Zwangere guppy doet raar


aquaboy.

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2023
Berichten
99
Leeftijd
14
Mijn guppy schuurt tegen de bodem. Is dit normaal?
 
Sorry dit is de zwangere guppy niet maar ze doen dit allemaal mijn guppen
 
Hoelang heb je ze en sinds wanneer zie je dit en hoe groot is de bak en heb je wat info over de bak en medebewoners.
 
De bak heb ik al 2 jaar daar voor zat er een goudvis in. Het vrouwtje op het filmpje heb ik al een paar dagen. De rest doet dit ook die ik al langer heb. De bak is 60 liter.
 
Iets in het aquarium zit je vissen te irriteren. Te veel plantenvoeding, zeep, een verrot plante wat schadelijke stoffen lekt, een parasiet en ga zo nog maar even door met mogelijke oorzaken. Ik zou voor nu iig een flinke waterwissel doen en kijken of het dan minder wordt. Beginnen ze daarna weer, dan de bak gaan afspeuren wat de oorzaak zou kunnen zijn. Succes!
 
nee, dat is niet teveel als je de EI hanteert. Ik bedoel echt lekker uitschieten met van die zooi van tetra zodat alle vissen beginnen te schuren en de garnalen beginnen te springen 😂
 
Ja dan moet je het wel echt bont maken dus en ook voor planten kan dat gevolgen hebben.
 
Ik heb gisteren wat planten geplant en door te graven drijft er wat vuil rond dat kan dan de oorzaak zijn. Ik zal kijken of de filter het vuil kan er uit halen anders zal ik het is kuisen.
 
Bodemvroeten zonder verversing kan een heerlijke ammoniakpiek geven waarna staghorn kan volgen 🫣 zie advies; flinke waterwissel.
 
Als het een al ingedraaide bak is dan lijkt het me sterk want dan wordt de nh3/4 snel omgezet. Begrijp ik dat de vissen dit doen vanaf het moment dat je dat hebt gedaan?
Je kan dan wel een korte verhoogde nh3/4 piek hebben maar ik denk niet dat dit zo snel leidt tot dit gedrag maar goed dat is mijn gedachte.

Stukje van tropischevissengids:

Bij een ammoniak vergiftiging lijken de symptomen sprekend op een zuurstofgebrek, de vissen happen naar lucht, hebben een onregelmatige ademhaling en hangen aan de oppervlakte. Door de pH te verlagen zijn de vissen nog te redden. Dat kan gedaan worden door toevoeging van zuur, hou daarbij wel de pH waarde voortdurend in de gaten. Als de vissen zich hersteld hebben dient men het water te verversen. Een ammoniak vergiftiging is alleen mogelijk in alkalisch water.
 
Wat voor zuur zouden ze bedoelen? Interessant stukje John!
 
Ik denk dat ze bedoelen iets om de ph mee te verlagen want dan heb je minder schadelijk ammoniak. Hoe hoger de ph des te meer ammoniak. Ik denk dus iets van eikenextract of iets dergelijks.
 
Ze worden idd door iets in het water geïrriteerd. Maar als ze zo schuren gaat dat ook ten koste van de slijmhuid. Wat zouttoevoeging kan hierbij wel helpen. dat prikklet dan weer de huid om slijm aan te maken opdat er niets vervelends de huid kan irriteren en laat staan kan binnendringen.
 

Terug
Bovenaan