zuid amerikaanse biotoop (Johanmast161)


J

johanmast161

Guest
Hallo iedereen hierbij ff een foto van mijn aquarium.

Vandaag de catappa bladeren erin gedaan zodat dat met 2 dagen mooi op de bodem komt te liggen en het water iets zal verkleuren.
En dan vind ik hem wel even af (voor zo lang het duurt en ik weer een ander leuk idee heb :thumbs: ).
Gekozen voor een rustige aanblik qua vis vind het mooier en natuurlijker als uit een holletje ineens een visje komt die je al even een tijdje niet gezien hebt ipv het van links naar rechts zwemmen van een hoop vissen.

Benieuwd wat jullie ervan vinden?

aqua_johan.jpg



visbestand:

2x keer diamantgoerami
4x ramirezi (antennebaars)
2x apistogramma agassizii fire red
3x siamese algeneter
5x gele ancisterus
10x corydora panda
5x corydora julii
 
tips of ideeen zijn welkom!.

Nog op zoek naar leuk visje dat redelijk makkelijk kweekt en max 10 cm word ( wil 1 man en 2 vrouwen ).
liefts een kleurrijke dwergcichlide.


MVG
johan
 
Ziet er niet verkeerd uit, Wat zijn de maten? en denk dat je kunt vergeten om hier nog een vis bij te doen je bodem zit al VOL.
 
@mss

aquarium maten:

121x50x62 ( circa 350 liter )

met vriendelijke groeten

Johan.
 
johanmast161 zei:
visbestand:

2x keer diamantgoerami
4x ramirezi (antennebaars)
2x apistogramma agassizii fire red
3x siamese algeneter
5x gele ancisterus
10x corydora panda
5x corydora julii

Hallo!
leuk aquarium!
Op wat voor temperatuur hou je het aquarium?
om even te muggeziften, met dat visbestand niet echt een ZA biotoop h� :p
ik zou niet nog een koppel/harem dwergcichlides toevoegen in je bak. je bodem zit al vol en tussen de ramirezi's (2 koppels?) en agassizii en de cory's kan nu al heibel komen.
 
In je aquarium maat met bestand wat je nu hebt kun je zeker geen andere vis erbij, Tevens is niet 100% ZA ;)..en vind je bodem al redelijk vol met 15 corydorasse,4 Ramirezi en 2 x Apistogramma agassizii en de Ancisterus.

De corydorassen moet op kamertemperatuur en de Ramirezi veel warmer ook dat is geen geslaagde combinatie
 
Erg mooie bak!
Ook lekker veel (bodem)ruimte.
Diamant Gourami's komen toch alleen niet uit Zuid Amerika? :D
 
Allen bedankt voor de reacties!

klopt idd dat het niet helemaal Zuid amerika is, het was ook meer op de inrichting bedoeld ( nu het water nog donkerder).
De catappa bladeren zitten er inmiddels in )

@zwits ramirezi is 1 man en 3 vrouwen.
@mss temperatuur is 27 graden.

nog ideeen voor de middenlaag dan?

johan
 
Veel te hoog voor je corydoras, Maar volgens mij lees je er gewoon overheen dat de combinatie slecht is. Ik zou er helemaal niks bij doen tot je een goed bestand hebt .
 
Een leuk scholenvisje zou echt niet misstaan in de middenlaag, maar wel eentje die past in je visbestand, want daar valt nog wel het nodige aan te sleutelen.

Doe je de andere 2 vrouwen weg zodra er een koppel gevormd is onder de Ramirezi? of laat je ze er in zolang het goed met ze gaat (wat natuurlijk ook kan). de Ramirezi is een echte koppelvormer en hoef je niet in een harem te houden.

De temperatuur is inderdaad te hoog voor de cory's...

Je kan water ook donkerder maken met thee, of met drijfplanten wordt het licht ook aardig gedimd!
 
@mss

Las er niet overheen moet eerlijk zeggen dat de corydoras al twee jaar op deze temperatuur bij mij zitten ( kreeg ze echt als hele kleintjes ) en zijn nu allemaal mooi formaat de lage temperatuur was mij niet bekend maar goed.

@zwits drijfplanten had ik ook aan gedacht maar omdat ik wel iets aan planten erin wou lijkt me dat minder omdat ze het licht dan ook weer blokkeren voor de plantjes eronder.
heb je ook een idee hoelang turf goed blijft in het filter?
en bedankt voor je normale antwoorden is voor sommige nogal lastig hier merk ik

johan
 
en oja @zwits ik wacht inderdaad tot dat er een koppel is gevormd.
kameraad heeft een eenzame man zitten nog daar gaan dan de andere vrouw/vrouwen heen.
 
