Zuurstof....


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Beste allemaal, excuses dat ik weer met een vraag kom maar wederom zo een "dingetje" waar ik van alles lees maar door bomen bos etc...Zuurstof, best belangrijk, voldoende hiervan in je bak. Maar hoe komt zuurstof in je bak? Wat ik tot nu toe begrijp:
1) Uitwisseling met de lucht aan het water oppervlak. Vandaar circulatie nodig heb ik net geleerd zodat ook water onder in de bak zuurstof krijgt etcetcetc helder.
2) Planten, die overdag CO2 gebruiken om te groeien en in dat proces linksom/rechtsom zuurstof uitscheiden dat in het water komt. Dus veel plantjes is goed voor zuurstof

Tot zover helder, maar, hoe verhouden zich deze twee tot elkaar? zijn beide correct maar is een van tweeen wellicht ten opzichte van de ander qua volume "zuurstofproductie" te verwaarlozen of is het meer 50-50? Wat is belangrijker, uitwissleing aan oppervlakte of plantjes? etcetc...
 
De hoeveelheid zuurstof in het water is eigenlijk het meest afhankelijk van de oppervlakte uitwisseling en temperatuur. Kouder water kan meer zuurstof bevatten dan warm water. Daardoor zie je vaak bij hittegolven dat vissen lucht zullen happen. Ook zorgt beweging voor meer zuurstof in de bak, denk maar aan snel stromende rivieren, daar klotst het water elke keer over de stenen. Dit water is ook nog eens relatief koud(smeltwater). Dit water heeft veel zuurstof in zich.

Malawi-biotoop aquaria hebben geen planten in hun bakken, toch is hier geen gebrek aan zuurstof, omdat de stroming voor voldoende zuurstof zorgt. Dit laat nogmaals zien dat het meeste komt van gasuitwisseling met de lucht en niet van de planten. Toch wil in wel benadrukken dat planten goed zijn voor het aquarium, maar dat dit meer te maken heeft met de opname/afbraak van afvalstoffen en voor een klein gedeelte met zuurstof.
 
Het hangt er in feite van af. Als je planten onvoldoende zuurstofgas produceren (lees: minder zuurstof produceren dan de andere bewoners van het aquarium verbruiken) dan zal je het dus van uitwisseling met de omgeving moeten hebben om dat zuurstoftekort te compenseren.

Als je planten wel voldoende zuurstofgas produceren dan is het omgekeerde waar. Het zuurstofgehalte stijgt van zodra de planten meer zuurstof produceren dan de andere bewoners kunnen verbruiken. Hierdoor wordt het opgeloste zuurstofgehalte in het water hoger dan in evenwicht met de atmosfeer. Van zodra je uitwisseling met de omgeving dan gaat bevorderen ga je net zuurstof verliezen. Je zal daarbij echter nooit onder het zuurstofgehalte duiken dat het water bevat in evenwicht met de atmosfeer.

Belangrijker lijkt mij om als je geen tekenen van zuurstoftekort ziet niet te gaan experimenteren om het evenwicht niet te verstoren. Zelfs al produceren je planten wel voldoende zuurstofgas, dan nog kunnen er zich zuurstofarme zones in je aquarium vormen. Het evenwicht in je aquarium zal zich daarnaar instellen en dat verstoor je m.i. beter niet.
 
Zelfs al produceren je planten wel voldoende zuurstofgas, dan nog kunnen er zich zuurstofarme zones in je aquarium vormen.
Dit is onzin.
Zuurstof beweegt vrij snel door het water, zelfs al is de stroming beperkt.
Anders zou je in een diep meer nooit zuurstof op de bodem vinden, terwijl daar toch vissen leven.

Zuurstof in water is niet snel een probleem, tenzij je een boel rottend spul in je bak hebt dat al die zuurstof weg neemt, en er vrijwel geen oppervlakte beweging is.
 
Zuurstof beweegt vrij snel door het water, zelfs al is de stroming beperkt.
Heeft dat niet met diffusie te maken?
Aan de andere kant vraag ik me af hoe het kan dat we wel vaak co2 tekorten zien op bepaalde plaatsen als de circulatie niet optimaal is.
 
Heeft dat niet met diffusie te maken?
Aan de andere kant vraag ik me af hoe het kan dat we wel vaak co2 tekorten zien op bepaalde plaatsen als de circulatie niet optimaal is.
Wellicht heeft dit van doen met het feit dat CO2 zwaarder is dan zuurstof? Overigens denk ik dat het hebben van zuurstof problemen sterk afhankelijk is van zowel flora als fauna in je bak.
 
