Zuid Amerikaanse Biotoop


NickM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2014
Berichten
675
Locatie
Duiven
Eindelijk staat die dan, mijn Juwel Rio Panorama 240. Een behoorlijke stap groter dan mijn SuperFish 30. Na veel inlezen heb ik besloten om er een zuid Amerikaans biotoop van te maken. Als ik de foto's zie van de inrichtingen en de vissen slaat mijn hart een slagje over af en toe.
Nu heb ik mijn bodem vol gelegd met filterzand. Voor 4 cm en achter 12 cm, mooi oplopend. Heb bij het aquarium een Eheim 2013 filter gekregen, die had die man er ook in zitten. Na wat geklungel en frustraties ben ik via dit forum erachter gekomen wat ik moet doen om het filter aan de gang te kregen. Dit is al een gebruikt filter, waardoor ik hopelijk iets sneller mij aquarium stabiel heb. Heb de afzuiging rechts hangen en toevoer links.
Maar.. Er zit een niet regelbare verwarmingselement in, naast mijn toevoer van het filter. Volgens mijn 2, heb de andere uit mijn andere aquarium gehaald, temperatuurmeters was het vanochtend 25,2 graden en is het nu al 28,7 graden. Ik denk dat morgen nog wel warmer is. Betekend dit dat die kapot is en een ander (regelbare) verwarming in moet komen? Wil dolgraag met mijn planten en inrichting gaan beginnen, maar heb straks gekookte planten als dit zo doorgaat..

Foto's volgen nog, typ op dit moment op mijn iPhone.
 
Is het een Hydor? Zwart?
Of een glazen buis?
 
Een Rena 100W/220V glazen buis.
 
Als je met 100W 240 liter op 28.7 graden kan houden moet hij wel kapot zijn. Of je thermometer. Ik heb 2 keer 300w nodig om mijn bak op 31 graden te houden en krijgen ;)
 
Zo ik lees ,is hij toch automatisch.

Aquarium Heaters - Aquarist Classifieds


2 x RENA SMART 300 WATT SUBMERSIBLE AQUARIUM HEATER .... 50W
100W 220V Automatic Heater Fish Tank Aquarium Constant Temperature Heater
.
www.aquarist-classifieds.co.uk/.../2075 ... 1-NEW.html

Anders koop je een nieuwe,als het niet goed komt.
 
Heb je niet de stroming op de heater staan? Kan me voorstellen dat hij dan dag en nacht aanstaat..
 
Diesel1610 zei:
Als je met 100W 240 liter op 28.7 graden kan houden moet hij wel kapot zijn. Of je thermometer. Ik heb 2 keer 300w nodig om mijn bak op 31 graden te houden en krijgen ;)

Is trouwens toch te weinig.

Wat is de kamer temperatuur,en met lampen aan?
En met lampen uit?
 
Bertus zei:
Zo ik lees ,is hij toch automatisch.

Aquarium Heaters - Aquarist Classifieds


2 x RENA SMART 300 WATT SUBMERSIBLE AQUARIUM HEATER .... 50W
100W 220V Automatic Heater Fish Tank Aquarium Constant Temperature Heater
.
www.aquarist-classifieds.co.uk/.../2075 ... 1-NEW.html

Anders koop je een nieuwe,als het niet goed komt.

Was het maar die. Die had waarschijnlijk wel fatsoenlijk gewerkt. Het is deze:

S6aO3YMZL1fr1s0SRz_GRazWz5m1fKBK.jpeg


http://www.shopping.com/Rena-Cal-Basic-Heaters/info

Temperatuur zit nu 28,8 graden. Kan het zijn dat er te weinig stroming is of verwarmt die veel te hard?

Onze kamertemperatuur zit meestal rond de 20 graden, op dagen als vandaag wordt het 24 graden binnen.
 
De bak is nu 28,9 graden. Als morgenvroeg de temperatuur weer hoger is ga ik een nieuwe kopen. Is er een merk die jullie aanbevelen? Het gaat om een 240 liter aquarium. Nu ben ik een leek, een groentje vergeleken met jullie. Wel heel veel aan het inlezen. De vrouw wordt helemaal gek van me, maar me zoontjes vinden het helemaal te gek. Dus ik waardeer jullie advies heel erg. Zat zelf te denken aan een Tetra, die werd me geadviseerd door de lokale dierenwinkel.
 
Ik ben zelf altijd voor kwaliteit en zweer bij eheim of jbl materiaal.

Ben benieuwd naar je inrichting ben zelf ook za. fan, met mij nog wel paar op forum.
 
