Zwaardere pomp in intern Juwel filter?


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Beste allemaal,

Op marktplaats kwam ik toevallig een advertentie tegen van een Juwel Eccoflow 1000(1000l/h). Wat mij aan het denken bracht of ik de stroming in de bak kan versterken door simpelweg een zwaardere pomp in het interne Juwel BioFlow M filter te plaatsen.
Na wat googelen kwam ik erachter dat alle Eccoflow pompen nagenoeg compatibel zijn met alle interne Juwel filters. Dus qua pasvorm zijn ze allemaal gelijk en je kunt dus zelf kiezen welke pomp je in het filter plaatst.

Momenteel heb ik de standaard Eccoflow 600 pomp (600 l/h), deze wilde ik dus gaan vervangen door de Eccoflow 1000 (1000l/h). Heeft iemand hier ervaring mee? Kan dit kwaad? Stroomt het water zo niet te snel door het filtermedium heen?
Momenteel is mijn stroming echt net op het randje voldoende, een verzwaring zou dus zeker van pas komen. Ik begrijp dat een buitenfilter sowieso een betere optie is maar deze vraag richt zich even puur op het upgraden van het filter zoals het van de fabriek komt.

Ik hoor graag jullie mening. Zie voor specificaties en compatibiliteitstabellen ook deze pagina.
 
Welk aquarium heb je?
Ik heb de 1000 in een Rio 450 gehad en dat spoot bijna de bak uit šŸ¤£
 
ik heb ook de 600 vervangen door de 1000 in mijn rio450
stevige stroming, maar helderder water en minder alg door betere stroming zodat er geen plaatsen met minder stroming meer zijn, bv achter hout, stenen
ik ben er tevreden mee
 
In de 450 vond ik het idd ook prima, in een kleiner aquarium zou ik t niet doen denk ik. Plus je verbetert alleen de flow, filtercapaciteit zelf blijft niet denderend met de interne van juwel
 
voor mechanische filtering is dat geen probleem,biologische filtering werkt beter met een tragere doorsdtroom, dan ben je beter af met een extra pomp. Ook moet je in de gaten houden dat een te zware pomp je pomphuis niet leeg trekt, ik heb er geen idee van hoeveel water die interne filters kunnen binnenlaten via de instroom.
 
Laatst bewerkt:
voor mechanische filtering is dat geen probleem,biologische filtering werkt beter met een tragere doorsdtroom, dan ben je beter af met een extra pomp. Ook moet je in de gaten houden dat een te zware pomp je pomphuis niet leeg trekt, ik heb er geen idee van hoeveel water die interne filters kunnen binnenlaten via de instroom.
Gelukkig zitten er zat bacteriƫn in de bodem daarvoor dus dat is wel het laatste waar ik me druk om zou maken
 
Als je meer stroming wilt, waarom neem je dan geen stromingspomp?
 
Welk aquarium heb je?
Ik heb de 1000 in een Rio 450 gehad en dat spoot bijna de bak uit šŸ¤£
Heb een Rio 125. De huidige pomp is wel echt zwak, heb de bak zwaar beplant en de helft beweegt niet in de stroming; vooral niet in de voorste rij. Heb het filter ook anders ingericht (50% maar met sponzen en andere 50% met sera siporax en seachem matrix) dus die geeft iets meer weerstand.

Is de 1000 echt zo'n risico voor deze bak?
Als je meer stroming wilt, waarom neem je dan geen stromingspomp?
Wil de zichtbare techniek in de bak zo veel mogelijk beperken.

voor mechanische filtering is dat geen probleem,biologische filtering werkt beter met een tragere doorsdtroom, dan ben je beter af met een extra pomp. Ook moet je in de gaten houden dat een te zware pomp je pomphuis niet leeg trekt, ik heb er geen idee van hoeveel water die interne filters kunnen binnenlaten via de instroom.
Dat valt denk ik wel mee. De instroom is redelijk groot en de waterlijn in het filterhuis staat volgens mij altijd gelijk met de bak.
 
Heb een Rio 125. De huidige pomp is wel echt zwak, heb de bak zwaar beplant en de helft beweegt niet in de stroming; vooral niet in de voorste rij. Heb het filter ook anders ingericht (50% maar met sponzen en andere 50% met sera siporax en seachem matrix) dus die geeft iets meer weerstand.

Is de 1000 echt zo'n risico voor deze bak?

Wil de zichtbare techniek in de bak zo veel mogelijk beperken.


Dat valt denk ik wel mee. De instroom is redelijk groot en de waterlijn in het filterhuis staat volgens mij altijd gelijk met de bak.

In de rio450 moest ik opletten hoe ik de uitlaat richtte, anders spoot het water de bak uit, ik ben geen fan van interne filters van juwel maar die pomp heeft wel serieus power. Ik denk dat je in een 125 je doel voorbij gaat, ik denk dat je
veel meer resultaat haalt door het geld van de 1000 te investeren in een extern filter, eventueel een kleinere voor naast je interne.
 
De Red sea interne pompjes passen ook in de juwel, zeewater heeft meestal krachtigere versies
 
De Red sea interne pompjes passen ook in de juwel, zeewater heeft meestal krachtigere versies
Verkrijg je een uitstekende mooie dikke biofilm van op de sponsen, daarom verkoopt juwel dat.
Tegen de kracht van nynke kan ik niet op maar als je van 600 een 1000 kan doen is het al een leuk verschilšŸ˜€šŸ‘Œ
 
Deze vraag is eerder voobij gekomen en wat ik mij er nog van herinner is dat niet alle Juwel pompen uitwisselbaar zijn. Dat heeft te maken met de afmetingen.
Op de website van Juwel stond destijds een overzichtje en volgens mij is dat overzichtje ook geplaatst in het betreffende topic.
Ik zal een zoeken of ik het weer kan vinden, ik beloof niks.
 
Al hebbes, was deze keer makkelijk te vinden op hun website.

Mocht in de toekomst nog iemand op zoek zijn naar deze informatie:

Knipsel.JPG
 
Omdat je nooit al je geld op 1 paard moet inzetten
Maar je biologische filter onderuit halen om meer stroming te creƫren, daar zie je geen problemen in. Vreemde gedachtengang, je biologisch filter en niet je zandbodem is nog steeds het hart van je aquarium.
Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen natuurlijk, die biologische filter maak je niet helemaal onderuit door meer water door het filter te jagen maar het is wel iets dat je in het achterhoofd moet houden
 
Maar je biologische filter onderuit halen om meer stroming te creƫren, daar zie je geen problemen in. Vreemde gedachtengang, je biologisch filter en niet je zandbodem is nog steeds het hart van je aquarium.
Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen natuurlijk, die biologische filter maak je niet helemaal onderuit door meer water door het filter te jagen maar het is wel iets dat je in het achterhoofd moet houden
Prima knul, blijf jij je lekker daar aan vast houden.
 
ik heb een RIO 180, daar zit ook een Bioflow M in (zelfde als de RIO 125 blijkbaar). Ik heb sinds een paar maand een 1000l/h pomp ipv de standaard 600l/h. Zeker meer flow, alles beweegt zachtjes, geen "deadspots" meer. En het biofilter heeft nog steeds voldoende bruine smurrie :D
 

Terug
Bovenaan