Je hebt een fraaie bak staan Johan! Die partij Anubias is echt geniaal! :D

Bestand kan beter, dat heb je al opgepikt, maar een groot drama is het zeker niet. Laat je hoe dan ook niet uit het veld slaan!

~ Ivo
 
@mascha&ivo

Dat gaat ook zeker niet gebeuren gelukkig doen de cory's het goed en zijn ze actief.

De anubias is inderdaad goed gelukt Waren 2 stronken 1 in het midden gezet andere is op de achterwand iets minder te zien op de foto. maar zelf beplant met echt hele kleine stekjes en maar passen en meten en draadjes knopen ;) inmiddels helemaal inelkaar vergroeid en het visdraad zo goed als allemaal kunnen verwijderen.

ojaa jullie filmpjes en videos zijn echt super om naar te kijken
 
@mss

even wat verschillende sites bezocht over de cory's en lees erg verschillende verhalen en tussen 20 en 26 graden word elke temperatuur wel een keer genoemd?
zijn er meer mensen die ze hoger dan de gezegde temperatuur van @MSS hebben zitten en wat zijn jullie ervaringen er dan mee.

zal zien of mijn kameraad in zijn gezelschaps bak ruimte heeft voor een goed thuis voor mijn goeramis.

wil er toch graag iets rustigs bij en neem de tips ook aan en probeer een goed plekje te vinden voor mijn goeramis erg jammer want ze zijn super om te zien.
 
Dat is een verkeerde interpretatie van de vermelde temperaturen. Dat zijn veelal minimum- en maximumtemperaturen en niet de lange termijn-temperaturen. Deze Corys zullen zelfs een temperatuur van 30 graden in de zomer overleven, maar Stijn heeft gelijk dat de langtermijn termijn temperatuur voor dese soorten beter wat lager kan zijn.

Ik vind het een prachtige bak.
Zuid Amerikaans biotoop bestaat in feite niet.
Er zijn enorm veel biotopen te vinden. In vele groeien nauwelijks planten.
Zijn Anubias trouwens niet Afrikaans en de andere niet veelal Aziatisch?
Zou zonde echt zijn om die te verwijderen !!!

Kijk eens naar een groep Nanostomus.

Groet,
Aad
 
Wilde ook niet vervelend over komen, Maar vond het wel noodzaak te melden een constante temperatuur zo hoog is niet bevonderlijk op hun levensduur en dit geld eigenlijk voor alle vissen, Daarom doe ik aan een koele periode van circa 2 maanden.

Goed idee om je goeramis een andere te huis te bieden.

kijk inderdaad zoals aad zegt eens naar Nannostomus
 
@mss

Ok kwam even zo over maar snap je punt en zeker je advies want ja je kan niet alles weten.
levensduur zou zonde zijn inderdaad heb ze al een mooie tijd en ja het zijn visjes maar je hecht je er wel aan.

@Aadmec mooie kleurrijke vis die Nannostomus is het een druk visje? zoals ik al zei in mijn eerste bericht hou ik het graag rustig en vind ik het niet erg als de visjes even een plekje zoeken waar ik ze even niet zie.
vind het lastig een leuk visje ervoor te vinden ( komt ook door mijn eisen natuurlijk ;) )
 
@Aadmec

Even wat info erover gelezen en wat filmpjes gezocht lijken inderdaad niet hele drukke zwemmers.

wel groepje van minimaal 5 neem ik aan dan.

johan
 
De mannen kunnen wat drukker zijn, maar verder zijn het vredelievende en rustige visjes die veelal op en rond de plantjes huizen. Ik zou persoonlijk een iets grotere groep doen.
Beckfordis oa zijn prachtig als ze het naar hun zin hebben.
 
Zal kijken of ik een plek kan vinden voor mijn goeramis en dan heeft de beckfordis wel de voorkeur inderdaad mooi fel visje.
bedankt voor deze tip ;)
 
Morgen de plaatselijke viswinkels maar even bij langs en kijken of ze de nannostomus beckfordis hebben zitten.
Wat is het minimale aantal wat wenselijk is voor deze soort @Aadmec?.

De goeramis morgen hopelijk onder brengen bij een viswinkel (maatje zijn bak word anders ook te vol )
 
mss zei:
Wilde ook niet vervelend over komen, Maar vond het wel noodzaak te melden een constante temperatuur zo hoog is niet bevonderlijk op hun levensduur en dit geld eigenlijk voor alle vissen, Daarom doe ik aan een koele periode van circa 2 maanden.
Dat mag dan misschien de volgende keer net ff wat anders benoemd worden ;)

Waarom twee maanden precies. Heb je toevallig achtergrond info die wijst naar 2 maanden afkoeling?

