Zwaar aquarium op houten vloer tweede verdieping


Yaantje_13

Well-known member
Lid geworden
27 december 2022
Berichten
253
Leeftijd
23
Hoi, ik heb dus al wat onderwerpen gezien met het zelfde probleem maar niet hellemaal, ik krijg dus een juwel vision 260 dus 260 liter met meubel
Ik weet dus niet of de vloer het kan houden er komen stenen en hout in voor een senegalus bichir alleen komt er ook een kilo of 40-50 filter zand in samen met het gewicht van het aquarium en het water dan zit ik al op ongeveer 400-450 kilo alleen ik heb een houten vloer op de tweede verdieping hij komt boven de kapstok te staan en de muur waar hij tegenaan komt te staan is die van de keuken en nog een muurtje van de meterkast maar niet bovenop de meterkast op de muur van de meterkast en ik ga ook aan mijn ouders vragen hoe de balken liggen maar volgens mij kan ik dat zien via de meterkast het. Hui is uit 1969 en als die door de grond zakt dan hebben de buren er geen last van , maar is dit huis verzekerd als het aquarium door de grond zakt, en als mijn hele familie in mijn ouders bed liggen 4 personen want het is een kingsize bed dan zit het al op 400-500 kilo alleen dan is het wel verdeeld over de vloer nu ks het 120×40×60
 
Ik denk dat het het verstandigste is om je ouders dit uit te laten zoeken. Lijkt me een volwassen probleem als er iets met je vloer gebeurd. Ik bedoel dat als je schade maakt, dat jij dat niet van je zakgeld kan betalen, dus ik ga ervan uit dat je je ouders om toestemming vraagt om zo’n zwaar aquarium neer te mogen zetten.
Ik heb verder niet zoveel kennis over gewicht en fundering, maar bij mij aquarium van 240 liter heeft er iemand naar gekeken die we veel van wist en toen hebben we onder vloer een versterking aangebracht. Dat was in ons vorige huis.
In ons nieuwe huis staat er 450 liter op de beganegrond zonder versterking.
 
Ik zou het er niet op wagen.

Ik had een 1 meteraquarium in ons vorige huis, ook een houten vloer. En die was behoorlijk doorgezakt toen we verhuisden. En die stond tegen de buitenmuur aan met ook nog een deel beton van een oude schoorsteen. En toch verzakte de vloer.
 
Je kan het opvragen bij het kadaster.
Jaren geleden heel veel waterbedden verkocht en in Dordrecht staan ook nog heel veel oude huizen met houten vloeren.
Ik adviseerde dan altijd om bij het kadaster na te vragen hoeveel kilo er druk er op een balk kon.
 
Je kan het opvragen bij het kadaster.
Jaren geleden heel veel waterbedden verkocht en in Dordrecht staan ook nog heel veel oude huizen met houten vloeren.
Ik adviseerde dan altijd om bij het kadaster na te vragen hoeveel kilo er druk er op een balk kon.
Weet je dan veel? Ik bedoel hoe weet je hoeveel druk er nu al op de balk staat? Klinkt alsnog tricky maar ik heb er eigenlijk ook nooit overna gedacht. 😄
 
Als je dat weet kan je bijvoorbeeld testen met een aantal volwassen personen van gemiddels 80 kilo p.p. op 1m².
Stel je staat met 4 personen dat is dan 320 kilo druk op de balk. Gaat de balk bewegen dan zou ik denken niet doen. Begeeft de balk het dan hoef je er ook niet meer over na te denken. Verder is het een kwestie dan van de druk verdelen en niet het hele gewicht zal op 1 balk rusten.

Maar als je er nooit over hebt nagedacht zou je dat nu ook beter niet moeten doen. :oopss:
 
Als je dat weet kan je bijvoorbeeld testen met een aantal volwassen personen van gemiddels 80 kilo p.p. op 1m².
Stel je staat met 4 personen dat is dan 320 kilo druk op de balk. Gaat de balk bewegen dan zou ik denken niet doen. Begeeft de balk het dan hoef je er ook niet meer over na te denken. Verder is het een kwestie dan van de druk verdelen en niet het hele gewicht zal op 1 balk rusten.

Maar als je er nooit over hebt nagedacht zou je dat nu ook beter niet moeten doen. :oopss:
Ik denk dat ik uit goed geweten er niet aan zou beginnen, hoewel waar een wil is is een weg. Natuurlijk 😄 mijn bakken staan beneden goed. Maarja heb een kruipruimte en houtenvloer. Volgensmij is het om het even ..
 
  • Wow
Waarderingen: iTom
Ik denk dat ik uit goed geweten er niet aan zou beginnen, hoewel waar een wil is is een weg. Natuurlijk 😄 mijn bakken staan beneden goed. Maarja heb een kruipruimte en houtenvloer. Volgensmij is het om het even ..
Als dat het uitgangspunt is moet je er ook niet aan beginnen. :S
 
Als dat het uitgangspunt is moet je er ook niet aan beginnen. :S
Vanwege de kruipruimte en houten vloer niet beginnen? 😅 Nooit echt overna gedacht. Huis is 40 jaar oud weet niet in hoeverre het kwaad kan. Maar zoals je zegt daar zijn organisaties voor om er achter te komen 😄

Wel makkelijk met de kruipruimte. Met een beetje geluk stroomt daar het meeste water heen ;) ligt toch al zo nu en dan water in wat de woningbouw niet interessant vond dusja...
 
  • Leuk
Waarderingen: iTom
De vloer in een huis is meestal wel bestand tegen een belasting van 200kg/meter2. Alles hangt in dit geval af van de balkrichting, staan de balken dwars op het aquarium dan is de druk al verdeeld over minimaal 3 balken en levert het geen enkel probleem op. In de lengterichting hangt het af van de balk hoogte en dikte en welke overspanning de balken maken, ook hier is de kans groot dat het gewicht al over twee balken wordt verdeeld.
Verder hoef je echt niet bang te zijn dat het aquarium door de houten vloer zakt, hout is erg veerkrachtig en breekt niet zomaar.
 
We hebben toch een plekje in de woonkamer gemaakt op een betonnen vloer , ik moet alleen nog een nieuwe filter halen want hij is tweedehands en ik heb hem gratis van mijn tante gekregen alleen de buiten filter heeft kwa slangen er maar twee dus ik mis nog wat onderdelen en ik ga nog een achterwand halen en de lampen zijn kapot , er zit nu een led lampje in dus ik moet ook nog nieuwe halen en ik denk dat ik er rummy nose tetra erin ga doen en dan een stuk of 25-50 of een bichir met kersenbuik chiciliden met een vlinder vis en meschien een stekelaal en dan de kleinere soort maar ik zit nog te denken wat ik als hardscape ga doen
 

Bijlagen

  • 16877650407256292343597892637632.jpg
    16877650407256292343597892637632.jpg
    49.5 KB · Weergaven: 55
Ziet er goed uit lekker ruim! Ik zou het vissenbestand rustig opbouwen. Dan heb je je nog wat leuks voor over een paar maanden als je handen weer gaan jeuken, en kan het aquarium de tijd nemen op te starten en te rijpen. Dat zal ook prettiger voor jou en de vissen zijn 😄
 

Terug
Bovenaan