Zuid Amerikaanse cichliden: veel hout of veel planten?


Rikkert

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2012
Berichten
6,218
Voor mn 2 meterbak ben ik op zoek naar cichliden uit zuid amerika die hout zeer op prijs stellen, het liefst dat ze hout prefereren ten opzichte van planten. Ik ben niet zo goed met aquariumplanten, vandaar.

Weten jullie geschikte soorten?
 
Tsjonge, als google er niet was,he.
Zuid-Amerikaanse biotopen � Aquakings


Zuid-Amerikaans thema aquarium. header. De Zuid-Amerikaanse biotopen
kennen een aantal verschillende water types, zoals de �White water� biotoop,
een ...
www.aquakings.nl/?page_id=141



zuid amerikaanse aquariumplanten. google.
 
Ik hecht iets meer waarde aan de ervaringen van aquarianen dan aan de theoretische informatie op veel sites, dus ik vraag het liever.
Helemaal de link die jij geeft trek ik in twijfel. Als ze bij het kopje Apistogramma � DwergCichliden de foto van een afrikaanse cichlide neerzetten heb ik een hard hoofd in de overige informatie.
 
He ,vervelend nou,dat er niet meer informate op Google gegeven wordt.

Stikt van de informatie.

Dan ga jij nou Net van die ene uit.

Je bent toch geen beginneling.
 
Rikkert zei:
Ik hecht iets meer waarde aan de ervaringen van aquarianen dan aan de theoretische informatie op veel sites, dus ik vraag het liever.

En nee, ik ben geen beginneling. Maar aangezien ik het goed wil doen en qua Z-A cichliden nog niet veel soorten heb gehouden wil ik graag van anderen horen wat de ervaringen zijn.
 
Welke cichliden had je in gedachten Rick?

Bij veelvuldig waterverversen, zijn veel planten moeilijker houdbaar ivm voedingstoffen.

Hetgeen bij tere visjes, een must is.

Ik zou voor meer hout dan planten gaan.
 
Dat kan je toch ook aan de getoonde bakken zien.

Hout en Bleheri,s in de bak.
 
Niet veel ervaring nog, alleen met mijn Cleithracara maronii's waarvoor ik momenteel mijn bak aan het herinrichten ben. Inderdaad met veel hout en een enkele plant. Vooral omdat zij voldoende schuilmogelijkheden zeer op prijs stellen, het zijn niet de meest dappere vissen onder de cichlides. ;) Met 2 m. heb je natuurlijk wel wat keuze in vissoorten.
 
Alex, ik had wel een beetje kleurrijke soorten in gedachten. En dan het liefst verschillende koppeltjes of mogelijk 2 harempjes.

Of 1 wat grotere soort.

Bertus, waarom kan je niet gewoon met een antwoord op mijn vraag komen in plaats van (wat je regelmatig bij anderen doet) steeds over google beginnen?
Ik heb aangegeven waarom ik het hier vraag in plaats van dat ik het klakkeloos van google overneem.

Foxy, maronii's heb ik gehad, maar die zijn toch niet helemaal wat ik zoek. Tot bedankt voor je inbreng.
 
Qua grotere cichliden denk ik in ieder geval aan:
Discus > leeft in de natuur o.a. tussen takken
Maanvissen > leeft in de natuur o.a. tussen takken
Mesonauta > leeft in de natuur o.a. tussen takken

Denk je aan kleinere cichliden, dan zou ik geen dwergcichlide weten te verzinnen die de aanwezigheid van takken als zichtlijnonderbrekers niet op prijs stelt. Waarderen ze dit meer dan beplanting? Weet ik niet, maar veel dwergjes lijken het aanmerkelijk beter te doen als je geen plantenvoeding/carbo/CO2 hoeft toe te voegen. In een 2 meter kun je mooie combinaties van 2 soorten, misschien wel 3 soorten maken.

~ Ivo
 
Discus valt sowieso al af door de temperatuur die ze prefereren. Hoe mooi ik ze ook vind.
Maanvissen is nog steeds een kanshebber, maar die zou ik dan niet als enige cichide willen.
Bij de Mesonauta het zelfde verhaal.
 
Piranha's zie ik ook vaker in bakken met vooral hout
 
Er zijn genoeg cichliden uit Zuid Amerika die je kunt houden in je 2m bak:

Geophagus
Biotodoma
Guianacara
Mesonauta
Krobia
Astronotus
Crenicichla
Satanoperca
Uaurua

Sommige soorten vereisen wel veel kennis en ervaring.
Daarnaast moet je kijken naar de eisen de vissen stellen. Sommige cichliden, zoals Geophagus en Guianacara, vragen veel open vlaktes omdat het gravers zijn. Bij andere soorten is dat weer minder en kan je veel meer hout plaatsen.

Ik heb zelf dan in mijn 2m bak een 9tal Pterophyllum leopoldi zwemmen en daar omheen dan weer kleinere dwergcichliden en bijvissen. Is allemaal wat je zelf mooi vind en wat je eisen zijn.
 
Piranha's komen er zolang ik bij mn vrouw ben niet in :)
Aangezien ik ook meerdere L-nummers heb en er nog bij wil zal er zeer waarschijnlijk extra hout in komen. Dus vissen die extra open ruimte nodig zijn zullen dan niet mijn voorkeur hebben.
 
Ik denk dat als je gaat voor een grote groep Pterophyllum in combinatir met je L-nummers, dat je dan een mooi bestand kunt maken. Bijvoorbeeld dan met:

Groep van 15a20 Corydoras
20a30 Carnegiella of Gasteropelecus
En dan kun je nog kijken naar een school zalmpjes voor in het midden.

Lekker veel kienhout in de bak stoppen en aanvullen met wat Echinodorus en HN.
 
Is deze bak niet 50 cm. hoog? (te laag voor maanvissen?)
 
Is deze bak niet 50 cm. hoog? (te laag voor maanvissen?)
 
Leopoldi's zijn minder hoog.
Ik vind de bak eerlijk gezegd ook te laag voor Astronotus. Daarvoor zou ik liever minimaal 60cm. waterkolom zien.

Je kunt ook Geophagus op de bodem doen met Mesonauta boven in. Daarbij een paar flinkeMeervallen.
 
Ik heb van Joost en Jos al een lijstje met soorten gekregen die wel gewoon in de bak kunnen. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik ga dan liever voor een wat minder grote groep manen en dan voor eventueel een dwergcichlide erbij.
 
Geophagus,aequidens,krobia,laetacara, heros, biotodoma... Geen van allen een probleem als enige cichlide maar als je ze wilt combineren, moet je wel even goed gaan nadenken.
Allemaal prachtige cichliden en houdbaar in 2 meter. Bovendien houden de meeste cichliden van hout om zich te verstoppen dus wat dat betreft geen probleem ;)
Eerst maar eens rondkijken en een keuze proberen te maken. Van daaruit dan weer verder :)
 
Iedereen bedankt voor alle informatie. Hier kan ik wel wat mee.
 

Terug
Bovenaan