Zwart basalt


Brem

Well-known member
Lid geworden
29 mei 2018
Berichten
371
Leeftijd
36
Hoi! Voor een 3e bak ben ik mijzelf aan het oriënteren op zwarte stenen.

Ik kom nu Zwart Basalt tegen bij een plaatselijke stenenboer. Eigenlijk steen voor in de tuin zeg maar.

Is dit voor in aquaria veilig te gebruiken? Ik zie ook zakjes zwart basalt in online winkels bij LFS maar die maat is te klein.

Foto bijgevoegd ter illustratie. Deze grote wil ik dan gaan gebruiken en per kilo zelf uitzoeken is fijner dan via een webshop waar je niet kan uitzoeken dacht ik zo:)

Iemand ervaring hiermee?
 

Bijlagen

  • 7D64EBDD-A536-491A-ABD5-B8C4074B58DD.jpeg
    7D64EBDD-A536-491A-ABD5-B8C4074B58DD.jpeg
    196.3 KB · Weergaven: 93
prima spul denk ik toevalig laatst een anderen over op gezocht en woord in zee wering gebruikt etc gaat lang mee en geeft nie veel af dan zou je denken
 
Ja hoor, kun je zo gebruiken. Alleen even afspoelen van tevoren voor eventuele verkleuring van het water, net zoals je bij een bodem zou doen. Al verwacht ik niet dat er veel van afkomt.
 
Zou ze wel even uitkoken.
Even verkeerde baccies doden.
Voor de rest geen probleem.
 
Ik zou me om een paar bacteriën niet druk maken hoor. Vissen weren dag in, dag uit bacteriën af die in de waterkolom rondzweven. Al zou je de stenen van een hele tuin linea recta ongewassen in een bak gooien, dan nog komt dat wel goed. Je kunt er zelfs juist bruikbare micro-organismen voor in je filter mee winnen. :) Je ecosysteempje mee verbeteren.
 
Ik zou me om een paar bacteriën niet druk maken hoor. Vissen weren dag in, dag uit bacteriën af die in de waterkolom rondzweven. Al zou je de stenen van een hele tuin linea recta ongewassen in een bak gooien, dan nog komt dat wel goed. Je kunt er zelfs juist bruikbare micro-organismen voor in je filter mee winnen. :) Je ecosysteempje mee verbeteren.
ja en planaria introduceren
 
Als je werkelijk alles zonder te spoelen in de bak pleurt, tsja... er bestaan (naast een hoop onschuldige) ook planariasoorten die geen aanwinst zijn voor je bak en die kun je dan inderdaad meebrengen... Als je dat niet wilt is afspoelen beter.

Ik maak stenen die ik in het bos vind zelf ook wel even schoon hoor. Straks heeft er een hert overheen gescheten. Maar als je uiterlijk geen viezigheid ziet hangen lijkt me de kans heel klein dat je terrorwormen in huis haalt. Je moet je bedenken dat de omgeving waar zo'n steen gelegen heeft heel anders is dan een aquarium. Droger en met een verschillend en waarschijnlijk schaars voedselaanbod. Knappe planariaworm die de poetsbeurt overleeft, de transitie weet te maken en dan ook nog eens van een type is dat je bewoners iets aan kan doen....
 
Als je werkelijk alles zonder te spoelen in de bak pleurt, tsja... er bestaan (naast een hoop onschuldige) ook planariasoorten die geen aanwinst zijn voor je bak en die kun je dan inderdaad meebrengen... Als je dat niet wilt is afspoelen beter.

Ik maak stenen die ik in het bos vind zelf ook wel even schoon hoor. Straks heeft er een hert overheen gescheten. Maar als je uiterlijk geen viezigheid ziet hangen lijkt me de kans heel klein dat je terrorwormen in huis haalt. Je moet je bedenken dat de omgeving waar zo'n steen gelegen heeft heel anders is dan een aquarium. Droger en met een verschillend en waarschijnlijk schaars voedselaanbod. Knappe planariaworm die de poetsbeurt overleeft, de transitie weet te maken en dan ook nog eens van een type is dat je bewoners iets aan kan doen....

borstelen met een afwasborstel ofzo?
of ook uitkoken? Kan de stenen ook even onder de cooker houden natuurlijk ;-)
 
borstelen met een afwasborstel ofzo?
of ook uitkoken? Kan de stenen ook even onder de cooker houden natuurlijk ;-)
Neejoh, gewoon in de vaatwasser zetten. Of beter nog, de wasmachine!



Grapje natuurlijk. 😜
 
Neejoh, gewoon in de vaatwasser zetten. Of beter nog, de wasmachine!



Grapje natuurlijk. 😜


oja wasmachine met een beetje bleek ofzo..
nog niet aan gedacht haha

moet goedkomen ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Dat van die vaatwasser vind ik niet eens zo'n gek idee, eigenlijk.😃
Zonder vaatwastablet, uiteraard.
 
Dat van die vaatwasser vind ik niet eens zo'n gek idee, eigenlijk.😃
Zonder vaatwastablet, uiteraard.
Haha het is zonder tablet denk ik inderdaad zo slecht nog niet. Tenzij er veel zeepresten in blijven zitten. Wel lekker makkelijk ook.
 
borstelen met een afwasborstel ofzo?
of ook uitkoken? Kan de stenen ook even onder de cooker houden natuurlijk ;-)

Gewoon de tuinslang er ff over.
als ze echt "vies" zijn (aanslag erop) dan ff de hoge druk reiniger.

meer dan dat heb ik hier nog nooit gedaan, en ook nooit problemen mee gehad (en ik gebruik veelvuldig stenen).
 

Terug
Bovenaan