Zwaardere luchtpomp zinvol?


F

Fishy303

Guest
Ik heb op mijn Juwel Rio 240 een Ferplast Airfizz 50 luchtpomp.

Deze is eigenlijk te zwak volgens de gebruiksaanwijzing.
Volgens internet moet ik de Ferplast Airfizz 400 hebben, deze gaat tot 300 liter per uur.

Nu wil ik best een sterkere luchtpomp aanschaffen, maar is dat ook nodig?

Die ik nu heb ( Airfizz 50 )bevalt op zich prima.
Ik heb hem net niet helemaal voluit staan.

De discussie van een luchtpomp ben ik van op de hoogte.
Ik gebruik hem omdat de vissen het zichtbaar op prijs stellen en omdat ik het mooi vind lijken.

Wat doet een luchtpomp die sterker is eigenlijk?
Die voorziet het water van meer zuurstof dan een zwakkere pomp?
( Aantal liters per uur).

Hoe moet ik dat eigenlijk zien/bekijken?


Eentje van 50 liter per uur, behandeld dus ongeveer per uur 50 liter water en voorziet dit tegelijkertijd van lucht/zuurstof?
En een sterkere luchtpomp geeft dan meer lucht/zuurstof per uur?

Belast ik de luchtpomp er ook mee dat hij eigenlijk te zwak is voor mijn aquarium, of maakt dat niets uit?

Is een sterkere luchtpomp aan te raden, of kan ik gerust die van 50 liter per uur blijven gebruiken?
 
mischien handiger om je bak eens te laten zien
en een beschrijving van het vissen bestand is ook handig
zo kunnen we van alles gaan op gaan noemen wat mischien helemaal niet van toepassing is op bestand/inrichting bak

groet

jaap
 
Voor je pomp maakt het geen fluit uit of jij hem in een bak hangt van 1 of 100.000.000.000.000.000 Ltr....

Die pompt toch wel Mits maar tenzij misschien je de uitgang op grote diepte plaatst (veel dieper dan gangbare aquarium diepten.) Omdat hij dan de tegendruk van het water moet overwinnen om de lucht er uberhaupt uit te persen).

dus wat betrefd de belasting van de pomp is alleen de diepte van belang niet het volume. Maar dat ga je in het huis tuin en keuken aqquarium niet ondervinden.

50 Ltr/uur. wil niet zeggen dat je luchtpomt 50 Ltr/uur water �behandeld� Het wil zeggen dat je pompje 50 Ltr/uur lucht per uur kan pompen voor zover ik weet.

Of je meer of minder nodig hebt is een hele andere discussie eigenlijk. Meer of minder wat ? Als je huidige set up voldoet naar wens is aanpassen niet nodig.
 
sterkere pomp krijg je alleen een sterkere luchtdruk van wat resulteert in meer bubbels die je water heviger laten bewegen, dit zorgt op zijn beurt weer voor zuurstof opname en co2 uitdrijving.

een "sterke" pomp lijkt mij alleen nuttig als je er meerdere bakken mee filter (bijvoorbeeld met sponsfilters)

als je het puur voor de looks en de zuurstof doet, voldoet een lichtgewicht al is mijn mening. heb je een aquarium van 150cm dan zou je een wat zwaardere erop kunnen doen maar het hoeft niet.
 

Terug
Bovenaan