zwaardrager man/vrouw of toch iets anders


flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,851
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
zag van de week in dit topic foto�s van zwaarddragers
in mijn bak zwemt dacht ik er ook 1 rond nu ik de foto�s gezien heb ben ik daar nu niet zo zeker meer van
dus wie geeft uitsluitsel is dit een zwaarddrager /man/vrouw
of niet zo niet wat dan wel

546476flipper34_0_82_sam_0261.jpg


177539flipper34_0_82_sam_0266.jpg



ben benieuwd

groet
jaap
 
Dat lijkt me een Puntius titteya.
 
Idd een Puntius titteya, een mannetje. Ivan heeft er nog vele zwemmen. ;)

Zo zien Zwaarddragers eruit. (Ze zijn er in vele kleuren)
male_female11.jpg
 
ok� verkeerde info van de vorige eigenaar gekregen dus
en binnen kort naar Ivan dus botia
vind het een beetje sneu dat ie zo alleen is

bedankt voor het benoemen mensen

groet

jaap
 
Je kan beter een stuk of 5 mannen hebben dan 2 of 3 anders zitten ze constant achter elkaar aan. Ik heb ooit 2 mannen samen gehad en na enige maanden (nog wel op eerste kerstdag) vermoorde de een de ander. Het aantal vrouwtjes lijkt niet zoveel uit te maken.
 
Dit zijn subtropische visjes, past dat wel bij de rest van je bestand?

Ik heb al bijna een half jaar 2 mannen en 7 vrouwen. De mannen gaan af en toe achter elkaar aan, maar meer niet.
 
Ik heb over dat sub-tropisch zijn van de Puntius titteya eens een gesprek gehad met Tuinfluiter. De Puntius titteya zou namelijk in subtropische maar ook in vol tropische gebieden voorkomen. En de aquariumstammen zijn ws weer mengvormen van dieren die tropisch en sub-tropisch leven.

Ik heb ze in het verleden ook ruim 5 jaar gehad in een bak van 24/25 graden en dat ging goed. Als deze vis 100% sub-topisch zou zijn waren ze na 2/3 jaar al "op" geweest.

Die 2 mannen zaten maar achter elkaar aan toen ze geslachtsrijp werden. Ik heb weleens 18 titteya's gehad in een meterbak prachtig!
 
jones deze is zeker al een jaar of vijf oud zit al die tijd op een temp van rond 24 graden en een ph van 7-7,5 dus denk ik dat het niet zon vaart zal lopen
wat de andere vissen betreft zit nu 5 Corydoras schwartzi in en twee kegelvlekbarbeel kortom sta nog aan het begin van de opbouw vissen bestand
en ruimte genoeg in de 150cm

groet
jaap
 
Maar je hebt w�l een heel leuk uitgangspunt!
Maar goed dat er geen zwaarddragers bij zitten .....

De titteya doet het tropisch al lang goed, dus die zou ik lekker laten zitten.
C. schwartzi en R. heteromorpha kunnen daar prima bij, zijn ook allebei hele leuke soorten.

In een bak van 150 centimeter kun je best twee scholen in de middenlaag hebben.
Ik zou er daarom mee beginnen deze 3 soorten tot minstens 12 stuks uit te breiden.

Ik zou dit eigenlijk onder "visbestand" moeten vertellen, maar nou ik toch bezig ben .....

Bovenin zit nog niks, daar zou ik een mooie goerami kiezen. Mijn persoonlijke voorkeur is Trichogaster leeri (diamantgoerami), ik zou 1 man en 2 vrouwen nemen. Volgens mi zou een harem kempvissen (Betta splendens) ook kunnen, maar daar ben ik niet echt in thuis.
En ik zie nog niets dat lekker aan de algen knaagt, misschien zou een groepje (bv. 5) Crossocheilus siamensis wel leuk zijn.
En op de bodem heb je nog wel wat ruimte over, misschien is een harempje (1 man en 2 of 3 vrouwen) Badis badis daar wel leuk.

Maakt bij elkaar een verschrikkelijk leuk Azi�-bestand!

Wel zorgen voor een zandbodem, genoeg planten en hout, en drijfplanten voor de goerami's.
 
Azi�-bestand met Corydoras schwartzi erin? ;)
en Badis badis is nu juist wel een subtropische soort, dus jaarrond die 24 graden lijkt me wat te veel van het goede.

Ik weet ook niet hoe het zit met P. titteya en vinnen/"voelsprieten" bijten. Kan Botia vast vertellen :)

~ Ivo
 
Puntius titteya heb ik jaren lang met 4 Trichopterus trichogaster en 2 Trichogaster leerii gehouden en dat ging perfect. Nooit vielen de titteya's de Goeramie's lastig.

Vaak wordt gezegd dat Puntius soorten aan de vinnen van Goeramie's knabbelen maar ik heb dat nooit mee gemaakt. Zoiets wordt dan ooit eens waargenomen, de een neemt het van de ander over en voor je het weet heeft deze combinatie een slechte naam. Het is net zoiets als bij de Labeo bicolor, ik heb er vele gehouden. Sommige waren etterbakken maar het merendeel totaal niet.En toch worden ze overal bestempeld als overdreven agressief.
 