~ Ivo
 
johanmast161 zei:
Wat is het minimale aantal wat wenselijk is voor deze soort @Aadmec?
Een stuk of 15 is voor jouw 120 cm bak helemaal geen verkeerd aantal.
Dit dan even 'los' bekeken, d.w.z. zonder dat ik de invloed van de rest van het bestand (die ik moeilijk vind in te schatten) meeneem.

~ Ivo
 
@mascha&ivo

15 word me denk iets te druk in de bak voor erbij als er niks in zat was dat inderdaad wel een mooie grote groep geweest om erbij te doen zal straks ff de winkels bij langs en kijken wie ze heeft zitten en hoe ze er in het 'echt' uitzien ;)
 
Drijfplanten hoeven helemaal geen probleem te zijn voor de planten, je anubias kan wel met wat minder licht. de rest zal misschien wat minder snel groeien, maar er blijft genoeg licht over. ook hoeven de drijfplanten niet je hele wateroppervlak te bedekken. misschien is in plaats van drijfplanten een stuk of 2 stekjes HN een idee? (Hydrocleys nymphoides). vind ik zelf een hele fijne (ZA) plant die mooie bladeren aan het wateroppervlak aanmaakt. je vind deze plant echter niet in de winkels, maar andere aquarianen bieden regelmatig stekjes aan op het forum. zo ben ik ook aan mijn stekje HN gekomen.

Ligt eraan hoeveel turf je in het filter stopt trouwens en de kwaliteit, maar een maand a twee maanden gaat het wel mee. je kunt dit makkelijk meten met een testsetje want zodra je PH en KH weer wat beginnen te stijgen is de turf uitgewerkt. maar in principe heeft dit hetzelfde effect (of een vergelijkbaar effect) als drijfplanten.. omdat het water donkerder wordt, krijgen de planten minder licht.

Als je het water gewoon wat donkerder wil hebben is thee ook een prima en snelle oplossing. Gewoon een liter of 3 (afhankelijk van je aantal liters natuurlijk, maar ik denk dat voor jouw bak 3 genoeg is) normale thee in een grote pan koken, laten afkoelen en zo hups het aquarium in.

Pristella maxillaris is ook een ZA visje die goed schoolt en vrij rustig is in het aquarium.
wat wel een wat drukkere zwemmer is maar prachtig schoolt is de Hemigrammus bleheri. maar ja, wat is druk, hij zwemt heen en weer en hangt af en toe stil.. het is niet dat ze panisch de hele bak van onder naar boven en van links naar rechts doorschieten.
 
@zwits

Is idd een mooi drijfplant! Zal is kijken wat er allemaal te halen valt op dat gebied.
De visjes zijn zeker niet verkeerd en bedankt voor de tip maar vind de nannostomus toch een mooier visje en ook vrij rustig maar zoals ik al zei bedankt voor de tips.
Heb er nu 4 grote catappa bladeren in en water kleurt al heel licht zal op zoek naar eiken bladeren wel mooi gezicht om die zo los door de bak been te hebben liggen.
Zal dan zien of het me donker genoeg word en anders zetten we een pot thee;)
 
Iemand enig idee waar je die eikenbladeren beetje voordelig kan aanschaffen.
Zelf zoeken lijkt me niet goed idee met ziektes enzo
 
johanmast161 zei:
Iemand enig idee waar je die eikenbladeren beetje voordelig kan aanschaffen.
Zelf zoeken lijkt me niet goed idee met ziektes enzo
Van de boom kan prima hoor, ik en volgens mij vele andere hebben nog nooit ziekte gehad door bladeren. Wel kan je ze het beste van de boom halen en niet van de grond, en ook niet langs de weg plukken ivm vervuiling. De tijd van het jaar is wel een probleem nu :)

Wat betreft de beckfordii, minimaal 10 stuks nemen, anders komen ze echt niet tot hun recht, de door Ivo genoemde 15 is een heel mooi aantal. Ik heb er zelf een stuk of 25 en dan zie je heel leuk gedrag. Drijfplanten (met lange wortels als de Pistia stratiotes of Limnobium laevigatum) zijn ook een vereiste voor deze vis en met een beetje geluk en geduld zullen ze hier ook eitjes in afzetten.
 
Ja inderdaad Markvk er hangt vrij weinig aan de bomen nu haha.
Maar goed om te weten dat het wel kan in ieder geval.
Okee naja 10stuks moet ook makkelijk kunnen in mijn bak denk ik zo ( mits de goeramis eerst weg zijn natuurlijk )
Bedankt voor je hulp
 
@Markvk

De Limnobium laevigatum heeft dat plantje co2 nodig om een beetje snel te groeien of lukt dat met de easycarbo toevoeging wat ik nu gebruik.
 
Drijfplanten halen hun CO2 uit de lucht ;-)
 

Terug
Bovenaan