Zuurstofpompje met bruissteentje

  • Onderwerp starter superted
  • Startdatum

S

superted

Guest
Hey mede-forumleden.

Afgelopen koningsdag op de rommelmarkt is mijn dochter van 6 overstag gegaan en heeft voor haar 5 euro een klein aquariumbakje gekocht met filter, verlichting en er zit een zuurstofpompje met bruissteentje.

Nu staat mij bij dat het bruissteentje bubbeltjes moet afgeven als het pompje aan staat, maar dat doet het niet.

Het is een steentje in de vorm van een schelpje welke aan het uiteinde van een slangetje.
Het slangetje is dus verbonden met een pompje welke buiten het aquarium ligt en met het lichtnet is verbonden.

Deze is denk ik wel nodig gezien het feit dat de verlichting bestaat uit enkel een lampje

Het filter kan ik met de uitstroom net niet boven water krijgen, maar hier is wellicht wat met een pijpje en dan het over het wateroppervlak te brengen (wat gaatjes in het pijpje boren voor een uitstroom het het gehele oppervlakte, maar dit moet ik allemaal nog even bekijken)

We willen dit bakje gaan gebruiken om weer (zoals een aantal jaar terug) garnaaltjes te gaan houden.
 
Als je de slang van het pompje in het water doet zonder steentje en hij bubbelt dan is het pompje goed, maar mogelijk het steentje verstopt of heeft te veel druk nodig wat het pompje niet kan opbrengen.

Het filter hoeft niet pers� boven water uit te komen, als je een rimpeling in het oppervlakte water hebt is dit al meer dan voldoende.

Garnaaltjes zijn altijd leuk, wat mos een stukje hout om het op te binden en je hebt al een pracht bakje, succes.
 
Bedankt voor het antwoord.
Dat van het slangetje in het water zal ik eens proberen.

Stukje hout, mos en wat plantjes gaat zeker gebeuren nog.

Een paar jaar terug heb ik al een soortgelijk bakje gehad met garnaaltjes.
Dit begon met twaalf stuks, maar al heel snel werden het er heel veel in is er een boel naar mijn 60cm bakje verhuisd.

Door tijdgebrek toen (en financi�n) helaas alles weg gedaan en de dochter (6 jaar oud pas) begon er laatst toch weer over.
Toen ze het bakje zag werd ze gelijk helemaal enthousiast (ja en pappa ook wel stiekem hoor :p )

Zou het zuurstofpompje echt nodig zijn btw ?
 
Meestal is een zuurstof pompje niet nodig, het verdrijft alleen de Co2 uit de bak, beter is om wat oppervlakte stroming te hebben dit doet evengoed / beter zijn werk.
 
Kijk, hier kan ik wat mee!
Werderom bedankt voor het snelle antwoord.

In mijn 2 andere bakken heb ik in het verleden ook nooit zo'n pompje gehad en dit ging goed.

Het staat natuurlijk wel leuk die belletjes in het water, maar als het mijn bak niet ten goede komt is het natuurlijk dikke onzin.
Als het nou een bak was waar enkel kunstplanten in zouden komen te zitten dan had dit wellicht wel een oplossing geweest.

Net al even gekeken hoe het kwa stroming zit zonder te veel aan het filter te rommelen, en oppervlakte stroming is er genoeg, dus eerst maar eens afwachten hoe dit gaat.

De bodembedekking is er inmiddels ook, thermometertje is in huis. nu nog een verwarming en beplanting en dan kan de bak gaan indraaien.

[EDIT] het pompje met bruissteen doet het inmiddels ook.
Ik heb het bruissteentje en slangetje voorzichtig van het pompje verwijderd en het pompje even schoongemaakt van binnen.

vervolgens het pompje met enkel het slangetje even in een glas water gehouden en deze begon toen vrolijk belletjes te blazen.
Nu met het steentje eraan doet hij hetzelfde.
 
Is een verwarming noodzakeleijk?
Het is een relatief kleine watermassa, vaak is de kamer temperatuur i.c.m. een lamp al voldoende :!
 
Ja dat is dan ook wel weer zo...in de zomer zal deze sowieso weinig aanslaan denk ik.
Ik zal de temperatuur de komende tijd eens in de gaten houden.
 

Terug
Bovenaan