Zuurstofpompje


Melf

Active member
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 februari 2023
Berichten
43
Leeftijd
66
Hai allemaal,
Misschien een hele domme vraag maar ik vroeg me af of een gewoon zuurstof pompje niet voldoende is voor co 2 in het aquarium ? En is dat eigenlijk echt wel nodig om dat toe te voegen ?
Alvast bedankt,
Marjan
 
Zuurstof is iets heel anders dan co2. In de lucht zit betrekkelijk weinig co2 dus dat zal weinig helpen omdat het co2 evenwicht al wordt bereikt met gasuitwisseling.
Of co2 nodig is hangt af van de vraag, de hoeveelheid licht en de hoeveelheid aanwezige co2.
 
Dankjewel, ik vind het erg lastig maar ik kan nu eindelijk gaan beginnen met mijn nieuwe aquarium en wil het toch iets mooier allemaal dan mijn oude. Daar had ik eigenlijk al veel opgegeven, mooie planten gingen dood en anderen groeiden hard maar zaten vol alg. Maar dat co2 gebeuren vind ik wel erg lastig. Ik heb nu zo'n testkit van colombo aangeschaft maar heb geen idee of ik daarmee co2 kan meten.
 
Wil je bijzondere veel vragende planten? Veel planten doen het ook al goed zonder toevoeging van CO2, mits de andere voedingsstoffen netjes in balans zijn.
Als je gewone planten wilt, kun je ook zonder CO2 proberen.
 
Ik wil heel graag zon bodembedekkende plant. Dus heel laag. En verder natuurlijk wat hoge tussendoor. Rode planten had ik ook al opgegeven ....hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn. Ik ben eigenlijk nooit verdergekomen dan ph waarde en waterhardheid meten met een stripje. Maar ik had altijd maar een aantal vissoorten die het goed doen. Was ik wel tevreden mee maar ik zou toch ook wel eens een schooltje roodneuszalmpjes of glasmeerval oid hebben. Bij mij deden alleen de cory's, vijstreep barbeeltjes en vuur- en rouwtetra het goed.
 
Dankjewel, ik vind het erg lastig maar ik kan nu eindelijk gaan beginnen met mijn nieuwe aquarium en wil het toch iets mooier allemaal dan mijn oude. Daar had ik eigenlijk al veel opgegeven, mooie planten gingen dood en anderen groeiden hard maar zaten vol alg. Maar dat co2 gebeuren vind ik wel erg lastig. Ik heb nu zo'n testkit van colombo aangeschaft maar heb geen idee of ik daarmee co2 kan meten.
Nee dat verwacht ik niet behalve de kh en de ph en dan kun je met de tabel een indicatie krijgen.

 
Oh ..... ja, ik zal dat dan bekijken. Ik geloof dat ik een beetje te hoog heb gegrepen met een testset ook. Hier staat ook no2 no 3 en po4en ik heb geen idee wat ik daarmee aanmoet. Maar met jullie hulp zal ik er uiteindelijk wel uitkomen denk ik. Ik ben nog niet met indraaien begonnen zelfs. Mijn man is nu bezig met het onderstel .
 
Ik wil heel graag zon bodembedekkende plant. Dus heel laag. En verder natuurlijk wat hoge tussendoor. Rode planten had ik ook al opgegeven ....hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn. Ik ben eigenlijk nooit verdergekomen dan ph waarde en waterhardheid meten met een stripje. Maar ik had altijd maar een aantal vissoorten die het goed doen. Was ik wel tevreden mee maar ik zou toch ook wel eens een schooltje roodneuszalmpjes of glasmeerval oid hebben. Bij mij deden alleen de cory's, vijstreep barbeeltjes en vuur- en rouwtetra het goed.
Je plantenkeus bepaald je benodigde lichtsterkte, en dat is trouwens iets anders als de lichtduur, en daarmee de voedselvraag grootte van je planten. Omdat CO2 ook bij het plantenvoedsel hoort is dit dus beïnvloedbaar. Wanneer je planten kiest die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen is CO2 toevoeging veelal niet nodig. Je CO2 level is meetbaar door je KH en PH waardes te bepalen.
 
Daar kun je de nitriet eventueel mee meten en de fosfaat.
en NO3 staat voor nitraat.
NO3 en PO4 zijn voedingsstoffen voor je planten.
NO2 is een tussenstap dat giftig is voor je vissen. De bedoeling van het indraaien van je aquarium is dat je voldoende filterbacteriën krijgt om te zorgen dat NO2 omgezet wordt in NO3 en dat eten je planten dan weer op.
 
