Zuurstoftekort?


H

hassesan

Guest
Mijn filter is een Crystal profi 901. Hij draait nu sinds november met vissen. In het begin is er volgens mij heel veel groen in de filter verdwenen dankzij de sloopwerkzaamheden van de vissen. Nu wil ik hem gaan verschonen. Ik lees dat ik dat in etappes moet doen, eerst de sponzen en gedeelten en zo. Hoe doen jullie dat?

Nu heb ik een bijkomend probleem. De vissen halen sinds een dag of drie sneller adem en happen lucht aan de oppervlakte. Heb mijn uitstroom van de pom groter gemaakt, maar dat helpt niet. Nu ga ik water verversen ( ik doe wekelijks 50%). En dan morgen de wekelijkse poetsbeurt met verversing. En ik wil extra zuurstofplanten toevoegen. Maar bij meting van de CI2 blijkt die veel te hoog. Nu heb ik dat ook een tijd in de vijver gehad. Daar lag een filter in met nog twee extra beluchtingsbollen. Men zei toen dat de extra beluchting het zuurstof verdreef uit het water. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen om het probleem voor mijn sluiers op te lossen. Ze hebben het zichtbaar moeilijk.
 
Bij de JBL kun je bijvoorbeeld elke keer één van de drie mandjes aanpakken. En dan tussentijds steeds twee of drie weken wachten. Sponze lichtjes uitknijpen in aquariumwater(!).

Extra beluchting brengt lucht in het water en daarvan is ca. 21% zuurstof. Als je niet weet hoeveel zuurstof in het water zit kun je dus ook niet zeggen of zuurstof gaat worden verdreven en is er sprake van een voorbarige conclusie of opmerking die in ieder geval wat kort door de bocht is. Het zou chloor wel verdrijven heb ik altijd begrepen, dus het lijkt me toch het overwegen waard.

Maar hoe kom je aan die chloorwaarde? Meet het kraanwater anders eens op chloor?

~ Ivo
 
Dank je voor je antwoord Ivo. Ik laat morgen even een uitgebreide watertest doen bij de aquariumspeciaalzaak. En misschien toch een extra beluchtingsbolletje. Het vreemde is dat dit alleen de laatste drie dagen een probleem blijkt te worden. Als er teveel aan chloor in het water zit, gaan ze dan ook luchthappen aan de oppervlakte?

Vanmorgen wat water ververst en de uitstroom van de pomp wat hoger boven het water geplaatst. Hierdoor lijkt het alsof er meer beweging in het water komt en de vissen hangen al niet meer de hele tijd boven. Zouden extra planten een optie kunnen zijn als het het zuurstof blijkt te zijn? Die verbruiken immers 's nachts zuurstof. Hoe zetten jullie die planten overigens vast? Bij mij weten ze in een hele laag grind het nog los te krijgen. Zweven daar allemaal planten door de bak.....
 

Terug
Bovenaan