Zwakke uitstroom filter tijdens opstartfase


M

Maru

Guest
Mijn bak draait nu 11 dagen. Gisteren was de uitstroom van mijn filter (Eheim Biopower 240 met spraybar) nog prima, vandaag kom ik uit mijn werk en zie ineens dat de uitstroom nog maar heel zwak is. Er is geen goede circulatie meer in de bak. Draaien aan het afstelknopje helpt niet.

Wat moet ik nu doen? Het filter openmaken? Maar het filter moet toch met rust gelaten worden in de opstartfase?

627C0FFB-BAAC-4CF8-85AB-57D163ACB081.jpeg
 
Even je rotortje nakijken of die niet vies is.
En even je spons nakijken en als die exreem vies is gewoon uitknijpen in emmer met oud aquariumwater.
 
Filter zuigt vuil aan he.

Dan wordt het minder ja.
Haal het pijpje er eens af.
Of er vuil in de uitlaat zit.
 
Zitten de gaatjes van het pijpje niet dicht?
 
Pijpje zat niet verstopt, rotortje was schoon!

Toch maar even de sponzen uitgeknepen, ik vond ze niet uitzonderlijk vies, maar dat was wel het probleem waarschijnlijk, want nu loopt hij weer goed!

Dank voor het advies.
 
Mooi dat het is opgelost en nu maar weer de bak laten indraaien want je hebt wel iets aan bacterien verloren.
 
Mooi dat het is opgelost en nu maar weer de bak laten indraaien want je hebt wel iets aan bacterien verloren.
Ja, ik ben weer gerustgesteld. Ik wist niet dat de uitstroom zo snel (na 11 dagen) al minder kon worden. Nu maar weer zo veel mogelijk met rust laten.
 
Dat heeft te maken denk ik met vuil tijdens de opstart en wat nog niet goed kan worden afgebroken.
 
Ik deed op mijn kleine interne filter altijd iedere week de spons schoon maken
Mja dat was na 6 maanden..
Dan heb je zat bacteriën in de bodem zitten
 
Ik doe dat bij de SF Aquaflow vaak om de week ook even maar zoals je zegt vangt je bodem dat dan wel op en dat is hier niet het geval dus ik zou een week langer indraaien voor alle zekerheid.
 
Ik doe dat bij de SF Aquaflow vaak om de week ook even maar zoals je zegt vangt je bodem dat dan wel op en dat is hier niet het geval dus ik zou een week langer indraaien voor alle zekerheid.
OK, ga ik doen.
 

Terug
Bovenaan