Zo,n luchtsteen zorgt dan weer wel voor een goede waterstroming en ook voor een continue co2 hoeveelheid vanuit de buitenlucht, dat kan genoeg zijn.
Vele planten kunnen daarmee overweg, zullen ze langzamer groeien maar wel ook veel stabiler.
Ik heb het wel eens geprobeert met co2 maar eerlijk gezegd vond ik dat toen geen enkel noemenswaardig verschil opleveren.
Wel heb ik gemerkt dat met de huidige veel fellere ledlampen van nu het water niet stil moet staan om een plant want dan wordt het moeilijk voor zo,n plant die wil altijd iets uit de waterkolom.😀
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Hai Ben, ik keek zo eens bij jouw filmpje via de link. Is dat echt jouw aquarium en geen showmodel uit de winkel ? Wat prachtig echt. Maar zoiets denk ik dat je heel scheikundig te werk moet gaan of hoe krijg je dat zo mooi.
 
als je het allemaal ingewikkeld vindt, welkom bij de club😀. Je kunt prima een mooi aquarium hebben zonder co2.
Dit is de gebruiksaanwijzing:
Koop enkel simpele plantjes die weinig co2 nodig hebben (planten die geen co2 nodig hebben bestaan niet). Je kunt op internet of bij een goede winkel op de etiketten kijken. Daar staat dan ‘easy’ op. Of 1 of 2 van de 5 blaadjes ( in plaats van sterren) co2. Dan wordt de co2 gescoord op 5 sterren/blaadjes.

Verder wat voeding van aquariumbemesting.nl bijvoorbeeld. Kamerplanten willen pokon en aquariumplanten willen ook eten. Bijv de voeding complete en wat kleibolletjes voor bij de wortels.

En dan gewoon kijken welke planten het goed doen. Die koop je dan vaker en daarmee beplant je je bak. Dit is daarmee mijn resultaat.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    66.7 KB · Weergaven: 38
Ik wil heel graag zon bodembedekkende plant. Dus heel laag. En verder natuurlijk wat hoge tussendoor. Rode planten had ik ook al opgegeven ....hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn. Ik ben eigenlijk nooit verdergekomen dan ph waarde en waterhardheid meten met een stripje. Maar ik had altijd maar een aantal vissoorten die het goed doen. Was ik wel tevreden mee maar ik zou toch ook wel eens een schooltje roodneuszalmpjes of glasmeerval oid hebben. Bij mij deden alleen de cory's, vijstreep barbeeltjes en vuur- en rouwtetra het goed.
Ik voeg geen CO2 toe. Bak staat vol met ludwigia palustris super red en ik heb Montecarlo die langzaam over de bodem uitspreidt. Als je maar geduld hebt is CO2 zelden vereist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Hai allemaal,
Misschien een hele domme vraag maar ik vroeg me af of een gewoon zuurstof pompje niet voldoende is voor co 2 in het aquarium ? En is dat eigenlijk echt wel nodig om dat toe te voegen ?
Dat is eigenlijk een heel goed gevonden vraag :thumbs:, omdat het CO2 gehalte in de lucht zo'n 400 ppm bedraagt.
Dus zou je denken dat een zuurstofpompje genoeg CO2 uit de atmosfeer in je bakje kan pompen.

Maar helaas, zo werkt het niet.
En die 400 ppm vertaalt zich naar slechts een hoeveelheid van 0,04% in de atmosfeer. De CO2 die we injecteren is bijna 100%.

Vanwege de equilibrium (evenwichtswetten), voor de opname van (CO2)gas in water, komen die 400ppm overeen met 0.5 ppm CO2 in het water
 
:) tja, had ik nou toch maar scheikunde in mijn pakket genomen..... maar wel dank voor je antwoord, uiteindelijk ga ik het misschien dan toch allemaal begrijpen
 
:) tja, had ik nou toch maar scheikunde in mijn pakket genomen..... maar wel dank voor je antwoord, uiteindelijk ga ik het misschien dan toch allemaal begrijpen
Je kunt op een prima manier CO2 gebruiken zonder technische of scheikundige kennis hierover te hebben.
Er is genoeg over te lezen in begrijpende taal, en er zijn genoeg forumleden die je daar eventueel bij willen helpen.

Daarbij is een mooie gekleurde plantenbak echt geen hogere wiskunde. Maar het ligt eraan wat jij wilt
 
:) tja, had ik nou toch maar scheikunde in mijn pakket genomen..... maar wel dank voor je antwoord, uiteindelijk ga ik het misschien dan toch allemaal begrijpen
Nou ik heb daar ook helemaal geen verstand van hoor en zoals Corne al aangeeft kan het ook zonder al die ingewikkelde kennis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Dat ziet er inderdaad mooi uit, ikmdenk dat ik dat idd zo ga doen
 

Terug
Bovenaan