Zwaardrager


Desolat

Member
Lid geworden
13 april 2024
Berichten
7
Leeftijd
29
Hallo,
Zoals jullie wel kunnen zien op het filmpje/foto heb ik sinds 2 dagen het vrouwtje van het koppeltje van onze zwaarddragers apart gezet in een kweekbakje. Nu is mijn vraag.. kan er iemand mij weten te zeggen of dit nog lang kan duren of staat ze op bevallen? Want vindt het best zielig hoe ze daar nu apart zit.
 

Bijlagen

  • IMG_0195.jpeg
    IMG_0195.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 13
  • IMG_0198.jpeg
    IMG_0198.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 12
  • IMG_0197.jpeg
    IMG_0197.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 13
  • IMG_0196.jpeg
    IMG_0196.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 11
  • IMG_0194.jpeg
    IMG_0194.jpeg
    961.1 KB · Weergaven: 11
Hallo,
Zoals jullie wel kunnen zien op het filmpje/foto heb ik sinds 2 dagen het vrouwtje van het koppeltje van onze zwaarddragers apart gezet in een kweekbakje. Nu is mijn vraag.. kan er iemand mij weten te zeggen of dit nog lang kan duren of staat ze op bevallen? Want vindt het best zielig hoe ze daar nu apart zit.


IMG_0195.jpeg
IMG_0197.jpeg
IMG_0196.jpeg
IMG_0194.jpeg
IMG_0198.jpeg
 
Waarom heb je haar apart gezet?
Omdat ons is verteld geweest dat dit het beste zou zijn voor willen we er enkele van over houden vermits deze worden opgegeten..
 
Hoe is het aquarium verder ingericht en wat zijn de andere bewoners?
 
Zet haar lekker terug, met een beetje gelukt blijft er een jong over. Een heel nest jongen kan je toch niet kwijt in de bak.
 
Apart houden werkt het beste om veel jongen over te houden ja. Maar het is voor het beestje denk ik niet tof om zo krap te zitten. Dan kun je beter een apart aquarium plaatsen. :) Of andere grote bak water. Als ze maar rust en ruimte heeft.

Verder, hoe lang de zwangerschap nog gaat duren.... Het kan morgen klaar zijn, want die buik is inderdaad wel dik. Maar voor hetzelfde geld duurt het nog een paar weken.
 
Apart houden werkt het beste om veel jongen over te houden ja. Maar het is voor het beestje denk ik niet tof om zo krap te zitten. Dan kun je beter een apart aquarium plaatsen. :) Of andere grote bak water. Als ze maar rust en ruimte heeft.

Verder, hoe lang de zwangerschap nog gaat duren.... Het kan morgen klaar zijn, want die buik is inderdaad wel dik. Maar voor hetzelfde geld duurt het nog een paar weken.


 
Ook in de sectie levendbarenden kun je even scrollen en kijken of je iets kunt vinden.
 
Hoelang dat nog duurt is niet te zeggen maar deze bakjes zorgen voor stress dus ik zou de vis weer in de bak laten zwemmen en meestal blijven er wel een aantal kleintjes over.
Flink wat drijfgroen erbij doen scheelt ook een hoop.
 
Het is idd wat lastig om een termijn te stellen aan wanneer ze zal gaan bevallen. Niet alle vrouwtjes worden even dik als het moment van bevallen daar is. Dus lastig om een referentie af te geven. Maar ze is wel goed op weg.
Mocht je haar niet te lang in het kweekbakje willen laten, en geen verdere voorzieningen hebben om haar apart te zetten, dan is een emmer een oplossing. Niet elk vrouwtje eet haar jongen op. Maar neem geen referentie eraan dat ze haar jongen niet opeet. Doe er wat groen bij waardoor de jongen kunnen schuilen. Heb je dat niet dan is een luchtsteentje een uitkomst. Als namelijk een luchtsteentje goed bruist, zal een vrouwtje minder snel achter de jongen aangaan.
Ik kan wel stellen als ik een dergelijk vrouwtje van mij apart zet in een kale bak of emmer dan laat zo'n vrouwtje bij mij haar jongen met rust. Maar nogmaals, neem er geen referentie aan dat wat bij mij gebeurd dat dat bij jou ook zo zal zijn. Bij mij zijn namelijk het merendeel aan levendbarenden al gewend aan klein grut. Ik neem aan dat je wel over een emmer beschikt. Een emmer is niets mis mee (tenzij je er chemicaliën in hebt gehad). Maar voor net meer dan een euro kun je al een eenvoudige emmer kopen. En in een emmer heeft ze toch meer ruimte dan in zo'n klein kweekbakje. En als ze al klaar is met werpen dan kun je haar weer terug in het aquarium doen. De jongen kunnen best een redelijke tijd goed overleven en opgroeien in een emmer.
 
Laatst bewerkt:
Zo het vrouwtje is gisteren bevallen. De jongen heb ik apart in een bakje zitten met wat drijfplantjes, verwarmingselement en een bruisbal voor wat zuurstof.
Hoelang houd ik deze best apart? Het water dat ik gebruikt heb om ze in te zetten komt uit de aquarium dus qua waarden zat dit allemaal goed maar ik neem aan dat in verloop van tijd deze wel gaan veranderen mits er geen filterpomp inzit..
wat doe ik het beste?
 
Leuk dat je kleintjes hebt. In zo n bakje zit geen filter dus je moet veel verversen. Je kan ze elk moment in de bak terugdoen maar ja als ze heel klein zijn wordt een deel vaak vrij snel opgegeten door andere vissen.
 

Terug
Bovenaan