Zwaarddrager???


Marc76

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2022
Berichten
966
Leeftijd
47
Ik heb sinds een jaar 4 zwaarddragers,het zijn 3 vrouwen en 1 man.
Ze zijn knal oranje van kleur.het mannetje is natuurlijk veel smaller dan de vrouwtjes en heeft een zwaard.
Vorig jaar augustus hebben die kleintjes gehad en er zat tot mijn verbazing een gevlekt visje tussen.
Deze is nu zo een 9 maanden oud en is eigenlijk een lelijke vis geworden.
Heeft de bouw van de vrouwtjes,maar heeft 2 punten aan de staart,
van onder en van boven.
Is dat nu een vrouw,of word dat een man?
Het is deze ook wat al mijn guppen jongen op eet.
Waarom krijgt hij 2 punten?

Foto van toen hij klein was,van nu,en van de oranje ouders.
 

Bijlagen

  • 20230415_195520.jpg
    20230415_195520.jpg
    70.6 KB · Weergaven: 61
  • 20230512_192305.jpg
    20230512_192305.jpg
    68.2 KB · Weergaven: 69
  • 20230512_192327.jpg
    20230512_192327.jpg
    63.2 KB · Weergaven: 61
  • 20230512_192456.jpg
    20230512_192456.jpg
    49.2 KB · Weergaven: 60
  • 20230512_194124.jpg
    20230512_194124.jpg
    63.6 KB · Weergaven: 60
Als daar iemand antwoord op kan geven is het @stanovic wel.
Ik weet in ieder geval wel dat het geslachtsonderscheid niet (per se) in de verlengde staartpunt zit, maar in het gonopodium. (bij de aarsvin een smallere 'vin'. Het is wel een boerenfluitjes uitleg, maar zo snap je het misschien toch. )
 
Zo te zien is het een mannetje.
Kan het zijn dat het vrouwtje een platy is?
En t jonkie een kruising oid?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230512_210026_Chrome.jpg
    Screenshot_20230512_210026_Chrome.jpg
    44 KB · Weergaven: 54
Het is een mannetje en het is geen zwaarddrager maar een gold dust lyretail molly. Het kan zomaar zijn dat je een vis gekocht of ene plantje gekost hebt waarbij een molly jong mee is gekomen. En dat is dan uiteindelijk uigegroeit tot deze man. Het is dus geen jong van een zwaarddrager.
Dat kleintje op foto#4 is ook gewoon een zwaarddrager. Doch kan het zijn dat één van de ouders genotypisch ook wat anders bij zich draagt dan enkel oranje of rood waardoor dit gevlekte jong eruit is gekomen. Of dat één van de vrouwtjes ooit gapaard heeft met een andersoortige zwaarddrager (in de winkel bijvoorbeeld) en dat zaad gebruikt heeft. Want dat kan namelijk ook nog het geval zijn.
 
Als daar iemand antwoord op kan geven is het @stanovic wel.
Ik weet in ieder geval wel dat het geslachtsonderscheid niet (per se) in de verlengde staartpunt zit, maar in het gonopodium. (bij de aarsvin een smallere 'vin'. Het is wel een boerenfluitjes uitleg, maar zo snap je het misschien toch. )
Thank's voor de info (y)
 
Zo te zien is het een mannetje.
Kan het zijn dat het vrouwtje een platy is?
En t jonkie een kruising oid?
De 1ste maanden dat ik de zwaarddragers had,
zaten ze idd in een bak met platy's samen,
maar of die nu met elkaar gekweekt hebben,
ik zou het niet weten.

Het is een mannetje en het is geen zwaarddrager maar een gold dust lyretail molly. Het kan zomaar zijn dat je een vis gekocht of ene plantje gekost hebt waarbij een molly jong mee is gekomen. En dat is dan uiteindelijk uigegroeit tot deze man. Het is dus geen jong van een zwaarddrager.
Dat kleintje op foto#4 is ook gewoon een zwaarddrager. Doch kan het zijn dat één van de ouders genotypisch ook wat anders bij zich draagt dan enkel oranje of rood waardoor dit gevlekte jong eruit is gekomen. Of dat één van de vrouwtjes ooit gapaard heeft met een andersoortige zwaarddrager (in de winkel bijvoorbeeld) en dat zaad gebruikt heeft. Want dat kan namelijk ook nog het geval zijn.
Hier sta ik nu toch wel van te kijken,
ik dacht altijd dat het een kleintje van de zwaarddragers was,
maar hij lijkt idd op die gold dust molly's.
Dat kleine visje op foto 4,waarvan je zegt dat is ook gewoon een zwaarddrager,
dat is die gevlekte he,daar was hij nog heel jong.
Toen ik die zwaarddragers kocht zaten ze apart,enkel van die oranje zwaarddragers zaten toen in die bak.
Bij de lfs waar ik mijn planten koop,daar zitten geen vissen in de plantenbak,
dus de kans dat hij ooit met de planten is mee gekomen lijkt mij vrij klein.
Mss dat die zwaarddragers voor ik ze 'apart' zag zitten en kocht bij de lfs,
toch samen gezeten hebben met een ander soort,dat zou mss wel kunnen,
en dat ze toen bevrucht is geraakt van een ander soort,
maar dan had ik mss ook wel meerdere van deze jongen moeten krijgen.
Ik heb ze vorig jaar april gekocht,en dat jong is geboren in augustus ergens.
Op onderstaande foto's zie je telkens dezelfde vis.
 

