Zwaarddragers zwanger?


S

steffy

Guest
Hoi,

Ik vroeg me af of deze 2 zwaarddrager vrouwen nou zwanger zijn.

De eerste is al een helle poos al dik en zwart dan in d'r buik het mannetje wilt nog steeds met d'r paren geld ook voor die ander.
Die 2e ik had het idee dat zij dikker was maar ken geen jonkie in me bak vinden maar ze heeft nog steeds zwart in d'r buik.

-O7h_DfY8qjU1Sc1pOmKjloMVGuXLeAJ.jpeg

-O7h_DfY8qjU1Sc1pOmKjloMVGuXLeAJ.jpeg


Misschien heb ik natuurlijk geen geduld er voor ben gewoon zo benieuwd naar de jonkies:)

Foto's zijn met mobiel gemaakt.
 
Die tweede is een mannetje, dus die is zeker niet zwanger. ;-)
 
Dit is geen man maar een vrouw hier een betere foto van de onder vin.

OsRaV2jnF9YwkitiK5dDUwbRl15_7l8H.jpeg
 
Dit is 1 van mijn mannen.

Zca0Hofhb5XUujY_JcUwOtw4uEkH2iGT.jpeg
 
Is dat geen zogenaamde lierstaart? Naar wat ik begrepen heb kunnen mannen van deze variant geen vrouwtje bevruchten omdat het gonopodium te lang is, dus als je alleen mannen van deze variant hebt zullen de vrouwtjes geen jongen krijgen (afhankelijk van hoe lang je ze hebt, want ze kunnen bij de kweker of in de winkel bevrucht zijn door gewone mannetjes).
 
Idd Lierstaartmannen kunnen door hun enorm lange gonopodium geen dames bevruchten.

Gewone man x Lierstaart vrouw geeft 50% gewone en 50% lierstaarten.

Zet er nu geen gewone man bij want 2 mannen samen gaan vechten. Bij 5 of meer mannen heb je dit niet.

Vast gekocht op de Veemarkt? ;) Steffy snapt me wel.
 
Deze heb ik nu een week. Hij probeert het wel iedere keer.

Maar ik heb ook nog een ander mannetje zitten die op het eerste vrouwtje lijkt maar met een mooie lange staart die is mega veel bezig om achter de vrouwtjes aan te gaan. Ik heb 2 mannetjes en 4 vrouwtjes .
Dus van die andere mannetje moeten ze dus zwanger dan van zijn.
 
Nee ik koop niks op de veemarkt die lange staart heb ik bij pets place vandaan en de rest van mijn werk (Overvecht)
 
Eerste instantie toen ik d'r kocht dacht ik ook dat het een man was tot ik dan dit mannetje had gekocht en deze dikker werdt dacht ik o dit is een vrouw haha maar ben d'r toch blij mee dat het een vrouw is:)
 
Die Lierstaart heb ik dan gezien bij de pets place hij zat er al een tijdje.

Bij Overvecht sprongen de tranen bijna in mijn ogen wat een slecht verzorgte vissenafdeling. Ik was er half September.

- Vieze bakken die halfvol waren.
- Veel zieke ondervoede vissen.

- Een sluierstaart was in een apart plastic bakje gezet omdat het beestje ws ziek was. Toen ik er was, was het dier reeds overleden en de vis al in redelijke staat van ontbinding.

Dat kan dat een moment opname zijn, maar ik hoop dat het bij een volgen bezoek toch beter is. De keer daarvoor vorig jaar Oktober was het ook al niet veel. Nu snap ik dat jij daar niets aan kan doen maar dat zag ik dan als klant en dan zeg ik ook tegen anderen van ga daar maar niet naar toe zo en zo.

Nu was ik Zaterdag bij de Intratuin en de bakken waren schoon en de vissen goed doorvoed. Dat ze dan iets duurder zijn dan Overvecht vind ik dan geen probleem. Dat het gros van het personeel weinig kunde heeft en de jongen die voor mij een visje (een prachtige groene zwaarddrager)ving aan mij vroeg wat voor vis het eigenlijk was ivm de prijs neem ik dan voor lief.
 
Hellaas gaat dit niet over andere winkels zwart maken(om zo een beetje te omschrijven) heb beide winkels intratuin en Overvecht gewerkt bij overvecht nog steeds.

