Zwaarddrager


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,329
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Feit:
Voor diegenen die nog steeds denken dat de naam "zwaarddrager" te maken heeft met het zwaard van een mannelijke zwaarddrager, heeft het grondig mis... Want het refereert enkel naar het gonopodium van de man.
En weet dat er in de vrije natuur ook zwaarddragerstammen bestaan die totaal geen zwaard dragen. En dat er ook wildstammen aan platy's die zwaarddragend zijn in de vrije natuur voorkomen.
name reference sword in swordtail fish.jpg

Ik vond het wel even een goed gegeven om dit voor eens en altijd duidelijk te maken... De naam "zwaarddrager" heeft totaal niets uit te staan met het zwaard van de man. Want velen onder ons denken dat het naar het zwaard refereert. Hetgeen dus incorrect is.
 
Feit:
Voor diegenen die nog steeds denken dat de naam "zwaarddrager" te maken heeft met het zwaard van een mannelijke zwaarddrager, heeft het grondig mis... Want het refereert enkel naar het gonopodium van de man.
En weet dat er in de vrije natuur ook zwaarddragerstammen bestaan die totaal geen zwaard dragen. En dat er ook wildstammen aan platy's die zwaarddragend zijn in de vrije natuur voorkomen.
Bekijk bijlage 351707
Ik vond het wel even een goed gegeven om dit voor eens en altijd duidelijk te maken... De naam "zwaarddrager" heeft totaal niets uit te staan met het zwaard van de man. Want velen onder ons denken dat het naar het zwaard refereert. Hetgeen dus incorrect is.
Waar komt deze stelling vandaan, Stan? Ik zie het niet als een onmogelijkheid, maar wel als onlogisch.

Waren zwaarddragers de eerst ontdekte soort met gonopodium? Waarom naar het gonopodium vernoemen terwijl de staart juist de definierende karakteristiek van de vis is, die ook bij de beschrijving het meest in het oog zou zijn gesprongen?

En als laatste, over de jaren heen is het op zijn minst wel zo geworden dat het om het zwaard gaat. De Engelse naam is letterlijk zwaardstaart. Eenieder die dan beweert dat die naam door het gonopodium is gekozen is in mijn ogen krankjorum. De Latijnse naam? Okee, daar kan ik me bij inleven.
 
Waar komt deze stelling vandaan, Stan? Ik zie het niet als een onmogelijkheid, maar wel als onlogisch.

Waren zwaarddragers de eerst ontdekte soort met gonopodium? Waarom naar het gonopodium vernoemen terwijl de staart juist de definierende karakteristiek van de vis is, die ook bij de beschrijving het meest in het oog zou zijn gesprongen?

En als laatste, over de jaren heen is het op zijn minst wel zo geworden dat het om het zwaard gaat. De Engelse naam is letterlijk zwaardstaart. Eenieder die dan beweert dat die naam door het gonopodium is gekozen is in mijn ogen krankjorum. De Latijnse naam? Okee, daar kan ik me bij inleven.

Hier zeggen ze het ook en er staat bronvermelding bij(die ik niet heb uitgeplozen).

Waarom het hier gesteld wordt alsof mensen hier dagelijks een doodzonde begaan door te stellen dat de naam door de staart komt is mij verder een raadsel.
 
Dus guppen, platys, hoogvinkarpers black mollys zijn ook allemaal zwaardragers, dan.
Maar de vis die een lang uitsteeksel aan zijn staart heeft dat op een zwaard lijkt dankt zijn naam daar niet aan?

Moeilijk te geloven voor mij.
 
Waar komt deze stelling vandaan, Stan? Ik zie het niet als een onmogelijkheid, maar wel als onlogisch.

Waren zwaarddragers de eerst ontdekte soort met gonopodium? Waarom naar het gonopodium vernoemen terwijl de staart juist de definierende karakteristiek van de vis is, die ook bij de beschrijving het meest in het oog zou zijn gesprongen?

