Zwangere zwaardvis, hoe gaan we om met (het behoud van) de jongen


P

p.lankhaar

Guest
Toen ik mijn 260 liter bak kocht, heeft een heel goede vriendin onze oude 63 liter bak overgenomen. Ook de vissen daarin worden met heel veel liefde en plezier behandeld, alhoewel ik vrees dat het vissenbestand daar al net zo gevarieerd is als in mijn bak.

Maar nu heeft de jongedame een zwangere zwaardvis in haar bak zitten. En omdat zij liefde voor haar vriendjes voelt, wil ze graag weten hoe ze nu met die zwangere zwaardvis en met de aankomende kleintjes om moet gaan. Het beest zit nog in de 63 liter bak, samen met 35 andere visjes (geen commentaar, ik weet al wat er komen gaat :p)

Een foto van het koppel:
TPAlPqMkEHvl4OszJJLi9OPYhj6i_haX.jpeg


Nu is ze vandaag naar de dierenwinkel geweest en die hebben haar geadviseerd om een tweede bakje te kopen.

TPAlPqMkEHvl4OszJJLi9OPYhj6i_haX.jpeg


Dit bakje dus!!
De dierenwinkel raadde aan om de zwangere zwaardvis over te scheppen en het beest zo in het aparte bakje te laten bevallen.
Dat leek me een beetje zielig. Ik heb het gevoel dat het beest mogelijk dood gaat door de stress.
In de 63 liter bak bevallen is ook geen optie, aangezien de jong dan direct voer worden voor de overige mede bewoners.

Goede raad is duur! Wie geeft raad wat er nu het beste is?!
 
Beter een bos groen in de bak, dat er een drijvend bed is. kunnen de jongen daar in wegschuilen.
Dit bakje weg gooien.
En de natuur op zijn beloop laten. houd ze de sterktste over.
 
Ik heb ook zwaarddragers, gewoon het vrouwtje in deze bak houden.
Zorg voor wat drijvende planten, eventueel waterpest of cabomba.
Ook een dikke pluk javamos op de bodem is erg geschikt voor de jongen om zich in de kunnen verschuilen.
Maar ik zie ook een mannetje zwaarddrager zwemmen dus over een paar weken heb je weer jongen,dat gaat echt heel snel bij ze!
Maar beter vrouwtje hier in houden en dat inderdaad de sterkste en slimste jongen overleven
 

Terug
Bovenaan