Maar hier gaat over of deze visjes zwanger zijn;-)
 
Wauw prachtig die zwaarddragers! Ik moest wel even 2 keer kijken bij die bovenste rechter dacht eerst aan een betta tot ik veder ging kijken wauw die zou ik graag willen hebben!
Ken je ook met deze kweken?
 
Ik maak Overvecht niet zwart ik zeg wat ik zag als klant (met meer dan 25 jaar ervaring met het houden en kweken van vissen). En ik ben absoluut geen fan van Intratuin maar die hebben de zaken beter voor elkaar. Maar wellicht wordt het beter nu Overvecht is overgenomen door B.M.G.

Trouwens de konijnenverblijven zijn zeer goed bij Overvecht. Erg ruim! ;) En de tuinplanten van redelijke kwaliteit alleen een beetje klein assortiment. Verder ook erg mooie kamerplanten en waar vind je nog een mooie Begonia voor maar �1 euro!

Aan de vissen op die site kan je moeilijk komen. Dan zal je ze ws al vanuit Amerika moeten laten komen en dat kost nogal wat. En een kweekkoppel van deze vissen zal ook niet zo goedkoop zijn.
 
steffy zei:
Eerste instantie toen ik d'r kocht dacht ik ook dat het een man was tot ik dan dit mannetje had gekocht en deze dikker werdt dacht ik o dit is een vrouw haha maar ben d'r toch blij mee dat het een vrouw is:)

Gebeurd wel eens vaker dat in een groep vrouwtjes 1 daarvan een mannetje wordt (kan zelfs na al een keer jongen gehad te hebben!) en zo op deze manier de soort kan 'redden'.

Maar een man die een vrouw wordt heb ik nog niet eerder meegemaakt haha
 
Black_mollie zei:
steffy zei:
Eerste instantie toen ik d'r kocht dacht ik ook dat het een man was tot ik dan dit mannetje had gekocht en deze dikker werdt dacht ik o dit is een vrouw haha maar ben d'r toch blij mee dat het een vrouw is:)

Gebeurd wel eens vaker dat in een groep vrouwtjes 1 daarvan een mannetje wordt (kan zelfs na al een keer jongen gehad te hebben!) en zo op deze manier de soort kan 'redden'.

Maar een man die een vrouw wordt heb ik nog niet eerder meegemaakt haha
Dat zijn sprookjes.

De keren dat het daadwerkelijk voorkwam bleek het vrouwtje een beschadiging aan de eierstok te hebben gehad en maakte het lichaam daardoor overmatig veel mannelijke hormonen aan. Ze kreeg een zwaard en gonopodium en werd uiterlijk een mannetje. Maar binnenin veranderde er weinig dus deze "mannen" waren onvruchtbaar.

Meestal is er iets anders aan de hand bij deze verhalen. Je hebt bij de Zwaarddrager zgn vroege en late mannen. De eerste vertonen na 3/4 maanden kenmerken van een man en de 2e pas na 10 tot 18 maanden. Voor die tijd lijken ze sprekend op een vrouw. Dit schijnt te maken te hebben met het V en W chromosoom die deze vissen hebben naast de gebruikelijke X en Y.

De vroege mannen zijn vrij slank en de late vrij breed.De eerste krijgen ook opvallend veel zonen en de 2e een opvallend groot aantal dochters. zelf geef ik altijd de voorkeur aan zgn late mannen.

Vroege man
zold_xipho.jpg


Late man waarvan het zwaard nog in ontwikkeling is.
Xiphophorus%20helleri.jpg


Het zwaard heeft geen enkel doel, maar uit onderzoek blijkt dat de vrouwtjes de voorkeur geven aan mannen met het grootste zwaard. En daar door is in duizenden jaren het aanvankelijk kleine zwaardje wat ze hadden, steeds groter is geworden. Iets soortgelijks vond ook bij de bekende Pauw plaats.
 
Op de eerste foto zoon man heb ik ook alleen dan ook met zwarte stippen er nog op hij is ook een super goeie achteruit zwemmer!
 
Jij hebt de Xiphophorus helleri "guentheri" Vroeger dacht men dat dit een ondersoort was en noemde men ze Xiphophorus guentheri. Ik heb ze ook gezien bij Overvecht.

Achteruit zwemmen is onderdeel van de balts.
 

Terug
Bovenaan