Leuk dat er weer een za bak bij komt ben zelf ook echt za fan
Zou als ik jou was de bodem wat dunner maken ivm bodemrot
Verder zou ik op zoek gaan naar een soort die je erg mooi vindt en vervolgens de rest van het bestand er omheen te maken
Ook erg goed dat je hier komt om dingen na te vragen want hoe goed een aquarium zaak ook lijkt draait het toch om winst en daardoor worden er vaak dingen/dieren verkocht die niet geschikt zijn
Wat bijvoorbeeld niet binnen de aquariumzaken bekend is of gewoon niet op word geled is het verschil tussen de subtropisch en tropische vissen uit za
en op de minimale grote van de bak voor bepaalde vissoorten of overbevolking

mijn advies is dus ook goed verder inlezen en de tijd nemen en vraag gerust dingen na op het forum want ook de info op Internet klopt lang niet altijd dit doordat veel sites klakeloos van elkaar kopi�ren

grt dravik
 
Bertus zei:
Wat is de kamer temperatuur,en met lampen aan?
En met lampen uit?

Bertus, nu sla je zomaar een slag in het water en verkoop je nonsens. :p
Wat een verschil van temperatuur zullen de lampen bij aan of uit in je kamer uitmaken? niets of iig veel te weinig natuurlijk.
Lampen uit of aan in je aquarium is natuurlijk een andere zaak en kan wel degelijk een verschil van temperatuur maken(als de bak niet te groot is).

@ TS, volgens mij blijft deze verwarming hangen en kan je hem beter gewoon bij het vuilnis zetten, deze zou ik niet meer betrouwen(heb zelf enige tijd geleden heel mijn Z-A bestand kwijt geraakt omdat mijn vissen bijna gekookt waren)

Wat een goed merk is vind ik, je betaalt wel een beetje meer maar ze zijn o zo degelijk, is deze: ;)
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... ger/137423
Er zijn voor mij geen beter dan van het merk J�ger. :)
 
Verwarming is vervangen, eerste plantjes staan erin en de eerste stukken hout liggen/staan erin. begint al ergens op te lijken. Nu heb ik alleen 1 issue. Ik kreeg er een Eheim 2013 filter bij. Nu zat ik het filter op te zoeken en kom ik op de volgende gegevens:

Voor aquaria to ca. bis 150l

Pomp capaciteit 300l/h

Circulatiecapaciteit 240l/h

Opvoerhoogte 1,20 m/wk

Filter volume 1l

Stroomverbruik 5 W

Afmetingen ca. mm 110 x 290

Of te wel, hij is bij lange na niet sterk genoeg. Ik heb een aquarium van 240 liter. Tot nu toe lijkt hij zijn werk prima te doen en de vorige eigenaar (beweert) zei dat hij dit filter ook altijd gebruikt heeft bij dit aquarium. Kan dat kloppen? Of moet ik op zoek gaan naar een ander filter?
 
Persoonlijk denk ik dat je mag rekenen dat je het beste 3 of 4 keer je bruto inhoud per uur filtert,
de 2013 is voor deze veel te licht.
 
TS, volgens mij blijft deze verwarming hangen en kan je hem beter gewoon bij het vuilnis zetten??


Een 100 watter blijft altijd branden,bij 240 liter.
Wil niet zeggen dat hij stuk is.
Krijgt hij nooit warm.

1 watt op 1 liter.
Ik heb zelf op de 240l. en 300 watt hangen, dan is het snel aan,snel uit.
Staat wel niet aan nu.
Kamer is warm genoeg.
 
NickM zei:
Verwarming is vervangen, eerste plantjes staan erin en de eerste stukken hout liggen/staan erin. begint al ergens op te lijken. Nu heb ik alleen 1 issue. Ik kreeg er een Eheim 2013 filter bij. Nu zat ik het filter op te zoeken en kom ik op de volgende gegevens:

Voor aquaria to ca. bis 150l

Pomp capaciteit 300l/h

Circulatiecapaciteit 240l/h

Opvoerhoogte 1,20 m/wk

Filter volume 1l

Stroomverbruik 5 W

Afmetingen ca. mm 110 x 290

Of te wel, hij is bij lange na niet sterk genoeg. Ik heb een aquarium van 240 liter. Tot nu toe lijkt hij zijn werk prima te doen en de vorige eigenaar (beweert) zei dat hij dit filter ook altijd gebruikt heeft bij dit aquarium. Kan dat kloppen? Of moet ik op zoek gaan naar een ander filter?

Een eheim2013 is voor een 80cm bak. Veel te klein voor 240L.
 
