zuurstof verhogen


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Ik weet dat er al een aantal posts zijn die gaan over zuurstof, maar eigenlijk vind ik nergens een goed antwoord op de manier waarop je optimaal zuurstof kunt verhogen in een aquarium.

ik heb namelijk het vermoeden dat mijn vissen zo "zwaar" ademen door zuurstof gebrek. (NH3/NH4 ligt ongeveer op 0,15 korte tijd na voeren, NO2 is direct voor een waterwissel 0,2 dus beide aan de hoge kant maar net binnen de marges en volgens mij niet de oorzaak van de zware ademhaling). Maar mijn zuurstofniveau ligt ver onder de 5 (wel een oude testset..) De vissen happen niet naar lucht aan de oppervlakte en zwemmen normaal.

1) Kan een teveel aan drijfplanten (bijna heel oppervlak ligt vol) een negatieve invloed hebben op het zuurstofniveau?
2) De uitstroom van de filters kan ik die nu het beste:
a) als een grote straal op het water laten vallen
b) via een uitstroompijp met gaatjes (standaard Eheim) van boven het wateroppervlak het water in spuiten
c) of net onder het wateroppervlak naar boven richten zodat ze van onderen het oppervlak doorbreken

Alvast bedankt...
 
Door meer gasuitwisselling kan je het zuurstof niveau verhogen, zorg dat er een goede rimpeling aan de oppervlakte aanwezig is, zo kan het water zuurstof opnemen van de buiten lucht.
Ook een hoge Co2 kan een boosdoener zijn.
 
Door meer gasuitwisselling kan je het zuurstof niveau verhogen, zorg dat er een goede rimpeling aan de oppervlakte aanwezig is, zo kan het water zuurstof opnemen van de buiten lucht.
Ook een hoge Co2 kan een boosdoener zijn.
Heb geen CO2 installatie dus dan kan de boosdoener niet zijn... maar dan zouden drijfplanten dus de zuurstofopname kunnen verminderen omdat ze de "rimpelingen" tegenwerken. Verder vindt, volgende mij, de zuurstofafgifte door waterplanten via de bladeren plaats??? Dan zouden drijfplanten dus ook daar niet "helpen".

Zou een luchtpomp met bruissteentje eraan niet kunnen helpen?
Ik heb 2 bruisstenen in mijn bak, maar ik meen mij te herinneren dat er discussie is over het nut. De zuurstofafgifte zou minimaal zijn met een bruissteen. Denk namelijk dat meer winst te halen is door "golven".
 
Mits dit voldoende blijkt, meestal is dit maar plaatselijk, als dit dus niet voldoende is zou ik dit over een grotere oppervlakte doen,d.m.v. de uitstroom meer naar boven te richten.

Pak het hier ook even op, voor het geval mensen dit niet lezen. De discussie past hier namelijk beter..

Als ik naar mijn waardes kijk en bereken via deze pagina... zie ik dat vooral mijn schommelende KH (laatst 8, maar 3 dagen geleden 6... gemeten met strips) een probleem is. Mijn pH is redelijk stabiel .... tussen 6,7 en 6,9..
Maar ik zie op deze pagina dat de berekening niet "betrouwbaar: is als je over turf filtert (wat ik dus doen..)

Heeft iemand suggesties (links etc.) mbt invloed turf op CO2 (of pH en KH)....
 
Sochting Oxydator kan goed helpen om bijna onzichtbaar je zuurstof gehalte te verhogen, als idee op je basis vraag
 
Sochting Oxydator kan goed helpen om bijna onzichtbaar je zuurstof gehalte te verhogen, als idee op je basis vraag

Heb je daar ervaring mee??
 
Deze oxydators worden veel bij garnalenbakken gebruikt, maar of het enig effect geeft bij een bakgrote welke coenb heeft :juggle:
 
Ik heb je filmpje bekeken. Wat mij opvalt is dat je veel glasplaten tussen je water en de rest hebt. (tegen verdampen denk ik?)

Als je dit nou eens 2 dagen bijna allemaal weghaalt en evt een klep los zet. Zal toch zeker moeten schelen.
 
Ik heb je filmpje bekeken. Wat mij opvalt is dat je veel glasplaten tussen je water en de rest hebt. (tegen verdampen denk ik?)

Als je dit nou eens 2 dagen bijna allemaal weghaalt en evt een klep los zet. Zal toch zeker moeten schelen.

Doe ik al ;-) maar sorteert toch niet echt het gewenste effect. de klep is al 3 dagen open, zoals op de film, maar zonder echt resultaat. Heb sinds gisteren wel de filteruitlaten zo geplaatst zoals ze op de film te zien zijn. Ik had ze eerst net onder het wateropp.vl. zodat ze van onderen erdoorheen "braken" maar dit gaaf geen noemenswaardig resultaat.

De grootste die ze hebben (de W) is een beest van 20,3 x 22,4 x 20,3 cm en kan ik niet echt goed verstoppen.. ik zit te denken aan bv 2 * een A met een 19% oplossing....
 
Heb vandaag een test gedaan om de CO2 te bepalen. Dus vlak voordat de lampen aangingen (alleen zonsopgang was net begonnen) vanochtend en nu net voordat de lampen uitgaan. Waardes:

Schermafbeelding 2017-02-03 om 21.44.28.png

test3 test4
jblproscan 3.png
jblproscan 4.png


Mijn zuurstof blijft te laag, kH is aan de lage kant. Ik filter over turf (elke filter heeft 1 mand met 1,5-2 kg turfkorrels. vervang ik elke 4 weken)

Wat te doen...
 
Ik zou in de nach gaan beluchten via zuurstofpomp.

Dan kan je overdag gewoon genieten van je bak.

Ik doe dit om de Co2 ophoping tegen te gaan.
 
Waarom doe je niet tijdelijk even al je drijfplanten in een grote emmer ? Na een halve dag weet je meteen of dat de oorzaak is van het zuurstof gebrek.
Verder zou het meten van je NH4 zinvol kunnen zijn i.v.m. pompende ademhaling.
 
Dan kun je niet aan de hand van PH en KH je co2 gehalte meten.
Zal dus een heel stuk lager zijn dan de JBL test aan geeft.

Dat dacht ik al (bedankt!) omdat ik soms een CO2 van 35 heb... maar hoe kun je dan wel de CO2 meten? Hoe regelen mensen met een CO2 installatie dan hun waardes? Ik neem aan dat daar ook mensen filteren over turf.
 
Dat dacht ik al (bedankt!) omdat ik soms een CO2 van 35 heb... maar hoe kun je dan wel de CO2 meten? Hoe regelen mensen met een CO2 installatie dan hun waardes? Ik neem aan dat daar ook mensen filteren over turf.

Je kunt je co2 gehalte meten d.m.v. druppeltest of via een continue test (het eitje in het aquarium). Maar eigenlijk zijn dit ph metingen gerelateerd aan de kh waarde.
Bij een gestuurd co2 systeem regel je de hoeveelheid toegediende co2 ook naar gelang de ph waarde.
 
Dat dacht ik al (bedankt!) omdat ik soms een CO2 van 35 heb... maar hoe kun je dan wel de CO2 meten? Hoe regelen mensen met een CO2 installatie dan hun waardes? Ik neem aan dat daar ook mensen filteren over turf.

De beste methode om CO2 te monitoren is een eitje (drop checker) in het aquarium te hangen.
Kies er dan een, waar je geen aquarium water in moet doen. Maar eenje met kant en klare vloristof.

Doordat deze vloeistof via een gasfase gescheiden is van het aquariumwater zal deze enkel CO2 meten.
Dus de turf heeft geen invloed.
 
De beste methode om CO2 te monitoren is een eitje (drop checker) in het aquarium te hangen.
Kies er dan een, waar je geen aquarium water in moet doen. Maar eenje met kant en klare vloristof.

Doordat deze vloeistof via een gasfase gescheiden is van het aquariumwater zal deze enkel CO2 meten.
Dus de turf heeft geen invloed.

Weer wat geleerd..... thanks!!
 
Deze calculator meet helemaal niks omdat hij het gewoon berekend aan de hand van de kh en ph waarde. dit is heel iets anders als een druppeltest of co2 duurtest. die werken prima bij het gebruik van turf


Je zegt in de post die ik quote dat die testen PH aan KH gerelateerde testen zijn.
Dat werkt nu net niet met turf filtering.

Maar eigenlijk zijn dit ph metingen gerelateerd aan de kh waarde.

Precies wat die calculator doet vandaar dat ik er ook naar verwees.
 
Je zegt in de post die ik quote dat die testen PH aan KH gerelateerde testen zijn.
Dat werkt nu net niet met turf filtering.



Precies wat die calculator doet vandaar dat ik er ook naar verwees.

De calculator berekend de co2 waarde naar aanleiding van KH en PH waarde zoals die ingegeven worden.

Druppeltest's doen dat niet, die geven simpelweg de PH waarde aan naar aanleiding van de waardes van je aquariumwater.
Dus geen berekende waarde.
 
Ja maar dan heb je je druppeltest gedaan maar kun je nog steeds niet uitgaan van die meting omdat de ph door de turf gemanipuleert word.
 