Bijlagen

  • 20230512_192456.jpg
    20230512_192456.jpg
    49.2 KB · Weergaven: 51
  • 20230513_063443.jpg
    20230513_063443.jpg
    42.3 KB · Weergaven: 50
  • 20230513_063742.jpg
    20230513_063742.jpg
    43.9 KB · Weergaven: 45
  • 20230512_192305.jpg
    20230512_192305.jpg
    68.2 KB · Weergaven: 50
  • 20230512_192327.jpg
    20230512_192327.jpg
    63.2 KB · Weergaven: 48
@stanovic

Je hebt 100% gelijk he,
heb net wat rond gezocht en het is duidelijk een gold dust lyretail molly.
Ik kom een heleboel foto's tegen waar het duidelijk op te zien is,
de bouw,staart,rugvin,alles identiek.
Bedankt voor je info en kennis he (y)

 
@stanovic

Je hebt 100% gelijk he,
heb net wat rond gezocht en het is duidelijk een gold dust lyretail molly.
Ik kom een heleboel foto's tegen waar het duidelijk op te zien is,
de bouw,staart,rugvin,alles identiek.
Bedankt voor je info en kennis he (y)


En dat allemaal gratis en voor niets. Wil je natuurlijk wel niet tegenkomen als je zelf de kraamkliniek verlaat… Succes ermee !
 
En dat allemaal gratis en voor niets. Wil je natuurlijk wel niet tegenkomen als je zelf de kraamkliniek verlaat… Succes ermee !
Nou,blij ben ik niet met die vis,
vind hem ten eerste niet mooi,
en hij vreet al mijn guppen jongen op.
 
Ja dat laatste is juist voor velen een probleem. Voor je het weet heb je de bak vol jonge Guppen Marc.
 
Gratis vissen zijn leuk tot ze je bak bezetten en je er meer van nodig blijkt te hebben en je "inrichting" er niet gemaakt naar is 😝 heb er hier ook een stuk of 5 rondzwemmen waar er maar 1 van is. Of iemand vinden die er meer van heeft of wilt. Of een forever home bieden zonder er meer te nemen. Andere optie is er jammergenoeg niet denk ik... Vind het wel een mooie vis hoor! Hoop dat je een beetje acceptatie kan vinden voor de situatie zoals ie nu is 😊
 
Dat laatste is eerder een zegen.😉

Ja dat laatste is juist voor velen een probleem. Voor je het weet heb je de bak vol jonge Guppen Marc.
Ergens ben ik er ook wel blij om,maar toch.
Had ergens toch gehoopt om wat mooie guppen uit eigen kweek erbij te krijgen,
mss wat speciale kleurtjes ertussen enz....
Maar toch niet,
in de afgelopen 6 maanden,met toch continu een 10 tal guppen vrouwen en 7 mannen in de bak,
heb ik nu wel geteld 2 jonge gupjes van een goede cm groot door te bak zwemmen.
En er zwemmen altijd vrouwtjes met een dik buikje tussen,
dus kleintjes worden er genoeg geboren.
Maar zoals gezegd,
eigenlijk is het beter zo.
 
Gratis vissen zijn leuk tot ze je bak bezetten en je er meer van nodig blijkt te hebben en je "inrichting" er niet gemaakt naar is 😝 heb er hier ook een stuk of 5 rondzwemmen waar er maar 1 van is. Of iemand vinden die er meer van heeft of wilt. Of een forever home bieden zonder er meer te nemen. Andere optie is er jammergenoeg niet denk ik... Vind het wel een mooie vis hoor! Hoop dat je een beetje acceptatie kan vinden voor de situatie zoals ie nu is
Het visje is hier opgegroeid en ik heb hem nu al zo lang dus hij blijft sowieso hier hoor.
 
