Zwanger?


E

Emmbillie

Guest
Hoi iedereen,
Een vriend van mij heeft besloten om zijn aquarium weg te doen.
Ik heb zijn 5 platy's opgevangen, waarvan ��n koraalplaty wel heel erg zwanger lijkt.
Gisteren heb ik ze geintroduceerd in mijn aquarium.
Nu ben ik zelf nog een leek wat betreft deze visjes, maar weet dat ze wel erg snel voortplanten.
Nu zit deze dame sinds deze ochtend maar wat rustig bij de drijfplantjes, en doet verder niet echt veel. Ze is nu wat passief, terwijl ze gisteren al mooie verstopplekjes aan het zoeken was en hier en daar een beetje voer mee snoepte.
Komt dat omdat ze aan het bevallen toe is, of wat kan er voor de rest meespelen?
Ik maak me niet echt zorgen, ik ben gewoon benieuwd naar het gedrag van deze visjes, en vind het ontzettend leuk om zo'n bevalling een keer mee te maken.
Als jullie zo kijken naar haar dikke buik, verwachten jullie dat de visjes dan ook al vandaag/morgen kunnen komen, of duurt het nog een weekje o.i.d.
Ze heeft trouwens geen donkere vlek op haar lijf, ze ademt iets sneller dan haar soortgenootjes, en zondert zichzelf af van haar groepje.

Oh, en mocht iemand wat gratis platy's willen hebben over een poosje, en woont in de omgeving van Ommen, ik ben van plan er een paar op te kweken dus dan mag je er gratis een paar hebben!

Sm4Z-hK0ow-hr0eVQ8CTlVdLvBuA9Cfp.jpeg
 
Je platy is inderdaad hoogzwanger.

Wanneer dat ze gaat bevallen, gaat toch niet meer lang duren.

Heb je genoeg beplanting in je bak? Dan ga je vast en zeker wel wat jongen over kunnen houden.
 
Ik heb een behoorlijk aantal schuilplekken, maar heb ook drie betta's, dus geen idee of er dan nog jongen overblijven. Er zitten twee pittige dames bij!
 
Ja, als je voldoende schuilplekken hebt, zou het ''normaal'' moeten lukken.

Maar het kan zijn dat je er niet zo heel veel overhoud, maar daar moet je dan niet mee inzitten.

Maar ik raad je zeker en vast aan om geen van die kweekbakjes te nemen als deze hier onder op de foto, dit is echte mishandeling.

mT07ols4pfjGPKErgk9OZ3UBE5cJTKFM.jpeg
 
Ach, als ik er 2 of 3 overhoud vind ik het al leuk.
Ik was zelf ook niet van plan om zo'n bakje te gebruiken, maar wat is de reden dat het zo slecht is?
Ik snap dat het voor moedervis wel heel stressvol is, maar ook voor ukkies van een paar mm lang?
Niet dat ik overweeg om zo'n bakje aan te schaffen, ben gewoon geinteresseerd in info ;)
 
Wat leuk!

Goed dat je het niet wilt gebruiken.

Er komt niet genoeg verse lucht in circulatie in het bakje, waardoor ze zuurstofproblemen op kunnen lopen.

Voor de moeder is het inderdaad een heel stressvolle situatie, niet echt gezond.
 
Helaas heb ik zojuist moedervis overleden op de bodem gevonden.
Haar buikje was nog bol, wel ietsjes minder dan dat het was maar zag er verder nog intact uit, geen uitgestoken schubben of andere vreemdheden.
Ik denk dat de stress van het verhuizen naar mijn aquarium haar de das om heeft gedaan.
Helaas een visje armer, hopelijk gaan mijn huidige platy's nog een keertje babies krijgen.
Ik keek er best naar uit om het jonge spul te zien ontwikkelen.
Cedric, bedankt voor de hulp in ieder geval, en we zullen zien wat voor babyplannen de natuur heeft voor mijn aquarium in de toekomst :)
 
Niet al te best.

We zullen wel zien wat er van komt met der tijd, misschien heb je binnenkort terug eentje dat zwanger is ;)
 
Vast wel.
Een dametje was ook al aan de iets bollere kant toen ik haar kreeg, dus wie weet!
Ik hoop op het beste.
 
Jammer van de vis, maar in de regel kweken ze erg snel hoor dus dat komt vast wel weer goed.
 

Terug
Bovenaan