Heeft dat niet met diffusie te maken?
Aan de andere kant vraag ik me af hoe het kan dat we wel vaak co2 tekorten zien op bepaalde plaatsen als de circulatie niet optimaal is.
Het is inderdaad diffusie.

En wat die CO2 tekorten betreft.... goede vraag, ik denk dat dit eens goed moet bestudeerd worden.
Er zijn diverse vragen die moeten gesteld worden:
- hoe is de diffusie van CO2 in water?
- kan een plant CO2 opnemen als de stroming heel traag is?
 
Dat dacht ik a inderdaad en daarom dat ik dacht dat opgeloste co2 net als zuurstof als gas dan ook dmv diffussie makkelijk overal moet kunnen komen maar ja in de praktijk zien we vaak dat er toch dead spots ontstaan met algen als gevolg. Wellicht is de diffussie van zuurstof sneller of makkelijker dan die van co2 maar dat is maar een idee en daar weet ik niks van verder.
 
Dit is onzin.
Zuurstof beweegt vrij snel door het water, zelfs al is de stroming beperkt.
Anders zou je in een diep meer nooit zuurstof op de bodem vinden, terwijl daar toch vissen leven.

Zuurstof in water is niet snel een probleem, tenzij je een boel rottend spul in je bak hebt dat al die zuurstof weg neemt, en er vrijwel geen oppervlakte beweging is.
Is geen onzin, het Grevelingenmeer kent ook zuurstofarme plekken : https://duikspotter.nl/grevelingen-aan-zuurstof/
 
Op plekken waar ('onderweg') veel zuurstof wordt verbruikt en weinig (tot geen) (door)stroming is zullen zich zuurstofarme zones vormen. Denk aan bodem en filter. Als je dus in je aquarium iets gaat veranderen waardoor het gemiddelde opgeloste zuurstofgehalte gaat stijgen of dalen ga je hier mogelijk dingen verstoren. Vandaar mijn advies: verander niets als het niet hoeft. if it ain't broke, don't fix it.

CO2 is zwaarder dan zuurstofgas, maar dat is in de gasfase. Opgelost in water zal dat weinig verschil maken omdat het daar door heel andere processen bepaald wordt. Die CO2-tekorten verklaar je volgens mij door het feit dat ze sneller door de plant worden opgenomen dan dat ze door diffusie (bij onvoldoende circulatie) bij de plant kunnen komen.

Dat dacht ik a inderdaad en daarom dat ik dacht dat opgeloste co2 net als zuurstof als gas dan ook dmv diffusie makkelijk overal moet kunnen komen maar ja in de praktijk zien we vaak dat er toch dead spots ontstaan met algen als gevolg. Wellicht is de diffussie van zuurstof sneller of makkelijker dan die van co2 maar dat is maar een idee en daar weet ik niks van verder.

Helemaal niet zo'n gekke stelling. Op zich zou ik fysiek geen verschil verwachten tussen CO2 en zuurstofgas omdat ze zich beiden in waterige oplossing bevinden in het aquarium. Ze kunnen allebei even makkelijk van de ene naar de andere kant 'stromen'.

Natuurlijk zit er wel veel meer O2 in het water dan CO2. Mogelijk heb je dus van zuurstofgas veel minder diffusie nodig om een noemenswaardige hoeveelheid te 'verspreiden'. Maar dit is slechts mijn hypothese, ik zeg niet dat dit zo is, maar dat ik het mij goed kan voorstellen en dat ik daarom je idee helemaal zo gek niet vind :)
 
Natuurlijk zit er wel veel meer O2 in het water dan CO2
Maar goed uitgaande van toediening van co2 dan zul je eerder meer co2 hebben denk ik. Maar goed het kan heel goed kloppen wat je aanhaalt en dat is dus dat er meer co2 wordt verbuikt op een bepaalde plek dan dat er door diffusie bijkomt en dan heb je de zgn deadspots dus.
 
Je hebt gelijk, vergeet wat ik op dat vlak heb gezegd en ook mijn hypothese. Ik zag even de betere oplosbaarheid van CO2 tov O2 in water over het hoofd.
 
Op plekken waar ('onderweg') veel zuurstof wordt verbruikt en weinig (tot geen) (door)stroming is zullen zich zuurstofarme zones vormen. Denk aan bodem en filter. Als je dus in je aquarium iets gaat veranderen waardoor het gemiddelde opgeloste zuurstofgehalte gaat stijgen of dalen ga je hier mogelijk dingen verstoren. Vandaar mijn advies: verander niets als het niet hoeft. if it ain't broke, don't fix it.

CO2 is zwaarder dan zuurstofgas, maar dat is in de gasfase. Opgelost in water zal dat weinig verschil maken omdat het daar door heel andere processen bepaald wordt. Die CO2-tekorten verklaar je volgens mij door het feit dat ze sneller door de plant worden opgenomen dan dat ze door diffusie (bij onvoldoende circulatie) bij de plant kunnen komen.