En als laatste, over de jaren heen is het op zijn minst wel zo geworden dat het om het zwaard gaat. De Engelse naam is letterlijk zwaardstaart. Eenieder die dan beweert dat die naam door het gonopodium is gekozen is in mijn ogen krankjorum. De Latijnse naam? Okee, daar kan ik me bij inleven.
Ten eerste kan ik stellen dat men domweg gewend is aan de commerciële bekende zwaarddragers die afkomstig zijn van de Xiphophorus hellerii met of zonder inkruizing van een platy's. En weten daardoor niet beter dat een mannelijke zwaarddrager een zwaard draagt. Doch de meeste mensen onder ons zullen niet op de hoogte zijn dat naast de Xiphophorus hellerii ook tig aantal andere zwaaddragersoorten zijn in de vrije natuur. En niet alle zwaaddragersoorten ontwikkelen een zwaard. En daar is het niet vanzelfsprekend dat het zwaard het prominente deel is van de zwaarddrager. Kijk, als je die kennis niet hebt, dan kan ik mij absoluut vinden in de redenering die je geeft. In andere talen is de naam "zwaarddrager" ook letterlijk vertaald. Maar heeft totaal niets te maken met het zwaard zelf.
Was de zwaarddrager de eerste soort die werd ontdekt en onderzocht voordat de naamsgeving plaatsvond? Totaal niet. Onderzoekers die kunnen naamgevingen betrekken op allerlei facetten van een vis. Bij de zwaarddragers werd dat het gonopodium.
De wetenschappelijke naam is overigens niet in het latijns doch in het grieks.
Zo zijn er ook wild platysoorten (want er zijn meerdere platysoorten als enkel de Xiphophorus maculatus en de Xiphophorus variatus), die gewoon een zwaardontwikkeling hebben. En terug te komen op jouw opmerking dat het krankjorum is dat dergelijke eierlevendbarenden vernoemt zijn naar het gonopodium, dan weet je ook niet dat er meerdere soorten vernoemd zijn naar het gonopodium, zoals Xenophallus, Flexipenis en Phallichthys.
Waarom het hier gesteld wordt alsof mensen hier dagelijks een doodzonde begaan door te stellen dat de naam door de staart komt is mij verder een raadsel.
Nou, ik zie het absoluut niet als een doodzonde hoor. Maar ik wilde het hier even duidelijk maken dat we eigenlijk de verkeerde referentie aan de naam verbinden. Want velen weten dit namelijk. Mensen zoals mij die zich met de diepere materie van levendbarende tandkarpers zich bezig houden (en dat zijn veel mensen op deze aardbol als ik binnen mijn netwerk kijk), geven graag meer info over hoe het eigenlijk zit.
Dus guppen, platys, hoogvinkarpers black mollys zijn ook allemaal zwaardragers, dan.
Maar de vis die een lang uitsteeksel aan zijn staart heeft dat op een zwaard lijkt dankt zijn naam daar niet aan?

Moeilijk te geloven voor mij
Ik verwijs jou even naar wat ik hierboven al heb vermeld. Niet alle zwaarddragersoorten ontwikkelen een zwaard. Hopelijk wordt na het lezen van het bovenvermelde iets meer duidelijk voor je.
 
Het laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Maar ik blijf erbij dat ik het een sterk verhaal vind.
Ik kan met even grote stelligheid het tegenovergestelde beweren.

Ongetwijfeld is je verhaal waar.
Maar ik heb moeite het aan te nemen.
 
Het laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Maar ik blijf erbij dat ik het een sterk verhaal vind.
Ik kan met even grote stelligheid het tegenovergestelde beweren.

Ongetwijfeld is je verhaal waar.
Maar ik heb moeite het aan te nemen.
Velen gaan uit van de versies die we vanuit de commerciële wereld kennen en dat is enkel de Xiphophorus hellerii die hieraan ten grondslag ligt. De X.hellerii heeft nu eenmaal een zwaard. Dus is het logisch dat we niet anders kennen. Maar men zou dan moeten weten dat de "zwaarddrager" op zich vele soorten kent in het wild die totaal geen X.hellerii zijn. De X.hellerii is slechts één van de wilde zwaarddragersoorten die er bestaan. Niet alle wilde zwaarddragersoorten ontwikkelen standaard een zwaard. Daar begint het al mee. Dan moet men nog weten dat binnen het genus "Xiphophorus" ook de platy's eronder vallen. Naast de wildvormen X.maculatus en de X.variatus zijn er nog tig andere soorten aan wilde platysoorten bestaan. Waarvan enkele soorten ook een zwaard ontwikkelen zonder dat het zwaarddragers zijn. De Xiphophorus xiphidium is er een goed voorbeeld van maar er zijn er meer. Als we bekijken hoe het echt zit met zwaarddragers, zouden we het zwaard niet typerend mogen noemen voor de zwaarddrager daar niet alle zwaarddragersoorten een zwaard ontwikkelen. Maar het is zekers typerend voor de wilde zwaarddragersoort X.hellerii en de kweekvormen ervan. Het is wel weer zo dat het merendeel aan zwaarddragersoorten in het wild een zwaard ontwikkelen. Maar nogmaals, het gaat niet op voor alle zwaarddragersoorten die in het wild voorkomen.