Dat kleine visje op foto 4,waarvan je zegt dat is ook gewoon een zwaarddrager,
Ik zat al te twijfelen. Verkeerd door mij ingeschat.
@stanovic

Je hebt 100% gelijk he,
heb net wat rond gezocht en het is duidelijk een gold dust lyretail molly.
Ik kom een heleboel foto's tegen waar het duidelijk op te zien is,
de bouw,staart,rugvin,alles identiek.
Bedankt voor je info en kennis he (y)

Nou ja, ik heb ze zelf ook altijd wel gehad.
 
Het is een mannetje en het is geen zwaarddrager maar een gold dust lyretail molly. Het kan zomaar zijn dat je een vis gekocht of ene plantje gekost hebt waarbij een molly jong mee is gekomen. En dat is dan uiteindelijk uigegroeit tot deze man. Het is dus geen jong van een zwaarddrager.
Dat kleintje op foto#4 is ook gewoon een zwaarddrager. Doch kan het zijn dat één van de ouders genotypisch ook wat anders bij zich draagt dan enkel oranje of rood waardoor dit gevlekte jong eruit is gekomen. Of dat één van de vrouwtjes ooit gapaard heeft met een andersoortige zwaarddrager (in de winkel bijvoorbeeld) en dat zaad gebruikt heeft. Want dat kan namelijk ook nog het geval zijn.
Ik had vorig jaar een splendid 100 opgestart.
Deze heb ik maar een kleine 2 maanden gehad voor het glas brak.
Hier zaten de zwaarddragers ook in die redelijk veel kleintjes gekregen hadden.
Een week of 2 voor het aquarium het begaf,
had ik 5 kleine black molly's gekocht en erin gezet,
ze waren nog redelijk klein,
wist ook niet hoeveel mannen/vrouwen het waren,
persoonlijk dacht ik allemaal vrouwtjes.
Toen ik die bak leeg maakte haalde ik er een dikke 40 jonge visjes uit,
jonge platy's en zwaarddragers,allen oranje,op 2 na.
Er zat dat gevlekt visje tussen en 1 volledig zwart.
Ik heb altijd gedacht hoe kunnen die nu met zijn 2 een andere kleur hebben,
al de andere jonge zwaarddragers zijn oranje.
Toen ik al de kleintjes heb weg gedaan,
heb ik enkel die gevlekte en zwarte gehouden,
omdat ik ze toch wel speciaal vond,en altijd gedacht heb dat het zwaarddragers waren.
Maar nu begin ik te denken dat die 2 mss toch kleintjes zijn van 1 van die black molly's die ik had gekocht,
zou dat mss kunnen?
Ik heb daar nooit aan gedacht,
omdat die black molly's maar heel even in de bak hebben gezeten,mss een week of 2,
en ook omdat ze nog redelijk klein waren heb ik er nooit bij stil gestaan dat die mss al zwanger geweest konden zijn.
Het zijn dan mss toch kleintjes van een black molly,
maar die black molly zou dan zwanger gemaakt moeten geweest zijn van zo'n gold dust lyretail molly?
Toen ik die black molly's kocht zaten ze bij de lfs toch apart in een bak.
 
Als je gold dust molly's hebt en ze laat aankweken dan zullen er ook normale black molly's eruit komen. Omdat de gold dust molly nu eenmaal een product is van een black molly met een gold molly. Heb ik hier ook vaak gehad dat er gewoon normale black molly's eruit vallen. Want vergeet niet als je een gold dust molly kruist met een black molly dat de gold molly zowel het goud als zwart gen bij zicht draagt en dan te kruisen met een zuivere black molly, krijg je als reslutaat zowel gold dust als black molly jongen. Als een fenotypische black molly recessief nog een gold gen bij zich draagt en kruist met een gold dust, dan heb je nog hetzelfde resultaat. Het verschil zit enkel in het gegeven hoeveel black mollies en hoeveel gold dust molly's er uit zullen vallen bij zo'n kruising. Dus wat jij vreemd vindt, is eigenlijk heel erg normaal.
 
