Zwangere platy's


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Vier weken nadat ik mijn platy's had gekocht bevielen alle dames rond de jaarwisseling. Nu zijn al mijn dames alweer tonnetje rond en staan ze volgens mij alweer alle vier op het punt om te bevallen. Kan dat dat ze na drie weken alweer bevallen? Overal lees ik dat ze om de 4 tot 6 weken bevallen en hier is het krap 3 weken geleden.
 
Kan toch nog best een weekje duren voor ze daadwerkelijk gaan werpen?! dan is het precies volgens de geschriften ;)
 
Als ik ze bekijk vermoed ik dat dat geen week meer gaat duren. Ze zijn nu nog ronder dan de vorige keer. Vreemde is dat alles in mijn aquarium een groeispurt heeft gehad. Ineens heel veel grote garnalen maar ook veel kleine die nu tevoorschijn komen. De baby platy's van oud en nieuw lijken wel twee keer zo groot vergeleken bij gisteren en mijn guppen? Tja mijn guppen dat blijft een drama,
 
Vissen die in 1 dag tijd dubbel zo groot zijn geworden? zou bijna denken dat er acute buikwaterzucht in de bak heerst dan :juggle:
 
Nee, seabait de dames groeien gestaag en zijn echt wel zwanger, er steken geen schubben uit hoor en ze zijn ook niet binnen een dag twee keer zo dik geworden. Ik bedoelde dat de baby platy's die nu drie weken zijn binnen een dag wel twee keer zo groot lijken.

Ik heb drie weken geleden een tweede filter erbij gedaan. Naast mijn juwel binnenfilter nu ook een jbl buitenfilter. Vorige week elzenproppen toegevoegd vanwege het mooie en ook vanwege de licht antibacteriele werking. Tot een paar dagen geleden hevelde ik eens in de twee dagen poepresten van de bodem af en ineens is dat ook niet meer nodig want er ligt bijna niks. Ik geloof dat het biologisch evenwicht er aardig inzit nu en waarschijnlijk komt dat gewoon ten goede van alle bewoners en misschien daarom ook de groeispurt van de baby's? Vanochtend water ververst en toen ik in de emmer met aquawater keek moest ik heel veel kleine garnaaltjes terugzetten. Als er al zoveel op een klein plekje meegezogen worden moeten dat er ook veel zijn in de hele bak. Gaat dus eindelijk beter.
 
Nou, het hoort mij aan als dat jouw bak gewoon kerngezond is als alles zo gestaag verloopt qua groei en voortplanting.

Een zwangerschap ligt gemiddeld ronde 4-6 weken. Maar sneller en langzamer kan ook hoor. Als ik de vissen in mijn buitenbakken doe op de zuidkant van het huis dan duurt een dracht gemiddeld zo'n 2,5 week tijdens de zomer. Maar als de vrouwen zich niet prettig voelen in de bak om te gaan werpen dan zullen ze alles ophouden en dan zou je wat aan de bak moeten doen of ze verplaatsen naar een andere bak waar zij zich wel weer prettig voelen. Sommige soorten zoals de micropoeciliasoorten kunnen de jongen gewoon in het lichaam absorberen als ze geen gunstige omstandigheden hebben om te gaan werpen.

Een ander voorbeeld: Mijn snakeskin topswordguppen (zowel blond als grijs), die vrouwen hadden ruim 3 maanden al dikke buiken en het kwam maar niet. Op zich deden ze het prima in desbetreffende bak maar toen heb ik toch maar besloten om ze in een andere onderkomen te plaatsen. En waarachtig, na 3 dagen in hun nieuwe stulpje rond te zwemmen, kwamen dan eindelijk de jongen. Had niet veel langer moeten duren want dan kan ik het op een papiertje afgeven dat de vrouwen zouden gaan bezwijken zonder dat er dan een jong ter wereld kwam.
 
Hey stan, ja alles loopt hier zeer gestaag. Inmiddels is er gisteren een platy voor de derde keer bevallen en weer zat er maar 3,5 week tussen deze en de vorige bevalling. De garnalen gaan als een speer en de slakken ook. Ik weet alleen niet of ik daar blij mee moet zijn, het zijn posthoornslakken. De drijfplanten blijven ook maar groeien, elke paar dagen moet ik een handje vol wegdoen en van een andere soort is de plant in twee weken zo hard gegaan dat de helft van mijn aquarium ermee bedekt is.
 

Terug
Bovenaan