Zwaarddrager


H

Harry dusseljee

Guest
Hoe snel groeien zwaarddrager eigen heb zelf 14 in me bak en nu achter de plantjes komen af en toe kleintjes te voorschijn zijn tussen de 3 en 5 mm
 
Levendbarenden groeien best vrij snel en als je wat voer tussen de vingers goed fijnwrijft dan eten ze dat wel mee.
 
Dat doe ik indd ook en ze eten der ook lekker van ziet ze telkens tussen de plantjes door schieten
 
Ja qua verzorging heb je er weinig omkijken naar hoor. Het is net onkruid zeg ik altijd maar;).
 
Gaat dat net als met guppy's als maar Door?
 
Ja alle levendbarenden geven veel jongen. De ene soort wat makkelijker dan de andere maar in de regel zul je bij levendbarenden snel nakweek hebben en ook snel teveel.
 
Oke dankje
 
Het zijn leuke vissen maar ik ben zelf gestopt omdat ik de bak vol kleintjes kreeg. Het is wel te doen maar dan moet er ook eigenlijk een natuurlijke vijand in de bak zitten die het bestand een beetje binnen de perken houdt. Vaak wordt ook wel de Rouwtetra daarvoor genoemd.
 
7 x rauw tetra
1 x kersenbuik
14x zwaarddrager
4 x bijlzalm
3 x sleutelgat chiclide
2 x oranje black molly
2 x jonge Black molly 1 maand oud
2 x borstelneusjes
3 x siamese algeneter
1 x Chinees algeneter weet ik sinds 10 min via forum
2 x sumatraan
2 x vuurstaart labeo
1 x neon tetra
1 x 5 streep barbeel

En nu dus jones van de zwaarddrager
 
Dus denk dat overbevolking mee valt van de zwaarddragers ??? Of niet
 
En hebben deze een kans om te overleven zoja vanaf welke maat zijn ze veilig
 
Zoals je ziet heb ik je even een eigen topic gegeven zodat je al je vragen hier kan stellen. Het hangt af van de medebewoners denk ik of ze het al dan niet halen en van de inrichting van de bak. Veel drijvers zal deze kans vergroten. Je hebt een redelijk groot bestand. Hoeveel liter is je bak?
 
Het is een panorama 180
 
101 cm breed
45 hoog
42 diep

Mij is verteld 180 liter
 
Oja en zitten nog 3 coridoras in
 
Ja het is een hele verzameling en ook best wel veel denk ik. Ik kom op zo n 220 cm aan vis uit denk ik als ik uitga van volwassen vissen. Dat is misschien wat veel.
Ook de combi van de Maroni met de Kersenbuik is er een waar ik vraagtekens bij plaats.
Misschien een idee om bij samenstelling visbestand eens te kijken of je bestand goed is en wat er aan zou moeten veranderen. Her en der zou je denk ik wat moeten aanvullen en aan de andere kant misschien wat wegdoen.
 
Heb de bak 2 maand geleden compleet gekocht zag der toen erg broerd uit zaten toen meerdere vissen in waarom die coridoras de sleutel gat chiclide 6 kersenbuikjes 2 kleine borstel neusjes van 3 a 4 cm zwaarddragers een Black molly en nog paar de kersenbuikjes had ik er uit gehaald in andere bak en omgeruild voor andere vissen waaronder de rouw tetra zaten 2 in en nu 7 2 dagen later bleek nog 1 in die andere bak verstopt te zitten haha dus der weer bij in maar op moment gaat eigenlijk alles goed samen en als het lukt wil ik volgend jaar een 1.50 bak hebben
 
Als ik zo kijk zou ik zeggen valt mee maar ben op dit gebied beginner en wil wel goed hebben enige wat die man zei dat de sleutel gat erg oud waren

14787751073781436696311.jpg
 
Waar zou volgens u wat meer bij moeten en waarom?
 
En hoe bereken je dat dan zoals u zegt 220 cm aan vis ?
 
Sorry voor alle vragen alleen ben erg benieuwd en voor het eerst op zoon forum
 
7 x rauw tetra
1 x kersenbuik
14x zwaarddrager
4 x bijlzalm
3 x sleutelgat chiclide
2 x oranje black molly
2 x jonge Black molly 1 maand oud
2 x borstelneusjes
3 x siamese algeneter
1 x Chinees algeneter weet ik sinds 10 min via forum
2 x sumatraan
2 x vuurstaart labeo
1 x neon tetra
1 x 5 streep barbeel

En nu dus jones van de zwaarddrager

Omdat je er naar vraagt, wil ik er best wat over zeggen en voorstellen. Maar ik kan op voorhand zeggen dat je die adviezen en voorstellen niet leuk gaat vinden. Ik begrijp dat je de bak zo hebt overgenomen en het beste voor de vissen wil, dus vat het niet persoonlijk op.
Het is zogezegd een beetje een kermisbestand, veel soorten maar weinig van elk.
Sumatranen, neon tetra's en vijfstreepbarbelen zijn allemaal scholen vissen. Worden dus het liefst met minimaal 10 gehouden. Ook de bijlzalmen en Corydoras worden het liefst in een wat grotere groep gehouden. Verder is het rond de bodem ook erg druk en zijn het wel erg veel levendbarenden.
Zelf zou ik als bestand dit doen:
Bovenlaag:
10x bijlzalm of trio zwaarddrager of trio molly's

Middenlaag:
20x neon tetra of vijfstreepbarbeel
Of
10x neon tetra en 10x vijfstreepbarbeel (zou zelf voor het eerste gaan)

Bodem:
10x Corydoras
Borstelneusmeerval

Dit is wat ik zou doen en zoals al gezegd moet je dan wel erg veel wegdoen wat minder leuk is. Ik heb hierbij nog niet naar de temperatuur/waterwaarden van alle soorten gekeken dus dat zul je nog even zelf na moeten gaan.
 