Laatst bewerkt:
Als je gold dust molly's hebt en ze laat aankweken dan zullen er ook normale black molly's eruit komen. Omdat de gold dust molly nu eenmaal een product is van een black molly met een gold molly. Heb ik hier ook vaak gehad dat er gewoon normale black molly's eruit vallen. Want vergeet niet als je een gold dust molly kruist met een black molly dat de gold molly zowel het goud als zwart gen bij zicht draagt en dan te kruisen met een zuivere black molly, krijg je als reslutaat zowel gold dust als black molly jongen. Als een fenotypische black molly recessief nog een gold gen bij zich draagt en kruist met een gold dust, dan heb je nog hetzelfde resultaat. Het verschil zit enkel in het gegeven hoeveel black mollies en hoeveel gold dust molly's er uit zullen vallen bij zo'n kruising. Dus wat jij vreemd vindt, is eigenlijk heel erg normaal.
Bedankt voor deze info Stanovic (y)

Wat jij hierboven beschrijft zie ik nu precies hetzelfde in mijn bak.
Die gold dust molly zat al een hele tijd achter mijn ene black molly aan,
en ja hoor,heb nu een heleboel kleintjes in de bak.
Een deel ervan zijn volledig zwart,en andere zijn licht van kleur met precies wat zwarte vlekjes,
volgens mij allemaal molly's.
Ze zijn nog redelijk klein en laten zich nog maar sinds deze week zien in de bak.
Als ik voer komen ze allemaal te voorschijn :)
 
Leuk die kleintjes Marc en om te zien welke kleuren ze gaan krijgen.
Ja dat wel,
maar ik wou eigenlijk een guppy bak hebben,
en nu zorgt dat ene koppel molly's voor een heleboel kleintjes,
alsook het ene platy koppel dat voor redelijk wat kleintjes gezorgd heeft.
Van die molly's ga ik er toch niet teveel in de bak houden,
die worden ook een stuk groter dan een guppy,
dan gaat het al snel te vol worden denk ik.
 
Ja dat wel,
maar ik wou eigenlijk een guppy bak hebben,
en nu zorgt dat ene koppel molly's voor een heleboel kleintjes,
alsook het ene platy koppel dat voor redelijk wat kleintjes gezorgd heeft.
Van die molly's ga ik er toch niet teveel in de bak houden,
die worden ook een stuk groter dan een guppy,
dan gaat het al snel te vol worden denk ik.
Dat is de rede waarom ik niet aan mollys begin 😛 1 kan niet 8 is te veel voor mn bak en liever guppen die kleiner blijven. Mollys zijn ook leuk ze hadden gewoon kleiner mogen blijven 😂
 
Ja dat wel,
maar ik wou eigenlijk een guppy bak hebben,
en nu zorgt dat ene koppel molly's voor een heleboel kleintjes,
alsook het ene platy koppel dat voor redelijk wat kleintjes gezorgd heeft.
Van die molly's ga ik er toch niet teveel in de bak houden,
die worden ook een stuk groter dan een guppy,
dan gaat het al snel te vol worden denk ik.

Na mijn kweekexplosie met Platy's heb ik nu 9 Platy's over. De meeste heb ik weggedaan en ik heb 9 vrouwtjes gehouden: 2 die ik zelf gekocht had en 7 dochters. Geen bevallingen meer sinds eind vorig jaar ongeveer. Ben er nu we tevreden mee en er kan geen uitbreiding meer komen maar het was nooit de bedoeling om hen de bak te laten beheersen… Nu, ze zijn bijzonder sociaal en enthousiast. Hun gedrag is echt tof en ze worden soms wat ondergewaardeerd vind ik.

Dus, succes met de Molly's!
 
Dat worden levendbarende visjes doorgaans: ondergewaardeerd.
Ik heb met enige regelmaat meewarige blikken gehad als ik vertelde dat ik levendbarenden hield.
Zeker met guppen.

Nee, discussen.
Cichliden
Dat soort werk.
Dán ben je pas aquariaan.

Levendbarenden?
Dat kan toch iedereen? 😔
 
  • Geweldig
Waarderingen: TLS
Dat worden levendbarende visjes doorgaans: ondergewaardeerd.
Ik heb met enige regelmaat meewarige blikken gehad als ik vertelde dat ik levendbarenden hield.
Zeker met guppen.

Nee, discussen.
Cichliden
Dat soort werk.
Dán ben je pas aquariaan.

Levendbarenden?
Dat kan toch iedereen? 😔
Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht.
Ik wou van in het begin een gezelschapsbak met platy's guppy's enz....
Vind het mooie,kleurrijke visjes en dat ze kleintjes krijgen vind ik juist leuk.
Zo komt er wat afwisseling in de bak,je ziet de kleintjes opgroeien,steeds benieuwd van hoe ze gaan worden enz....
En als ik er eens wat teveel heb,dan komt iemand ze ophalen,weliswaar gratis,maar dat doet er niet toe.
Mijn bak is midden oktober opgestart en heb eigenlijk pas sinds kort veel kleintjes erin zitten.
Als ik voer en ik probeer ze te tellen zie ik er zeker meer dan 20 rond zwemmen.
De zwaarddragers enz doen ook geen moeite meer om ze op te eten,
ze zwemmen eigenlijk vrij rond in de bak,dat was de eerste maanden wel anders,
toen weren ze allemaal opgegeten door de volwassen vissen.
 