Helemaal niet zo'n gekke stelling. Op zich zou ik fysiek geen verschil verwachten tussen CO2 en zuurstofgas omdat ze zich beiden in waterige oplossing bevinden in het aquarium. Ze kunnen allebei even makkelijk van de ene naar de andere kant 'stromen'.

Natuurlijk zit er wel veel meer O2 in het water dan CO2. Mogelijk heb je dus van zuurstofgas veel minder diffusie nodig om een noemenswaardige hoeveelheid te 'verspreiden'. Maar dit is slechts mijn hypothese, ik zeg niet dat dit zo is, maar dat ik het mij goed kan voorstellen en dat ik daarom je idee helemaal zo gek niet vind :)
CO2 verschillen worden sterk bepaald door stromingen. Waarbij ook de stroomsnelheid een behoorlijk sterke invloed heeft. Dit merkte ik op bij testen die ik deed met spraybars.
 
Is geen onzin, het Grevelingenmeer kent ook zuurstofarme plekken : https://duikspotter.nl/grevelingen-aan-zuurstof/
Gaan we nu een metersdiep meer vergelijken met een bakje van een paar honderd liter?

In vergelijking met het grevelingenmeer zijn onze aquaria snelstromende rivieren door pompen die 3-6 keer het watervolume rond pompen.

In het grevelingenmeer zijn er zones met pakken rottend materiaal en dus bacterien die zuurstof verbruiken op plaatsen die stilstaand water hebben. Er wordt ook nog gesproken dat deze situatie zich vrijwel enkel in de zomer voor doet met een toplaag aan warm water en in periodes met weinig wind... Allemaal situaties die zich in mijn aquarium niet echt voordoen.

In een aquarium moet je al heel wat fout doen om echt zones te krijgen waar geen zuurstof meer zit. Je pomp stil leggen, en een volledig dicht oppervlak is er al één van.
 
Je hebt in het aquarium altijd zones waar het water amper/moeilijk stroomt maar wel zuurstof wordt verbruikt.
 
Je hebt in het aquarium altijd zones waar het water amper/moeilijk stroomt maar wel zuurstof wordt verbruikt.
Maar dat hoeft niet gelijk voor problemen te zorgen.
Stel je een ruimte (schoollokaal bijvoorbeeld) voor gevuld met mensen met één uitstromer van de airco vooraan in het lokaal.
Personen vlakbij de uitstromer zullen het aangenaam hebben, misschien zelfs wel koud.
Voor de mensen achterin het lokaal zal het wellicht onaangenaam toeven ziin, maar ze zullen niet stikken van de hitte.
De airco zal genoeg lucht in de ruimte blazen om het op zijn minst uithoudbaar te houden.

Nu zetten we de airco uit.
Dan wordt het een heel ander verhaal.
Zeker achterin het lokaal.

En dan laten we de mogelijkheid van overbevolking, teveel personen in het lokaal, nog maar even buiten beschouwing.
 
Je kan een aquarium niet vergelijken met en klaslokaal. Het verschil is dat het in het aquarium wemelt van organismen, ook in de moeilijk bereikbare hoekjes en kantjes. Dit biologisch zuurstofverbruik zorgt voor lage waarden. Om de vergelijking met je klaslokaal te maken: stel eens voor dat er personen in de gesloten kasten zouden zitten, hoelang houden zij het vol met gesloten deuren?
 
Je kan een aquarium niet vergelijken met en klaslokaal. Het verschil is dat het in het aquarium wemelt van organismen, ook in de moeilijk bereikbare hoekjes en kantjes. Dit biologisch zuurstofverbruik zorgt voor lage waarden. Om de vergelijking met je klaslokaal te maken: stel eens voor dat er personen in de gesloten kasten zouden zitten, hoelang houden zij het vol met gesloten deuren?
Om in jouw metafoor te blijven; wij hebben een buurvrouw waar ik het nog geen minuut mee vol zou houden in zo'n gesloten kast, daarentegen hebben we er ook een buurvrouw waarbij het volhouden een aanzienlijk kleiner probleem zou zijn... :) :) ;)
 
Om in jouw metafoor te blijven; wij hebben een buurvrouw waar ik het nog geen minuut mee vol zou houden in zo'n gesloten kast, daarentegen hebben we er ook een buurvrouw waarbij het volhouden een aanzienlijk kleiner probleem zou zijn... :) :) ;)
Ik wil niet nieuwsgierig zijn maar waar ze hem dan het verschil in:):);)
 

Terug
Bovenaan