Erg bedankt heb ik weer wat om over na te denken zijn bepaalde visjes wil ik houden anderen zijn niet zoon ramp
 
Als je dan laat weten welke je graag wilt houden, kunnen we hier vast wel helpen een bestand te bedenken.
 
Ben der over aan het na denken je hoort het wel even van me
 
Ik heb ook nog een 60 cm bak daar zitten 5 citroen visjes in en 12 guppy's en een chinese algeneter te en 4 neon nu nog ik ga me eigen daar bij in gooien maar kan ik daar nog wat van de mijne in doen? Bijvoorbeeld de 3 danio ? Of zit die al op zen bezetting
 
Bijde zijn ze al heel erg vol. al zou ik wel je neon tetras van de 60 naar de 1m doen, hebben die in ieder geval een grotere groep maar voor de rest zou ik echt vissen wegdoen.

Btw, de siamese algeneters zitten echt te klein...
 
Bedankt voor alle info
 
En hoe bereken je dat dan zoals u zegt 220 cm aan vis ?


Ik kijk hoe groot een volwassen exemplaar ongeveer gaat worden en dan tel ik alle vissen bij elkaar op zeg maar. 10 Zwaarddragers van bv 6 cm zal dan al 60cm in totaal zijn en zo bereken je iedere vis. Het zijn natuurlijk allemaal leidraadjes die je tegenkomt maar je kan het vaak wel als uitgangspunt hanteren.
Vaak zegt men 1cm vis per liter water. Maar ja een Maanvis van 16cm kan toch niet in een 60cm en vandaar dat ik ook zeg dat het een leidraad is.
 
Oke dat snap ik want ik ben bij verschillende dierenwinkels geweest en die zeiden dat dit makkelijk kon na dat ik die 5 kersenbuikjes weg heb gedaan en de vissen gaan allemaal vredig met elkaar om op dit moment maar zijn ook niet allemaal volwassen

Heb er op dit moment een sier bak van en ben ondertussen aan het kijken wat ik wil heb vroeger ook wat cichliden gehad wat ik er mooi vond alleen men vrouw vond het wat minder dus ben nog even aan het kijken dit vind ik ook wel.weer wat hebben variatie aan vissen en nu er toch wat veel vis komt kijken wat er blijft en niet of dat alles weggaat en het cichliden worden geld die berekening daar ook zo voor en hoeveel dwerg chiclide zouden in de 180 liter bak kunnen mits genoeg schuil plaatsen
 
hoi ik heb beetje lopen nadenken wat hier gezegt is ivm me vissen nou zit ik er aan te denken welke vissen ik wil houden en wil graag jullie mening of het kan of niet en zo niet waarom

ik wil graag de volgende vissen houden in me 180 liter bak

zwaarddragers 14x
borstelneusjes 2x mannetje en vrouwtje
beilzalmpjes 4x
oranje blackmolly 2x
zwarte blackmolly 2x
khullii 1x
zwarte tetra 7x
siamese algeneter 3x
coridora 3x
vuurstaartlabeo 2x twijvel geval


zou daar dan wat citroen tetra of andere tetra bij willen doen


en dan zouden de volgende vissen dus weggaan

3 x sleutelgat chiclide
1 x kersenbuik
3 x zebra danio
2 x sumatraan
1 x chinese algeneter


hoor het graag
 
Je hebt deze vraag ook in het topic "samenstelling visbestand" geplaatst zag ik net, dus heb je vraag daar al beantwoord ;)
 
Hoe snel groeien zwaarddrager eigen heb zelf 14 in me bak en nu achter de plantjes komen af en toe kleintjes te voorschijn zijn tussen de 3 en 5 mm
De snelheid van opgroeien verschilt per individueel visje. Heb hier hard groeiers en wat trager groeiend jongbroed. Dit geldt in de regel voor elke soort aan eierlevendbarenden. Tuurlijk zijn er ook nog trucjes om de groeisnelheid te bevorderen. Zelf geef ik de voorkeur om ze wat rustiger te laten opgroeien i.p.v. versneld.
 
Heb je daar een reden voor? En hoe kan je dat beïnvloeden dan? Ik laat ze gewoon opgroeien in me bak vind leuk gezicht die kleine vissies tussen de beplanting
 
Heb je daar een reden voor? En hoe kan je dat beïnvloeden dan? Ik laat ze gewoon opgroeien in me bak vind leuk gezicht die kleine vissies tussen de beplanting
Nou, ik laat net zoals jij ze liever ook zo gewoon opgroeien dan versneld. Want dan zijn ze in de regel ook sterker qua gesteldheid.
Er zijn genoeg mensen die jongbroed versneld laten opgroeien. Dat kan o.m. via veel levendvoer (artemia is the best), temperatuur verhogen, grotere waterstroming. Het zijn doorgaans lieden met een commercieel gewin die dit zo uitoefenen. Omdat er een continuïteit in aanlevering van vissen dan een rol speelt.
 

Terug
Bovenaan