Een beginner zou ik inderdaad aanraden te zorgen voor een filtercapaciteit die volgens alle specificaties afdoende is.
In jouw geval Nick zou ik zeggen zet er een tweede filtertje bij. Dus die 2013 behouden en er nog een filtertje bijzetten zodat je met die twee samen aan de juiste bakgrootte toekomt.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Een beginner zou ik inderdaad aanraden te zorgen voor een filtercapaciteit die volgens alle specificaties afdoende is.
In jouw geval Nick zou ik zeggen zet er een tweede filtertje bij. Dus die 2013 behouden en er nog een filtertje bijzetten zodat je met die twee samen aan de juiste bakgrootte toekomt.

~ Ivo

Daar zat ik ook aan te denken. Simpelweg doordat ik geen �250 heb liggen voor een mooie grote JBL of Eheim filter. Wat voor filter zou ik erbij moeten doen?
 
Never mind..


Eheim Buitenfilter 2213
Prijslijst: 69.50
Prijs: 49.50
Uw korting: 20.00 (29%)

Bij Aquaria Veldhuis, die is voor aquariums tot 250 liter. Dus die ga ik bestellen tenzij jullie betere optie hebben..?
 
Is dat de versie met dubbele kranen? Doe je wel wijs aan namelijk!
(indien met dubbele kranen) prima keuze. Zou ik toejuichen.

~ Ivo
 
Nee zie er niks staan over kranen. Dan kom je bij de duurdere variant bij. Ik wacht nog heel even met het aanschaffen van een filter. Eind deze maand bestel ik namelijk de JBL e901 met een pompcapaciteit van 900 liter per uur. Als we het doen, dan doen we het gelijk goed.
 
Ja dat vind ik ook. Dan kan ik het met 1 filter al af en blijft mijn bak mooi schoon. Dus die wordt eind deze maand besteld. Nu deel 2 & 3, de planten en het vissen bestand. Wanneer je zoekt op Zuid Amerikaanse biotopen kom je ongelofelijk veel verschillende varianten tegen. Nu ga ik voor een 'clear water' met veel hout en planten. Ik zat te denken aan het volgende plantenpakket:

1. Echinodorus barthii 1x pot
2. Echinodorus bleheri 1x pot
3. Althernanthera rosefolia 1x pot
4. Elodea densa 2x terracotta
5. Echinodorus argentinensus 1x pot
6. Echinodorus harbich 1x pot
7. Cabomba aquatica 2x terracotta
8. Echinodorus tenellus 2x pot
9. Heteranthera zosterfolia 2x terracotta
10. Echinodorus tenellus 2x pot
11. Limnobium laevigatum (drijfplant) 2x

Ergens las ik dat de Echinodorus een goede voedingsbodem op prijs stelt. In mijn bak ligt alleen filterzand. Nu heb ik Easy Life Profito en Easy Carbo staan. Is dat voldoende om ze mooi te laten groeien?

Voor het vissen bestand ben ik nog rustig aan het rondkijken, maar het volgende staat al op het lijstje:

2x Microgeophagus ramirezi
2x L... (weet nog niet welk nummer)
8x Corydoras Araguaiaensis

En de rest staan nog open..

Wat vinden jullie ervan?
 
Even een paar fotootjes..

95bQ8eNC08aUZYY3SUr7aOE215Q_Orsu.jpeg



95bQ8eNC08aUZYY3SUr7aOE215Q_Orsu.jpeg


95bQ8eNC08aUZYY3SUr7aOE215Q_Orsu.jpeg


95bQ8eNC08aUZYY3SUr7aOE215Q_Orsu.jpeg
 
NickM zei:
Ik zat te denken aan het volgende plantenpakket:

1. Echinodorus barthii 1x pot
2. Echinodorus bleheri 1x pot

5. Echinodorus argentinensus 1x pot
6. Echinodorus harbich 1x pot
Dat vind ik zelf veel (middel)grote Echinodorus soorten. Misschien oogt het wat meer als een geheel om juist ��n of twee soorten hieruit te kiezen, maar wel meerdere planten daarvan. Of van de beide soorten die al in je bak staan nog ��nmaal eentje errbij?

Als je wilt zoek ik even een foto'tje op met wat ik bedoel met 'meer als een geheel'. Roep dan maar.

