Zwaarddrager gedraagt zich vreemd


L

Leoniek

Guest
Hallo!

Door plaatsgebrek waren wij genoodzaakt ons vissenbestand over te plaatsen van 200 naar 125 liter. Er zitten niet teveel vissen in de bak, de waterwaarden zijn goed, op het eerste gezicht kunnen de vissen (nog steeds) goed met elkaar overweg. We hebben het vermoeden dat er de eerste paar dagen (het was natuurlijk even wennen voor ze, een kleinere bak) wat geruzie is geweest tussen de wat grotere vissen, wij hebben echter nooit gezien dat er gevochten werd. Onze mannelijke zwaarddrager vertoonde alleen steeds kenmerken van vechten; kleine stukjes uit vinnen die ook weer aangroeiden. Ook werd zijn zwaard meermaals een klein stukje afgebeten, hierop kwam dan een dagje een wit spul op wat meteen weer verdween. We hebben het een tijdje aangekeken omdat er verder niets met de vis aan de hand was; geen last van de beten, at gewoon, geen verdere uiterlijke kenmerken van een ziekte. Sinds een aantal dagen (we hebben nog steeds geen gevechten gezien) hangt de vis echter steeds bovenin, beweegt hevig met de lip alsof hij 'naar lucht snakt' en is ernstig vermagerd. Hij komt aanzwemmen als je voor het aquarium gaat zitten en probeert ook te eten, hij zwemt naar het voer toe maar het lijkt wel alsof hij vergeten is dat hij het in zijn mond moet doen. Op wat sneetjes in zijn vinnen en een ingekort zwaard na ziet de vis er normaal en gezond uit, op het feit na dat hij langzaam erg mager begint te worden. Ik heb gezocht wat het kan zijn, maar geen enkele beschrijving van een ziekte beschrijft precies wat hier aan de hand is. De verhuizing naar de andere bak zal ongetwijfeld veel stress hebben meegebracht, al is dit aan de andere vissen niet te merken.. Wie weet hoe ik mijn vis kan redden?

Groetjes Leoniek
 
Hoi,

Hoeveel Zwaarddragers heb je en zitten daar ook andere vissen bij?
Zwaarddrager mannen kunnen erg vervelend en agressief zijn naar elkaar, het beste is om ��n man of minimaal vijf mannen te houden, zo wordt hun agressie meer verdeeld en is niet telkens ��n man de pineut.
Je vis kan misschien ook ziek zijn, heb je een foto van hem?
Zwaarddragers houdt je ook het beste zonder verwarming op kamertemperatuur en hebben ze veel groenvoer nodig..

Welkom op het forum trouwens, ik zie dat dit je eerst bericht is.. ;)
 
Welkom hier! :)
Los van de problemen met je zwaarddrager moet je wel beseffen dat 125 liter toch echt te klein is voor zwaarddragers...
 
Hallo,

Bedankt voor jullie reactie! Ik heb 1 mannelijke zwaarddrager, eigen kweek en ontstaat uit een zwaarddrager en een platy. Verder heb ik wat (kleinere) platys erbij; 1 mannetje en 5 vrouwtjes, deze verdragen elkaar onderling heel goed. Verder heb ik 1 mannelijke en 1 vrouwelijke dweggoerami, dit moet weer aangevuld worden tot 2 vrouwtjes. Verder zitten er een (kleine) ancistrus, 2 modderkruipertjes (aborichtys elongatus) en 2 slangevisjes (pangio kulhii)in de bak. Ohja en een klein algenetertje (Gyrinocheilus aymonieri). Een halfjaar geleden, toen de zwaarddrager nog kleiner was, werd hij opgejaagd door een mannelijke platy. Toen de zwaarddrager even groot was heeft er een gevecht tot op de dood plaatsgevonden (als wij niet ingegrepen hadden)maar dat is de enige keer dat de zwaarddrager agressief is geweest. Tegenover andere mannelijke platys vertoont hij nooit agressief gedrag. We hebben veel verschillende soorten voer om het gevarieerd te houden, maar groenvoer dat geven we eigenlijk nooit. Dat is een goede tip voor de toekomst, het zal deze zwaarddrager echter niet meer helpen op dit moment. Ik zal eens proberen een goede foto van hem te maken. Alvast bedankt voor jullie reactie in ieder geval!

Groetjes leoniek
 
823514leoniek_0_82_dsc_1860.jpg
 
791895leoniek_0_82_dsc_1865.jpg
 
491921leoniek_0_82_dsc_1866.jpg
 
Zijn huid is helemaal gaaf, er zijn geen tekenen van vinrot of iets dergelijks, al moet ik zeggen dat hij af en toe een paar uurtjes een beetje wit aan zijn zwaard had nadat er schijnbaar een stukje vanaf gebeten was, dit trok na een paar uur volledig weg en hij leek verder nergens last van te hebben. Dit heeft hij nu al meer dan een week helemaal niet meer gehad. Ik denk dat er wat territoriale gevechten plaats hebben gevonden (de vraag is alleen met wie, geen enkele andere vis vertoonde kenmerken)na overplaatsing in de nieuwe bak, maar dat is inmiddels alweer een tijd geleden en er komen geen beetjes uit vinnen meer bij. Er zijn geen gevechten meer, maar toch kan hij niet op krachten komen. De bak is trouwens zo ingericht dat er zoveel mogelijk zwemruimte voor de vissen is, ze zijn immers een wat grotere bak gewend. Alleen wat planten en een stuk kienhout, om ze zoveel mogelijk liters te geven.

Groetjes leoniek
 
Hallo Leoniek,

Ik vind zijn bek er een beetje gek uitzien op de foto's. Een verdikking op de onderlip??? Of zie ik dat verkeerd...???
 
Ik dacht steeds dat hij zijn onderlip helemaal uitstrekte en naar voren duwde, aan een verdikking had ik nog niet gedacht. Nu je het zegt ziet het er inderdaad wel zo uit. En hij lijkt wel 'naar lucht te snakken' zijn lippen staan geen moment stil...
 
Misschien dat hij daarom niet kan eten, hij is de lust in eten niet verloren want hij probeert het wel te pakken..
 
Dat zie je vaak ze worden dun en trekken uiteindelijk krom. Dit wordt vooral veroorzaakt door een eenzijdige voeding met gewone vlokken. Deze vissen zijn echte groen eters. Een vlok met een hoog gehalte aan plantaardig materiaal is voor hen geschikter zoals een cichlidenvlok voor Malawi cichliden en dan af en toe een beetje dierlijk diepvries voer.

Maar als ze al zover heen zijn als deze is er meestal al niets meer aan te doen. De kerst zal hij niet halen.
 
Bedankt voor je reactie Botia. Ik zal voortaan groenvoer toevoegen aan het menu. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vreemd vind dat ik de afgelopen jaren nog nooit zo'n geval heb gehad ondanks het ontbreken van groenvoer. En vreemd vind ik het ook dat het plotseling ontstaan is, na wat tekenen van vechten. Het gemis aan groenvoer zal wellicht niet hebben bijgedragen aan het welzijn van de zwaarddrager maar ik kan het niet helpen te vermoeden dat er (daarnaast) iets anders aan de hand is in dit geval..
 

Terug
Bovenaan