Zwaarddrager man jaagt vrouwelijke Platy's weg


F

Fishy303

Guest
Ik heb in mijn Juwel Rio 240 het volgende bestand zitten:


- 4x Diamant Goeramie ( 1x M en 3x V)

- 3x Zwaarddrager ( 1x M en 2x V)

- 4x Platy ( vrouwtjes)

- 8x Rouwtetra

- 7x Corydoras panda


De bak is rijk beplant en verder ingericht met stukken hout en wat stenen.
Veel drijfplanten, zichtbrekers- en schuil-plekken.

Nu merk ik dat de Zwaarddrager man soms achter de Platy vrouwtjes aan zit.
Dit doet hij eigenlijk alleen als ze te dicht in zijn buurt komen.
Hij jaagt ze dan een stukje door de bak totdat de Platy-dames genoeg uit zijn buurt zijn.
Dat gaat herhaalt zich soms totdat de man zijn aandacht op iets anders heeft gezet ( Zwaarddragervrouwtjes, of scharrelen door de bak).

Ik heb het idee dat het vaker gebeurd in de uren na het voeren dan op een ander moment.

De Platy's zijn bijna allemaal zwanger zo te zien ( in elk geval twee).

Beide Zwaarddrager vrouwtjes zijn ook zwanger.

Is het misschien verstandig om er nog twee zwaarddrager vrouwen bij te zetten, zodat de man zich meer daar mee bezig kan houden?
Of heeft dat geen zin?
Krijgen de Zwaarddrager-vrouwtjes onderling dan geen ruzie met elkaar, omdat er dan twee nieuwe bij zijn gekomen?

Ik wil geen bak met heel veel jongen,...daarom heb ik Rouwtetra's in mijn aquarium zwemmen.
Tot nu toe nog geen enkel jong gezien, maar ik denk dat er zeker wel jongen in zullen zwemmen, omdat de bak rijk beplant is en er heel veel verstopplekken ed, zijn.

Wat is verstandig?

Gewoon zijn beloop laten of nog twee of drie Zwaarddrager-dames erbij doen?

Ik heb niet het idee dat de Zwaarddrager man de vrouwelijke Platy's, ( ik heb alleen maar vrouwelijke Platy's), iets aan wil doen.
Het is puur het najagen- en het uit de buurt houden van,....
Met name tijdens- en na het voeren, maar soms ook wel gewoon "zomaar"....., als de Platy's te dicht in zijn buurt komen.

Waarom zou het Zwaarddrager-mannetje dit doen?

Gebrek aan meer vrouwelijke Zwaarddragers, of gewoon puur territorium-gedrag?
Gaat het toevoegen van twee of drie extra Zwaarddrager-vrouwtjes dit oplossen, of maakt dat geen verschil?

De vissen gaan allemaal heel goed en vreedzaam met elkaar om, behalve dus soms dat gejaag van de Zwaarddrager-man, naar de vrouwelijke Platy's toe.
( Nogmaals: ik heb alleen maar vrouwelijke Platy's).
 
Ik heb toch besloten om gisteren de Zwaarddragers uit te vangen ( wat een klus zeg) en ze aan iemand te geven die een Rio 300 heeft.

Ik vond het te onrustig in het aquarium en de andere vissen hadden er ook last van.

Het is nu stukken rustiger in de bak en kan duidelijk merken dat de Platy-dames er erg blij mee zijn dat de Zwaarddragers eruit zijn.
Ook de Diamant-goeramies lijken er wel blij mee te zijn dat de druktemakers uit het aquarium verhuisd zijn.
 

Terug
Bovenaan