Paddy.K.1966 verdorie je weet wel wat mooie vissen uit te zoeken zeg
alleen dit tip over kempvissen (beta splendens) heb ik mijn twijfels als ik deze opzoek blijken ze nog al behoorlijk aanwezig te zijn en agressief richting andere vissen
vind ze zelf ook wel mooi maar te aanwezig qua kleur
maar de rest top bedankt voor de mooie idee�n

Mascha&Ivo wat de Badis badis betreft heb hem opgezocht en daar lees ik temperatuur tussen 22-26 graden ph 6,5-7,5
aangezien mijn bak op rod 24,5-25 graden is de ph rond de 7 en alle nu aanwezig vissen zich daar voor mijn gevoel zich prima voelen.
lijkt me dat het niet zon probleem moet zijn
wat Botia schrijft over het bijten lastig vallen kan ik aleen maar bevestigen
heb zelf de visjes mee overgenomen met 3 goud en 1 diamant Goeramie
ging zonder problemen

Botia bedankt weer voor je uitleg en verdorie de Trichopterus trichogaster is ook een hele mooie zeg

wordt nog moeilijk kiezen zo

groet jaap
 
flipper34 zei:
Mascha&Ivo wat de Badis badis betreft heb hem opgezocht en daar lees ik temperatuur tussen 22-26 graden ph 6,5-7,5
Waar heb je gezocht als ik vragen mag?

Kijk ook hier maar eens: http://www.seriouslyfish.com/species/badis-badis/
Een website die doorgaans zeer goed ge�nformeerd is. Met in de natuur dergelijk uit elkaar lopende temperaturen doe je een diertje geen plezier op een continu wat hogere temperatuur. Vissen zullen dan als koudbloedige dieren behoorlijk wat korter leven dan wat haalbaar is, simpelweg omdat ze eerder opbranden.

Bekijk ook onderstaande bericht maar eens. Van Tuinfluiter, iemand die zeer veel weet over vissen uit die herkomstgebieden (o.a. India):
Tuinfluiter zei:
(...)

Nog even over de zebradanio's.
In bovengaande reacties komt helemaal niet naar voren dat ze te warm zitten. De vissen die ter combinatie worden aangeraden moeten allemaal warmer.

Zebradanio's worden onaangenaam druk bij hogere temperaturen. Bovendien leven ze maar kort. Op de juiste wijze gehouden worden ze zomaar vijf jaar oud. Warm gehouden zijn ze met ruim een jaar wel op.

Je kunt ze het beste met seizoensverschillen houden. Een onverwarmde bak in de huiskamer is heel geschikt. In die omstandigheden doet het merendeel van de aquariumplanten het nog uitstekend. Dat scheelt overigens enorm in electriciteitsgebruik. Een warme bak is een enorme stroomvreter.

Als je met deze soort verder wilt gaan zul je andere combinaties moeten zoeken.

(...)

Als je levend- en diepvries voer wilt geven kun je voor de bodem ook kiezen voor een badis soort. Twee koppeltjes kan heel goed. Wel zorgen dat er nestholen zijn. Badis komt uit hetzelfde gebied als de prachtbarbeel en de zebradanio.

(...)
Oftewel: zebradanio's op continu 24/25 graden (topicstarter had de bak op 25 graden staan destijds, iemand noemde al 24 graden) betekent overactief en behoorlijk veel korter leven. Badis badis uit zelfde herkomstgebied. Tel 1+1 maar op, zou ikzelf zeggen.

~ Ivo
 
De Badis badis zou ik ook niet te warm houden en daarbij eten ze alleen levend of diepvries voer.

Ik was net bij ivan en hij heeft momenteel 4 hele mooi Trichopterus trichogaster. Zover ik kon zien 3 vrouwen en 1 man.
 
Mascha&Ivo de info haalde ik van het net kom deze waarde op diverse sites tegen
voor wat betreft het verhaal over de zebradanio's op zich een goed verhaal ware het niet dat ik hier een 80 cm heb staan waar deze visjes al 3,5 jaar op 24 graden zitten tot nog toe geen uitval gehad
is hier geen sprake van vergelijking wildvang en kweek waarbij de kweek vis toch anders gehouden kan worden als wildvang
kan best zijn dat ik het verkeerd zie maar lijkt mij maar zo
maar wat jullie beiden schrijven gaat mee in de overweging zeker de opmerking van botia over het levend voer daar ben ik al helemaal niet in thuis dus kan zo maar een afvaller zijn


Botia bedankt voor de tip als het morgen gaat ga ik even langs

groet

jaap
 
Toch is diepvries en levend voer ook voor je andere vissen zeer belangrijk. Zeker voor bv je Corydoras. Ivan heeft het allemaal in huis. ;)

Ik bedoelde trouwens de blauwe Trichopterus trichogaster maar hij heeft ook de Gouden vorm.
 
Sherry barbelen eten poelslakjes, dat weet ik wel ;-). Verder vind ik het super gave vissies!
 

Terug
Bovenaan