NickM zei:
Ergens las ik dat de Echinodorus een goede voedingsbodem op prijs stelt. In mijn bak ligt alleen filterzand. Nu heb ik Easy Life Profito en Easy Carbo staan. Is dat voldoende om ze mooi te laten groeien?
Alternatief voor een voedingsbodem is het bij de wortels steken van een aantal klei-/lateriet-/voedingsbolletjes. Die kun je kant en klaar kopen, maar ook zelf maken met 'kleibollenmix'.

NickM zei:
3. Althernanthera rosefolia 1x pot
Fraai plantje, wel lichtbehoeftig. Zet die op een goed verlichte plek als je hem wilt.


Op je foto's zie ik een Anubias soort in de bodem staan. Zorg je ervoor dat de wortelstok boven het zand uitblijft (anders kan hij gaan rotten)?

~ Ivo
 
Bedankt voor je snelle antwoord Ivo. Dit is een plantenpakket die ik zo kon bestellen bij Aquaplantsonline, maar misschien is het inderdaad beter om zelf een pakket samen te stellen. Ga nog even bij hun op de site neuzen om zelf wat leuks samen te stellen. Ik hou er van om het 1 geheel te houden.

Qua voedingsbodem is het dus niet voldoende om de producten te gebruiken van Easy Life of is het gewoon beter om voedingsboetjes erbij te steken?

En de Anubias is die achter het hout staat? :$
 
Ik heb even een foto'tje van iemand geleend: http://i41.tinypic.com/2gvr1xx.jpg
Links zie je driemaal eenzelfde Echinodorus staan, rechts een solitair. Vond ik persoonlijk erg mooi gedaan zo, maar het is natuurlijk jouw keuze, forumleden zijn er voor het meedenken. Dit voorbeeldje was een meterbak.

Als je van roodtinten houdt is de Echinodorus barthii of de Echinodorus osiris (hebben ze ook bij aquaplantsonline) misschien leuk als solitair. Je zou met je bak nu als basis er zelfs aan kunnen denken voornamelijk Echinodorussen te gebruiken, achterin de middelgrote, midden de magdalensis en voorin de tenellus. Dat dan aangevuld met een stengelplantje (Heteranthera zosterifolia en Hydrocotyle leucocephala zijn dankbare plantjes) en een drijplantje. Zeker die laatste drie hoef je ook niet te bestellen, geregeld forumleden die er na het snoeien wat van over hebben.

Je Anubias is deze: http://i1358.photobucket.com/albums/q78 ... 3a7a8c.jpg
Anubias barteri var. nana (als ik het goed zie), een (West-)Afrikaantje.
 
Ja die Anubias die komt uit mijn andere aquarium. Moest nog uitzoeken welke het was, maar je was me al voor. Scheelt mij een hoop werk. ;)

-JaM8deWfZxL897sCBbPcxN5OZ-UqZje.jpeg


Nu vindt ik die erg mooi, maar horen er niet meer planten in zodat de Ramireza e.d. kunnen schuilen?

Weten jullie een goed adresje voor zulke stukken hout?
 
Bij Hans Osendarp of bij Ludger. Bij de eerste heb ik zelf mijn hout vandaan, bij Ludger bestel ik altijd droogvoer. Beide zijn in elk geval zeer betrouwbaar ;)
 
Hebben ze een website of zijn dat particulieren?
 
Je kunt op die linkjes van Ren� klikken. Kom je op hun site uit.

En nee, planten zijn echt geen harde eis. De bak zoals je die ziet met zoveel grote en kleine stukken hout (en wat bladstrooisel) heeft een prima hoeveelheid schuilplekken. Dat kan met planten natuurlijk ook heel goed.

~ Ivo
 
Had nog helemaal niet gezien dat het linkjes waren. Maar ga er zeker hout en bladeren bestellen. Mijn plantenbestand houdt ik zo als dat het is met misschien nog enkele planten voor de kleur en/of een drijfplant. Wil beetje een combinatie maken van deze 2 aquariums:

viewer



-blFGFVo4PdovayLjd86SVI6h8Ju9L1G.jpeg
 
Wie weet een goed adresje voor vissen? Wilde eerst naar Aquaria Veldhuis in Enschede rijden, maar naar veel negatieve verhalen over hun gelezen te hebben zie ik daar toch van af. Nu heb ik ook 't Guppy en J. Hardeman gevonden in Ede. Hebben jullie ervaring met die winkels of weten jullie een beter adres?
 
Utaka in amersfoort heeft mooie kwaliteit vissen en een hele kelder vol met Zuid Amerika. Zeker de moeite waard.
 
Duiven en Amersfoort is niet zo ver toch? Zou dan zonder twijfel daar keer heen rijden. Ik ben er volgende week woensdag zelfde.
 

Terug
Bovenaan