Dan is het nog zo dat de X.hellerii als "de groene zwaarddrager" betiteld wordt. En het is terecht dat die een "groene zwaarddrager" genoemd wordt doch bestaan er meerdere wilde zwaarddragersoorten die ook groene zwaarddragers zijn en totaal geen hellerii's zijn.

Er zijn overigens meerdere soorten aan eierlevendbarende tandkarpersoorten vernoemd naar het gonopodium van de man, zoals Priapichthys, Phallichthys, Flexipenis en Xenophallus.

Uiteraard is het geheel aan jou om met dit verhaal mee te gaan of niet. Daar kan niemand aan tornen. En dat is uiteraard jouw goed recht. Maar je zult verbaasd zijn hoe vissen eigenlijk benoemd zijn geworden.
 
Zwaarddragers, staartdragers. 1 pot nat 😂 als het beesie maar een naam heeft en we weten wat er bedoelt word. Algeneters(ancistrus) zijn eigenlijk geen algeneters dacht ik maar zo noemen we ze wel natuurlijk. Terwijl de echte algeneters in lekenwereld niet bekend staan als algeneters. Beetje zelfde verhaal denk ik 😄 ontzettend interessant in iedergeval!
 
Oh, zekers... Doch als we een show of een kampioenschap hebben, dan moeten we ze wel onder de juiste namen gaan classificeren.
Maar dan werk je niet met woorden zoals zwaarddragers maar de latijnse benaming neem ik aan? 😄 Doe je shows?!
 
Maar dan werk je niet met woorden zoals zwaarddragers maar de latijnse benaming neem ik aan? 😄 Doe je shows?!
Ik ben meermaals als kleurmeester aangetreden binnen Nederland en Duitsland op levendbarendende tandkarper shows annex kampioenschappen. Er zij helaas vanaf de covid-periode praktisch geen volwaardige shows annex wedstrijden meer geweest op het levendbarenden vlak. M.u.v. guppenshows (maar ook niet meer in die getale als dat we voorheen hadden).
De categorieën qua levendbarenden worden wel aangeduidt met de normale namen en dan onderverdeeld in de wetenschappelijke namen en dan weer verder onderverdeeld in kleur- en vinslagen.
 
Ik ben meermaals als kleurmeester aangetreden binnen Nederland en Duitsland op levendbarendende tandkarper shows annex kampioenschappen. Er zij helaas vanaf de covid-periode praktisch geen volwaardige shows annex wedstrijden meer geweest op het levendbarenden vlak. M.u.v. guppenshows (maar ook niet meer in die getale als dat we voorheen hadden).
De categorieën qua levendbarenden worden wel aangeduidt met de normale namen en dan onderverdeeld in de wetenschappelijke namen en dan weer verder onderverdeeld in kleur- en vinslagen.
Toemaar! Ik doe het je niet na (kleurenblind😂) dan heb je ook wel heel wat voorbij zien komen! Super interessant beroep/hobby! 😄
 
Toemaar! Ik doe het je niet na (kleurenblind😂) dan heb je ook wel heel wat voorbij zien komen! Super interessant beroep/hobby! 😄
Ja, dat wordt wat lastig als je kleurenblind bent. Ik heb een kennis die dat ook heeft en hij heeft vissen van mij maar hij ging voor zwarte aftekening omdat hij dat beter kon onderscheiden t.o.v. lichtere contrasten. Zijn vrouw klaagt weleens omdat hij wel eens vloekende kleuren aan kleding kiest omdat hij het niet goed weet te onderscheiden. En het probleem met twee verschillende kleuren sokken, heeft zijn vrouw maar nu opgelost door enkel zwarte sokken voor hem te kopen.
Ja, ik heb aardig wat voorbij zien komen qua vissen met de aangelegenheden waar ik deel aan heb genomen. Het is niet mijn beroep. Maar ik ben wel een gepassioneerd liefhebber. En ik heb mijn sporen wel mogen verdienen in het serieuze segment van deze hobby, zowel binnen als buiten de landsgrenzen.
DSCF7560.JPG10313010_652064734891177_2701939737414231793_n.jpg947283_10152115558956874_1326181483_n.jpg526568_681365018549266_1109557194_n.jpg
DSCF7597.JPG
image1592789.jpg

Het is zeer leuk maar ook zeer interessant om dit soort zaken te mogen doen. Bij dit soort aangelegenheden spreek je zelfs meer Duits en Engels dan Nederlands. Zelfs als de aangelegenheid in Nederland plaatsvindt. Omdat het nu eenmaal internationale aangelegenheden betreffen. Vaak gaat jhet om twee dagen show/competitie en veiling. Doch ben dan al een paar dagen ervoor aanwezig i.v.m. de voorbereidingen en de keuringen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan