Zuinigere tl's


A

aquaria17

Guest
ik heb een rio 240 met t5 tl verlichting. Twee keer 54 watt. Nu zou ik dat wattage graag omlaag hebben. Heb namelijk twee schildpadden en weinig planten, die zoveel watt niet nodig hebben. Ik heb weinig verstand van techniek, maar zijn er t5 tl's met een lager wattage (wel 1047mm, leuke afwijkende maat van juwel).

Zie wel t8 met lager wattage, maar volgens mij kan ik dit niet zomaar in het huidige armatuur hangen, of wel?

Led is geen optie, want de warmte van de tl's is ook noodzakelijk voor de schildpadden. Ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Verlagen kan niet zomaar. Je ballast moet ook aangepast worden en bij Juwel zit deze in je lichtkap ingewerkt. Daarbij zijn andere wattages ook andere maten. En Juwel hanteert zijn eigen afmetingen. 1 lamp uit draaien kan je overwegen?

Welke Schildpadden heb je? Als het moerasschildpadden zijn heb je wel ook een UVB lamp nodig.
 
Dimbare EVSA(en dimmer) inbouwen of overstappen op led. Veel andere opties heb je niet.

Andere T5 lampen plaatsen gaat niet. Daar is de evsa niet voor geschikt.

Minder watt aan tl zal sowieso ook minder warmte betekenen. Als je de hitte wil zijn er efficient ere manieren. Zoals verwarming.
 
Bedankt voor de reacties. Een lamp uitdraaien werk niet, dan gaan beide lampen uit. Zijn moerasschildpadden inderdaad, dus heb er ook uvb boven.

Maar het is nogal lastig om over te gaan op LED. Dan heb ik geen warmtebron meer. En heb een dichte kap waar het water tot 10-15cm onder de rand staat. Een warmtelamp ophangen gaat dus niet.
 
Verlagen kan niet zomaar. Je ballast moet ook aangepast worden en bij Juwel zit deze in je lichtkap ingewerkt. Daarbij zijn andere wattages ook andere maten. En Juwel hanteert zijn eigen afmetingen. 1 lamp uit draaien kan je overwegen?

Welke Schildpadden heb je? Als het moerasschildpadden zijn heb je wel ook een UVB lamp nodig.
bij mijn weten gaat 1 buis er uitdraaien niet werkt de ander ook niet bij juwel

groet
jaap
 
Bedankt voor de reacties. Een lamp uitdraaien werk niet, dan gaan beide lampen uit. Zijn moerasschildpadden inderdaad, dus heb er ook uvb boven.

Maar het is nogal lastig om over te gaan op LED. Dan heb ik geen warmtebron meer. En heb een dichte kap waar het water tot 10-15cm onder de rand staat. Een warmtelamp ophangen gaat dus niet.

En het water verwarmen? Volstaat dat niet?
 

Terug
Bovenaan