Een groepje rouwtetra's is een uitstekende postnatale geboortebeperkende maatregel
Ze kunnen prima in gezelschapsbak en de witte variant vind ik zeer fraai om te zien.

Mooi visje. Ik zag de witte nog nooit in mij LFS. Bij mij doen de Diamanttetra´s de job.
Ik vind de diamanttetra eigenlijk wel mooier dan de witte.
Op het ogenblik heb ik geen problemen met een teveel aan jonge visjes.
Maar wie weet in de toekomst wel,en dan zou zo'n schooltje wel van pas komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Diamanttetra's zijn prachtig inderdaad.
Ik hield het op de witte rouwtetra's om dat die prima in een onverwarmde bak kunnen.
 
Diamanttetra's zijn prachtig inderdaad.
Ik hield het op de witte rouwtetra's om dat die prima in een onverwarmde bak kunnen.

De mannetjes bij de diamantzalmen durven bij elkaar wel in de vinnen te bijten.

Doen de rouwtetra’s dat ook ?
 
Bedankt voor deze info Stanovic (y)

Wat jij hierboven beschrijft zie ik nu precies hetzelfde in mijn bak.
Die gold dust molly zat al een hele tijd achter mijn ene black molly aan,
en ja hoor,heb nu een heleboel kleintjes in de bak.
Een deel ervan zijn volledig zwart,en andere zijn licht van kleur met precies wat zwarte vlekjes,
volgens mij allemaal molly's.
Ze zijn nog redelijk klein en laten zich nog maar sinds deze week zien in de bak.
Als ik voer komen ze allemaal te voorschijn :)
Bij de goud/zwarte jongen kan nog alles veranderen bij het groter worden. Het zwart kan meer openbreken waardoor de gouden kleur meer terrein wint maar het zwart kan ook meer toenemen.
 
Bij de goud/zwarte jongen kan nog alles veranderen bij het groter worden. Het zwart kan meer openbreken waardoor de gouden kleur meer terrein wint maar het zwart kan ook meer toenemen.
Dat hangt van hun instelling af: de zonnetjes in huis tegen de pessimisten....
 
Levendbarenden?
Dat kan toch iedereen? 😔
"Hoezo? Ken jij veel mensen die Hamerhaaien kwijt kunnen, dan?" snoert men meestal de mond bij dat soort opmerkingen.
Te veel luitjes in de hobby denken dat 'Levendbarenden' Black Molly, Zwaarddrager, of Gup betekent, en denken geen seconde verder. Dat vind ik onnodig je zichtveld beperken.
Levendbarende slakken zijn ook leuk...
 
"Hoezo? Ken jij veel mensen die Hamerhaaien kwijt kunnen, dan?" snoert men meestal de mond bij dat soort opmerkingen.
Te veel luitjes in de hobby denken dat 'Levendbarenden' Black Molly, Zwaarddrager, of Gup betekent, en denken geen seconde verder. Dat vind ik onnodig je zichtveld beperken.
Levendbarende slakken zijn ook leuk...
Ga je die gast nu op het woordje levendbarenden onderuithalen,
😋
 
"Hoezo? Ken jij veel mensen die Hamerhaaien kwijt kunnen, dan?" snoert men meestal de mond bij dat soort opmerkingen.
Te veel luitjes in de hobby denken dat 'Levendbarenden' Black Molly, Zwaarddrager, of Gup betekent, en denken geen seconde verder. Dat vind ik onnodig je zichtveld beperken.
Levendbarende slakken zijn ook leuk...
Idd, als we het over levendbarenden hebben kunnen dat inderdaad ook andersoortigen zijn. Willen wij ons richten op bijvoorbeeld guppen, zwaarddragers, molly's etc... dan hebben we het over levendbarende tandkarpers. Maar er zijn ook soorten die bijv. vallen onder de zogenaamde geep-achtigen en niet onder de tandkarpers zoals bijv. de levendbarende halfsnavelbeksoorten.
Het begrip "levendbarenden" m.b.t vissen is vele malen groter dan men denkt.
 

Terug
Bovenaan