozer meer kan zeggen over de zwarte alg op de anubia.
 
Ik heb het vermoede dat de zwarte/bruine aanslag met name op de oudere bladeren zit. Klopt dat?
 
Het begint ook na verloop van tijd op de nieuwe bladeren. De aanslag is er trouwens niet af te vegen.
Teveel silicaten lijkt mij niet In mijn nano heb ik nergens last van . En dat water ververs ik ook elke week voor 30%.

Dan toch maar meer fosfaat toevoegen?
 
Nou, de nieuwe bladeren beginnen fris maar na verloop van tijd hetzelfde verhaal.
 
Roet uit je stoomloc Rob ??? Sorry kon het even niet laten hahahaha.

Heb je een fotootje misschien?

Groet,
Aad
 
Ja, de stoomtoevoer haperde even....................

de foto's staan op de vorige pagina aad, (last van de warmte zullen we maar zeggen.............)
 
Klopt : Dat stookhok is bloedje heet hahahaha. Sorry Rob.

Lijkt mij geen bruinalg, maar een andersoortige alg.

Geef je ook CO2 of Easy Carbo (Of lees ik daar ook weer overheen?)

Wat voor lampen heb je branden?
 
Geeft niet, kan er goed tegen hoor... Ik ben gek op humor (vooral engelse)
Ik geef geen co2, carbo wel gedaan maar daar kon ik geen verschil merken. Ben ik maanden geleden mee gestopt.

De lampen: voor Jbl solar nature, achter de colour van jbl. Beiden nog geen jaar oud.
Branden 9 uur per dag. Daarna dimmen flora mate.
 
Ik ook hahaha (zit daarom veel op een engels forum hihihihi).

Tocht denk ik dat daar de crux ligt Rob.

Voor plantengroei zijn een aantal zaken nodig :
1 Goed licht (heb je)
2 macro Nitraat en Fosfaat (heb je)
3 micro magnesium, ijzer (heb je = profito)
4 koolstof (heb deels in het water)

Als je 9 uur verlicht met goede lampen en je bemest dan gaat de "turbo" erop.
Als je dan geen koolstof toevoegt (CO2 of Easy Carbo) dan gaat de groei haperen en nemen promitieve planten (lees algen) het over.

Ik zou toch weer eens met EC starten. Stoppen kan altijd weer.

Groet,
Aad
 
Ik ben het eens met Aad Paardestaart :sorry:.
Maar ja over wat voor alg praten we dan als we naar die anubias kijken. Daar ben ik wel benieuwd naar. Is het een laag groene puntalg dat daardoor zwart lijkt??
Is het in beginsel niet ook groen op die anubias??

Ik denk dan ook aan een co2 tekort.
Maar ja ik ben en blijf benieuwd naar de soort alg dat er op zit??
 
Kun je eens een close-up foto maken van het anubia blad? Ik twijfel nog een beetje en op de foto's is het net niet goed te zien, helaas.
 
236595stoomlocrob_0_82_dsc00234.jpg
34.jp
236595stoomlocrob_0_82_dsc00234.jpg
34.jpg[/IMG]g[/IMG].

Sorry voor het ongemak, er is even iets misgegaan dacht ik maar even op klikken dan kun je het zien.

Dichterbij kan ik niet komen, wordt het wazig.
 
Ik ga, voor nu, toch uit van een groene punt alg waarbij het blad te zwaar is aangetast.
Je kunt een weggeknipt blad eens in een chloor oplossing (bleekwater + gewoon water) dopen, korte tijd, en kijken wat er gebeurt met de alg.

Groene punt alg kan komen door: lagen PO4 en CO2 waardes, maar op de anubia ook door te sterk verlichten...

Je geeft aan een PO4 van 1 te meten, dit lijkt voldoende.. Mag ook wel hoger zijn (2 / 2.5) maar dan ook NO3 naar 20.
CO2 lijkt voor nu de boosdoener, pH 7.5 en KH 6 => CO2 van 5....

Mocht je nog betere foto kunnen vinden / kunnen maken dan graag. Voor nu hou ik het ook op groene puntalgen (ook al zijn ze zwart/bruin)
 
Ik heb de anubias maar weggegooid. Probleem opgelost. Hoef ik me er ook niet meer aan te ergeren.
Maar goed, ik ga de po4 en no3 waardes overeenkomstig verhogen.(2 en 20).

co2 tekort heb ik eigenlijk al langer, ga ik tzt toevoegen.
Vandaag weer flink water ververst, een paar planten even in een carbo oplossing gelegd en alles ziet er weer fris uit.
Voorlopig maar dagelijks weer carbo toevoegen.

Ik kan de verlichting wat laten dimmen naar 90%, (heb een flora mate) kijken hoe dat uitwerkt.

Bedankt voor het meedenken mensen!
 
Zie dit nu pas!
Jammer dat je anubias in de vuilbak ligt. Misschien een tip voor later: Gozer sprak van een chloor- water oplossing. Om even te verduidelijken: 1 deeltje javel (vb. een klein potje) en 19 delen water. De plant daarin wat laten weken en daarna afwrijven en afspoelen.... anubias is terug nieuw!
Natuurlijk lost dit je probleem niet op maar wil het toch even meegeven.

Ik herken je probleem, mijn advies zou zijn geen al te grote waterwissels. Wekelijks 20% of 4 emmers water wisselen, niet teveel in de filter rommelen (enkel wekelijks de witte watten vervangen) en met regelmaat nitraat en sporenelementen (profito)toevoegen. Ik merk dat fosfaat toedienen niet altijd noodzakelijk wekelijks hoeft.( meten is weten). Ik hou het op 8 lichturen, hoe minder licht hoe minder vraag naar voedingsstoffen. Ik weet niet of je planten wel echt CO2 nodig hebben, want dan ga je de vraag naar voedingsstoffen verhogen.
Door die grote waterwissels krijg je geen stabiliteit en dat is nodig. Veel geduld en wachten!!
 
@chris10... precies, dat was de achterliggende gedachte achter het blad even testen op chloor/water combinatie :) Mocht dat restulaat hebben dan kon de hele plant op een 1:20 (dacht dat dat de verhouding was) bleekwater:water (javel = Frans voor bleekmiddel/water)..

Maar verwijderen is ook een optie :) wel een definitieve oplossing.
 

Terug
Bovenaan