Als de vissen echt zuurstofgebrek hebben, zie je ze heel snel adem happen, veel sneller dan normaal.
Als het nog erger wordt, dan gaan de vissen aan het oppervlak lucht happen.

Je schrijft veel drijfplanten te hebben, als de vissen zuurstof tekort komen, gaan ze vlak onder de drijfplanten hangen omdat daar de zuurstof afgifte het hoogst is.

De NO2 waarde moet nul zijn, zelfs een kleine hoeveelheid van dat gas is al schadelijk.
Ik weet niet of en hoe vaak je de filters in je pomp vervangt, daar kun je misschien winst halen en ervoor zorgen dat je, zowel voor als na een water wisseling, geen nitriet meer meet. Zolang er voldoende nitrificerende bacteriën zijn, komt er geen nitriet in het water voor.
Dat betekent dus, de pomp(en) niet uitzetten tijdens onderhoud en geen filters meer vervangen / schoonmaken tenzij het water niet of nauwelijks meer stroomt, op die wijze houd je de bacterie kolonies in stand.


Je koolzuur waarde moet 15 mg/l of minder zijn en de grote hoeveelheid drijfplanten helpt om het ammoniak en koolzuur uit het water te halen.
 
Als de vissen echt zuurstofgebrek hebben, zie je ze heel snel adem happen, veel sneller dan normaal.
Als het nog erger wordt, dan gaan de vissen aan het oppervlak lucht happen.

Je schrijft veel drijfplanten te hebben, als de vissen zuurstof tekort komen, gaan ze vlak onder de drijfplanten hangen omdat daar de zuurstof afgifte het hoogst is.

De NO2 waarde moet nul zijn, zelfs een kleine hoeveelheid van dat gas is al schadelijk.
Ik weet niet of en hoe vaak je de filters in je pomp vervangt, daar kun je misschien winst halen en ervoor zorgen dat je, zowel voor als na een water wisseling, geen nitriet meer meet. Zolang er voldoende nitrificerende bacteriën zijn, komt er geen nitriet in het water voor.
Dat betekent dus, de pomp(en) niet uitzetten tijdens onderhoud en geen filters meer vervangen / schoonmaken tenzij het water niet of nauwelijks meer stroomt, op die wijze houd je de bacterie kolonies in stand.


Je koolzuur waarde moet 15 mg/l of minder zijn en de grote hoeveelheid drijfplanten helpt om het ammoniak en koolzuur uit het water te halen.

In 2 van mijn filters heb ik turf zitten. Ik vervang dit om de 4 weken en spoel dan de filter lichtjes uit (dus niet goed schoonmaken). Het volledig schoonmaken doe ik inderdaad alleen als de doorstroom duidelijk stagneert. Ik heb een flinke hoeveelheid drijfplanten verwijdert omdat ik de oppervlakte stroming de kans wil geven om zuurstof in het water te brengen.

Ik vermoed dat veel van mijn zuurstof wordt verbruikt door bladeren die vergaan (ik voeg Catappa bladeren toe). Maar eigenlijk zou mijn bak dat makkelijk aan moeten kunnen (Ik heb er 20 grote in het begin toegevoegd (op 1400 l) en voeg er nu elke week 5 toe om de vergane bladeren te vervangen. Ik ben daar nu mee gestopt om te kijken wat mijn water dan gaat doen.
De NO2 is eigenlijk (gemeten met JBL proscan) 0. Ik meet in het weekend met een druppeltest. Alhoewel deze lastiger af te lezen is voor NO2 en NO3 doe ik dit om mijn stripwaardes te verifiëren.

2 keer per week voer ik een 20-30% waterwissel uit. Vooral om de groei van de maanvissen niet te laten stagneren.

De enige reden die ik kan verzinnen op dit moment is dat de bak nog te jong is voor de rottende Catappa bladeren (draait nu ruim 2 maanden)......
 
Voel me net een amateur.......

Heb zeer waarschijnlijk de oorzaak voor mijn zuurstof tekort gevonden. Tijdens het inrichten heb ik veel catappa bladeren toegevoegd. Deze zijn in de loop van der tijd onder het zand geraakt. Ik zuig de bovenste laag altijd schoon, maar dieper woel ik matig los (deed ik bij mijn Malawi's en Tang's ook nooit en dat ging goed). Maar nu schrok ik mij kapot, heel veel "blauwalg of in ieder geval ernstige vervuiling. Heb alles omgewoeld en schoongemaakt.... ook flinke waterwissel. Nu waterwaardes goed in de gaten houden.

Kijken of het zuurstof niveau nu omhoog gaat.
 

Terug
Bovenaan